Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Klart att det är skitbra med skärmar med högre upplösning generellt men det kräver ju att en massa företag och organisationer bygger om sina bildflöden också för att dra nytta av dessa.
Bild- och textflöden är väl rimligen inte baserade på hur tätt bildpunkterna brukar sitta på bildskärmar? Det skulle ju bli ohållbart.

---
Varför är D4 "mera motsvarighet"? Prestandamässigt slår D3200 D1 på i stort sett alla punkter, så varför inte göra den jämförelsen? (D4 slår förstås också D1 på samtliga punkter, men till ett betydligt högre pris eftersom slaget är mycket kraftigare).
D4:an är definitivt en mera "ekonomisk motsvarighet" till D1:an. Den kostade cirkus 65.000 kr i dåtidens penningvärde, och i dagens förstås ännu mer. D4:an har således inte alls ett högre pris - D1:an var DYRARE!

Detta är också en valid jämförelse, anser jag. Är ju en normal utveckling när man stoppar in elektronik i grejerna.
.

("Till ett betydligt högre pris" syftade på att D4 är rätt rejält dyrare än D3200.)

Poängen med jämförelsen var väl att visa att man får mer till lägre kostnad nu jämfört med förr?

Visst visar en jämförelse mellan D1 och D4 det, men en jämförelse mellan D3200 och D1 visar det i ännu högre grad.

.
Hehe... Då får jag väl dra mitt lilla strå till stacken också...

Är ett försök att kombinera Mats-optimism med realism. :)
.

Det mest intressanta med den där manicken är att den har en småbildssensor och att det släpps Zeissobjektiv som passar på den (för filmning och skitdyra). Det talar för att ryktet om en NEX med FF faktiskt mycket väl kan stämma.

.
Hehe... Då får jag väl dra mitt lilla strå till stacken också...

Är ett försök att kombinera Mats-optimism med realism. :)
.

Ja den kameran(om det nu blir en 24x36 sensor) lär verkligen röra om i grytan....om den dessutom har väldigt hög prestanda o lågt pris(sett till prestanda/segmentet den ligger i) så lär konkurrenterna på videomarkanden få det tufft.

---
Poängen med jämförelsen var väl att visa att man får mer till lägre kostnad nu jämfört med förr?
---
Visst får man i de allra, allra flesta (men inte riktigt alla) fall mer för pengarna idag än "igår", det är det inget tvivel om. Från kvalitetstrogna leverantörer vill säga.

Men alldeles nyligen skaffade jag en sprillans ny, fin och avancerad elektronisk personvåg som även skulle klara av att mäta procenten fett i kroppen. Jag har nämligen väldigt svårt för att GÅ UPP i vikt till vad den var tidigare, vilket naturligtvis försvagar mina kroppsliga reserver.

Jag betalade en halv tusenlapp för den, och slängde ut min gamla trotjänare (även den elektronisk). Det skulle jag inte ha gjort.

Den nya verkar vara snabbtillverkad i Kina i någon verkstad helt utan någon som helst kompetens och erfarenhet när det gäller vågtillverkning, materialval och kvalitetskontroll. Importerad och såld av ett tyskt företag, som helt klart lagt på ocker-marginaler.

Noggrannheten skulle vara 0,1 kg (det klarade den gamla), men det höll den nya inte alls. Dom kan inte skilja på avläsningsnoggrannhet (som i och för sig var 0,1 kg) och mätnoggrannhet och repeterbarhet. Gör jag fem vägningar i följd efter varandra så slår resultaten ofta på 0,3 kg (emallanåt upp till 0,5 kg). Tryckknappar av skräpkvalitet som inte alltid fungerar trots att det hörs ett tydligt "knäpp" när man tryckt (uppträdde nästan genast). Displayen har en täckplatta som är så full av reflexer att det oftast är helt omöjligt att kunna se och avläsa vikten. Nu låser den visserligen det visade värdet efter några sekunder, och visar sedan detta under ytterligare några. Lyckas man tajma det hela rätt, så att man inte stiger av den för snabbt (då visar den noll) eller för långsamt (då hinner den slockna) och böja sig ner, så kan man hinna att uppfatta värdet. Och jag måste gå ner på huk ganska långsamt pga min skadade rygg. :-(

Till råga på allt sa vågdj-keln att jag var fasen så spinkig!

Borde vara skottpengar på alla dessa skojare, som har fått enormt mycket större möjligheter nu genom globalisering och / eller Internet.
.

Det mest intressanta med den där manicken är att den har en småbildssensor och att det släpps Zeissobjektiv som passar på den (för filmning och skitdyra). Det talar för att ryktet om en NEX med FF faktiskt mycket väl kan stämma.

Om du tänker på CP.2 Zeiss objektiven så är det ingen nyhet ....dom alltid varit gjorda för FF(24x36) och har funnits med E-fattning(det är utbytbar fattning på dom objektiven) sedan mitten av 2011 så dom nyligen släppta CP.2 Zeiss objektiven är ingen indikation eller något som talar för att det skulle komman en Sony FF Nex videokamera eller FF Nex sitllbildskamera.

Om du tänker på CP.2 Zeiss objektiven så är det ingen nyhet ....dom alltid varit gjorda för FF(24x36) och har funnits med E-fattning(det är utbytbar fattning på dom objektiven) sedan mitten av 2011 så dom nyligen släppta CP.2 Zeiss objektiven är ingen indikation eller något som talar för att det skulle komman en Sony FF Nex videokamera eller FF Nex sitllbildskamera.

Ah, jag fick för mig att jag läste nånstans att den där kameran har småbildssensor.

Ät socker! Mycket och ofta. Allra bäst är bakelser som innehåller mycket socker och fett.
Hehe... Precis vad sjukhusets dietist säger till mig: Jag ska smälla i mig så mycket fett och kolhydrater som jag orkar, men vara lite försiktig med proteiner, eftersom min försvagade kropp fortfarande har lite svårt att hantera dessa. Men jag måste ju få i mig så mycket proteiner som det går för att kunna bygga upp min kropp igen överhuvudtaget. Verkligen ett moment 22... :-(

Jag har som mest vägt 69 kg, Var 182 cm lång då, och såg därför ändå lite mager ut...
Sedan dess har jag tappat över 20 kg pga diverse sk-t jag åkt på. Jag känner knappt igen mig själv längre! Vill naturligtvis inte alls se ut som en Auschwitz-fånge halvvägs på väg till svältdöden... :-(

Men man måste ju alltid laga efter läge.

PS Det finns naturligtvis åtskilliga som har svårt att istället hålla vikten nere, som kanske kan bli avundsjuka på vad min dietest säger till mig. Var inte det! Det är MYCKET svårare att gå upp i vikt än att gå ner. Och det är ju som bekant svårt nog det...
.

Hehe... Tackar för omtänksamheten!

phool, jag tror inte jag har de ekonomiska resurserna för att kvista över till Amerika. Dessutom skulle jag säkerligen inte alls känna mig särskilt hemma där (även om jag i och för sig talar engelska flytande). :)

afe, eftersom min tilltänkta hustru gick bort plötsligt och sorgligt för över ett decennium sedan, och eftersom jag sedan dess inte varit "ute på banan" (vilket jag väl i och för sig borde ha varit) så har jag liksom ingen att bli gravid tillsammans med... :)
.

"Småbild" i filmvärlden är inte samma som för stillbild. Det är väl formatet Super-35, vilket alltså är en widescreen-cropad version av APS-C. Alltså APS-C kapad på höjden, eller möjligen att det är en vanlig APS-C. 24x36 mm är det dock alldeles säkert inte.

/Mats

Hahaha! Men jag har ju redan sagt att jag ska tala om det. Efter att jag krupit ner och läst beteckningarna, men nu ska jag först ta och fixa mig lite ytterst välbehövlig mat.

Enlig allmän mening måste ju en så soppig pryl vara en Sony. Men tänk om det är en Canon?
:)
.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar