Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Småbild" i filmvärlden är inte samma som för stillbild. Det är väl formatet Super-35, vilket alltså är en widescreen-cropad version av APS-C. Alltså APS-C kapad på höjden, eller möjligen att det är en vanlig APS-C. 24x36 mm är det dock alldeles säkert inte.

/Mats

När jag skriver småbildssensor menar jag 24x36 mm - finns det ens något som heter småbild i filmvärlden?

Nä, det som är detsamma är ju som bekant den 35 mm breda filmen. Filmrutorna låg åt andra hållet och det traditionella formatet var 18 x 24 mm, vilket jag också förmodar är bekant.
.

Hehe... Tackar för omtänksamheten!

phool, jag tror inte jag har de ekonomiska resurserna för att kvista över till Amerika. Dessutom skulle jag säkerligen inte alls känna mig särskilt hemma där (även om jag i och för sig talar engelska flytande). :)

afe, eftersom min tilltänkta hustru gick bort plötsligt och sorgligt för över ett decennium sedan, och eftersom jag sedan dess inte varit "ute på banan" (vilket jag väl i och för sig borde ha varit) så har jag liksom ingen att bli gravid tillsammans med... :)
.

Det finns många gravida damer att sympatisera med - du kan ju åtminstone låtsas att du var skyldig :D

Nä, min vikt beror nog snarast på att jag gick från att träna väldigt mycket under min militära utbildning, och sedan gifte mig, skaffade barn, slutade träna men fortsatte med samma energiintag ...

Nä, det som är detsamma är ju som bekant den 35 mm breda filmen. Filmrutorna låg på andra hållet och det traditionella formatet var 18 x 24 mm, vilket jag också förmodar är bekant.
.

Japp, men det jag fått för mig att jag läst var att den videokameran skulle ha en FF-sensor - det var väl fel då (som vanligt) :)

Det finns många gravida damer att sympatisera med - du kan ju åtminstone låtsas att du var skyldig :D

Nä, min vikt beror nog snarast på att jag gick från att träna väldigt mycket under min militära utbildning, och sedan gifte mig, skaffade barn, slutade träna men fortsatte med samma energiintag ...
Haha, ja det kanske skulle kunna funka...

Det där med att reducera ett energiintag som man vant sig vid under en tid är helt klart väldigt svårt.
.

Satt och sorterade gamla bilder från 2002 (pressbilder). Har massor tagna med den första användbara prokameran Nikon D1. Användbar såtillvida att den inte hade någon direkt fördröjning av avtryck och en bps på drygt 4bps. Den lanserades 1999, men var egentligen först tillfänglig under år 2000 och då ägde Nikon pressmarknaden vad gäller dslr en bra tid.

Upplösningen var på hela 2000x1316 och angavs till 2,7 mp. Sötnosen kostade då 60.000:- (utan batteri och laddare eller programvara). Det blev c:a 5.000:- till för batteri och laddare=65.000:-

Filerna räckte gott och väl till för de flesta pressjobb. Men av gammal vana satt jagoch försökte få upp dem i "pixelbeepstorlek". Det gick knappast för bildskärmen återgav nästa hela bilden i full skala på en gång.

Idag köper man en Nikon D800 för c:a 24.000:- (ibland billigare). Så här ser storleksförhållandet ut när man räknar antalet pixlar mellan kamerorna. Ett decennium går fort. En A99 eller en A77 ligger inte långt efter D800, men skyhögt över de gamla Nikon D1 och Canon 1D (den senare hade dock 4,2 mp och APS-H sensor).

//Lennart

Man kan garva gott åt mycket sådant. I absoluta slutet av 80-talet kom då marknadsledande Toshiba med sin värstingmodell T5200 med 386-processor. I länken nedan står att den var var på 20 Mhz men jag har för mig att den faktiskt var på16 men skitsamma det var hur som helst "state of the art" och Toshiba ägde segmentet laptops. Den kostade över 70 000 om jag inte missminner mig och folk ringde hårt på den och undrade när vi kunde leverera. Jag hade ett ex något år som demodator. Det var lite tungt typ och chassiet var av gammal hederlig stålplåt och vågen stannade på 8,5 kilo! Kolla specen Lennart! På den tiden var det det "hårigaste" som fanns uttryckt med den tidens slang.

http://www.toshiba-europe.com/bv/computers/products/notebooks/t5200/product.shtm

Japp, men det jag fått för mig att jag läst var att den videokameran skulle ha en FF-sensor - det var väl fel då (som vanligt) :)

Nädå, nu har jag kollat också och det är en stor sensor. 35 mm, vilket altså är våran småbild fast mer widescreen.

Med E-mount! Jäkligt cool. jag trodde det var nåt nästaår-grejs.
Fast vanliga e-objektiv tecknar väl inte ut den storleken. Blir att köra FF-objektiv med adapter eller 200 000 kronors Zeiss så länge.

Händer lite väl mycket på alla fronter, man hänger inte med .-)

/Mats

Nädå, nu har jag kollat också och det är en stor sensor. 35 mm, vilket altså är våran småbild fast mer widescreen.
I en filmkamera löper filmen vertikalt, så full frame för film är ungefär som stillbildens halvformat. En sensor som är 35mm för video har alltså en storlek som motsvarar vad filmkameror kunde använda från 135-film, ett format som E-objektiven inte har något problem att lysa ut.

vet inte :)
Hittar bara att det är fullformat och sedan någon som skrev att "finally a video optimized 35 mm (in photographic terms) sensor", men länken funkar inte. Verkar vara FF, men ingen vits med 3/2 formafaktorn för video, så en småbild kapad på höjden altså.

Som sagt, jag vet inte och jag sticker inte ut näsan med påståenden heller. Nån annan får reda ut detta. :)

/Mats

I en filmkamera löper filmen vertikalt, så full frame för film är ungefär som stillbildens halvformat. En sensor som är 35mm för video har alltså en storlek som motsvarar vad filmkameror kunde använda från 135-film, ett format som E-objektiven inte har något problem att lysa ut.

Fast ryktet är att det alltså inte är halvformat (för att prata stillbild) utan att det är en FF-sensor som i t.ex. 5D Mk III eller A99. Det klarar inte nuvarande E-objektiv ;)

Precis! Hela tiden försöker Leif att klanka på Sony för allt mellan himmel och jord. Han höll sig plötsligt i skinnet för ett tag, men nu börjar det tydligen igen.

Sony har INTE ETT SKVATT att göra med att vissa rykten misstolkas - detta är ju som bekant inte särskilt ovanligt.

I sakfrågan är jag av uppfattningen att NEX-VG900 kommer att ha en FF-sensor som den definieras inom filmvärlden och inte inom stillbildsvärlden. Men vi får se, som sagt.
.

Tyvärr är det väl så att vi som deltar i dessa monstertrådar har oss själva att skylla när vi åsidosatt Fotosidans regler om OT, och inte accepterade när det faktiskt skedde moderering för några månader sedan. Om det är ok att skriva om gösfiske, graviditeter och dylikt, eller klaga på tillverkare som börjar på C borde det vara lika ok att skriva poänglösa negativa inlägg om Sony.

Om vi inte vill ha inlägg som gnäller på Sony i det här forumet går det bra att rapportera dem, men jag misstänker att Fotosidans administratörer inte tar så stor hänsyn till det så länge vi fortsätter skriva tramsinlägg här ;)

Håll er till ämnet
Avvik inte från diskussionens ursprungliga ämne, starta hellre en ny diskussion själv om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår.

Undvik "märkeskrig"
Vill ni diskutera ett märkes förträfflighet över ett annat, använd forumet "vs". Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen, hur skämtsamt det än kan tyckas vara. De forumen är till för de som har respektive märke, vänligen respektera detta.

Språk, personangrepp, uppvigling
Använd ett rimligt och städat språk. Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc. Alla slags angrepp på person, tex etnisk tillhörighet, sexuell inriktning eller religion är naturligtvis inte tillåtet. Att uppmana andra till brott (tex piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet.

Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut personligt adresserad korrespondens i ett inlägg odyl utan tillåtelse från motparten.

Finns inte många, om ens någon tråd som följer de reglerna. Och genom att börja diskutera FS-regler i en tråd om A99 så håller man sig inte till ämnet:).

Förresten är denna tråd redan så rökt så det är som att ropa på kondomer på väg till förlossningen.

Men vi har ju fått lära oss så mycket annat. 5DMkIII-tråden ger råd om momsregler, D800-tråden om konsten att lägga in bilder i trådarna. Här får vi ju "matnyttiga" tips om "vikten" av att hålla rätt diet och fisketips.

Här finns många värdefulla tips om hur man tolkar Mats inlägg. Fast jag tror han använder en spökskrivare som är till hälften islänning och till hälften plattysk, möjligen med en droppe rumpmasblod i sig. Därtill sketans full.

Gunnar har ju för närvarande en vågmästarroll.

Till min fasa märker jag att det vid några tillfällen skrivs om A99, Sådana överträdelser måste beivras å det grövsta.

//Lennart

TILLÄGG till mitt ironiska inlägg ovan: Vi kan ju åtminstone försöka moderera oss själva lite mera. Tråden blir säkert okej när A99 verkligen finns.

//Lennart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar