Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi kanske kan komma undan om vi får lite smartare kameror där vi kan välja utifrån användning hur hög kvalitet vi vill spara (förhoppningsvis med omskalning direkt i EVF). Det finns ju kameror med inbyggd "Telekonverter" som Sony kallar det (A350 är en modell som har detta). Nu kommer sannolikt fler och D800 har det också tror jag. Med ökat antal pixlar ökar behov av mer flexibilitet än på och av. Detta är dock ett område där det blir lite struligt med OVF-kösningar så har borde Sony kunna ha en ytterligare en fördel.

Smart teleconverter är ju inget annat än croppning direkt i kameran och efteråt uppskalning till samma pixelantal.

Vet inte vad det är så smart med detta, gör man ju i ett steg med beskärningsverktyget i PS ändå.
Vanligt bjäfs helt enkelt.

Att croppa bilden och därmed minska pixelantalet är ju inte alls samma sak som att ha en sensor med färre men större pixlar. Klart det blir en kvalitetsförsämring och det är till stor del beroende på att man minskar sensorytan, vilket i sin tur kräver mer av objektivet.

Har man hyggligt hög pixeltäthet så kan det såklart göra nytta. T.ex. med D800 som i cropläge ändå har 16 megapixel kvar. Det blir ju som att ha både en FF och en APS-C kamera och för telefoto är det en viktig egenskap eftersom långa teleobjektiv av klass är så hiskligt dyra.

Det intressanta om man t.ex. har en FF och ett 300/2,8 är vilket som ger bäst kvalitet, att croppa bilden eller att sätta på en 1,4X TC och sedan skala om bilden. Jag tror på att optiskt bearbeta bilden och behålla sensorstorleken så mycket som möjligt är bättre helt enkelt.

/Mats

Om Nikon D800...

En fråga:

5- I noted if there is no battery present in the camera, the focusing screen is not usable at all. Anybody care to shed some light on this. Sorry to be such a newb in this regard (and many others, I suppose), but it is the first time I am seeing this and wonder if it is normal.

Svaret:

That's the powered off state of the guest host LCD, a translucent state. It needs power to become either fully transparent or fully opaque
.

...som verkar vara mer "SLT" än Sonys s.k. "SLT" som ju helt verkar sakna de dom påstår om sina "spegellösa tjockkameror" med EVF-teknik.

Källa

...som verkar vara mer "SLT" än Sonys s.k. "SLT" som ju helt verkar sakna de dom påstår om sina "spegellösa tjockkameror" med EVF-teknik.
Jag vet inte vad du försöker säga, men Nikon har haft en LCD i sina sökare (placerad mellan mattskivan och prismat) sedan lång tid tillbaks. Denna LCD har dock inget med sökarbilden att göra då den enbart är till för att få in text oxh symboler (t.ex. fokuspunkter, slutartid, ...). Utan batteri är denna LCD mjölkig och försämrar sökaren radikalt. Med batteri blir den genomskinlig. Detta har inget med SLT att göra.

Smart teleconverter är ju inget annat än croppning direkt i kameran och efteråt uppskalning till samma pixelantal.

Vet inte vad det är så smart med detta, gör man ju i ett steg med beskärningsverktyget i PS ändå.
Vanligt bjäfs helt enkelt.

Att croppa bilden och därmed minska pixelantalet är ju inte alls samma sak som att ha en sensor med färre men större pixlar. Klart det blir en kvalitetsförsämring och det är till stor del beroende på att man minskar sensorytan, vilket i sin tur kräver mer av objektivet.

Har man hyggligt hög pixeltäthet så kan det såklart göra nytta. T.ex. med D800 som i cropläge ändå har 16 megapixel kvar. Det blir ju som att ha både en FF och en APS-C kamera och för telefoto är det en viktig egenskap eftersom långa teleobjektiv av klass är så hiskligt dyra.

Det intressanta om man t.ex. har en FF och ett 300/2,8 är vilket som ger bäst kvalitet, att croppa bilden eller att sätta på en 1,4X TC och sedan skala om bilden. Jag tror på att optiskt bearbeta bilden och behålla sensorstorleken så mycket som möjligt är bättre helt enkelt.

/Mats

Bara så att begreppsförvirring inte uppstår. Smart TC är inte detsamma som att exempelvis sätta en D800 eller Sony A900 ( eller iofs D3) m fl FF-kameror i APS-C läge som i första hand är avsedd för att kunna använda APS-C gluggar på FF-husen.

Nu vet jag inte om smart TS både beskär och sedan skalar uppåt till ursprunglig upplösning, d v s interpolering sker. Håller med om att det inte är så smart i så fall.

Håller definitivt också med om att man i största möjliga utsträckning bör behålla hela sensorns pixelkapacitet vid exponering och sedan berabeta/beskära i bildbehandlingsprogram.

Vad jag menat med att utvecklingen varit bra på sensorsidan (och som vi diskuterat tidigare) de senaste åren innebär som jag skrivit tidigare inte att jag är motståndare till många pixlar. Det är så mycket tvärtom det kan bli. MEN de ska göra verkligt synbar nytta.

OM nu en A99 får 36 Mp (och samma sensor som D800 vilket väl i så fall inte är en vågad gissning) så blir självklart möjligheterna till högre detaljering större. Lyckas man dessutom få sensorn att prestera med samma DR så tycker jag det är väldigt bra.

Så min devis är: Ju fler pixlar som gör verklig nytta dess bättre. Att sedan fler pixlar drar med sig krav på starkare processorer etc är en annan diskussion. Men för mig som är mycket nggrann i mitt privata plåtande med just detaljering är hög upplösning och bra DR viktiga.

När ger fler pixlar större nytta då?

Jämför man 2 st FF-kameror med likvärdiga objektiv på ett detaljrikt motiv så kan man välja 2 sätt att jämföra. Uppskalning (interpolering) till den pixelrikaste kamerans filer. Eller nedskalning till motsvarande fil från den FF som har lägre antal pixlar.

Jag brukar göra både och. En stegvis interpolering från 22Mp till 36Mp ger ett ganska hyfsat resultat. Har gjort så med 5DMkIII vs D800 på ett "normalmotiv". Vid utprintning märks ingen större skillnad för betraktaren i gemen. Vanare fotografer hittar lite artefakter i en del strukturer vid fingranskning. men står man inte med näsan och nästan snyter sig i printen så är skillnaden inte dramatisk.
Här gäller det dock att skärpa med omdöme för att få printarna bra.

Nedskalning ger mig större möjligheter att få fram extremt fina texturer från urspungsfilen på 36Mp som då kan avslöja 22 Mp kamerans "smärre brister". Nu är det inte bara att skala ned hursomhelst som gäller. Som Joakim tidigare skrev så är nedskalningsalgoritmerna i kamerorna inte mycket att hänga i gran. Så det bör ske i bildbehandlingsprogram.

Nedskalning ger ett detaljrikare intryck än ursprungsfilen. Men här gäller det också att den trevliga bakgrundsoskärpan ibland blir för skarp. Vidare är det min personliga uppfattning att många drar på för mycket med USM (eller oskarp mask som det benämns på svenska i Photoshop). Den etsar mycket i konturer och ger ofta ett överskärpt intryck utan att skärpa de finare texturer som finns innanför de större konturerna. Här kan man ofta välja s k smart skärpa.
En snygg nedskalning kan både innehålla uppskärpning och "oskärpning" i behandlingen. Ofta via lagermasker. Skit samma. vad jag menar är att nedskalning för bättre kvalitet inte bara innebär att skriva in en procentsiffra.

Jag hoppas verkligen att A99 får 36Mp-sensorn (samma som i D800). Visserligen har jag då bytt märke i onödan eftersom jag tröttnade på att Sony inte fick tummarna ur vad gällde FF. Så det fick bli Nikon istället.

Så kontentan av den här harangen är att med fler bra pixlar har man stora möjligheter att påverka slutresultatet både vid upp och nedskalning. Tilläggas bör att 36Mp-sensorn tillåter mycket skärpning utan att strukturer krackelerar. Det gör däremot inte en 24 Mp fil från en APS-C, typ A77 eller ens en 18Mp-fil från 7D.
Men oavsett så håller jag med Mats om att beskärning i största möjliga utsträckning ska ske i bildbehandlingsprogram samt att så mycket som möjligt av det sammanlagda pixelantalet på en sensor ska användas vid exponeringstillfället.

