Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
---
Det är högst rimligt att förvänta sig att Sony ska a stränga sig att göra ett underverk. De har chansen att göra det och jag blir besviken om de inte tar den.
---
Mja, jag anser det nog inte vara rimligt att begära (eller ens förvänta sig) underverk av NÅGON, vem det än vara må. Nu sätter du allt din Sony-ribba helt orimligt högt upp i skyn igen, Mats... :)

---
De har tack vare sin teknikplattform med SLT ett stort försprång gentemot konkurrenterna. Hittills har de inte dragit nytta av det. A77 har så många tillkortakommanden som inte behövs och därtill en del alldeles onödiga fel och utnyttjar inte på långa vägar tekniken.
---
Många? Jag har bara stött på ett fåtal tillkortakommanden på min A77:a.

Antingen har du ännu inte kommit underfund med de inställningar du behöver göra för att A77:an ska passa dig (jag har ju haft tillgång till "min" under betydligt längre tid).

Eller så har vi olika fotograferingsstilar.

Eller så är jag blind.

Eller så är du inne på ditt "Sonygnällhumör".

Eller så finns det fel på din kamera som inte finns på min.

Eller så viktar jag dess fördelar högre i förhållande till dess tillkortakommanden än vad du gör.

Eller nåt. :)

---
... och utnyttjar inte på långa vägar tekniken.
---
De utnyttjade säkerligen tekniken så långt det var praktiskt möjligt och ekonomiskt rimligt och de hann med att göra innan de var tvungna att lansera den.

Redan glömt det långvariga och väldiga skriandet om att A700:an skulle ha kommit ut redan för länge, länge sedan? Där du själv ju var en av de mest högröstade? :)

Att Sony "inte på långa vägar" redan nu utnyttjar de möjligheter som denna teknik kan ge i FRAMTIDEN, är ju en helt annan sak.

---
Sen slår du huvudet på spiken ang. vattentätheten. Om Sony misslyckas mafknadsmässigt och säljer i små upplagor så hakar inte tillbehörstilmverkarna på och gör t.ex. undervattenshus till den. Om man då vill ha en riktigt bra kamera för undervattensflto så är man tvungen att köpa Nikon eller Canon.
---
Det tror jag inte du behöver oroa dig för. Det har redan börjat komma UV-hus till RX100.

Här är ett från Nauticam, NA-RX100. Huset är OTROLIGT kompakt (inte mycket större än vad RX100-kameran är) men klarar trots detta 100 m djup.

Länk:
http://www.divephotoguide.com/under...cam-announces-housing-for-sony-rx100-compact/

Tidigare har Recsea annonserat WHS-RX100:
Länk:
http://recsea.com/Recsea/products/compact/sony_whs-rx100.html

Till NEX:arna har det funnits UV-hus sedan länge.

Är säker på att jag har sett UV-hus även till Alpha-kameror, men eftersom detta inte är något jag ägnar mig åt så har jag inte lagt några tillverkningsnamn på minnet.

---
EVF kan säkerligen höjas radikalt i kvalitet jämfört med A77, men det verkar som om Sony skulle snåla och inte göra det bästa de kan.

/Mats
Givetvis kan EVF:ernas prestanda höjas radikalt framöver, men att Sony skulle snåla och INTE göra det bästa de kan med den teknik som är ekonomiskt och praktiskt tillgänglig IDAG tror jag inte ett ögonblick på.
.

Nej, jag VET Inte det, vilket tydligt framgår eftersom jag skrev säkerligen.
---
"Säkerligen" ligger mycket nära "vet", och mycket långt ifrån "vet inte", så det framgick inte alls tydligt. :)

---
Men självklart är det möjligt att göra en med högre upplösning t.ex. Bara för att det inte finns nåcon standardkomponent på hyllan att köpa in, de kan ju beställa en custom made.

/Mats
Men detta är ju för sjutton precis vad de gör när det går! Och jag har f.ö. inte precis fått intrycket av att du skulle vara speciellt benägen att vänta på något sådant...

Du upprepar exakt detsamma nu som du så många gånger tidigare skrivit om A77:an:
Sony skulle ha kommit ut med A77:an mycket tidigare OCH de skulle ha provat ut den mycket bättre, så att det inte hade behövts så många FW-uppdateringar.
Du lyckas t.o.m. I SAMMA MENING ställa att dessa båda krav skulle uppfyllas samtidigt, utan att själv inse det fullständigt orimliga i detta... :)

Övriga Sony-gnällare *) brukade separera dessa båda krav i olika inlägg, så att orimligheten i deras sammanlagda krav åtminstone inte skulle bli omedelbart märkbar.

Nu kräver du av Sony att du ska kunna köpa A8X-modellen (or whatever) idag OCH att den ska innehålla den teknik som inte finns tillgänglig förrän nästa år OCH att den ska vara ytterst grundligt utprovad och fälttestad så att det inte blir likadant som när A77:an lanserades OCH att den ska vara mycket bättre än allting annat.

Annars kommer du att byta system. Right? :)

Helt i enlighet med Lennarts 102-punkters-manifest... :)

*) Du befinner dig naturligtvis inte alls konstant där (som vissa andra) utan oftare i "Ingenting är omöjligt för Sony"-ljuset, som du naturligtvis själv är väl medveten om...
:)

PS Du får ursäkta ifall detta inlägg ev. skulle förefalla vara "vresigt". Så är inte alls meningen - det är bara det att det är skrivet av en halvdöd...
.

Senast ändrad:
Kom att tänka på en sak: Folk som säger att det var bättre förr har fel! Åtminstone när det gäller kameror.

"DET ÄR ALLTID BÄTTRE INNAN" måste väl parollen vara? Allt enligt nedan:

...Citat: "19/ - Fan, ge kameran tid att komma ut och testas innan den döms!"..........................

//Lennart

"Komma ut" menar du i genustermer då? Är det relevant för kameror? Har jag missat nåt Lennart? :) Pride-veckan är väl slut nu för det finns inte en regnbågsflagga kvar någonstans i stan nu.

Annars var det en högst intressant lista men om du menar att det var bättre innan så undrar jag varför komma ut överhuvudtaget och nu när hösten närmar sig så verkar väl det som en ganska bra rekommendation att stanna kvar inne, främst med tanke på hur taskig sommaren redan varit!

Nä nu måste nog A99 komma för annars kommer detta att gå helt överstyr.

du ska kunna köpa A8X-modellen (or whatever) idag OCH att den ska innehålla den teknik som inte finns tillgänglig förrän nästa år OCH att den ska vara ytterst grundligt utprovad och fälttestad så att det inte blir likadant som när A77:an lanserades OCH att den ska vara mycket bättre än allting annat.

Det är väl helt rimliga krav? VI kan inte låta Sony tackla av! :)

A77+16-50/2.8 SSM i kit ger en väldigt prisbillig kamera. Kan liknande koncept komma med passande kitglugg till A99 så är det väldigt bra.

Idag kan man köpa ovanstående kit på sina ställen för c:a 13.000:-.

Jag skulle inte reagerat speciellt våldsamt om 16-50/2.8 SSM kostat bortåt 10.000:- (OM den varit försedd med Zeisslogga och lite mer metall) om jag ser till den gluggens optiska prestanda. Den är dessutom vädertätad. Hade väl tänkt: "Tja, med den bildkvaliteten så kostar väl gluggen att framställa".

Här finns förvisso en risk för variation mellan olika exemplar men vid jämförelse med Zeiss 24-70/2.8 SSM (som jag hade ett DOKUMENTERAT perfekt exemplar av) gick det på A77 inte att se någon direkt skillnad mellan gluggarna ställda på samma brännvidd.

Sett ur den aspekten är ju A77 en väldigt prisbillig kamera när den köps i kit. Det tycker jag måste ses som mycket positivt.

16-50/2.8 SSM är i mina ögon minst lika bra som Canons EF-S 17-55/2.8 is usm (som är mycket plastig) och även lika bra som Nikons DX 17-55/2.8 AF-S ED. Både C:s och N:s gluggar ligger och nosar kring 10.000:- strecket..

Jag vet att man inte borde räkna som jag gör, men för skojs skull kan man ju tänka så för då skulle A77 kosta c:a 3000:-:)

Det gäller att ta vara på det positiva:)

//Lennart

"Komma ut" menar du i genustermer då? Är det relevant för kameror? Har jag missat nåt Lennart? :) Pride-veckan är väl slut nu för det finns inte en regnbågsflagga kvar någonstans i stan nu.

Annars var det en högst intressant lista men om du menar att det var bättre innan så undrar jag varför komma ut överhuvudtaget och nu när hösten närmar sig så verkar väl det som en ganska bra rekommendation att stanna kvar inne, främst med tanke på hur taskig sommaren redan varit!

Nä nu måste nog A99 komma för annars kommer detta att gå helt överstyr.

Skojare, där! Fast ska man se frågan som allvarligt menad så pratar jag om min båt som "hon". Andra har ju uttryckt att de "älskar" den eller den kameran eller det objektivet.
Maskulinum, femininum eller neutrum kvittar lika.
Det bästa vore om A99 kröp fram ur garderoben, hålet i marken eller var den nu befinner sig och visade sig vara en homogen satsning och därtill potent kamera.

//Lennart

PS. Ni andra som så snällt "geniförklarat" mig p g a lite nattlig flamsighet tackar jag för vänligheten. Dock behövs det verkligen inget geni för att sammanställa den lilla listan. Det kan vem som helst göra som hängt med i ett par kameratrådar. Bara att sno lite uttalanden och spetsa dem lite.

Fast i grunden menar jag allvar. Med "det är bättre innan" avser jag att förväntningarna oftast är oproportionerligt större på produkten det spekuleras om än vad produktens slutliga prestanda kan leva upp till.

Kan även appliceras på förväntningarna innan en efterlängdtad fisketur. Man målar upp bilder av hur stilla bris formar de små vågorna som återkastar soliga reflexer samtidigt som jättenappet kommer. Efter att landat rekordfisken tar man en rök i gamla pipan och njuter av sjölandskapet.

Verkligheten kan istället bli att man får söka nödhamn p g a för hård blåst. det regnar småspik. pipan tappad i sjön, 3 vobblers sitter och pryder botten någonstans. När man slutligen kommer iland och vandrar upp till kåken för att bli varm och se en planerad favoritfilm finner man att det kommit oväntat besök ( av typen som finns i sketchen "Ester" med Martin Ljung). Då är det tamejfan bättre innan! DS

---
Jag vet att man inte borde räkna som jag gör, men för skojs skull kan man ju tänka så för då skulle A77 kosta c:a 3000:-:)

//Lennart
Precis!

Och man kan visst räkna som du gör, ifall man vill jämföra med vad man skulle få från något annat system med dessa pengar.

Sonys "kitobjektiv" tycks skenbart vara marknadens dyraste, men att köpa det tillsammans med A77-huset är istället marknadens absolut bästa "bargain"! Sony förtjänar verkligen en stor eloge för att de hade modet att ta fram ett så "dyrt" kitobjektiv, och erbjuda det så billigt.

När jag får frågan från människor som säger att de kan tänka sig att betala 12.000 kr för att uppdatera sig till en A77:a, men tycker att 17.000 kr är för mycket att lägga på sin hobby, och att de alltså tänker köpa enbart huset och sedan använda kitobjektivet från sin A200-A580, så svarar jag alltid att de INTE ska göra detta!

Jag ger rådet - Vänta till du har sparat ihop till 17.000 kr, eller byt inte upp dig alls! Alla andra objektiv med den kvaliteten kostar runt 10.000 kr, och dessutom är dess AF väsentligt snabbare, noggrannare och tystare än kitobjektivets, förutom att det har högre ljusstyrka och betydligt bättre bildkvalitet (bättre än Tamron 17-50/2,8 som jag också har, och som även det är klart bättre än det gamla kitobjektivet).

OK, att det tydligen nu går att få detta "kit" i Sverige för under 14.000 kr måste ju sägas vara sanslöst billigt med tanke på vad man får för pengarna! :)
.

Jag fick mitt 16-50 2,8 för ca 900kr extra jämfört med bara A77-huset. Sjukt nöjd förstås :-D
Kolla med El-fynd om dom fått in fler, de hade blixar och andra sonytillbehör, men man fick ringa och kolla.

---
Fast i grunden menar jag allvar. Med "det är bättre innan" avser jag att förväntningarna oftast är oproportionerligt större på produkten det spekuleras om än vad produktens slutliga prestanda kan leva upp till.
---
Ja, otroligt uppskruvade, vilket skickar förväntningsribban milshögt upp i skyn. Genererar garanterat massor av missnöje och besvikelse när sedan den verkliga "Down-to-Earth"-produkten kommer ut.
.

Fiender är väl att ta i, men tekniken har både för- och nackdelar. Enligt de specifikationer Mats postade senast verkar det vara samma EVF som i A77 och NEX-7, men Sony kan förstås ha ändrat på hur signalen skickas till den och i och med det ändå få högre prestanda.

Innan det går att göra en EVF som kommer i närheten av det tonomfång eller uppdateringsfrekvens vi ser genom en optisk sökare tror jag det måste hända rätt mycket. Våra ögon är ju rätt bra på att justera vad gäller kontraster ...

Säger inte imot dig. jag tror inte att man kan få 100% ordning på EVF med bara generation 3 om nu A99 verkligen får det, Det är nog inte så lätt tekniskt att lösa allt, lite tålamod får vi nog ha.

Fiender är nog ett starkt ord, Men mycket vanligt bland människor att reagera starkt mot något som bryter av för mycket och snabbt när man vant sig under många år vid att hantera ett visst system, Så mycket har jag läst sedan A55 gjorde debut, att fördelarna sågs inte av alla om man säger så.

Jag var mycket medveten om att EVF inte var klockren jämfört med bättre OVF, tvekade om jag skulle vänta längre eller slå till på dagens A77, jag köpte den för att den har många fina egenskaper samman taget.

Skojare, där! Fast ska man se frågan som allvarligt menad så pratar jag om min båt som "hon". Andra har ju uttryckt att de "älskar" den eller den kameran eller det objektivet.
Maskulinum, femininum eller neutrum kvittar lika.
Det bästa vore om A99 kröp fram ur garderoben, hålet i marken eller var den nu befinner sig och visade sig vara en homogen satsning och därtill potent kamera.

//Lennart

PS. Ni andra som så snällt "geniförklarat" mig p g a lite nattlig flamsighet tackar jag för vänligheten. Dock behövs det verkligen inget geni för att sammanställa den lilla listan. Det kan vem som helst göra som hängt med i ett par kameratrådar. Bara att sno lite uttalanden och spetsa dem lite.

Kan även appliceras på förväntningarna innan en efterlängdtad fisketur. Man målar upp bilder av hur stilla bris formar de små vågorna som återkastar soliga reflexer samtidigt som jättenappet kommer. Efter att landat rekordfisken tar man en rök i gamla pipan och njuter av sjölandskapet.

Verkligheten kan istället bli att man får söka nödhamn p g a för hård blåst. det regnar småspik. pipan tappad i sjön, 3 vobblers sitter och pryder botten någonstans. När man slutligen kommer iland och vandrar upp till kåken för att bli varm och se en planerad favoritfilm finner man att det kommit oväntat besök ( av typen som finns i sketchen "Ester" med Martin Ljung). Då är det tamejfan bättre innan! DS

Geni kan det ju gå lite inflation i för det betraktas snart sagt varenda halvdålig fotbollsspelare som lyckas göra en tunnel på mål eller motspelare men du är osedvanligt rörlig i knoppen och fan så mycket häftigare och roligare.

Har vi inte redan gjort en resa mellan hopp och förtvivlan med Sony och A77? Risken är väl uppenbar för backlash om en A99 skulle visa sig inte utklassa A800 när det gäller bildkvalitet och DR samt andra FF med typ 10 MP speciellt optimerade för lågljus-ISO när det gäller de egenskaperna. Katastrof om den inte åker cirklar runt Canons nya snabbskjutande proffshus och dessutom klarar undervattensfoto rakt ur kartongen ner till 100m. Är dessutom inte snyggare ett Leica-attribut i guld och krokodilskinn i ögonen på posörerna så faller det säkert på det, för någon recensent om det nu inte skulle vara så att knapparna på huset sitter på ställen ovana för recensenterna.

Mja, jag anser det nog inte vara rimligt att begära (eller ens förvänta sig) underverk av NÅGON, vem det än vara må. Nu sätter du allt din Sony-ribba helt orimligt högt upp i skyn igen, Mats... :)

Nä Gunnar, det är du och andra som sätter den löjligt lågt.

För Sonys del om de ska lyckas marknadsmässigt "på riktigt" så räcker det inte med lika bra som konkurrenterna eller bara aningen bättre. Däremot om de kan göra något som blir betydligt mycket bättre, typ utklassning, så kan de lyckas (om de samtidigt fixar andra saker som pro-support, lite fler objektiv osv.).

Jag "begär" inget av Sony, men hoppas på att de kan göra något extra.
"Vi" tillhör ju dem som redan upptäckt Sony och ser fördelarna och jag köper den säkert ändå, för hursomhelst lär det ju bli den bästa kameran på marknaden i en prisklass som passar mig.

MEN, det skulle vara roligt om den inte blev bara lite bättre än konkurrensen, utan supermycket.

Nu ställs den här kameran redan mot 5D3 och D800, vilket ju är naturligt eftersom det är ungefär samma upplösning och pris osv., men egentligen är det lite olika typ av specar.

Den som kommer nu blir ju Sonys lågupplösta, snabba kamera och sedan nästa år kommer med all sannolikhet en betydligt mer högupplöst långsammare modell.
(Gissningsvis kommer det ytterligare en kamera nu, A85 eller nåt, som blir billig och som ingen kommer att köpa ändå, typ som med A65.)

Därför är det rimligt att snarare jämföra den här med Canons och Nikons snabba kameror, 1DX resp. D4 och att nästa kamera blir en 5D/D800 killer.

Därför tycker inte jag det är orimligt att förvänta sig extraordinära lågljusegenskaper.

Det är ett gyllene tillfälle! A99 kan träffa i en outnyttjad lucka mellan de andras utbud bland FF-kameror.

• Den blir högupplöst med detaljering som 5D3/D800, fast inte lika högupplöst som Nikons.
  • Den blir snabb nästan i klass med 1DX/D4
  • Den blir nåt mittemellan i ISO-prestanda och förhoppningsvis väldigt nära 1DX/D4
  • (kommer nog inte att slå dessa, bl.a. pga lite högre upplösning och SLT-spegel, men förhoppningsvis i paritet med dessa).
  • Den kommer förhoppningsvis hamna i pris strax under D800, vilket är mellan hälften och en tredjedel av vad 1DX/D4 kostar.

Plus att den får extraordinära filmningsegenskaper som jag hoppas de inte slarvar bort med en dålig codec eller nåt sånt.

Många? Jag har bara stött på ett fåtal tillkortakommanden på min A77:a.

A77 är en bra kamera helt klart. Fantastiskt bra bildkvalitet och bra hantering.
MEN, visst finns det fel med den och som jag ser det så är den lite felspecad. Den är å ena sidan snabb och marknadsförs framförallt med detta, men är utrustad med en sensor som gör att lågljusegenskaperna inte matchar snabbheten och att det blir tungt för kameran att orka med så mycket data med sin för klena processor och buffert.

Antingen har du ännu inte kommit underfund med de inställningar du behöver göra för att A77:an ska passa dig (jag har ju haft tillgång till "min" under betydligt längre tid).

Om en kamera behöver extra lång tillvänjningstid för att man ska kunna använda den effektivt så är det i sig ett tillkortakommande.

Eller så har vi olika fotograferingsstilar.
Eller så är jag blind.
Eller så är du inne på ditt "Sonygnällhumör".

Kanske lite så. 1 och 2 vet jag inte, men 3 kan kanske stämma.
Vet inte varför man ska hylla saker som inte är bra och sopa problem under mattan.

A77 är i alla fall bättre än konkurrenternas kameror på de flesta områdena, bara att den absolut skulle kunnat vara ännu mycket mera bättre.

Eller så finns det fel på din kamera som inte finns på min.
Min kamera är inte trasig.
Jag tror inte det finns något fel på mitt exemplar. Det jag syftar på är själva modellen helt enkelt.

Eller så viktar jag dess fördelar högre i förhållande till dess tillkortakommanden än vad du gör.

Egentligen inte. Tycker inte det är relevant i sammanhanget..
Att det finns stora fördelar som uppväger de små nackdelarna gör inte att dessa tillkortakommanden inte finns.

De utnyttjade säkerligen tekniken så långt det var praktiskt möjligt och ekonomiskt rimligt och de hann med att göra innan de var tvungna att lansera den.

Redan glömt det långvariga och väldiga skriandet om att A700:an skulle ha kommit ut redan för länge, länge sedan? Där du själv ju var en av de mest högröstade? :)

Att Sony "inte på långa vägar" redan nu utnyttjar de möjligheter som denna teknik kan ge i FRAMTIDEN, är ju en helt annan sak.

Jo, de gjorde väl sitt bästa, men tyvärr räckte inte deras bästa till mer och de gjorde nog också en del mindre bra val.

En sensor med färre megapixlar och bättre lågljusegenskaper och större buffert och fungerande programvara. Då hade den blivit supersuperbra. Nu blev den bara riktigt bra.

Det tror jag inte du behöver oroa dig för. Det har redan börjat komma UV-hus till RX100.

Här är ett från Nauticam, NA-RX100. Huset är OTROLIGT kompakt (inte mycket större än vad RX100-kameran är) men klarar trots detta 100 m djup.

Systemkamerahus är inte riktigt samma som för kompakter. Det ska vara utbytbara dome-portar med högre optisk klass och bättre kontroller, genomföringar för blixtar osv. Enkla UV-hus till kompakter finns hur mycket som helst, Canon har det i princip till varenda modell för en spootstyver.

Dessutom låter det konstigt med "trots att det är kompakt tål det stora djup". Det är ju liksom så att desto mer kompakt det är desto enklare att klara högre tryck. Det är när volymen ökar och ytorna ökar som det blir knepigare med trycket och tätningar. Litet är enkelt, stort är svårt.

RX100 och NEX har ju Sony inga problem med försäljningen av. RX100 är väl den mest säljande kameran av alla eller nåt. klart att tredjepartstillverkarna hakar på där.

För att ta fram ett riktigt hus till A99 som kanske kostar 30 000 kr eller nåt så måste det finnas en marknad för det.

Är säker på att jag har sett UV-hus även till Alpha-kameror, men eftersom detta inte är något jag ägnar mig åt så har jag inte lagt några tillverkningsnamn på minnet.

Jodå, det finns. Ikelite har ett till A65 och tyska BS Kinetics håller på att ta fram ett för A77 säger de på facebook och till NEX finns det diverse olika.

Men, ska man ha till en stor systemkamera så brukar det se ut ungefär så här i utbudet:
http://www.nauticam.com/product-list-ca.asp?id=1

Givetvis kan EVF:ernas prestanda höjas radikalt framöver, men att Sony skulle snåla och INTE göra det bästa de kan med den teknik som är ekonomiskt och praktiskt tillgänglig IDAG tror jag inte ett ögonblick på.
.

"Framöver" är redan här! A99 presenteras inte förrän om en flera veckor.
Det som sitter i A77 är inte från IDAG, det är från IGÅR, över ett år gammal.

Vad tråkiga ni är som inte vågar tro och hoppas på att det kan bli bra.
A77 är en bra kamera om man jämför med annat som finns, men hur den blev jämfört med hur den skulle ha kunnat bli och hur lanseringen gick till är ett fiasko helt enkelt.

Sony kan inte göra samma sak med A99. Nu har de redan gjort bort sig genom att lämna en stor tidlucka från att A900/A850 har blivit passé och Canon och Nikons modeller med dubbla varianter är ute sedan länge och säljer som smör. I det här läget räcker det inte med "ungefär samma". Det hade kanske funkat om den släppts för ett halvår sedan och nästa släppts nu. Om Sony överhuvudtaget ska kunna tas på allvar måste A99 överglänsa konkurrensen rejält.

Jag tror som sagt ändå att det blir så. A99 kommer att bli rejält mycket bättre än de allra flesta tror och vad ryktena nu gör gällande. Det är högst rimliga förväntningar. "Good enough" duger inte.

Men, vi får se om några veckor...

/Mats

A77+16-50/2.8 SSM i kit ger en väldigt prisbillig kamera. Kan liknande koncept komma med passande kitglugg till A99 så är det väldigt bra.

Idag kan man köpa ovanstående kit på sina ställen för c:a 13.000:-.

Jag skulle inte reagerat speciellt våldsamt om 16-50/2.8 SSM kostat bortåt 10.000:- (OM den varit försedd med Zeisslogga och lite mer metall) om jag ser till den gluggens optiska prestanda. Den är dessutom vädertätad. Hade väl tänkt: "Tja, med den bildkvaliteten så kostar väl gluggen att framställa".

Här finns förvisso en risk för variation mellan olika exemplar men vid jämförelse med Zeiss 24-70/2.8 SSM (som jag hade ett DOKUMENTERAT perfekt exemplar av) gick det på A77 inte att se någon direkt skillnad mellan gluggarna ställda på samma brännvidd.

Sett ur den aspekten är ju A77 en väldigt prisbillig kamera när den köps i kit. Det tycker jag måste ses som mycket positivt.

16-50/2.8 SSM är i mina ögon minst lika bra som Canons EF-S 17-55/2.8 is usm (som är mycket plastig) och även lika bra som Nikons DX 17-55/2.8 AF-S ED. Både C:s och N:s gluggar ligger och nosar kring 10.000:- strecket..

//Lennart

Bara för att jag irriterar mig på några saker på A77 som inte är så bra som de borde vara och kunde varit så vill jag klarlägga att jag tycker exakt så som lennart och att det är en fantastisk kamera till ett fantastiskt pris och är definitivt den bästa kameran på marknaden om man väger in detta.

Folk får för sig att jag inte tycker A77 är bra bara för att jag påpekar några brister med den.

Men om kameran är bra så är objektivet 16-50/2,8SAM alldeles otroligt bra!

Jäklar vad bra det är. Faktiskt är att bildkvaliten med den här kombon är helt suverän och det är ett stort nöje att betrakta bilderna, helt klart.

Även om jag köper en A99 och då måste sälja A77an för att finansiera så tänker jag behålla det här objektivet och så småningom skaffa en APS-C att använda det på. Kanske en billig begagnad A580 eller om det senare kommer en A78 som är som A77 borde varit från första början när de får till det rätt.

Hoppas verkligen att det kommer att bra kitobjektiv tillsammans med A99 som inte kostar som 24-70ZA.

28-75SAM är ju bra optisk, men vidrig i sin slöa SAM AF-motor.
Det objektivet i uppfräschat yttre med SSM för ett pristillägg av 3500 kr eller nåt om man köper kit istället för ett löst hus skulle vara helt ok.

Nu är de nya SAM-objektiven betydligt bättre än de varit tidigare. De är snabbare och har DMF-funktion, så SAM II kanske inte är helt fel trots allt.

/Mats

Ja men almtså. A77 är en förbaskat ra kamera.
Men den är inte så bra som zen skulle ha kunnat vara och är därför ändå i te rintigt bra.

Visst är ordalydelsen motsägande men i de sammanhang jag skrev så var det inte så fel.

Äh struntsamma. Några förstår kamsne vad jag menar andra inte.

A99 kommer do k att bli bra. Bättre än alla a dra kameror, men jag börjar bli orolig att Sony schabblar och att den inte blir så överlägset mycket bättre som den var förutsättningarna att bli och som Sony så väl behöver.

Påverkar loggan funktion och prestanda på något mätbart sätt? :)

Det är väl mest priset som beror på vilken logotyp som sitter på en produkt?

Det skulle man ju kunna tro, men jag som har tänkt i liknande banor har inte lyckats åstadkomma något liknande än, och bugar inför mästaren.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar