Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan fås för c:a 2k mer än FE 24-70/4 OSS. Men de 2k ger också f/2.8 över hela zoomområdet. Samt ANVÄNDBARA f/2.8.

Sedan må det se aningen groteskt ut på en A7R, men det är mer lätthanterligt än vad bilden ger intryck av. Och hellre plåtar jag med en sådan här uppsättning än att få en massa dålig kantskärpa för 11-12k.

//Lennart

Köpte ju min A7R för att få stor o bra sensor i litet lätt paket...

Men än en gång stort tack till Lennart o alla andra som visar oss vägen till rätt glasbitar :)

Tänk om de kunde hosta upp en serie med (F)E-bajonett också....

Om populariteten för A7/A7R börjar komma i paritet med NEX så tror jag vi får se Sigmagluggar med FE-fattning också. Ren E-fattning för APS-C har ju Sigma redan.

Kunnandet finns ju och Sigmas strateger är sannolikt inte dummare än att de noterat att normalzoomarna till A7-serien inte riktigt uppfyller vad många förväntat sig.

Det var strategiskt av dem att notera att Sonys svindyra G 35/1.4 inte var bra, att Nikons och Canons 35/1.4 var bra men också rejält dyra. Med sin 35/1.4 DG Art HSM gjorde man en glugg som bedöms som marginellt bättre än C och N:s. Visserligen för nästan 8k, men ända 4-6k billigare. Och Sonys G-glugg är ju fullständigt utraderad i jämförelse.

Nu har det ju framkommit att FE-zoomarna är elektroniskt beroende av bildkorrektion. Tyvärr inte i raw utan bara i jpeg. Enl vad jag läst ska den exakta parametern dock finnas i Sonys egen konverterare IDG. Har nyss tagit 1 bild och avser att köra den på IDG för att se om det ser bättre ut i kanterna.

Om det innebär kapning av bilden och tänjning av diverse pixlar, eller i efterhand skapade "pixlar" vet jag inte, men testa det ska jag göra. Visserligen finns linskorrektion i ACR men IDG:s är måhända kopplad direkt till originaldata som finns i EXIF på filerna. Återkommer om detta.

//Lennart

Det var desto roligare att läsa den här testen han gjort :
http://phillipreeve.net/blog/carl-zeiss-sonnar-135mm-11-8-za-review/

Inte mycket negativt där inte ! bara superlativ.....

Jag vet, ägde ett sådant, men sålde det när jag började avveckla Sony A-mountsystemet till förmån för Nikon. Förmodligen en av världens absolut bästa serietillverkade gluggar.

Kul att han noterar samma sak som jag upptäckt; att det är inte så överlastat med tyngre och större gluggar samt adapter på A7/A7R.
Men det är klart att det vore önskvärt om storleken kunde hållas nere.

//Lennart

Ang auto objektivkorrigering.

Kantdeltjar försvinner på alla 4 sidorna av en bild. Och det är väl inte så farligt om det bara gjorde någon nytta för kantskärpan. Här en bild tagen där utsnittet från översta vänstra hörnet visar vilken "korrigering" som sker.

Den sker visserligen bara i jpeg. Rawfilen är intakt. Ljuset jättedåligt. Men inte fasiken gör autokorrigeringen i kameran någon som helst nytta.
Vänster visar rawfil där både F-brus och L-brus är helt nollade. Till höger visas en jpeg som är "kapad" av korrigeringen. Det enda den visar är att det försvinner en del bildyta (se de vita linjerna som markerar detta på rawfilen) samt att detaljförstörande NR finns. Och tyvärr till ingen nytta vad gäller kanstkärpa. Då ger ACR:s objektivkorrigering som man sjäv kan styra mycket bättre resultat. Även i sitt autoläge.
Medföljande rawkonverterare: Sonys IDC gör inte mig glad. Väldigt slött program.

Känns som det vore läge för en FW-uppgradering i kameran om det är meningen att zoomarna ska korrigeras elektroniskt och därtill en förnyelse av IDC.

//Lennart

Bilagor

• bildkorr.JPG
    bildkorr.JPG
    76.2 KB · Visningar: 48
Finns det någon här som har testat Samyang 14mm, eller Samyang 24mm för den delen, som kan dela med sig av lite erfarenheter? Undrar mest över kant- och hörnskärpan på A7R.

Saknar verkligen en rejäl vidvinkel...

Jag använder Samyang 14mm på min A7, upplever inga bekymmer. Det är ju en SLR glugg med långt registeravstånd, problemen vissa upplevt med UWA-gluggar är väl främst Leica-M och motsvarande rangefinderkonstruktioner.

Har ett par bilder på min flickr tagna med samyangen:
http://www.flickr.com/photos/pontusfyhr/12563575763/
http://www.flickr.com/photos/pontusfyhr/12563869244/ (lite dåligt skärpedjup märks i övre högra hörnet)
http://www.flickr.com/photos/pontusfyhr/11757109484/
http://www.flickr.com/photos/pontusfyhr/11607074196/

Sony "guden" horde din bön.....
http://www.sonyalpharumors.com/sony-a7-a7r-nex-5tr-and-nex-6-firmware-announced/

frågan är om det är vad du ber om...... elle...

Vaf-n, har Sony ski-it i det blå skåpet. "64-bitars versioner stöds inte". Har laddat ned det på ett Vistasystem Home Edition 64-bitars. Och vad händer då?
Har Windows 7 64-bitar på en annan dator, men det hjälper ju inte.

Varför kan inte Sony (som andra kameratillverkare) medge uppgradering av FW via att filen placeras i roten på en minneskort längre.

Och sedan den löjliga friskrivningsklausulen.

//Lennart

Det verkar som en del misslyckats med uppgraderingen, vilket resulterar i en icke fungerande kamera. Vansinne att uppgraderingen inte görs som i andra kameror tycker jag.

Att de inte gjort 64-bitarsversion tycker jag är synnerligen märkligt. I princip alla nya datorer kör 64-bitars (och i synnerhet datorer som används av fotografer som vill kunna dra nytta av mer minne än 4 GB).

Provade från Macbook air. Min kamera behövdes inte uppdateras fick jag till svar när jag kopplat ihop dem. Ringde support och ingen annan hade några problem enligt dem. De hade ingen lösning förutom att prova från PC. Någon som har tips på inställning som kan vara fel?

Vaf-n, har Sony ski-it i det blå skåpet. "64-bitars versioner stöds inte". Har laddat ned det på ett Vistasystem Home Edition 64-bitars. Och vad händer då?
Har Windows 7 64-bitar på en annan dator, men det hjälper ju inte.
Det är ju bara XP 64-bitars som inte stöds, vilket väl inte är så konstigt. Eller menar du att du testat det på Vista 64-bitars och fick det meddelandet?

Provade från Macbook air. Min kamera behövdes inte uppdateras fick jag till svar när jag kopplat ihop dem. Ringde support och ingen annan hade några problem enligt dem. De hade ingen lösning förutom att prova från PC. Någon som har tips på inställning som kan vara fel?

Det löste sig för mig. Avinstallerade FW och började från början. Nu är det klart.....

Det verkar som en del misslyckats med uppgraderingen, vilket resulterar i en icke fungerande kamera. Vansinne att uppgraderingen inte görs som i andra kameror tycker jag.
Jag håller fullständigt med. Jag kom hem efter jobbet och tänkte att nu ska här uppdateras. Men sen kom jag på att min enda Windows-installation försvann när jag drog ur en gammal hårddisk ur datorn för ett tag sedan, och att jag endast kör Linux. Så nu har jag precis uppgraderat min A7:a m.h.a. VirtualBox och en virtuell WinXP-maskin :) Otroligt nog så var det inga som helst problem med det, när jag väl fick USB att fungera ordentligt i VB. Men det hade ju varit så mycket smidigare att bara slänga över uppdateringen på ett minneskort.

Det enda jag ville åt i firmware 1.02 var snabbare uppstart, och kameran startar mycket riktigt mycket snabbare nu. Jag körde ett race med min gamla NEX-7, och det var ingen större skillnad i hastighet på dem nu. Som det rapporterats på andra håll så kändes även kameran lite rappare när man zoomar in för fokusering, vilket är välkommet för mig som bara kör manuella objektiv på A7:an.

Det är ju bara XP 64-bitars som inte stöds, vilket väl inte är så konstigt. Eller menar du att du testat det på Vista 64-bitars och fick det meddelandet?

Nej, såg sedan att Vista var asteriskmärkt för "gäller ej starterversion". Fast likväl förbaskat MÅSTE Sony sluta med det här ofoget att man ska koppla kameran till datorn istället för att ladda FW-filen direkt i roten på minneskortet. Men tack för påpekandet- Var på väg att kopiera filen till en gammal laptop med Vista 32.bitars system.

Sedan står det att man måste ha fulladdat batteri för att undvika strömavbrott vilket kan medföra att kameran inte går att starta igen eftersom FW-uppgraderingen blivit korrupt av avbrottet.

Har Sony månne glömt att datorn kan drabbas av strömavbrott?

Och varför finns det inte en grund-FW i kamerans internminne så man kan starta om kameran vid eventuellt strömbortfall och korrupt FW? Gäller inte bara Sony utan alla märken vad jag förstår.

Själv är jag mest intresserad av vad man menar med förbättrad bildkvalitet. Gäller det den s k autokorrigeringen av zoomar som behöver elektroniskt stöd för att undvika distorsion vore det förnämligt om den verkligen fungerade istället för att bara sno pixlar i kanterna. Och att raw fanns valbart för autokorrektion.

//Lennart

A7/A7r - Adaptrar och objektiv

Icke optisk korrektion av distorsion innebär så gott som undantagslöst pixelförluster.

Men är Sony begåvade så innebär korrektionen att ex 24-70 kanske går från att vara säg en 23-67 till en "äkta" 24-70 bildvinkelmässigt. I så fall förlorar du ju ingen förväntad bildvinkel.

Om så är fallet vet jag dock inte.

Jo, det nämns att 24-70 ska vara 23mm. Men i slutänden spelar det ingen roll för mig eftersom korrektionen bara påverakar jpegfilen. Inte ursprungs-rawfilen.

Ska dock inte grotta ned mig mer i detta då det finns så fantastiska alternativ till 24-70 om man bara använder MF och adapter. 28-70:an är väldigt skarpt så länge man använder det det som en 38-65 zoom. Detsamma ( eller liknande) gäler för 24-70.

Ska återkomma med exempel framöver.

//Lennart

Finns det inte ens korrigeringsparametrar i metadatat i rawfilen?

Ärligt talat så tog jag det för givet. Förvrängningskorrigeringen kan till min stora förvåning inte väljas läge på annat än med objektiv med E-fattning står det.
Goddag yxskaft !!!!!!!!!
Det visar sig att man med detta menar E-mount och exkluderar valbarheten för FE-gluggar.
Metadata kan vad jag förstår läsas av IDC (Sonys egen konverterare), men inte av ACR, LR m fl.

Valbarheten av eller på gäller alltså inte FE-gluggar utan är skuggad i menyn med sådant objektiv monterat och satt i autoläge.

När filen öppnas i ACR kan inte det programmet tolka den inställningen. Korrigeringen syns dock i jpegfilen som alltså t ex är beskuren på alla sidor.

//Lennart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar