Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Verkar som att A99 kommer att ligga på runt 28.000 SEK

.
Det kommer tydligen att finnas tillbehör som seriösa videofilmare brukar skrika efter, som t.ex. ingångsterminal med anslutning för standard XLR-ljudkontakter (tror inte att den är avsedd för VG-900). Sony verkar helt klart vara ute efter 5D II och 5D III:eek:rnas marknad i detta segment.

Datumangivelser ska självfallet som alltid tas med en nypa salt.

Saxar och redigerar från SAR:

"September 2, 2012 101 Comments

(SR5) Full list of Cameras, lenses and accessories coming on Spetember 12th.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Photorumors and I again got the full specs of the Sony presentation coming next week on September 12th. Here it is:

Cameras
-------------
• Sony A99: 24MP Exmor CMOS full frame sensor, AVHCD 2.0. Price $2799. Available in mid October.
• Sony NEX-6: 16MP Exmor CMOS APSC sensor, AVHCD 2.0. Price around $1000.

Sony Alpha lenses
--------------------------
• Sony 300mm f/2.8 G SSM II lens (SAL300f28GII): Nano AR coating, weather sealed, SSM (Super Sonic Wave Motor), DMF (Direct Manual Focus), focus hold button. Price: $7500, to be released in October, 2012.
• Sony 55-300mm f/4.5-5.6 SAM lens (already announced and available for preorder at BHphoto).

NEX lenses
-----------------
• Sony 10-18 f/4 OSS: available in November 2012 for $850.
• Sony 35mm f/1.8 OSS: available in December 2012 for $450.
• Sony 16-50 f/3.5-5.6 OSS (kit lens): available in January 2013 for $350.

Sony a99 accessories
--------------------------------
• Sony HVL-F60M flash: guide number: 60, built-in LED light, price: $550.
• Sony HVL-RL1 ring flash: priced around $350.
• Sony VG-C99AM vertical grip for a99: weather sealed, price: $380.
• Sony XLR-K1M audio input terminal: price: $800.
• Sony RMT-DSLR2 remote control.
• Sony LCS-BP3 back pack.

Camcorders
-----------------
• Sony NEX-VG900 camcorder: interchangeable lens HD camera with 24MP Exmor CMOS full frame sensor, 1080×1920 video recording at 24p/60p, 3″ LCD, XGA OLED EVF, price: $3,300.
• Sony NEX-VG30/VG30H camcorders: 16MP Exmor APS-C sensor, BIONZ processor, 1080×1920 video recording at 24p/60p, 3″ LCD, XGA OLED EVF, available in November from $1,800"

Länk:
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...ccessories-coming-on-spetember-12th/#comments

PS Jo, jag vet mycket väl att Sony anser att även NEX:arna tillhör Alpha-systemet (det står Alpha på dem alla), och det får väl sägas vara berättigat. Det finns ju inget annat "spegelfritt" systm som är ens tillnärmelsevis så väl integrerat med sitt "tjockkamera"-system som NEX. Men det är lite enklare att, som här, kalla "tjockkamera"-grejer för Alpha och de andra för NEX-grejer.
.

Senast ändrad:
Spelar roll gör det för t.ex mig som köper en A99 att den är både billigare och bättre på en hel radda punkter jämfört med konkurrentrrna. Den kommer säkert inte vara bäst på precis allt (fast jag kan inte komma på något sådant område iofs.). Om den säljer bra eller inte är inte så viktigt. Det är Sonys problem inte mitt. Just att de fortfarande ligger efter marknadsmässigt är ju bara bra för mig som kund som får bättre grejer till lägre pris och slipper väntetid pga leveransproblem beroende på stor efterfrågan. Om andra inte förstår det utan köper Canon t.ex. för att få den loggan så får de väl göra det.

De här kamerorna har en längre livscykel än de billigare småsensorkamerorna. Nu kommer det under två års tid att finnas tre alternativ att välja bland med lite olika spec och pris och där kommer Sony att ligga i topp. Tror mycket väl att det kan förändra marknadsandelarna o h att Sony knaprar in bit för bit. Särskimt eftersom de är väldigt starka inom andra kamerasegment som NEX och kompaktkameror. A99 kommer högst troligt att bli en favorit bland filmare också och för den kundgruppen så är Sonys varumärke redan mycket starkt och betydligt mer så än åtmimstone Nikonsom är svaga där. Lite fortsättning på det och Sony kan absolut vara ikapp och jämspelt med Nikon och Canon även inom avancerad stillbildsfoto.

Tror också att utvecklingstakten hos Sony kan bli snabbare framöver och gå om de andra. Det vi settnu att Sony lanserat sin första ya FF så långt efter beror nog mer på den teknikomställning de haft. Kan absolut vara så att efterföljaren till A99 släpps långt före uppföljarna till D800 och 5Dmk3. Kanske tom fler modeller helt enkelt.

Lite tråkigt att om Sony gör bättre kameror att de inte matchar det med objektiven. Jag skulle gärna ha det nya Sony 300/2,8 G SSM II, men förstår inte hur Sony resonerar om de tar 50% mer för det jämfört med Canon och Nikons motsvarande. Samma sak med 500/4G.

Här finns ju ett gyllene tillfälle för Sigma att hitta en stor marknad. Kan mycket väl vara så att större andel av Sonys kunder är villiga att köpa tredjepartsobjektiv än Canon och Nikonägare. Om Sony ökar sin marknadsandel får vi hoppas att Sigma hakar på och gör fler av de bättre objektiven även till Sony. Nu finns det ett antal som inte finns till Sonh tyvärr. T.e . 120-300/2,8 och 300/2,8 och 500/4,5saknar HSM till alphasystemet.

Jag tror objektivr lite av ett nödvändigt ont för Sony och att kamerorna med smarta lösningar och elektronik ligger dem varmare om hjärtat än mekaniska/optiska objektivkonstruktioner. Om Sony utvecklar ett rintigt bra universal mount, som de är på väg mot inom filmning, även för stillbild så tror jag ze kan ta sig upp på toppen som ledande kameratillverkare så småningom.

Funderat lite på Lennarts betraktelser om Nikons kameror. Det är inte speciellt imponerande utveckling xfån 2,7 megapixel till 36 på 12 år. Det har ju trots allt hänt en hel del med bildkvaliteten på andra sätt också, inte minst vid fotlgrafering i svagt ljus. Ganska normal evolution trots allt.

Däremot så har den 12 år modernare kameran precis samma sökare, klarar bara 4 ilder per sekund, är lika stor och tung o h lina dyr (om man tittar på D4 i sammanha get som ju är mera motsvarighet och där har ju heller inte uppmösningen ökat alls lika mycket heller).

Den sega utve klingstakten är snart ett minne blott och Canon och Nikon måste nog rätt snart byta plattform för att bli konkurrrenskraftiga. Vittills har inte EVF-tekniken kunnat leverera överlägsenhet inom alla områden så som den är implementerad i A77. A99 kommer troligen att göra en stor skillnad där. Jag gissar på att OVF kommer att jppfattas ha en liten edge över EVF bland vissa inbitna DSLR-fotografer, men skillnaden blir betydligt mindre o h fler kommer att uppskatta fördelarna med EVF. Sonys försprång inom deg o.rådet kommer att växa. Tror att konkurrenterna får det svårt för det finns ännu ingen fungerande lösning för AF utan flipspegeln som de kan använda och sensor pdaf som i realiteten fungerar så det kan ersätta off-sensor PDAF lär dröja my ket längre än många gissar och undef de tiden kommer EVF att ha utvecklats så mycket att ens de mest inbitna OVF-förespråkarna kan leva med nacdelarna.

Om Sony dessutom vinner mark och ökar sin marknadsandel och kommer upp i större volymer så kan de öka vinsterna mer trots att de erbjuder lägre pris tack vare lägre produktionskostnad med enklare mekanik utan rörlig spegel och prismahus.

Framtiden är nog ljus för Sony på alla plan. De kommer nog som du säger inte att vända uppochner på marknaden, men alldles sänert knapra in mer och mer ocv på sikt kunna bli väldigt starka. Till dess kan vi som upptä kt Sony innan de stora massorna gör det dra nytta av bättre ka.eror till gre pris helt enkelt.

/Mats

Jösses.

En riktigt framgångsrik säljare brukar vara en som tror stenhårt på den produkt han/hon säljer. Av den anledningen tycker jag att du ska söka jobb som innesäljare hos Sony. Du kommer att bli rik som ett troll på provisionen.

För övrigt tror jag också att Sony A99 kan bli en rätt intressant kamera.

Jo ett listpris på $2800 kN kNske översättas så, men det ska ställas i relation till riktpriset $3000 för Nikon D800 och den kostar ju i dagsläget bara 22000 kr.

Kameror är trots allt hyggligt billiga i Sverige jämförelsevis.

Därför tror jag inte A99 kommer att hamna så högt. Möjligen precis i början om det är svårt att få tag i en av de allra första leveranserna. I så fall avvaktar jag en dryg månad eller så och inhandlar den på mellandagsrea för 15000 kr eller så :)

Jag tror att den kommer att vara nere på 21000 kr innan december börjar och sen ligga stadigt där. Butiker som clickok proshop.dk elektroworld osv. kommer nog att pressa priset ordentligt så fort stadiga leveranser rullar på.

/Mats

Jösses.

En riktigt framgångsrik säljare brukar vara en som tror stenhårt på den produkt han/hon säljer. Av den anledningen tycker jag att du ska söka jobb som innesäljare hos Sony. Du kommer att bli rik som ett troll på provisionen.

För övrigt tror jag också att Sony A99 kan bli en rätt intressant kamera.

Ka du utveckla det där.

Var är det som du tror att jag är så fel ute?
Var gärna extra konkret och berätta gärna vad du tror också.

Jag är inte intresserad av ett nasarjobb och jag förstår heller inte allas vurm för om det ska gå bra för Sony eller inte, jag ill ara ha e rintigt bra kamera till mig och om Sony tvingas sänka priset för att nunna sälja och därmed cör ett sämre resultat så är det positivt för mig.

Men jag tror atg Sony har en långsiktig plan och att de även kommer att bli kommersiellt framgångsrila så småningom. Ett steg på vägen för att nå dit är att göra .ycket bättre produkter än konkurrenterna och det vill jag dra nytta av.

/Mats

Christian.

Jag läste nyss mitt inlägg igen o h håller fortfarande med mig om allt.

VAD är det som du skriver "jösses" om. Jag är mycket intresserad av vilken eller vilka punkter du troratt jag är xel ute med. Ser fram emot att höra från dig var du tror annorlunda.

Snälla ducka inte för det.

/Mats

Alltså för att vara e tra extra tydlig.

Jag är säker på att A99 blir en betydligt bättre kamera än Canon 5Dmk3.

Dels kommer den ha fördelarna som alla Sony har redan idag med bildstabilisering snabb serietag ing peaking osv men också följande

Bättre bildkvalitet
Bättre vid höga Iso
Bättre vid filmning
Lättare
Bättre vertikalgrepp
Bättre tillbehörsmöjlihheter för filmning
Exaktare autofokus
Snabbare autofokus
Lättare
Blixt
Lägre pris

Möjligheten till bättre af och även målföljning finns inbhggt i konceptet där det inte blir några blackouter alls. Det är inte jtnyttjat alls på det sätt som är möjligt i A77.

Finns det något alls av detta som du inte tror? I så fall vad och varför.

/Mats

Skräp är naturligtvis alltid skräp med det jag tänker på är att skillnaderna mellan en utskrift i 300 ppi och en bild på en skärm med 300 ppi kommer att minska drastiskt.

Skärmar på 300 ppi kommer framöver inte att innebära stora utgifter utan man kommer inom en snar framtid att kunna köpa en 300 ppi-skärm för samma pengar som man får lägga ut för en 100 ppi-skärm idag. Den senaste iPad3 har t.ex. dubbelt så hög upplösning, 274 ppi, mot iPad 2, 137 ppi, utan att iPad3 är nåt dyrare. Samma skärmstorlek har de oxå, ca 10 tum.

Tillägg: Ser att Lennart är inne på liknande tankar om både behovet av bättre skärmar och prisutveckling i allmänhet :)

Helt rätt i det. Prisskillnaden finns bara så länge det finns en brytningstid där produkter ur båda teknikgenerationerna lever sida vid sida. När allt är "högre upplösning" så blir nog ordningen återställd igen. Det kan man väl se i fallet när bakbelysta LED-skärmarna ersatte de äldre LCD-skärmarna i TV och dataorskärmar.

Klart att det är skitbra med skärmar med högre upplösning generellt men det kräver ju att en massa företag och organisationer bygger om sina bildflöden också för att dra nytta av dessa. Dessutom får vi leva mellan två standards ett bra tag nu. Som Stefan Olsson skrev i ett annat sammanhang så är den här framtiden redan här. Vi väntar nu bara på att den stora proppen går ur när detta blir mainstream. Då ska en väldig massa TV-apparater och skärmar bytas ut igen.

---
Därför tror jag inte A99 kommer att hamna så högt. Möjligen precis i början om det är svårt att få tag i en av de allra första leveranserna.
---
Jo, min uppskattning på 28.000 kr gällde alltså för inledningsskedet. Så småningom kan priset komma att sänkas något, men kanske inte lika snabbt och lika mycket som du önskar.

