---
Poängen med jämförelsen var väl att visa att man får mer till lägre kostnad nu jämfört med förr?
---
Visst får man i de allra, allra flesta (men inte riktigt alla) fall mer för pengarna idag än "igår", det är det inget tvivel om. Från kvalitetstrogna leverantörer vill säga.
Men alldeles nyligen skaffade jag en sprillans ny, fin och avancerad elektronisk personvåg som även skulle klara av att mäta procenten fett i kroppen. Jag har nämligen väldigt svårt för att GÅ UPP i vikt till vad den var tidigare, vilket naturligtvis försvagar mina kroppsliga reserver.
Jag betalade en halv tusenlapp för den, och slängde ut min gamla trotjänare (även den elektronisk). Det skulle jag inte ha gjort.
Den nya verkar vara snabbtillverkad i Kina i någon verkstad helt utan någon som helst kompetens och erfarenhet när det gäller vågtillverkning, materialval och kvalitetskontroll. Importerad och såld av ett tyskt företag, som helt klart lagt på ocker-marginaler.
Noggrannheten skulle vara 0,1 kg (det klarade den gamla), men det höll den nya inte alls. Dom kan inte skilja på avläsningsnoggrannhet (som i och för sig var 0,1 kg) och mätnoggrannhet och repeterbarhet. Gör jag fem vägningar i följd efter varandra så slår resultaten ofta på 0,3 kg (emallanåt upp till 0,5 kg). Tryckknappar av skräpkvalitet som inte alltid fungerar trots att det hörs ett tydligt "knäpp" när man tryckt (uppträdde nästan genast). Displayen har en täckplatta som är så full av reflexer att det oftast är helt omöjligt att kunna se och avläsa vikten. Nu låser den visserligen det visade värdet efter några sekunder, och visar sedan detta under ytterligare några. Lyckas man tajma det hela rätt, så att man inte stiger av den för snabbt (då visar den noll) eller för långsamt (då hinner den slockna) och böja sig ner, så kan man hinna att uppfatta värdet. Och jag måste gå ner på huk ganska långsamt pga min skadade rygg. :-(
Till råga på allt sa vågdj-keln att jag var fasen så spinkig!
Borde vara skottpengar på alla dessa skojare, som har fått enormt mycket större möjligheter nu genom globalisering och / eller Internet.
.