Det handlar om helt andra saker än prestanda/bildkvalitet tyvärr. Världen är full av exempel på detta från massor av branscher. Det är väl klart att jag inte menar att Nikon eller Canon kommer luta sig tillbaka utan att de faktiskt haft ganska lång tid nu att vittja marknaden på huggvilliga spekulanter på sin FF-modeller som ju är helt i början av sin produktcykel fortfarande. I ett sådant läge får Sony inget gratis. Fråga dig bara frågan vem som skulle byta spår när det finns både D800 och 5D MK III på banan redan och som har en historia som skapar trösklar redan där? Man vinner inte nödvändigt fast man är bäst även om motsatsen ofta gäller att man ofta torskar om man är sämst.
Canon klarar sig ju hyfsat trots att de bevisligen inte kan tillverka sensorer av absolut vassate design. För Sony har det ju inte ens hjälp hittills att det är de som faktiskt gör de bästa sensorerna f.n.
Jag tror inte A99 och ev. lillebrorsa kommer att åstadkomma annat än en liten krusning på ytan och ett kanske välvilligt intresse kring själva nyheten. Sedan är det tillbaka till "Gå" igen. Att sedan köpare av A99 kommer tycka att de hamnat i Nirvana utgår jag ifrån vare sig A99 visar sig vara top notch, premium eller extra premium eller vad man nu hittar för superlativer men det handlar ju bara om att det går alldeles utmärkt att bortse från hur det ser ut i stora vida världen när vi sitter i Sony-sandlådan. Huvudproblemet är trots allt att det stora flertalet inte lägger ut 25-35000 (det senare priset med bra kitglugg) för en kamera och det gör marknaden mycket marginell. Det är fortsatt mycket marginellt det man får på marginalen om man jämför en Nikon D3200 (för ca 5000 som torde vara dagens bästa pang för pengarna) och en A99 för minst 5 ggr de pengarna för att de flesta skulle välja det dyrare alternativet.
Visst är det kul med en A99 FF men jag säger som Stefan Sauk i "Tillfälligt avbrott" eller vad det hette: "Jag är scchkeptischk". Sen kan jag hoppas att det går bra för Sony ändå av rent egoistiska skäl och att de fortsättre utvecklas men de har fortfarande massor att bevisa - inte tekniskt kanske men väl marknadsmässigt.
Spelar roll gör det för t.ex mig som köper en A99 att den är både billigare och bättre på en hel radda punkter jämfört med konkurrentrrna. Den kommer säkert inte vara bäst på precis allt (fast jag kan inte komma på något sådant område iofs.). Om den säljer bra eller inte är inte så viktigt. Det är Sonys problem inte mitt. Just att de fortfarande ligger efter marknadsmässigt är ju bara bra för mig som kund som får bättre grejer till lägre pris och slipper väntetid pga leveransproblem beroende på stor efterfrågan. Om andra inte förstår det utan köper Canon t.ex. för att få den loggan så får de väl göra det.
De här kamerorna har en längre livscykel än de billigare småsensorkamerorna. Nu kommer det under två års tid att finnas tre alternativ att välja bland med lite olika spec och pris och där kommer Sony att ligga i topp. Tror mycket väl att det kan förändra marknadsandelarna o h att Sony knaprar in bit för bit. Särskimt eftersom de är väldigt starka inom andra kamerasegment som NEX och kompaktkameror. A99 kommer högst troligt att bli en favorit bland filmare också och för den kundgruppen så är Sonys varumärke redan mycket starkt och betydligt mer så än åtmimstone Nikonsom är svaga där. Lite fortsättning på det och Sony kan absolut vara ikapp och jämspelt med Nikon och Canon även inom avancerad stillbildsfoto.
Tror också att utvecklingstakten hos Sony kan bli snabbare framöver och gå om de andra. Det vi settnu att Sony lanserat sin första ya FF så långt efter beror nog mer på den teknikomställning de haft. Kan absolut vara så att efterföljaren till A99 släpps långt före uppföljarna till D800 och 5Dmk3. Kanske tom fler modeller helt enkelt.
Lite tråkigt att om Sony gör bättre kameror att de inte matchar det med objektiven. Jag skulle gärna ha det nya Sony 300/2,8 G SSM II, men förstår inte hur Sony resonerar om de tar 50% mer för det jämfört med Canon och Nikons motsvarande. Samma sak med 500/4G.
Här finns ju ett gyllene tillfälle för Sigma att hitta en stor marknad. Kan mycket väl vara så att större andel av Sonys kunder är villiga att köpa tredjepartsobjektiv än Canon och Nikonägare. Om Sony ökar sin marknadsandel får vi hoppas att Sigma hakar på och gör fler av de bättre objektiven även till Sony. Nu finns det ett antal som inte finns till Sonh tyvärr. T.e . 120-300/2,8 och 300/2,8 och 500/4,5saknar HSM till alphasystemet.
Jag tror objektivr lite av ett nödvändigt ont för Sony och att kamerorna med smarta lösningar och elektronik ligger dem varmare om hjärtat än mekaniska/optiska objektivkonstruktioner. Om Sony utvecklar ett rintigt bra universal mount, som de är på väg mot inom filmning, även för stillbild så tror jag ze kan ta sig upp på toppen som ledande kameratillverkare så småningom.
Funderat lite på Lennarts betraktelser om Nikons kameror. Det är inte speciellt imponerande utveckling xfån 2,7 megapixel till 36 på 12 år. Det har ju trots allt hänt en hel del med bildkvaliteten på andra sätt också, inte minst vid fotlgrafering i svagt ljus. Ganska normal evolution trots allt.
Däremot så har den 12 år modernare kameran precis samma sökare, klarar bara 4 ilder per sekund, är lika stor och tung o h lina dyr (om man tittar på D4 i sammanha get som ju är mera motsvarighet och där har ju heller inte uppmösningen ökat alls lika mycket heller).
Den sega utve klingstakten är snart ett minne blott och Canon och Nikon måste nog rätt snart byta plattform för att bli konkurrrenskraftiga. Vittills har inte EVF-tekniken kunnat leverera överlägsenhet inom alla områden så som den är implementerad i A77. A99 kommer troligen att göra en stor skillnad där. Jag gissar på att OVF kommer att jppfattas ha en liten edge över EVF bland vissa inbitna DSLR-fotografer, men skillnaden blir betydligt mindre o h fler kommer att uppskatta fördelarna med EVF. Sonys försprång inom deg o.rådet kommer att växa. Tror att konkurrenterna får det svårt för det finns ännu ingen fungerande lösning för AF utan flipspegeln som de kan använda och sensor pdaf som i realiteten fungerar så det kan ersätta off-sensor PDAF lär dröja my ket längre än många gissar och undef de tiden kommer EVF att ha utvecklats så mycket att ens de mest inbitna OVF-förespråkarna kan leva med nacdelarna.
Om Sony dessutom vinner mark och ökar sin marknadsandel och kommer upp i större volymer så kan de öka vinsterna mer trots att de erbjuder lägre pris tack vare lägre produktionskostnad med enklare mekanik utan rörlig spegel och prismahus.
Framtiden är nog ljus för Sony på alla plan. De kommer nog som du säger inte att vända uppochner på marknaden, men alldles sänert knapra in mer och mer ocv på sikt kunna bli väldigt starka. Till dess kan vi som upptä kt Sony innan de stora massorna gör det dra nytta av bättre ka.eror till gre pris helt enkelt.
/Mats