---
I så fall avvaktar jag en dryg månad eller så och inhandlar den på mellandagsrea för 15000 kr eller så :)
---
Det där är förstås ett skämt, även om det självfallet vore kul ifall det skulle bli så! :)
.

Alltså för att vara e tra extra tydlig.

Dels kommer den ha fördelarna som alla Sony har redan idag med bildstabilisering snabb serietag ing peaking osv men också följande

Bättre bildkvalitet
Bättre vid höga Iso
Bättre vid filmning
Lättare
Bättre vertikalgrepp
Bättre tillbehörsmöjlihheter för filmning
Exaktare autofokus
Snabbare autofokus
Lättare
Blixt
Lägre pris

Möjligheten till bättre af och även målföljning finns inbhggt i konceptet där det inte blir några blackouter alls. Det är inte jtnyttjat alls på det sätt som är möjligt i A77.

/Mats

Det är inte dina spekulationer om kamerans prestanda som väcker intresse här, du kan nog ha rätt på någon eller några punkter, utan din målande och ingående vision av Sonys marknadsstrategi. Jag har aldrig hört Sony själva berätta så ingående om sina planer och förhoppningar.

Jo det var ett skämt.
Jag har dock bestämt mig för att jag ska lyckas få tag på en A99 för under 20000 kr allra senast i mitten av januari. Jag är t ärsäker på att jag kommer att lyckas!

Eller så låter jag Lennart köpa en till listpris, bråka med säljare osv tills han får ett extra superbra exemplar o h sen knappt använda den, göra alla smarta inställ ingar och sen sälja den vidare till mig för en spottstyver. Brukar funka fint :)

/Mats

Funderat lite på Lennarts betraktelser om Nikons kameror. Det är inte speciellt imponerande utveckling xfån 2,7 megapixel till 36 på 12 år. Det har ju trots allt hänt en hel del med bildkvaliteten på andra sätt också, inte minst vid fotlgrafering i svagt ljus. Ganska normal evolution trots allt.

Däremot så har den 12 år modernare kameran precis samma sökare, klarar bara 4 ilder per sekund, är lika stor och tung o h lina dyr (om man tittar på D4 i sammanha get som ju är mera motsvarighet och där har ju heller inte uppmösningen ökat alls lika mycket heller).

/Mats

Nikons kameror var bara ett exempel som väl är representenativt för alla märken. Måttstocken på utveckling är enl min mening inte att gödsla med pixlar. Utvecklingen på sensorsidan präglas mycket mer av vad pixlarna "kan göra". In- och utläsning har utvecklats fantastiskt mycket. DR har förbättrats rejält.

Eftersom man redan vid 8,2 Mp kunde mäta in liknande värden som från ett analogt småbildsdia tycker jag det var mycket klokare att försöka öka DR, minska brus etc än "klistra" på mer pixlar.

Det kom förvisso ett par kameror där pixelgödslingen fick gå före de andra egenskaperna. Resultatet blev att det var extremt svårt att se någon fördel med att ha 15Mp istället för 10Mp.

Numera ligger dock pixelantalet mer i paritet med de andra viktiga parametrarna.

4 bps med en APS-C (Nikon 1D) har förvandlats till 10bps (och 12bps i vissa lägen) med lika "tunga klumpar" som är FF och därmed c.a 2,2 x större sensorarea.Det är en nog en ganska maffig utveckling vill jag påstå. Att göra det med 16 resp 18 Mp istället för 2,7 är ännu maffigare om vi nu pratare dslr med OVF och konventionell spegelfällning som dessutom klarar att mäta AF mellan exponeringarna.

Jag är absolut inte motståndare till fler pixlar. Tvärtom. Men det ska synas att de gör nytta i så fall. Har framför mig en fil som skickats till mig. Den är från en D4 med fjuttiga 16 Mp. Men som de pixlarna har utnyttjats är det väldigt få som skulle klaga på upplevd upplösning och detaljering.

Nej, jag hävdar att framstegen är stora.

Nu lite om SLT-tekniken och en av dess stora fördelar: Det är svårt att handhålla en pixelstinn D800 på längre tider utan mikroskakningar. T o m med en vidvinkel.
När jag skulle mäta in en objektiv med D800 satte jag den på stativ och tiden blev 1/15 sek för det motivet och önskat f-tal. För att kolla hur väl AF träffade jämförde jag CDAF via LV (Då har D800 uppfälld spegel).
Spegelstudsen från den vanliga exponeringen med direkt avtryck från stativ blev blurrigare än LV-exponeringen.
Med spegelfällning efter att mätt in PDAF och deaktiverat AF så att fokus inte ändrades blev den bilden och LV-bilden identiska.

Detta slipper man med SLT-kameror eftersom inga vibrationer från spegeln stör exponeringen. Och mikroskakningar på en 36 Mp FF förtar nyttan med många pixlar. Här har även SLT-kameran en fördel vid frihandstagningar vid längre tider. Trots att en A77 omräknad till FF hamnar på 50+ Mp går den med en kortare brännvidd (typ en fast 50 eller 85:a) handhålla på en tid som måste förkortas dubbelt med en D800 (Jag har inte haft SSS eller stabiliserat objektiv). Så om A77 klarar det på 1/60 sek behöver jag 1/125 sek på D800.

Så vi är tillbaks där igen. Samma sak som ger fördelar i vissa lägen kan ge nackdelar i andra.

Men inte fan har evolutionen gått sakta vad gäller bps och upplösning. Däremot har kanske andra viktiga faktorer fått stå tillbaks därför "att pixlar säljer". Även om pixelhöjningen ibland inneburit att man eldat för kråkorna.

//Lennart

Senast ändrad:
Spelar roll gör det för t.ex mig som köper en A99 att den är både billigare och bättre på en hel radda punkter jämfört med konkurrentrrna. Den kommer säkert inte vara bäst på precis allt (fast jag kan inte komma på något sådant område iofs.). Om den säljer bra eller inte är inte så viktigt. Det är Sonys problem inte mitt. Just att de fortfarande ligger efter marknadsmässigt är ju bara bra för mig som kund som får bättre grejer till lägre pris och slipper väntetid pga leveransproblem beroende på stor efterfrågan. Om andra inte förstår det utan köper Canon t.ex. för att få den loggan så får de väl göra det.

De här kamerorna har en längre livscykel än de billigare småsensorkamerorna. Nu kommer det under två års tid att finnas tre alternativ att välja bland med lite olika spec och pris och där kommer Sony att ligga i topp. Tror mycket väl att det kan förändra marknadsandelarna o h att Sony knaprar in bit för bit. Särskimt eftersom de är väldigt starka inom andra kamerasegment som NEX och kompaktkameror. A99 kommer högst troligt att bli en favorit bland filmare också och för den kundgruppen så är Sonys varumärke redan mycket starkt och betydligt mer så än åtmimstone Nikonsom är svaga där. Lite fortsättning på det och Sony kan absolut vara ikapp och jämspelt med Nikon och Canon även inom avancerad stillbildsfoto.

Tror också att utvecklingstakten hos Sony kan bli snabbare framöver och gå om de andra. Det vi settnu att Sony lanserat sin första ya FF så långt efter beror nog mer på den teknikomställning de haft. Kan absolut vara så att efterföljaren till A99 släpps långt före uppföljarna till D800 och 5Dmk3. Kanske tom fler modeller helt enkelt.

Lite tråkigt att om Sony gör bättre kameror att de inte matchar det med objektiven. Jag skulle gärna ha det nya Sony 300/2,8 G SSM II, men förstår inte hur Sony resonerar om de tar 50% mer för det jämfört med Canon och Nikons motsvarande. Samma sak med 500/4G.

Här finns ju ett gyllene tillfälle för Sigma att hitta en stor marknad. Kan mycket väl vara så att större andel av Sonys kunder är villiga att köpa tredjepartsobjektiv än Canon och Nikonägare. Om Sony ökar sin marknadsandel får vi hoppas att Sigma hakar på och gör fler av de bättre objektiven även till Sony. Nu finns det ett antal som inte finns till Sonh tyvärr. T.e . 120-300/2,8 och 300/2,8 och 500/4,5saknar HSM till alphasystemet.

Jag tror objektivr lite av ett nödvändigt ont för Sony och att kamerorna med smarta lösningar och elektronik ligger dem varmare om hjärtat än mekaniska/optiska objektivkonstruktioner. Om Sony utvecklar ett rintigt bra universal mount, som de är på väg mot inom filmning, även för stillbild så tror jag ze kan ta sig upp på toppen som ledande kameratillverkare så småningom.

Den sega utve klingstakten är snart ett minne blott och Canon och Nikon måste nog rätt snart byta plattform för att bli konkurrrenskraftiga. Vittills har inte EVF-tekniken kunnat leverera överlägsenhet inom alla områden så som den är implementerad i A77. A99 kommer troligen att göra en stor skillnad där. Jag gissar på att OVF kommer att jppfattas ha en liten edge över EVF bland vissa inbitna DSLR-fotografer, men skillnaden blir betydligt mindre o h fler kommer att uppskatta fördelarna med EVF. Sonys försprång inom deg o.rådet kommer att växa. Tror att konkurrenterna får det svårt för det finns ännu ingen fungerande lösning för AF utan flipspegeln som de kan använda och sensor pdaf som i realiteten fungerar så det kan ersätta off-sensor PDAF lär dröja my ket längre än många gissar och undef de tiden kommer EVF att ha utvecklats så mycket att ens de mest inbitna OVF-förespråkarna kan leva med nacdelarna.

Om Sony dessutom vinner mark och ökar sin marknadsandel och kommer upp i större volymer så kan de öka vinsterna mer trots att de erbjuder lägre pris tack vare lägre produktionskostnad med enklare mekanik utan rörlig spegel och prismahus.

Framtiden är nog ljus för Sony på alla plan. De kommer nog som du säger inte att vända uppochner på marknaden, men alldles sänert knapra in mer och mer ocv på sikt kunna bli väldigt starka. Till dess kan vi som upptä kt Sony innan de stora massorna gör det dra nytta av bättre ka.eror till gre pris helt enkelt.

/Mats

Jag kan bara hoppas att du får rätt. Det borde ju vara så att ett företag som har en hög innovationstakt till slut får en fördel av detta rent marknadsmässigt. På samma sätt tror jag att man inte för evigt kan vila på gamla lagrar. Förr eller senare kommer då en del av den mer lättrörliga teknikkänsliga delen av användarna vilja ha det andra användare fått tillgång till. Tröskeleffekterna finns är där som motverkar rörligheten och vi har ingen perfekt fungerande marknad när det gäller systemkameror, men konkurrensen finns där trots allt och fungerar som en underström som dock inte är lika snabbt skiftande som teknikgenerationerna. Klart är att ingen tillåts att halka efter för mycket innan det får effekter på marknadsandelarna på lite sikt.

Sedan ska man inte glömma att marknaden för systemkameror nu är mer komplex än bara för några år sedan i och med alla dessa nya kompakta spegelfria system (CSC). Det finns många idag som prioriterar helt andra egenskaper hos sina system än de som hyllades för bara några år sedan. Då fanns inte samma valfrihet som nu. Detta har sannolika också viss påverkan på hur denna FF-marknad ser ut idag. Det är faktiskt inte alla idag som skulle prioritera en superkompetent FF-kamera hur bra denna än är och ens om de faktiskt har råd med den. Preferenserna är nog mer komplexa idag är tidigare.

Helt rätt i det. Prisskillnaden finns bara så länge det finns en brytningstid där produkter ur båda teknikgenerationerna lever sida vid sida. När allt är "högre upplösning" så blir nog ordningen återställd igen. Det kan man väl se i fallet när bakbelysta LED-skärmarna ersatte de äldre LCD-skärmarna i TV och dataorskärmar.

Klart att det är skitbra med skärmar med högre upplösning generellt men det kräver ju att en massa företag och organisationer bygger om sina bildflöden också för att dra nytta av dessa. Dessutom får vi leva mellan två standards ett bra tag nu. Som Stefan Olsson skrev i ett annat sammanhang så är den här framtiden redan här. Vi väntar nu bara på att den stora proppen går ur när detta blir mainstream. Då ska en väldig massa TV-apparater och skärmar bytas ut igen.

Är inte alla LCD bakbelysta och har varig så från början?
Blandar du ihop med LED?

Standardupplösning på konsumentprodukter cår långsammare än det som begränsas av teknikut eclingen beroende på standarder för media osv.

Nu har Sony lanserat en 4K hemmabioprojektor. Vill ha :), men tyvärr kostar den ö er 200 000.

När det blir standard om några år så är detta minimum på datorskärmar och det kommer att finnas högre upplösning att välja på till högt pris.

---

Dels kommer den ha fördelarna som alla Sony har redan idag med bildstabilisering snabb serietag ing peaking osv
---/Mats
Den kommer högst sannolikt att bli bättre än 5D Mk III på väldigt många områden, men dock kanske inte riktigt alla. Något sådant har i alla fall hittills aldrig hänt inom kamerahistorien. :)

---
Bättre vid höga Iso
---
Det här vågar jag inte hålla med om att det skulle vara säkert. Det är idag inte särskilt stora marginaler kvar innan naturlagarna sättre stopp. Oändligt hög känslighet existerar naturligtvis inte... :)

---

/Mats
Möjligheten till att kontinuerligt följa rörliga objekt är inte utnyttjad fullt ut i A77, men enligt min erfarenhet så får jag vanligen alla bilder skarpa för motiv som rör sig kontinuerligt (klart bättre än min gamla EOS-1D). För diskontinuerligt rörliga motiv är den inte alltid lika bra ännu, det är riktigt, och det skulle finnas möjlighet att ställa in en valbar fördröjning i AF:en efter att den låst på något. Men detta hann de väl inte med att utveckla - Sony hade ju minst sagt häcken full med att få ett stort, nytt och helt oprövat koncept att fungera, och att det skulle ha lanserats för längesen. VARFÖR MÅSTE VI VÄNTA SÅ HIMLANS LÄNGE PÅ A700:ans EFTERFÖLJARE!!!

För att förtydliga (för ev. utomstående) - det blir alltså aldrig några blackouter i det utgående ljuset från objektivet till AF-sensorerna, inte ens under videofilmning som sagt.
Bäst att förklara att det inte heller blir några som helst blackouter i A77:ans sökare vid serietagning med 8 eller 12 b/s (som det blir med alla DSLR-kameror), men däremot får man som bekant en gradvis ökande fördröjning, och att denna fördröjning inte kommer in förrän EFTER att man har tagit den första bilden i skuren. Vid 3 b/s blir det ingen fördröjning i sökaren, men då blir det blackouter där istället. A77 (tillsammans med A65, NEX-5N och NEX-7) har tvärtom betydligt kortare slutartidsfördröjning än några andra kameror på marknaden, oavsett pris.
.

Senast ändrad:
LCD-skärmar, den gamla typen har två eller fyra stycken lysrör i kanterna. All belysning kom från kanterna. LCD-LED hade från början sin belysning i kanterna men eftersom det är mängder med LED så är det lättare att ändra styrkan lokalt. LCD-LED finns även med lysdioderna på baksidan.

....................Nu lite om SLT-tekniken och en av dess stora fördelar: Det är svårt att handhålla en pixelstinn D800 på längre tider utan mikroskakningar. T o m med en vidvinkel.
När jag skulle mäta in en objektiv med D800 satte jag den på stativ och tiden blev 1/15 sek för det motivet och önskat f-tal. För att kolla hur väl AF träffade jämförde jag CDAF via LV (Då har D800 uppfälld spegel).
Spegelstudsen från den vanliga exponeringen med direkt avtryck från stativ blev blurrigare än LV-exponeringen.
Med spegelfällning efter att mätt in PDAF och deaktiverat AF så att fokus inte ändrades blev den bilden och LV-bilden identiska.

Detta slipper man med SLT-kameror eftersom inga vibrationer från spegeln stör exponeringen. Och mikroskakningar på en 36 Mp FF förtar nyttan med många pixlar. Här har även SLT-kameran en fördel vid frihandstagningar vid längre tider. Trots att en A77 omräknad till FF hamnar på 50+ Mp går den med en kortare brännvidd (typ en fast 50 eller 85:a) handhålla på en tid som måste förkortas dubbelt med en D800 (Jag har inte haft SSS eller stabiliserat objektiv). Så om A77 klarar det på 1/60 sek behöver jag 1/125 sek på D800...........

//Lennart

Nää och inte har det stått stilla inte. Speciellt om man lägger ihop alla de senaste 10 årens vanligaste landvinningar i sammanhanget som påverkar detta så är avskaffandet av spegelinducerade skakningar (i SLT) en faktor, antiskak en annan och starkt förbättrade sensor egenskaper ytterligare en hårdvarurelaterad förbättring som gjort att man kunna tvinna ett antal stopp i förhållande till hur det varit utan allt detta. Ovanpå detta så har mjukvarurelaterade förbättringar gått fram på liknande sätt och vi har fått allt bättre utbyte våra RAW-filer när de processats i RAW-konverterarna. Framförallt har man kunnat få allt bättre resultat i sämre ljusförhållanden.

Konverterarnas framsteg har kunnat ta vid där sensorernas slutat och sammantaget har vi fått en fullständigt förbluffande utveckling. Lightroom 3 var ett stort steg från version 1 och 2 och version 4 har ytterligare förbättrats. Jag tycker det är enastående faktiskt. Ovanpå detta har dessutom skrivarna blivit ännu bättre. De var bra redan tidigare men det som hänt nu är ju att även svartvita utskrifter blivit markant bättre.

För egen del är det en ny skrivare jag ska köpa på lite sikt. Min Epson R1800 är bra på färg men lite sämre på svartvitt, så jag kommer nog köpa en Epson Sylus R3000 när de blir lite billigare. Sen ska jag sluta skriva till tomten för då behöver jag inget särskilt mer. Jag vet inte om jag missuppfattat världen men det verkar finnas rätt många som aldrig skriver ut numera. Dessa får väl ännu mindre orsak till detta när skärmarna får hågre upplösning framöver.

Jag vet i alla fall att jag aldrig kommer köpa en A99 eller någon tjockkamera överhuvudtaget och jag undrar om jag ens kommer att köpa en FF NEXT om det kommer någon. Jag är ju ofta lika irriterad på ett alltför kort skärpedjup som de som letar FF är på att det är alltför långt och det handlar ju i grunden om vilken typ av fotografering man sysslar med.

Jag ska nog köpa lite inspirerande fotoböcker istället. Det ger nog större tillfredställelse tror jag.

Jag ski kar allg som ska pfintas till Crimson. Vill i te slabba med bläck osv och råka ut för torkade patroner o h skit. Kanske har blivit bättre nu, det var längesedan jag gjorde mig av med min fotoskrivare och har inte saknat den.

Firman jag jobbar på är distributör för HP och nu ska vi visst få deras värstingmodell A0-skrivare som demo på kontoret fritt fram att labba med i utbildningssyfte förstås...

/Mats

Jo det var ett skämt.
Jag har dock bestämt mig för att jag ska lyckas få tag på en A99 för under 20000 kr allra senast i mitten av januari. Jag är t ärsäker på att jag kommer att lyckas!

Eller så låter jag Lennart köpa en till listpris, bråka med säljare osv tills han får ett extra superbra exemplar o h sen knappt använda den, göra alla smarta inställ ingar och sen sälja den vidare till mig för en spottstyver. Brukar funka fint :)

/Mats

Kommer inte att ske! Sålde den relativt billigt till dig eftersom jag hade en svindyr primeglugg på gång till D800:an. Den var lite begagnad men i toppskick (ungefär som A77:an du köpte av mig). Tog jag dagspriset på A77 den dag jag sålde den till dig och jämförde med dagspriset på gluggen jag skaffade för de pengarna så "vann" jag i runda slängar 3.000:-. Och du fick kameran i snyggt skick billigare. Så det var en win-win affär.

Och nu när jag målat in mig i Nikonhörnet igen lär det inte bli någon A99 som slumpas bort till herr Lillnor. Jag håller mig till NEX där jag även kan använda mina Nikon- och Canongluggar.

Men, nice try:)

Dock kan jag lova att gratis sända dig några näsdukar att gråta ut i när A99 floppar i AF-testet på irrationellt rörliga motiv jämfört med 5DMkIII.
Men jag spekulerar och tror att A99 kommer att få bättre DR än 5DMkIII. Upplösning och detaljering kommer att bli remi mellan de 2 kamerorna. Lågljusegenskaperna skulle kunna bli bättre på A99, trots spegelfilmen, dock har tyvärr Sony historiskt sett haft lite svårt att få till det på detta område, men haft ett övertag på basiso/grundbrus.

Tja, kanske bara blir en uppmaning att bonnsnyta dig. Jag ser det hur som helst som viktigt att Sony inte ger ut någon halvmessyr här. FF-marknaden mår bra av konkurrens. Åren 2002-2007 dominerades den marknaden helt av Canon med 1Ds och 1DSMkII innan Nikon fick till det med D3.

Men jag håller med Christian om att du borde kandidera som PR-man/försäljare för Sony. De gossarna man haft hittills har knappt mumlat ur skägget. Kul, tycker jag. Det behövs entusiasm.

//Lennart

NEX-VG900 camcorder: interchangeable lens 24 Mp HD camera verkar vara en prisbomb!

.
Hehe... Då får jag väl dra mitt lilla strå till stacken också...

Är ett försök att kombinera Mats-optimism med realism. :)
.

Jag tycker att det är ordentligt imponerande. Vi kan nog inte räkna med samma snabba utveckling i framtiden.

Att det är normal evolution är ju en tautologi. :)

Varför är D4 "mera motsvarighet"? Prestandamässigt slår D3200 D1 på i stort sett alla punkter, så varför inte göra den jämförelsen? (D4 slår förstås också D1 på samtliga punkter, men till ett betydligt högre pris eftersom slaget är mycket kraftigare).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar