Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Xperia S vs. Samsung Galaxy S3

Produkter
(logga in för att koppla)

rebpau

Avslutat medlemskap
Sony Xperia S är på väg och rykten säger detsamma om Samsung Galaxy S3. Xperia S har 12MP kamera med CMOS-sensor Exmor R och Galaxy S3 ska enligt rykten också få 12MP kamera. Vilken har bäst kamera tro?

Ska jag se till renodlade kameror så känns ju Sony mer trolig, eller har jag fel? Fördelarna med Galaxy S3 gentemot Xperia S är annars skärmen (OLED istället för TFT) och att den kommer med senaste Android från första början (Xperia S erbjuds möjlighet att uppgradera senare). Men om om vi bortser från övriga specifikationer, vilken kamera tros bli bäst?

Någon som tänker köpa Xperia S alternativ Galaxy S3?
 
Det du kan göra när det gäller att i förväg bedöma bildkvaliteten för två ännu inte tillgängliga mobiltelefoner är förstås, som du är inne på, att försöka få pejl på vilka sensorer och objektiv de är försedda med. Det sistnämnda går knappast att säga något om utan att praktiskt prova, men när det gäller sensorer så har du tydligen hittat (officiella) uppgifter om att Sony Xperia S ska ha deras 12 Mp sensor. Förefaller högst sannolikt. Redan med den uppgiften kan du dra slutsatsen att ingen annan kameramobil på marknaden kan bli nämnvärt bättre, eftersom Sony idag utan tvivel gör bättre kamera-bildsensorer än någon annan.

Således - kommer Samsung att köpa Sonys 12 Mp sensor och stoppa i sin Galaxy S3 lär det knappast spela någon större roll (i bildkvalitets-avseende) vilken du köper. Samsung vill givetvis mycket hellre använda sina egna sensorer, MEN det skulle vara riskabelt för dem att göra så. Ifall Samsung väljer att stoppa i någon av sina egna i sin Galaxy S3 så kommer den inte att kunna ge den bildkvalitet som Xperia S kommer att vara kapabel av. Samsung ligger ett flertal år efter Sony när det gäller kamera-bildsensorteknik.

En annan slutsats som går att dra genom tidigare historiska uppgifter är ju att kvalitetskontrollen hos både Sony och Ericsson är markant mycket bättre än den hos Samsung. Samsung tillverkar ju en hel del grejer åt Sony (främst TV-bildskärmar), och Sony har som bekant tidvis varit väldigt missnöjd med kvaliteten, och t.o.m. vägrat att ta emot vissa leveranser.
.
 
Senast ändrad:
Intressant. Specifikationerna om Xperia S är officiella och det är en CMOS-sensor Exmor R (tydligen bra i dåligt ljus). Vad Galaxy S3 kommer ha för bildsensor vet jag inte. Ryktet säger bara 12MP men det säger väldigt lite om bildkvalitén...

Men bra att veta vad jag ska titta på. Om Galaxy S3 får CMOS-sensor Exmor R for mobile från Sony så kvittar det om jag väljer Xperia S eller Galaxy S3 avseende kameran. Om Galaxy S3 däremot får Samsungs egna (vad den nu heter?) så bör jag välja Xperia S framför Galaxy S3 om jag vill ha så bra kamera som möjligt? För jag kommer kunna uppgradera Xperia S till senaste Android och jag tror Sonys TFT-skärm duger (Samsungs Super AMOLED ska tydligen vara bland de bästa?). Jag gillar att Xperia S har HDMI-uttag också och att den inte har så grovt rundade hörn som nästan alla smartphones har idag.

Frågan som återstår är väl vad Galaxy S3 får för bildsensor. Får se om det framgår under mässan nu i februari.
 
Ingen Galaxy S3

Jag läste precis att Galaxy S3 inte kommer att komma nu utan först i sommar. Så kanske inte mycket värt att jämföra dessa då specifikationerna är allt för oklara.

Såg föresten att Nokia N8 har Carl Zeiss-optik och Xenon-blixt. Tyvärr ganska ointressant med Symbian. Men hur är Carl Zeiss-optik? Jag har redan kikat på Flickr och YouTube och bildkvalitén ser riktigt bra ut!

Finns några andra modeller med Carl Zeiss-optik och Xenon-blixt? Hur står sig CMOS-sensorn Exmor R for mobile från Sony i jämförelse med Carl Zeiss-optik?
 
Jag läste precis att Galaxy S3 inte kommer att komma nu utan först i sommar. Så kanske inte mycket värt att jämföra dessa då specifikationerna är allt för oklara.

Såg föresten att Nokia N8 har Carl Zeiss-optik och Xenon-blixt. Tyvärr ganska ointressant med Symbian. Men hur är Carl Zeiss-optik? Jag har redan kikat på Flickr och YouTube och bildkvalitén ser riktigt bra ut!

Finns några andra modeller med Carl Zeiss-optik och Xenon-blixt? Hur står sig CMOS-sensorn Exmor R for mobile från Sony i jämförelse med Carl Zeiss-optik?

Vet inte hur det är nu 2011-12 och mobiltelefoner, men på kompaktkamerafronten så har det i allafall tidigare varit så att Carl Zeiss endast lånar ut sitt namn på optiken, dom har således inte konstruerat optiken själva, vilket då skulle betinga ett pris på kompakten som blir i mastigaste laget, möjligtvis att dom kan bidra med någon detalj, för att då få kalla det för Carl Zeiss optik.

Men som sagt så har det varit tidigare på kompaktfronten, Tidningen Foto bidrog med dessa uppgifter för några år sedan då dom testade en hel del kompakter.
 
Vet inte hur det är nu 2011-12 och mobiltelefoner, men på kompaktkamerafronten så har det i allafall tidigare varit så att Carl Zeiss endast lånar ut sitt namn på optiken, dom har således inte konstruerat optiken själva, vilket då skulle betinga ett pris på kompakten som blir i mastigaste laget, möjligtvis att dom kan bidra med någon detalj, för att då få kalla det för Carl Zeiss optik.

Det är väl resultatet och inte etiketten som räknas, i alla fall om man är ute efter mer än en statusmarkör? Om Nokias samarbete med Carl Zeiss enbart skulle vara en marknadsföringsploj så är det bara att gratulera Nokia till att man kan bygga marknadens bästa mobilkameror helt på egen kompetens kring kamera- och linsteknologi.
 
Nu finns det ju inga bildexempel från Xperia S än, men är sannolikheten liten att den är lika bra eller bättre än Nokias mobilkamera (N8)?

Jag vet personligen inte så mycket om Carl Zeiss-optik och bildkvalitén, däremot vet jag att Sony är bra på det. Men det ena utesluter ju inte det andra. Kommer Xperia S att stå sig mot N8?

Även om N8 skulle ha bättre kamera så kan jag inte tänka mig Symbian. Jag vill ha Android. Men vore ändå kul att veta hur bra kamera Sony har i jämförelse med Nokia/Carl Zeiss. Samsung verkar ju inte utgöra hot på kamerafronten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.