Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Undrar varför jag får för mig att "i viss grad" i viss grad betyder "i mycket liten grad" ... ;)

Jag kan dessvärre inte kontra dina inlägg genom att kritisera 5D MkIII då jag inte testad den, och inte heller genom att kritisera den 1DX jag testat (eftersom den var bra). Har du testat att fotografera med en Sonykamera så pass mycket att du kan såga den med argument som faktiskt betyder något, och inte bara klaga på objektivutbud och att NEX är liten?

Kritisera gärna Anders! Jag tar till mej alla synpunkter och blandar med mina egna för egna slutsatser för att komma en slutsats som passar mej utan att dra nåt upp i näsan.

Naturligtvis så har jag klämt och provat och läst om både Nex, i varierande modeller, och A77 samt även A580 och ställt mej själv frågan varje gång om detta kan vara nåt för mej, i både rent nyfiket syfte och nytta med just Sony. Tyvärr så har alltid mitt svar blivit nej. A580 var/är den jag tyckte/tycker bäst om. A900 var oxå en fin kamera som jag gillade. A77 gillade jag inte alls p.g.a. EVF och Nex för litenheten. För att inte tala om egna utvecklingsmöjligheter oavsett genre...

Nu förstår jag naturligtvis att många gillar dessa "SLT" och spelellösa kameror. Fine! Jag har inget mot det men jag fattar inte att så många, inte alla utan det finns några öppensinniga, i det här forumet kan vara så totalt instirrade på Sony som märke så ordet "fanboy" låter mest som en mild västanfläktig medvind i jämförelse. Sony är inte det som nån överallsmäktig skapade till sin "Sonny".

Är det nån personlig brist på självkänsla, p.g.a. bristiga sonymodeller, det beror på eller vad då? Dreaming och in a broken dream i en evig tid tycker jag det mest låter som här, tyvärr.

Du skrev nåt om sonyägare är "smärtsamt medvetna om" kritiken men jag förstår inte varför det ska vara tabu att föra det på tal när man spekulerar i hur Sony ska kunna bli bättre? Jag försökte påtala vissa brister med Sonys objektivpark, som är för pluttig för långsiktig framgång, utan att föra nåt annat märke på tal (innan nån frågade mej vad jag saknar eller vill ha till min objektivuppsättning) och fick hela kastrullsamlingen, odiskad, över mej när jag gav konkreta svar, samt tre hundra till pirater till på de. För att inte tala om SSS på hele skiten.

Finns det nåt verkligt produktiv snack i dessa sonytrådar eller det bara ständiga drömmar och brustna dito och när man råkar väcka någon ur drömmarna så betraktas man som obekväm och skall banbullas?

Jag säger som jag brukar säga. Kamerahusen är utan tvekan de minst viktiga för en fotograf, utan att för den skull se mej själv mer än den fotograf jag är. Man väljer ju naturligtvis efter eget behov men det finns andra genrer inom fotografin oxå och det är nog där jag kulturkrockar mest med tekniksiffernissarna och drömmarna här, tyvärr.

Snälla läsare och sonyfanboys! Ta nu och citera det jag verkligen skriver här istället för att ständigt lägga en massa outtalade påståenden i min mun i nåt taktiskt syfte.

Sony håller definitivt inte igen på något som kan vinna dem fördelar just nu. Jag såg precis den senaste kvartalsrapporten, och det var ingen trevlig läsning. En positiv kommentar av ledningen var iofs att de tror att det räcker med de 10,000 varslingar som lagts, och att de kommit ganska långt med "naturliga avgångar" redan.

Rapport Nr 14 någonting om Sony´s tillkortakommande på försäljningssidan, Inom stålbrancen och Stålverk ute i euoropa är förändringar enorma, från 24 fungerande Stålverk tror jag man nu är under 10 stålverk om inte mindre än så.

Jag väntar på någon annan form av vinkling från dig Joakim, man kan lätt förledas att tro att du önskar att Sonykameror skall raderas ut från kartan, Tidigare inlägg från dig har pekat på att dom som köper Sony-kameror gör det bara för att markera sig som udda individer, och då vill framställa sig som speciella, och att dom helt enkelt agerar ganska så tokigt och inte begriper att dom borde välja en Canon eller allra helst en Nikonkamera som jag alltid har känt att du känner extra mycket för.

Jag är så tacksam och känner så stor respekt för dina mycket bra tekniska inlägg, som många gånger reder ut problemen för oss, stundtals har det varit som korta Hermodskurser är på Fotosidorna vilket jag kan svara för att dom flesta uppskattar väldigt mycket.

Jag personligen har inte den tekniska biten i baggaget, men försöker i alla fall traggla igenom alla termer och matematiska formler som du redovisar.

Men jag har annat i baggaget som man kan använda till vissa delar och dra nytta av även inom bildkonsten ( inte den tekniska skickligheten att hantera kameran eller skruva i photoshop )

Så när du viker av från teknikbiten och går på gatorna som en vanlig man och har synpunkter om vanliga kamerarelaterade saker, får du räkna med att också kunna bli imotsagd, för inom den delen är det många som kan så mycket mera som också är viktigt. Jättebra bilder har som alla vet tagits genom alla år även med enklare utrustning än vad som erbjuds idag,

Sättet att bedömma en bild och vilken färg som är korrekt vid just den tidpunkten på dagen om solen står högt eller lågt och förändrar skuggor och dyligt, observeras även av Naturintresserade som aldrig har ägt en kamera ens.

MVH.Bengt.

Vi vet ju att Sony ogärna öppnar informationskranarna för fullt innan den officiella lanseringen.

De har ju t.ex. under åtskilliga år sagt: "The system camera segment is a higly competitive business. It would alert the competitiors too quickly if we would reveal to much too early."

Det finns ju gott om exempel på att de har släppt små bitar av nyckelinformationer som är möjliga att tolka av insiktsfulla Alpha-användare ,men som de hoppas ska kunna passera någorlunda obemärkta under de övriga tillverkarnas radar. :)
.

Man kan hoppas Gunnar, med A77 trodde många defenetivt att A77 skulle få dubbla kortplatser som exempel, ytterligare en finess som markerar en semiprokamera och som 7D och D300 givetvis har.

Många har så starka personliga önskemål om att Sony skall leverera den ultimata perfekta kameran, 2015 års version måste vara tillverkad nu 2012. Det gödslas alldeles förfärligt nu i tråden att om inte A99 får den finessen eller den egenskapen och till ock med skall den vara dubbelt så bra som MKIII.

Blir det inte så kan Sony dra något gammalt över sig verkar det som. Hela tråden börjar att spåra ur tycker jag, den stackars krake som vill gå in på en Sonysida för att han är intresserad av en Sonykamera möts av en veritabel kritik om att om inte Sony gör så och så är det gonatt, i var tionde Sonysida redovisas sonyförluster dessutom, och vad strålande bra Canon/Nikon säljer.

Vad i himmelsen namn är det som händer här på fotosidorna, vi måste stanna upp och lugna oss och komma till sans. Det är ju lika bra att flera stycken går och köper en MKIII eller underverket D800 som är tillverkad undera övervakning av handkirurger och proffessorer och gud vet allt. Då får ni också tillgång till världens bästa objektivpark och den bästa sevicen. Att 1DX endast har en liten knapp fel är ju en bagatell, resten 99% är perfekt. Mats kan köpa den tycker jag så behöver han inte byta på 3 år det kommer han att tjäna på.

//Bengt.

Man kan hoppas Gunnar, med A77 trodde många defenetivt att A77 skulle få dubbla kortplatser som exempel, ytterligare en finess som markerar en semiprokamera och som 7D och D300 givetvis har.

Många har så starka personliga önskemål om att Sony skall leverera den ultimata perfekta kameran, 2015 års version måste vara tillverkad nu 2012. Det gödslas alldeles förfärligt nu i tråden att om inte A99 får den finessen eller den egenskapen och till ock med skall den vara dubbelt så bra som MKIII.

Blir det inte så kan Sony dra något gammalt över sig verkar det som. Hela tråden börjar att spåra ur tycker jag, den stackars krake som vill gå in på en Sonysida för att han är intresserad av en Sonykamera möts av en veritabel kritik om att om inte Sony gör så och så är det gonatt, i var tionde Sonysida redovisas sonyförluster dessutom, och vad strålande bra Canon/Nikon säljer.

Vad i himmelsen namn är det som händer här på fotosidorna, vi måste stanna upp och lugna oss och komma till sans. Det är ju lika bra att flera stycken går och köper en MKIII eller underverket D800 som är tillverkad undera övervakning av handkirurger och proffessorer och gud vet allt. Då får ni också tillgång till världens bästa objektivpark och den bästa sevicen. Att 1DX endast har en liten knapp fel är ju en bagatell, resten 99% är perfekt. Mats kan köpa den tycker jag så behöver han inte byta på 3 år det kommer han att tjäna på.

//Bengt.

Det bästa någon skrivit i den här tråden på väldigt länge!

Nej o det är ganska tydligt att dom är lite "pressade" just nu...dom satsar fullt ut på alla plan(Tv,mobiltelefoner,surfplattor,kameror mm) vilket man ha sett dom senaste dagarna då Sony visat upp/släppt mängder av nya produkter...hoppas verkligen det slår väl ut för Sony så dom inte åker på fler rejäla bakslag.

Ser verkligen fram emot A99....ska blir intressant o se vad den kommer att innehålla och dess prestanda...jag tror dock det är få som kommer blir besvikna.

Det blir nog bra, om en del inte förväntar sig att 2015 års version redan skall finnas i A99 2012.

Jag håller dock fullständigt med om att Mats antingen borde lära sig använda krattan, eller vänta tills han har ett tangentbord innan han skriver - en del meningar är fullständigt obegripliga ... ;)

Jag letar i min svensk / norsk ordlista, på flera hundra sidor, efter hans nya ord, där finns de ännu inte med, men det beror säkert på att ordlistan är från 2010........

Jag tycker att Leif ska köpa en NEX, bara för att se om en Sonykamera är riktigt usel eller ganska bra. Den billigaste NEX:en är inte speciellt dyr.

Själv har jag alltid varit lockad av Minoltas systemkameror, men inte köpt någon förrän i vintras då jag köpte en Minolta 9000. Jag skulle gärna köpa en Sony A77 om jag hade tid att använda den. Jag har dock redan för många kameror som jag inte hinner använda.

Det är synd det.

Nja, en NEX är kanske inte det bästa valet för Leif som mest verkar ägna sig åt att plåta djur som flyger omkring (och NEX suger för sån fotografering om inte djuren i fråga är uppstoppade och sitter väldigt still).

Tyvärr är nog inte heller A77 ett bra val för Leif, då autofokusen inte går att anpassa för den typen av fotografering. Förhoppningsvis är den kommande kameran bättre på sådant ...

Sony är förhoppningsvis medvetna om Leif, och alla andra fotografer som resonerar som han gör. Om de inte är det finns det tyvärr risk att det går åt skogen tror jag ...

Vill bara påvisa att Martin Agfors INTE tyckte att A77 var dålig som följande autofokuskamera, det går alltså att ta skapliga actionbilder med den, Att den inte var lika bra som 7D och D300 är numera helt klart, finns inga tviel om det, med annan intränad teknik som Lennart litegrann var inne på, som att släppa avtryckaren och ta om igen, så kan man få lite fler keepers.

7D och D300 har klart bättre hjälpmedel vid följande AF som då underlättar och ger fler keepers, Martin skriver att med A77 är det deras första försök till lite bättre följande system, och att dom förhoppningsvis kommera att utveckla den samma. 20D och 30D var väl inga hävert vid följande, medans 40D blev klart bättre på det med sina 9 korspunkter.

Jovisst kan man tycka att Bengt har rätt i mångt och mycket han skriver. Och ett par sunda saker frarkommer tydligt:
.
Varför ska vi sitta här och skriva om resp kameratillverkares ekonomi med mera? Jag tror inte någon här på tråden har den fullständiga insyn som behövs för att ens ta fram ett vettigt underlag för en sådan diskussion. Och skulle någon till äventyrs verkligen ha det så är det i så fall bara halvmummel som framkommer.

Sony, Nikon, Canon, Pentax, Olympus m fl tillverkar kameror och övrig fotografisk utrustning. Vi som skriver här och diskuterar är användare.

Och i detta fall endast bara presumitiva användare (eller enbart tekniskt intresserade av) en kamera som inte ens finns tillgänglig.

Likväl förbaskat lsäer man ganska tvärsäkra uttalanden om Sonys förestående begravning för att på nästa sida hamna i profetior om att Sony kommer att besitta jorden istället för att vistas "six feet below" under densamma.

Kameran är kass redan innan den kommit ut. Alternativt världens 8:e underverk som sopar banan med alla prokameror och har extra allt till ett fantastiskt lågt pris.

Dessa åsikter vilar i viss mån på åsikter från folk som kanppt varit i närheten av kamerans föregångare, men vet jättemycket om hur den fungerar i fält i alla fall. Sedan finns åsikter från personer som verkligen använt föregångaren. Hit räknas inte de som tittat som hastigast genom sökaren i en elektroniklada.

Det vi tror oss veta är att A99 kommer snart och att den kommer att vägas mot befintliga FF-modeller som ligger i ungefär samma prissegment.

Finns ingen anledning att såga den eller låta den smycka Hall of Fame innan skrället kommit ut.

Det finns m a o orsaker till att tråden innehåller övertoner som orsakar missförstånd och rent av en lite otrevlig stämning. Tja, då återstår lite småtrevlig OT under tiden samt försök till tolkning av rykten från SAR.

Vi har i alla fall snart facit.

//Lennart

Noterar för övrigt att vissa andra trådar också lätt hamnar far out. På 5DMkIII-tråden har snart 2 sidor handlat om momsregler kopplat till inköp/försäljning mellan EU-länder. Momsregistrerade fotografer "lurar" varandra genom att mena samma sak, men formulerar sig kryptiskt.

Egentligen mycket underligt: När en kamerajäkel väl är släppt och funnit vägen till ett flertal användare borde verkligen den intressanta diskussionen börja. Men det är uppenbarligen så att intresset är större så länge kameran inte finns att tillgå.
Synd, eftersom det verkligen blir läge att lära av varandra när kameran väl finns.

Då kan man fritt skön- eller svartmåla den efter egen fantasi. Men nästa Canondiskussion skjuter väl ordentlig fart igen om det aviseras en MkIV

Denna tråd kan ju ursäktas med att ordet "spekulationer" finns i rubriken. Förhoppningsvis ynglar denna tråd av sig i en konkret A99-tråd när kameran har kommit.

//Lennart

Egentligen mycket underligt: När en kamerajäkel väl är släppt och funnit vägen till ett flertal användare borde verkligen den intressanta diskussionen börja. Men det är uppenbarligen så att intresset är större så länge kameran inte finns att tillgå.
Synd, eftersom det verkligen blir läge att lära av varandra när kameran väl finns.

De som verkligen är intresserade av kamerans förmåga, och har köpt den, ägnar sig väl åt att fotografera med den istället för att diskutera den.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar