Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om en kamera behöver extra lång tillvänjningstid för att man ska kunna använda den effektivt så är det i sig ett tillkortakommande.

I och för sig sant, men det gäller nog de flesta moderna digitalkameror. Det var länge sen en kamera bara hade slutare, bländare och filmkänslighet att ställa in.

Ja men almtså. A77 är en förbaskat ra kamera.
Men den är inte så bra som zen skulle ha kunnat vara och är därför ändå i te rintigt bra.

Visst är ordalydelsen motsägande men i de sammanhang jag skrev så var det inte så fel.

Äh struntsamma. Några förstår kamsne vad jag menar andra inte.

A99 kommer do k att bli bra. Bättre än alla a dra kameror, men jag börjar bli orolig att Sony schabblar och att den inte blir så överlägset mycket bättre som den var förutsättningarna att bli och som Sony så väl behöver.

Jag letar i min svenska / norska ordlista, på flera hundra sidor, efter dina nya ord, där finns de ännu inte med, men det beror säkert på att ordlistan är från 2010.

Många nya ord och förkortningar tillkommer i det svenska språket, vem visste vad en ”app” betydde, för några år sedan?

Det var bättre förr, nu är man ”flängd i kolan”, inför alla nya ord, typ alltså!

Mats du ska veta att jag älskar dig och det här är inget personligt. Jag har börjat få tics av dina inlägg, det rycker i ögonen och ibland skriker jag ut i vrede för att jag inte förstår kinesiska "tourettes". Om du fortsätter att använda din cp mobil när du skriver så kommer jag antingen att köpa en ny mobil till dig som du kan skriva med... Eller sluta att läsa dina inlägg, men det vill jag inte. För dom är oftast roliga.

I och för sig sant, men det gäller nog de flesta moderna digitalkameror. Det var länge sen en kamera bara hade slutare, bländare och filmkänslighet att ställa in.

Håller med! Om jag ska kunna använda förlängda ryggmärgen när jag plåtar med en kamera får jag nog räkna med minst 2-3 månaders tillvänjning och övning.

Tekniskt bra bilder kan jag nog ta efter en kort stund med den nya kameran men "i fält" är det en helt annan sak.

Bara att mäta upp hur fokuspunkterna reagerar, hur stor/liten yta de verkligen täcker tar ganska mycket tid i anspråk. Därtill reagerar fokus på samma kamera lite varierande med olika objektiv.

Sedan tillkommer ergonomin. I en snabb situation räcker det med att 2 reglage bytt plats jämfört med den gamla kameran för att man ska missa.

Det finns en orsak till att exempelvis Canons 1D-serie ser i princip nästan exakt likadan ut sedan första 1D-modellen kom för över ett decennium sedan; Man ska känna igen sig!

A77 är en helt ny typ av kamera i en ganska ny generation. Men självklart ska den inte överexponera så våldsamt ibland vid blixtfotografering.

//Lennart

Mats du ska veta att jag älskar dig och det här är inget personligt. Jag har börjat få tics av dina inlägg, det rycker i ögonen och ibland skriker jag ut i vrede för att jag inte förstår kinesiska "tourettes". Om du fortsätter att använda din cp mobil när du skriver så kommer jag antingen att köpa en ny mobil till dig som du kan skriva med... Eller sluta att läsa dina inlägg, men det vill jag inte. För dom är oftast roliga.

Muhaha. HR du örovar google translate, kamske finns Samsungianska med där sloom ett allernaftiv?

/Mats

Det skulle man ju kunna tro, men jag som har tänkt i liknande banor har inte lyckats åstadkomma något liknande än, och bugar inför mästaren.

Jag är fullständigt övertygad om att du kan åstadkomma något liknande. Enda skillnaden skulle vara att det skulle vara mer "PMD-aktigt". Hade ju varit för jäkligt om vi alla hade samma uttryckssätt.
För övrigt är vi alla mästare på något.

//Lennart

---
A99 kommer dock att bli bra. Bättre än alla andra kameror, men jag börjar bli orolig att Sony schabblar och att den inte blir så överlägset mycket bättre som den har förutsättningarna att bli och som Sony så väl behöver.
Du behöver inte känna dig orolig, FÖRUTSATT att du sätter din förväntningsribba på en rimlig nivå, och inte skickar den så högt upp i skyn att den överhuvudtaget inte går att se längre...
:)

Värre vet jag inte om jag tycker det är, men det är korrekt. Jag hade en EOS-1 en tid. Ganska schysst kamera.

"Värre" var kanske lite vanvördigt uttryckt. :)

Jag har kvar min EOS-1N. Jag skulle gärna ha en liknande kamera, fast digital. Det är väl EOS 5 MkIII som kommer närmast, men den har ett helt annat användargränssnitt.

"Värre" var kanske lite vanvördigt uttryckt. :)

Jag har kvar min EOS-1N. Jag skulle gärna ha en liknande kamera, fast digital. Det är väl EOS 5 MkIII som kommer närmast, men den har ett helt annat användargränssnitt.

Och nu kommer jag med det vanvördigaste man kanske kan yttra i en Sonytråd: Efter att testat MkIII:an ganska noga kan jag verkligen rekommendera den. Har ju jobbat med föregångaren MkII i 3 år men den tredje versionen är ett större lyft än vad jag föreställde mig. I princip allt är bättre. Den lackar ju lite i DR jämfört med D800, men det gör nästan alla andra kameror också.

Kör ju med NEX och D800 mest, men anser att 5DMkIII är den bästa allroundkameran i FF-segmentet.

Men å andra sidan tycker jag A77 på många sätt är den bästa allroundkameran i APS-C segmentet. Fast vad gäller APS-C har jag valt bort tjockkameror. Så det blev NEX-7 istället. A77 är överlägsen Canon 7D vad gäller bildkvalitet enl min personliga smak.

//Lennart

Nä inte egt enda dugg dåligt eller konstigt. Precis samma sltsats som jag kommit fram till utan att ens an änt kameran :)

Att posta det i en Sonytråd är inte ett dugg fel. Sony har ju inget alls att komma med. A900 var bra "på sin tid", men nu har ju Sony inget alls.

Däremot är tajmingen lite märklig. Varför tipsa om en Canon-kamer precis nu bara några veckor innan Sony presenterar sin kamera i samma segment. Nu är det läge att avvakta lite anser jag och inte springa iväg och köpa 5Dmk3 innan man sett vad A99 blir.

/Mats

Nä inte egt enda dugg dåligt eller konstigt. Precis samma sltsats som jag kommit fram till utan att ens an änt kameran :)

Att posta det i en Sonytråd är inte ett dugg fel. Sony har ju inget alls att komma med. A900 var bra "på sin tid", men nu har ju Sony inget alls.

Däremot är tajmingen lite märklig. Varför tipsa om en Canon-kamer precis nu bara några veckor innan Sony presenterar sin kamera i samma segment. Nu är det läge att avvakta lite anser jag och inte springa iväg och köpa 5Dmk3 innan man sett vad A99 blir.

/Mats

Man kan väl springa iväg och köpa en 5Dmk3, för att helgardera sig, om nu inte A99:n går att fotografera med?
Svårt idag, att hitta någon kamera, som ger bra bilder! :) :)

Yep. Följ länken så ser du en referens till en intervju med Canonfolk:

"The EOS M‘s target are women. According to Canon they prefer not to have a bulky DSLR in their hands."

/Mats

Tja, tajmingen är väl knappast ultimat i ett avseende. Men kanske mycket relevant i ett annat avseende. Jag TROR nämligen att det är precis 5DMkIII som A99 kommer att mätas och vägas emot. D800 känns som en eventuell jämförelsekamera OM Sony snart aviserar/släpper en pixelstinnare FF med kanske samma sensor.

Hursomhelst har ju en A99 verkligen chans att mäta sig ordentligt med en 5DMkIII vars AF idag är outstanding i det prissegmentet. Högisoprestandan på 12800 imponerar också. Kan A99 hänga med i de 2 grenarna blir den sannolikt mycket attraktiv eftersom jag tror att priset kan hamna c:a 20% billigare. Även om priset på 5DMkIII fortsätter sjunka.

Nu vet vi ju inte om EVF:n i A99 är helt lik den i A77. Upplösning är en sak och tonalitet, snabbhet i uppdatering en annan. Den kanske har samma upplösning men är förbättrad på de andra punkterna.
Klarar den dessutom 10 bps med bra följande AF så har den ju egenskaper som fällbar display, peaking med mera som är unika för just Sony. Bufferten är ju också ett frågetecken, men kan vara större än A77:s.

Så A99 är inte uträknad. Det vore ju dumt att göra det innan den ens testats. Som sagt var: Vi får se!

//Lennart

Yep. Följ länken så ser du en referens till en intervju med Canonfolk:

"The EOS M‘s target are women. According to Canon they prefer not to have a bulky DSLR in their hands."

Nämns det något om mer om målgruppen för 1Dx och 5DMkIII. Är klädseln impregnerad med testosteron?

Finns det någon kamera för transsexuella?

//Lennart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar