Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kanske är jag för stark för A77 :). Jag upplever att hjulen går väldigt lätt på mitt ex. Går trögheten kanske att justera i någon av menyerna och som jag har missat?

/Torbjörn

Nej du är inte för stark. På A77 är tyvärr detta en miss på rätt många exemplar jag känt på i alla fall. Den A77 jag sålde till Mats var "hyfsad" i det avseendet. Har känt på några som tyvärr går lättare. Därtill också ett visst fördröjningsmoment innan värdet lyser upp i sökaren om man inte roterar inmatningshjulet lugnt.

Ojämn montering får jag det till och väldigt långt ifrån distinktheten man är van vid från A700/A900/A850. Nu verkar ju Gunnar haft tur i det här avseendet och också fått ett hyfsat exemplar. Kolla med Assist Workshop om hjulen går att "spänna" på något vis.

//Lennart

Torbjörn, nej, inte ifall jag inte är helt blind. Är bara halvblind för tillfället...

Din idé är inte alls dum, fast troligen lite svår att genomföra praktiskt. Det skulle nog i så fall snarare handla om ett mekaniskt reglage för att ändra på spänningen.

Det är nog bara att vänja sig. Som när man kommer från en kamera som behöver ett rejält tryck på slutarknappen för att den ska reagera, och till vissa elektroniska kameror med fjäderlätt slutarknappstryck.

Eller som att gå från ett gammalt bastant Mauser-gevär M 96 och till en fripistol, där ett pulslag räcker för avfyrning...
.

Jag har bara känt på den A77:a jag disponerar f.n., samt en A65:a i höstas. Trögheten passar mig perfekt, så jag har kanske haft tur. Eller rättare sagt, min kompis (som äger kameran) har haft tur. :)

Hoppas att det är vanligast med tur...
.

Och inget (för mig noterbart) lag vid ändring av slutar- och bländarvärdena heller (men ett litet lag för uppdateringen av exponeringskompensationen). Har FW v1.04.
.

Det är egentligen ganska jäkligt att man ska behöva ha "tur" med att sådana viktiga reglage är OK vid leverans.

Det är just sådana här detaljer som kan diskvalificera en kamera från att tas på allvar i mer proffesionella sammanhang.

Händer det på något enstaka exemplar (bakfull montör och måndag morgon samt glömda glasögon) så är det väl inte världens undergång, men på för många exemplar...

Tja, i förlängningen kan sådant skada förtroendet för hela märket. I synnerhet om det kanske inte går att justera.

//Lennart

...
.... Eller bli kallad för att man håller på med märkesbögeri.
...
/Mats

Jag gjorde en sökning på "märkesbögeri" här i tråden och hittar bara ordet i fem inlägg som enbart du har skrivit.

Jag har kritiserat Sony för dålig EVF. Du skriver att Sony behöver göra en bättre EVF.
Jag har kritiserat Sony för bristande objektivutbud. Du skriver att Sony måste ta fram fler egna objektiv.

Vi är ju helt överens Mats så jag har lite svårt att förstå upprördheten i din senaste "krattning".

Sen är det naturligtvis trevligt om en massa pirattillverkare tar fram objektiv till olika kameramärken, så visst är det synd att Sigma verkar ha slutat ta fram/modernisera populära objektiv till alfa-fattningen i samma omfattning som de gör till Nikon och Canon. Tråkigt naturligtvis men jag skulle tro att det inte är ekonomiskt försvarbart för Sigma att stödja alfa-fattningen mer p.g.a. små serier...eller?

Vad tycker du om Sonys slogan "make.believe"? Ska dom fortsätta med den eller hitta på en ny?
Jag tycker, som sagt, att Sony bör byta ut den då låten "It's Only Make Believe" ju mer kan liknas med "Det är bara på låtsas (inget äkta)" än Sonys kanske egentliga tanke med att "göra.tro" verklig... Låten är ju mycket välkänd jorden runt och evergreen som topplistetta i 22 länder och som du ser är den väldigt lätt att associera till...

Googlar man på "make believe" så får man dessutom förslag som väldigt snabbt leder fram till detta

Nä, kritik behöver inte enbart vara positiv även om de kanske ger en gemytligare, men lite blind, stämning i ett forum...

Vi vet att du lyckades få ett par inlägg borttagna och var lite lustig förut när du sa samma sak att det inte går att hitta. Jag orkar inte leta rätt på originalet i min proxy-cache. det är inte värt det.

Du kan lägga ner nu och det blir inga fler svar på dina s.k. frågor, jag har redan slösat bort tillräckligt med dyrbar tid på att seriöst bemöta ditt trams. Godnatt.

Jag har bara känt på den A77:a jag disponerar f.n., samt en A65:a i höstas. Trögheten passar mig perfekt, så jag har kanske haft tur. Eller rättare sagt, min kompis (som äger kameran) har haft tur. :)

Hoppas att det är vanligast med tur...
.

Min är alldeles perfekt och "lagom" och alla andra A77or jag har klämt och känt på har varit precis likadana. Jag tror inte på att det skulle vara nån variation mellan ex som är betydelsefulll. A900 kändes dock ändå aningen bättre tack vare den lite kantigare formen i greppet och mindre vinklade främre ratten, men det är bagateller.

Att något skulle ändra sig ofrivilligt medan man håller i kameran ser jag som uteslutet, men däremot har jag haft problem med att rattarna gnuggats mot benet när man burit kameran i rem på höften. Det visar sig vara vertikalgreppets främre ratt som alltid ställer ner bländaren till den minsta möjliga och det blir helt fel när man plockar upp kameran för att ta en bild. Har nu löst det genom att stänga ev greppets kontroller med på/av-knappen, men det har medfört att jag missat bilder när jag hålt kameran vertikalt och glömt sätta på greppet igen.

Det bästa vore att en tryckknapp kunde programmeras att vara toggle för att enabla/disabla kontrollrattarna eller nåt.

Man får hitta en bra workaround. Det är i alla fall inte något fe på kameramodellen och av alla de olika jag tittat på så skiljer det ingenting i tröghet.

/Mats

Senast ändrad:
Mjo, det är väl egentligen troligast med en super-35-sensor, men man vet ju aldrig :)

Det ÄR en 36x24 mm sensor i en videokamera med E-mount!
Kameran levereras med en ny LA-EA3 adapter med FF SLT-spegel!

Första FF NEX således :). Kommer väl i stillbild sen också.
Coolt!

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...corder-specs-with-full-frame-a-mount-adapter/

Sen står det i texten att det är samma sensor som A99.
OCH
Att E-objektiv kan ta bilder i crop mode på 16 megapixel.

Hmmm, om crop-mode är 16 megapixel så betyder det att sensorn är 36 megapixel .-)
Crop mode på en 24 megapixel FF skulle bara bli 11 megapixel ju.

Helt klart att ryktessiten inte har nån kol alls och att Sony har lyckats hemlighålla precis allting och bara medvetet läcker ut vissa saker, eller kanske sprider lite desinformation.

Kanske A99 blir 36 megapixel trots allt och att det kommer dessutom en A8x med 24???

Haha, jäkligt spännande fram till den 12/9 :)

/Mats

Ska vi dra ner till Photokina Mahdad?
Går väl att ta flyget ner på morgonen och sen hem på kvällen. Slippa hotell och allt.

I Münchener-Halle serverar dom RIKTIG öl som serveras av bastanta Bayern-damer :)

/Mats

Det låter smaskens! Jag har precis börjat på ett nytt jobb och är riktigt osäker på om jag är ledig då eller inte. Är faktiskt riktigt sugen på att åka, skulle vara riktigt roligt att åka med zombiekarateMats! :)

Det ÄR en 36x24 mm sensor i en videokamera med E-mount!
Kameran levereras med en ny LA-EA3 adapter med FF SLT-spegel!

Första FF NEX således :). Kommer väl i stillbild sen också.
Coolt!

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...corder-specs-with-full-frame-a-mount-adapter/

Sen står det i texten att det är samma sensor som A99.
OCH
Att E-objektiv kan ta bilder i crop mode på 16 megapixel.

Hmmm, om crop-mode är 16 megapixel så betyder det att sensorn är 36 megapixel .-)
Crop mode på en 24 megapixel FF skulle bara bli 11 megapixel ju.

Helt klart att ryktessiten inte har nån kol alls och att Sony har lyckats hemlighålla precis allting och bara medvetet läcker ut vissa saker, eller kanske sprider lite desinformation.

Kanske A99 blir 36 megapixel trots allt och att det kommer dessutom en A8x med 24???

Haha, jäkligt spännande fram till den 12/9 :)

/Mats

Jag vet inte om jag använder talen på rätt sätt nu men 16 x 1,5 (förlängningsfaktorn FF/APS) blir 24. Varför skulle corp mode bli 11Mpix på en FF 24Mpix?

Jag vet inte om jag använder talen på rätt sätt nu men 16 x 1,5 (förlängningsfaktorn FF/APS) blir 24. Varför skulle corp mode bli 11Mpix på en FF 24Mpix?

Den gamle Pythagoras kunde räkna ut det där .-)
Cropfaktorn är förhållandet mellan diagonalerna. För att få antalet pixlar ska du multiplicera med kvadraten på denna (2,25 x)

24/(1,5x1,5) = 10,7
36/(1,5x1,5) = 16

/Mats

Den gamle Pythagoras kunde räkna ut det där .-)
Cropfaktorn är förhållandet mellan diagonalerna. För att få antalet pixlar ska du multiplicera med kvadraten på denna (2,25 x)

24/(1,5x1,5) = 10,7
36/(1,5x1,5) = 16

/Mats
Självfallet är det så. Eftermiddagströttheten samt en lång batalj med Kim "sagan" Wallung om RAM-minne i kameror gör tankearbetet segt.

Det kanske finns ett kvadratiskt bildformat i crop-mode som använder använder bildcirkeln optimalt och ger 16Mpix. I en 10,7Mpix bild (2:3 format) så är långsidan 4000pixlar bred :)

Självfallet är det så. Eftermiddagströttheten samt en lång batalj med Kim "sagan" Wallung om RAM-minne i kameror gör tankearbetet segt.

Det kanske finns ett kvadratiskt bildformat i crop-mode som använder använder bildcirkeln optimalt och ger 16Mpix. I en 10,7Mpix bild (2:3 format) så är långsidan 4000pixlar bred :)

Jag rättar mig själv. Långsidan på ett 2:3 format kan inte användas till ett kvadratiskt format. Längden på en sida i kvadrat inom bildcirkeln är kortare. Den blir 3400 pixlar.

Enda chansen att ta 16Mpix bild är att bildcirkeln är något större än vad som används av en APS-C sensorn eller att det är högre upplösning på FF sensorn. Bildcirkeln behöver vara ca 5650 pixlar i diameter för kunna ta en kvadratisk 16Mpix bild. En 10,7Mpix bild på 4000*2666 pixlar har en diagonal på 4807 pixlar.

Är det något nytt i detta?
Verkar ju vara exakt lika många pixlar i EVF:en som i NEX 7.
Är det en förbättring? Troligen inte.
10 bps är väl bra för en FF.
En massa AF-punkter (bättre följande AF antagligen
två AF-sensorer

http://thenewcamera.com/?tag=sony-a99

Verkar ju vara långtifrån någon revolution om dessa uppgifter stämmer.
Tror inte man kan flyga till månen med den i alla fall.
Leverans i oktober?

Det blir nog precis som när man parodiserade Olif Palme i Svea Hund för många år sedan när han skrek: Eh REVOLU...ehh...form med en väldigt tydlig nedtoning på slutet.
Känns lite så och om det som sagt stämmer så var väl det väntat.
Men det blir säkert en utmärkt kamera för det.

OM A99 skulle visa sig ha 36 Mp istf 24 och 10bps fordras en helsikes processor och buffert, ungefär det dubbla som 1DX och D4 har. Så det tror jag faktiskt inte på.

Tror istället på att 10 bps fås i cropläget 16 Mp vilket är snabbt nog med bra upplösning.

//Lennart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar