Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Här kan man skriva om allt som har med adapters och tredjepartsobjektiv till A7/A7r. Jag skapar denna tråd bara för att hålla huvudtråden om kamerorna renare från denna typ av inlägg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Slänger in ett inlägg i denna tråd, fotar för tillfället med en billig pentax K-adapter från ebay för 200kr.
Tyvärr så har inte PK-sidan helt hundra passform, ibland så kan det kärva när man skall byta optik, och tyngre objektiv flexar lite mot adapterns fattningen om man känner efter lite försiktigt. Mot sonyhuset så är det stumt, men vad hjälper det. Har iallafall beställt en lite dyrare variant, som även klarar objektiv utan bländarring, vi får se om den är bättre.
Skulle vara kula att höra feedback från fler adapteranvändare, vilka fabrikat som är bra/dåliga osv.
Jag såg att det finns en lyxadapter från novoflex för 1500kr, kanske är det den som krävs om man skall få precision vad vet jag, återkommer när jag provat varianten för 500kr. För övrigt så verkar det som att denna kamera ger nytt liv till alla objektiv man provar, riktigt kul att fota med gammal optik som folk nästan skänker bort.
Det finns ganska många som fått dåliga Voigtländeradaptrar som lutar tillräckligt mycket för att det ska bli usel skärpa här och där. Jag hade en Hawks av den gamla sorten (för APS-C) och den var superb i byggkvaliteten, så om de inte blivit sämre så tror jag inte du behöver oroa dig. Annonsen kommer från tillverkaren själv dessutom, så det torde vara riskfritt vad gäller bedrägeri eller kopior.Det var inte så lätt att hitta till Hawk´s på ebay. Efter mycket sökande hittade jag till slut en länk, http://www.ebay.co.uk/itm/321266335...AX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649#ht_2922wt_932 .
Visserligen är det halva priset på deras adapter jämfört med Voigtländers "original", men med tanke på de urdåliga bilderna och virriga annonsering så blir jag tveksam. Jag tror att det kommer att bli en Voigtländer från Robert White men det beslutet får ligga och gro några dagar till.
Visserligen är det halva priset på deras adapter jämfört med Voigtländers "original", men med tanke på de urdåliga bilderna och virriga annonsering så blir jag tveksam. Jag tror att det kommer att bli en Voigtländer från Robert White men det beslutet får ligga och gro några dagar till.
................Jag är lite skeptisk till de kinesiska adaptrarna som visserligen ibland kan ha objektivbajonett i mässing men där kamerasidan är av aluminium. De känns lite smäckiga.................
Nä, det har ju till och med Novoflex. Men aluminium är en klart mindre lämplig metall för dylika applikationer där det förekommer nötning. Det finns en anledning till att mässing använts för sånt sen urminnes tider.Det behöver faktiskt inte vara smäckigt för att det "är aluminium" i bajonetten.
Min AR-adapter av märket Prost kostade en hundring och har faktiskt riktiga fjäderbleck. Dock är bajonetten mot kamerahuset av aluminium (samma del som röret). Verkar funka finfint och jag valde den just för fjädrarnas skull.Min senaste "NEX-Konica AR"-adapter jag köpte (ca 400 spänn av märket Pixco från Cyberphoto) var OK ihop med mina viktigaste AR-objektiv. Genom att billigare konstruktioner saknar fjäderbelastning motsvarande den som finns kamerans fattning...
Och jag tror inte Robert White säljer till Sverige längre. (De gillar inte våra skatteregler)
Du får leta annan säljare.
Nä, det har ju till och med Novoflex. Men aluminium är en klart mindre lämplig metall för dylika applikationer där det förekommer nötning. Det finns en anledning till att mässing använts för sånt sen urminnes tider.
Min AR-adapter av märket Prost kostade en hundring och har faktiskt riktiga fjäderbleck. Dock är bajonetten mot kamerahuset av aluminium (samma del som röret). Verkar funka finfint och jag valde den just för fjädrarnas skull.
Ebay såklart, allt annat är ju apdyrt;-)Prost, ska lägga det på minnet. Var köpte du den?
Ebay såklart, allt annat är ju apdyrt;-)
Jag har redan varit i kontakt med Robert White i ett annat ärende och de hade inga restriktioner för att sälja till Sverige. Det enda som är lite krångligt är att det inte går att beställa direkt via deras hemsida utan det måste bli någon form av manuell hantering av beställning och betalning.
Jag tyckte att Robert White var riktigt bra att handla från. Det var flera år sedan, men kanske har mina köp bidragit till deras problem.