avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Ja, det där sista du skrev var ju åtminstone förnuftigt.
Det står så här på sidan 67 i brödtexten i tidningen: "Och jag vågar påstå att nästan ingen nybörjare ser skillnad mellan 12 och 24 megapixel, även om objektivet och kameran klarar utnyttja dem fullt ut."
I bildtexten på samma sida kan man läsa: "De 24 miljoner bildpunkterna hjälper till att mejsla fram detaljerna i både buskar och byggnader. Skillnaden mot de 14 megapixlarna hos föregångaren D3100 är förvisso inte så stor som siffrorna antyder, men den finns där".
Bengt F skrev i sitt inlägg ovan "Skillnaden är hela 10Mp dessa kameror i mellan. Men det visar sig ingen chockskillnad i upplösning mellan dom två modellerna,"...
Vilket hedrar Bengt, han lyckades i alla fall dra rätt slutsats - det är ingen chockskillnad mellan D3100 och D3200 vad gäller detaljåtergivning (i dagligt tal upplösning). Och det är det faktiskt inte ens i teorin. När vi sedan påför den bistra verkligheten blir skillnaden ännu mindre.
Om du läst FOTO själv, eller åtminstone Bengts inlägg en gnutta noggrannare, och dessutom tyglat de tangenthamrande fingrarna tills tankeverksamheten hann med, hade du nog inte varit så snabb med att dra griniga slutsatser om vad det stod i artikeln.
Och ja - jag är själv gnälligare än vanligt just nu!
/Christian
Jag anser att det jag skrev innan sista me ingen o kså var förnuftigt.
Ty kte inte det var speciellg grinigt heller
"Chockskillnad" är i högsta grad ett subjektivt uttryck. Vissa känsliga personer, som jag, blir kanske lättare chockade än andra.
Som jag ser det är det där lilla extra det som kan skilja en bra bild från en makalös bild. En sån där som man fastnar på och inte kan släppa blicken ifrån. Som förmedlar nåcot enastående och skänkeren skönhet ä en ur ett tekniskt perspektiv.
Då kan små skillnader vara avgörande. Alla bäckar små med bra objektiv, skicklig fotlgrafering, bra ljus, fokusering exakt rätt osv. Allt detta samverkar.
Är det dokumentärbilder som ska visas på en blogg eller skrivas ut i litet format i en fotobok eller nåt är det inte så noga. Det är ju därför som vissa hävdar att RX100 ger lika bra kvalitet som en DSLR t.ex.
Så är det inte. Det är skillnad.
Här håller vi på och diskuterar kameror för 30000 kr och mer, samt nagelfar olika objektivs skärpa och detaljåtergivning.
Inget av detta spelar nån större roll om inte bilden i övrigt är världsklass, det inte finns någon skakoskärpa eller brus osv.
Är det en sådan bild o h allt sitter och man vill göra något speciellt med den så gör även upplösningen skillnad. Kanske inte jättestor, men den finns där o h jag eftersträvar den och ser skillnad.
I verkligheten så kan man ju inte veta för man håller ju inte på och tar bilderna med olika kameror i forskningssyfte, utan jag använder hellre det bästa som finns tillgängligt och lämnar så lite åt slumpen som möjligt och vill inte försätta mig i situationen att kbaliteten inte räcker till. Såkmart xinns det begränsningar i hur mycket pengar man är villig att lägga på sin kamerautrustni g. Vissa tycker kanske 10000 kr är mucket för en kamera och andra ka ske gladeligen köper bara ett objektiv för 60000 kr eller så. Jag är t.ex sjgen på nya 300/2,8 men i ser att jag förmodligen inte är villig att etala det priset. Men om jag gborde det skulle jag inte sätta det på en äldre 14 megapixels kamera.
Jag läste Bengts inlägg, men inte artikeln i FOTO. Det du skriver nu att en nybörjare i te upplever en chockskillnad eller vad det var är inte rkntigt det som Bengt snrev.
Det är det jag menar med att läsa och ta till sig utifrån sitt eget intellekt och förutsättningarna. Det som står i artikeln gäller bara under vissa förutsättningar och refefensramar, så är det. Olika personer har olika krav helt enkemt.
Kalla mig gärna rd Jag är inte ensam sådan här och jac trivs med det.
/Mats