//Lennart

Jag vet inte vad du försöker säga, men Nikon har haft en LCD i sina sökare (placerad mellan mattskivan och prismat) sedan lång tid tillbaks. Denna LCD har dock inget med sökarbilden att göra då den enbart är till för att få in text oxh symboler (t.ex. fokuspunkter, slutartid, ...). Utan batteri är denna LCD mjölkig och försämrar sökaren radikalt. Med batteri blir den genomskinlig. Detta har inget med SLT att göra.

Det är just denna LCD som fungerar tranclucent, som ju även T i SLT ska betyda enligt Sony. Tyvärr så har ju Sony ingen sådan translucent LCD i sina "spegellösa tjockkameror", bara en vanlig halvgenomskinlig väldigt tunn spegel.

Det är just denna LCD som fungerar tranclucent, som ju även T i SLT ska betyda enligt Sony. Tyvärr så har ju Sony ingen sådan translucent LCD i sina "spegellösa tjockkameror", bara en vanlig halvgenomskinlig väldigt tunn spegel.

Translucent i SLT syftar på den halvgenomskinliga spegeln och har inget med sökaren att göra. Nikon har haft sin lösning i rätt många år (i en del kameror).

Lennart!

Glöm bara inte bort betraktningsskalan när du interpolerar upp och ner. Med den mängd pixlar som vi idag har tillgång till innebär ju detta att vi är uppe på utskriftstorlekar motsvarande A0 och större när vi granskar på en 100ppi-skärm.

Tittar man sedan på kompaktkamerors sensorer med cropfaktorer på 6x och 10 Mpix så är ju dessa bättre per ytenhet än vad 36 Mpix FF är. En 6x cropsensor utökad till FF-storlek skulle alltså ge bättre bild än 36 Mpix trots, eller mer tack vare, 10ggr fler pixlar (10x6x6=360 Mpix FF) och med möjlighet att att granska "fotbollsplansstora" utskrifter på en 100ppi-skärm, till vilken praktisk nytta?

Translucent i SLT syftar på den halvgenomskinliga spegeln och har inget med sökaren att göra. Nikon har haft sin lösning i rätt många år (i en del kameror).

Det finns ingen transkucent teknik i den halvgenomskinliga spegeln i en Sony SLT. Däremot så finns det translucent teknik i sökaren i vissa av Nikons (D)SLR-modeller.

Jag ser med min A77 att trots 24Mp så går det inte att beskära hur mycket som helst om motivet är lite för långt bort.

Ja, du KAN ju beskära ända ner till en pixel om du vill, men såklart blir det sämre när man beskär.

Detta har inte att göra med att det blr färre pixlar i sig. Det är alltså inte så att om du beskär till hälften så motsvarar det en APS-C med 12 megapixel, för du beskär ju samtidigt den faktiskt utnyttjade ytan av sensorn så att det blir motsvarande som att använda en kamera med mindre sensor och samma pixeltäthet.

Så det är inget konstigt med det. Resultatet blir dock bättre om du beskär en bild hårt från A77 än om du skulle göra samma sak med en APS-C med lägre upplösning.

/Mats

STOP FEEDING THE TROLLS!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1858176#post1858176

/Mats

Lennart!

Glöm bara inte bort betraktningsskalan när du interpolerar upp och ner. Med den mängd pixlar som vi idag har tillgång till innebär ju detta att vi är uppe på utskriftstorlekar motsvarande A0 och större när vi granskar på en 100ppi-skärm.

Tittar man sedan på kompaktkamerors sensorer med cropfaktorer på 6x och 10 Mpix så är ju dessa bättre per ytenhet än vad 36 Mpix FF är. En 6x cropsensor utökad till FF-storlek skulle alltså ge bättre bild än 36 Mpix trots, eller mer tack vare, 10ggr fler pixlar (10x6x6=360 Mpix FF) och med möjlighet att att granska "fotbollsplansstora" utskrifter på en 100ppi-skärm, till vilken praktisk nytta?

Självklart! Om du läser inlägget igen så ser du att jag åsyftade utprintade alster. Jag tror du kommer ihåg exemplet jag visade dig mellan 22 och 36 Mp där 22mp-filen var uppskalad till 36. Därefter ytterligare en uppskalning. Det man kunde se tydligast var artefakter i tegelpannor samt i loggan på en längre bort belägen gräsklippare.

Vidare gjorde vi en jämförelse på liknande premisser i ett annat syfte (objektivjustering) för att på skärm kunna se var skärpeplanet hamnade. Där visade skärmen i 100% inte alls rättvist hur printen skulle bli.
En grov, men tämligen rättvisande skattning var att betrakta i c:a 40% för att korrespondera med en print i 240 dpi med bläckstråleskrivare.

Jag printade ut ett utsnitt från resp kamera sedan. Men gjorde även en nedskalning från 36 till 22 för att jämföra. I det deljrikaste området (vit murad öppen spis med dekorationsfigur) fick jag då marginellt bättre detaljering.för 36mp-kamerans nedskalade fil.

Dessa exempel är ju enkla eftersom vi jämförde kameror med samma sensorarea.

Vid 100% betraktelse på en 100ppi-skärm skulle vi i detta fallet inte kunnat anlägga en fotbollsplan, men tanken på att göra en FF-sensor lika pixeltät som en kompakt (ej APS-C eller de nu tillkomna V1, 4/3, m4/3) skulle vi nog kunna få till det på:)

Användningsområdet: Man plåtar en gräsmatta och lägger på en asfaltplan samt ger spelarna rejäla skyddskläder:)

//Lennart

Jag måste för fasiken få svara på ett inlägg direkt riktat till mig med namn och allt där ett test genomfördes av mig och "trollet" ifråga. Jag har inte skrivit under någon satans förbindelse att ignorera inlägg till führer på denna tråd.

Det behövs väl för övrigt ingen uppmaning att kollektivt bojkotta någon. Tycker någon att en persons inlägg är dumt så är det väl upp till denne någon att strunta i att kommentera.

Om jag nu enl Församlingen gjort mig skyldig till ett brott så var vänliga och säg ifrån så lämnar jag tråden per omgående för att aldrig återvända.

//Lennart

Jag måste för fasiken få svara på ett inlägg direkt riktat till mig med namn och allt där ett test genomfördes av mig och "trollet" ifråga. Jag har inte skrivit under någon satans förbindelse att ignorera inlägg till führer på denna tråd.

Det behövs väl för övrigt ingen uppmaning att kollektivt bojkotta någon. Tycker någon att en persons inlägg är dumt så är det väl upp till denne någon att strunta i att kommentera.

Om jag nu enl Församlingen gjort mig skyldig till ett brott så var vänliga och säg ifrån så lämnar jag tråden per omgående för att aldrig återvända.

//Lennart

Du får absolut inte lämna den här tråden Lennart! Inte någon annan heller för den delen. Vem ska då tämja alla vildhundar som springer lös och skäller på varandra som bindgalningar? Dina inlägg är mycket läsvärda och innehållet i dem visar att du är mycket kunnig och vet vad du skriver om. Dessutom har du humor, har stor integritet och skriver flyhänt. Jag har lärt mig massor av att läsa dina inlägg och du vill väl inte medverka till kulturskymning och kunskapsflykt? Det skulle bli väldigt fattigt och vildvuxet här om du lämnar.

/Torbjörn

//Lennart

Nä, det var ju inte riktat till dig heller.
Det är väl bara troll-inläggen som bör undvikas.

Det var till Göran som svarar på tramset om att Sony inte har någon translucent-teknik, vilket Nikon visst har och Sony "tyvärr" saknar i meningen att det är LCD som ger overlay på en optisk sökare. Bara massa skit igen från Leif, men sen skriver han ju annat också som är vettigt och det är väl klart att du eller vem som helst får diskutera hur ni vill.

Jag tänker fortsätta bekämpa trollningen även om han som håller på med det råkar vara en kompis till dig. Det är inte samma sak som att bojkotta Leif, men att bojkotta hans trollinlägg.

Vill verkligen få ett slut på eländet.

/Mats

....men Leif är det inte just sånt här som bara blir förvirring? Trans - lucent betyder väl bara att ljus går genom spegeln mellan en punkt på ena sidan till en annan på andra sidan. Behöver vi mer hårklyverier i detta forum just nu? Håller du på och försöker skapa någon egen definition kring detta begrepp eller åtminstone egen avgränsning av begreppet ifråga? Du snöar på saker nu som det inte verkar vara många som vill snöa tillsammans med dig på vad det verkar.

....men Leif är det inte just sånt här som bara blir förvirring? Trans - lucent betyder väl bara att ljus går genom spegeln mellan en punkt på ena sidan till en annan på andra sidan. Behöver vi mer hårklyverier i detta forum just nu? Håller du på och försöker skapa någon egen definition kring detta begrepp eller åtminstone egen avgränsning av begreppet ifråga? Du snöar på saker nu som det inte verkar vara många som vill snöa tillsammans med dig på vad det verkar.

"Tyvärr inte finns i Sony..." När syftet är ett helt annat för att få overlay i en ovf som inte ens finns och det finns andra mycket bättre sätt att få samma sak. Translucent är ju även spegeln på en dslr i det o.rådet där den limla hjälpspegeln på undersidan som reflenterar ljus ner till af-sensorerna i botten, så beamsplit-teknik an änds på andra ställen i kamerorna. Sony kallar tekniken i deras kameror mer ocjh .er för TMT numera, translucent mirror technology.

Sten-Åke, ser du verkligen inge syftet från Leif med det r jävla tramsinläggen. Om vi inte ödslar energi på att bemöta dyngan kanske vi lyckas bli av med dem för gott.

Att nappa på det här o h gå i svaromål är ju exakt dit han vill ha oss. Finns ingen anledning att ge mer bränsle åt de här avarterna tycker jag. Tycker du?

/Mats

//Lennart

Svarar igen på det här för att förtydliga.

Leif skriver u nu vissa seriösa inlägg också riktat till dig samtidigt med det andra skräpet som enbart har till syfte att förstöra diskussionerna och som den enda som uppskattar är Leif som finner ett nöje i att förstöra för andra. Du är hans vän, men han utnyttjar faktiskt dig för att få cred.

Det är faktiskt så jävla osnyggt så man mår illa!

Det andra som Leif håller på med är ett jävla skit helt enkelt, kompis och trevlig kille på andra sätt eller inte, det spelar ingen roll.

Vad har du för åskkt om den senaste diskussionen t.ex. som han har dragit igång här om att Sony in te har någon translucent-teknik medan däremot Nikon har det i nån lcd?

Tycker du det är seriöst och tycker du att Leif tillför något med det?
Vad tror du hans syfte är med de inläggen?
Är det något som du tycker är bra att han håller på med för att han är din kompis?

/Mats

Senast ändrad:
"Tyvärr inte finns i Sony..." När syftet är ett helt annat för att få overlay i en ovf som inte ens finns och det finns andra mycket bättre sätt att få samma sak. Translucent är ju även spegeln på en dslr i det o.rådet där den limla hjälpspegeln på undersidan som reflenterar ljus ner till af-sensorerna i botten, så beamsplit-teknik an änds på andra ställen i kamerorna. Sony kallar tekniken i deras kameror mer ocjh .er för TMT numera, translucent mirror technology.

Sten-Åke, ser du verkligen inge syftet från Leif med det r jävla tramsinläggen. Om vi inte ödslar energi på att bemöta dyngan kanske vi lyckas bli av med dem för gott.

Att nappa på det här o h gå i svaromål är ju exakt dit han vill ha oss. Finns ingen anledning att ge mer bränsle åt de här avarterna tycker jag. Tycker du?

/Mats

Mats det är bra att du ger exempel på Sonys nya språkbruk. Det är relevant att reda uit detta. Annars håller jag helt med. Det är bara förvirring och Sonys Translucent-begrepp har ju inget att göra med att även de vanliga speglarna har en liten lucka för strålgången till AF-sensorn. Här är ju hela spegeln halvgenomskinlig och det är ju något helt annat.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar