Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sony har möjlighet att göra en kamera som är bättre än både Canon EOS 5D MkIII och Nikon D800. Sony gör sensorn till D800 och borde inte ha några problem att få lika bra sensorprestanda i en egen kamera. Canon EOS 5D MkIII har bps- och AF-fördelar jämfört med D800, men SLT-tekniken i A99 borde med lätthet kunna slå EOS 5DIII i bps-grenen. Vad gäller AF så finns även där automatiska fördelar med SLT-tekniken. Sony behöver "bara" göra bättre AF-algoritmer.
Exakt! Förstår inte varför Sony inte redan har stoppat in bättre AF-algoritmer för motiv som irrar omkring åtminstone i A77:an. Men detta är ju ett mönster man ser överallt - det finns gott om företag som antingen är ledande när det gäller hårdvara ELLER mjukvara, men det är väldigt svårt att hitta något som är ledande inom båda områdena.

Betyder inte alls att all mjukvara som Sony använder är medioker. Inom vissa områden är de världsledande, antingen genom att köpa in sådan mjukvara från sådana som är världsledande inom området ifråga, eller också genom att de lyckas hitta någon obskyr liten utvecklingsavdelning med ett galet geni nånstans inom sitt eget väldiga konglomerat. Sony har väl fler anställda än vad det finns invånare i halva min bostadsort, Sveriges näst största stad, och jag har väl under ett halvt århundrade förmodligen inte mött fler än ett eller kanske två tusen av "infödingarna" här (i betydelsen att ha växlat åtminstone några ord, men har säkert på avstånd SETT kanske 50.000-75.000 Göteborgare eller så...
:)
.

Lika "kass" ISO-prestanda som 5DIII och D800 - är den verkligen kass? Är 24 MP lågupplöst? :)

Men för tusan... aktivera autocorrect eller skriv på ett vettigt tangentbord ;)

Det är ju relativt. Såklart är inte ISO-prestanan totalt usel, men det är en bit kvar till de bästa kamerorna och tekniken utvecklas. Tror mycket väl att det idag går att göra betydligt bättre.

Ta RX100 t.ex. och interpolera upp det till en FF-sensor.

24 megapixel på en yta 24x36 mm. ÄR lågupplöst. Motsvarar c:a 11 på en APS-C och det är ju samma som A900 hade för mer än 4 år sedan.

Om man då satsar på en såpass låg upplösning för att kunna hantera det i en buffert för snabb serietagning osv. så finns potential att förbättra det avsevärt. De har haft gott om tid att fila på den här sensorn.

Det duger inte med en utvecklingstakt som är långsammare än tidigare, det borde rimligen accelereras och det är inte fel att ställa dessa krav. inte minst borde sony göra det åp sig själva av ren självbevarelsedrft. Nu är de väldigt sent ute med sin första nya FF och då måste det vara rejält mycket bättre för att få förtroendet om de segat så mycket. Blir den "bara" så bra som Canons är det rätt dåligt faktiskt.

Ang. mitt skrivande på mobilen som inte alltid blir så bra så ber jag om ursäkt för det. Ska minska ner det eller sluta helt, för jag klarar inte att få det bättre. Jag tog extra tid på mig och raderade och fixade till för att det inte skulle bli helt katastrof, men blev inte bra ändå. Ledsen för det.

/Mats

Det är förstås mer lågupplöst med 24 MP på en småbildskamera än på APS, men bildstorleken räcker till rätt mycket ändå. Det finns bara en kamera som har högre upplösning med samma sensorstorlek, och den är inte så snabb.

Att jämföra med kompaktkameror är inte relevant av massor av orsaker, som jag inte kan men som har beskrivits många gånger av de som kan (och ja - RX100 är en kompaktkamera med en sensor som är pytteliten jämfört med FF eller APS-C).

Jag tror det kan bli en bra kamera, men det kan vara som du säger att de är lite för sent ute för att det ska räcka med "good enough" för att de ska locka köpare från andra märken.

.

Däremot tror jag A99 blir mycket bra i stort sett. Vill dock helst att den ska ha en bättre EVF. Alla ska inte plåta svarta leoparder som löptränar i en kolkällare utan fönster eller belysning.

Frid

//Lennart

Skönt, att du har fötterna på jorden och inte drömmer, verklighetsförankring får man med åren.
Jag håller en tumme upp för A99, den kommer att prestera fantastiska bilder, vilket är det viktigaste!
Märkligt ändå, - troligen är A99 k-huset och de nya objektiven inte vattentäta ner till 20 meter, det minsta man kan begära på en modern D-SLT, från Sony!
Vädertätad utrustning räcker inte, i dagens tuffa konkurrens! :) :)

Skönt, att du har fötterna på jorden och inte drömmer, verklighetsförankring får man med åren.
Jag håller en tumme upp för A99, den kommer att prestera fanatiska bilder, vilket är det viktigaste!
Märkligt ändå, - troligen är A99 k-huset och de nya objektiven inte vattentäta ner till 20 meter, det minsta man kan begära på en modern D-SLT, från Sony!
Vädertätad utrustning räcker inte, i dagens tuffa konkurrans! :) :)

Du har helt rätt - de är garanterat inte vattentäta ner till 20 meter. Skulle det vara roligt?

---
Jag tycker det skulle vara väldigt bra om A99 blev bättre än de här kamerorna över hela linjen. Bra för hela kameramarknaden och för alla Sonyanvändare. Men jag tror inte på det.
---
Nä, inte över hela linjen. Min uppfattning ligger ganska nära din - anser dina förväntningar vara realistiska. Mats förväntningar är IMO i VISSA avseenden helt orealistiska. Men inom vissa områden kommer den högst sannolikt att vara bättre än någonting annat, som du skriver.

---
Däremot tror jag A99 blir mycket bra i stort sett. Vill dock helst att den ska ha en bättre EVF. Alla ska inte plåta svarta leoparder som löptränar i en kolkällare utan fönster eller belysning.

Frid

//Lennart
Precis!

Jag nöjde mig med en hund och en A77:a. Och hunden löptränade inte, den nöjde sig med att bara lunka... :)
.

I den ofullständiga spec-listan på SAR om A99 som tycker jag felaktigt kallas för "Full Specs" så står ett par intressanta rader:

• New multi-segment low pass filter
  • Photodiode expansion technology
  • Light concentration technology
  • Selective noise reduction

Finns det någon kunnig här som kan beskriva vad det är för något?
Låter högeligen intressant, men jag förstår inte riktigt vad det är.

/Mats

Det beror på vem som översatt texten, och från vilket språk...

Säg att det suttit en google-translate imellan, och orginaltexten är på mandarin, då finns det inte mycket vettigt att utläsa.

annars;
1) Eftersom de säger "segment" i stället för "lager" kan man anta att det är någon slags variation över ytan som avses. Detta har jag efterlyst länge, och det är också en typ av åtgärd som hade kunnat rädda bildkantsegenskaperna på t.ex NEX7. Normalt sett vill man ha lägre AA-effekt ju längre ut från det optiska centrat man kommer (mittpunkten i bilden)

2) Kan betyda vad som helst, antingen en mjukvautyp av binning på högre ISO, ELLER att man använder en tilverkningstyp där cellens framsida har högre effektiv ytandel än tidigare. Mycket flummigt PR-språk. Detta har med själva sensorn eller utläsningen att göra.

3) Betyder antingen mikrolinssystemet eller att de implementerat antingen lightpipes eller between-CFA metal - som egentligen är i princip samma sak. Detta har med topping-skikten att göra.

4) Marketing-speak för adaptiv blurrning.

Så var det nog. Det räcker säkert inte alls för Sony att "bara" bli lika bra som "di gamble" för att kunna göra några nämnvärda inbrytningar. :)
.

Kom att tänka på en sak: Folk som säger att det var bättre förr har fel! Åtminstone när det gäller kameror.

"DET ÄR ALLTID BÄTTRE INNAN" måste väl parollen vara? Allt enligt nedan:

1/ Ny kamera aviseras-stort intresse och trådstart.
2/ - Oj den kommer att bli skitbra, 34678 milliflip och inbyggd ASS ( alltså ett antiskaksystem som ska eliminera eventuella skadeverkningar av det redan befintliga antiskaksystemet)
3/- Ja, den kommer att sopa banan!!!!!
4/ - Vadå sopa banan? Är bananen skitig så skala den (tillfällig lustigkurre gör ett inlägg)
5/- Enligt Byxum kommer den att klara 1 miljon exponeringar och vara helt vattentät.
6/- Ja, äntligen kommer den. har ju gått hela 18 månader sen förra modellen som väl var bra, men jag tyckte aldrig bilderna fick rätta stinget. Och enligt RFL (Rykten För Lättlurade) kommer de riktiga specarna innan nästa fullmåne.
7/- Har ni inget annat för er än att sitta och skriva om en kamera som inte finns. Ut och plåta med er! (Obligatoriskt inlägg som finns i olika variationer i alla trådar).
8/ -Jamen, Tampax och Fikon har ju haft den finessen sedan Eldkvarn brann!
9/- DU! Kom inte här och sabba vår tråd. Här snackar vi ju om Zånys nya kamera. Fikon kan du stoppa upp i analflöjten!
10/ -Hurra! Nu har Zåny släppt specarna: www.korsett_nitronobel/asp?# TNT.skatteverket.se
11/ -Va fan, bara 22 bps och ingen handvärmare i greppet.
12/- Håller med! Det Zåny som tappat greppet.
13/ - Ja, Fikon har ju i alla fall fotvärmare som tillbehör att skruva i stativgängan.
14/- Men den kommer att bli good enough! Fast lite besviken blir man ju. Funderar på att byta system!
15/ -De säljer lika dålig sprit på alla system (tillfällig lustikurre strikes again)
16/ - Undrar om marknadsföringen är den rätta. Den här kameran kommer att få svårt att hävda sig mot både Tampax, Fikon och Mamamia.
17 - Zåny har ekonomiska svårigheter på plåtdivivisonen. Det finns insitament på det.
18/ - ber att få påpeka att det stvas med "c". Alltså inCitament. Det versala c bara för att understryka.
19/ - Fan, ge kameran tid att komma ut och testas innan den döms!
20/ - Det var bättre på den analoga tiden!
21/ - Visst, då fick man lära sig hut och tvätta munnen i stoppbad om man inte kunde plåta handboll med hålkamera.
22/ - Nu har Peep Review testat kameran. www.miljoavfall_uk/rfsu=/6kallsång.rt
23/ - Asså, den testaren måste ju vara köpt av Fikon!
24/ -Nu har svenska OTOF testat den oxå. Testaren klagar på att man får gaser i magen om man äter 2 liter ärtsoppa innan man plåtar med den.
25/ -Ja, men då blev väl kameran en braksuccé på sätt och vis.
26/ - Näha, den brusar ju redan vid iso 4000000000. Jävla skitkamera.
27/ - Fast sökaren fick visst bra betyg.
29/ - Va, måste man titta i sökaren. Jävla skitkamera. Jag väntar tills nästa modell eller byter märke.
30/ - Fast jag fick min från Sajbers Fotvård i förra veckan och jag har tagit 200 bilder med den och de blev bra.
31/ -Hörru, är du blind? Den är kass för D eks O har mätt upp DR till 13,95. Tampax är grejor det, den fick 13,96.
32/ -Ja, men det märks inte på de bilder jag tagit.
33/- Har du fotograferat med kameran? Det är ju rent perverst !!!!
34/ -Det var bättre förr!
35/ - Min Iphone tar bättre bilder....
36/ - Och vår byfåne tar bättre bilder med sin Holga utan att ha film i den.
37/ -Nej, nu får det vara nog. Men det var ett bra försök. Och nu avsierar Zåny att det kommer en ny kamera snart så jag föreslår att vi startar en ny spekulationstråd om den.
38----102/ -JAAAAAAAAA! Äntligen!!!!!!!

//Lennart

Lennart!
Du är tamejsjutton ett geni! Borde få nåt litteraturpris för det där.

Fu derar på att ra en skärmdump av det inlägget o h skicka till Crimson för en förstoring i 70x100 att sätta upp bland andra bilder i ett galleri hemma.

/Mats

Jag håller en tumme upp för A99, den kommer att prestera fantastiska bilder, vilket är det viktigaste!
Vädertätad utrustning räcker inte, i dagens tuffa konkurrens! :) :)

Tack Lars för det indirekta smickret, för jag antar att du då uppfattar mig som ungdomlig som vill ha ut lite .er än att det bara duger.

Fantastiska bilder har vi haft kameror som kan spotta ur sig länge, men varför ska man vara nöjd med bara små utvecklingssteg när det inte behövs?

Sony har lämnat walk-over bland FF-kamerorna länge nu. Canon håller medvetet igen lite grann för att kunna segmentera marknaden med EOS-1DC och vill kunna sälja en uppdaterad modell om ett par år och skapa utrymme för den dubbelt så dyra 1Dx. Nikon tog i alla fall ett större steg med högre upplösning och lägre pris, men lider också de av den gammaldags lite långsamma DSRL-teknikens begränsningar.

Sony behöver inte hålla igen. De har kunnandet att skapa bättre sensor och elentronik och utvecklingen där kan cå fortare än vi uppfostrats till att tro av Canon.

Det är högst rimligt att förvänta sig att Sony ska a stränga sig att göra ett underverk. De har chansen att göra det och jag blir besviken om de inte tar den.

De har tack vare sin teknikplattform med SLT ett stort försprång gentemot konkurrenterna. Hittills har de inte dragit nytta av det. A77 har så många tillkortakommanden som inte behövs och därtill en del alldeles onödiga fel och utnyttjar inte på långa vägar tekniken.

Sen slår du huvudet på spiken ang. vattentätheten. Om Sony misslyckas mafknadsmässigt och säljer i små upplagor så hakar inte till ehörstilmverkarna på och gör t.ex. undervattenshus till den. Om man då vill ha en riktigt bra kamera för undervattensflto så är man tvungen att köpa Nikon eller Canon.

Nä, dags att höja kraven lite mer än bara kunna ta bra bilder. 5Dmk3 eller D800 ger inte fantastisk bildkvalitet med korta slutartider i svagt ljus jämfört med vad som är möjligt med dagens teknik.

Vid filmning finns begränsni gar i codecs och hur utläsningen görs och cår att göra mycket bättre.

EVF kan säkerligen höjas radikalt i kvalitet jämfört med A77, men det erkar som om Sony skulle snåla och i te göra det bästa de kan.

/Mats

Arrrgh! Har bara lyckats sova två timmar inatt, så jag känner mig halvdöd.

Men då piggar det verkligen upp att läsa ditt 102-punktersinlägg på förra sidan igen, Lennart! :)

Fast har du inte missat en grupp? Kommer inte heller själv på rak arm just nu ihåg vad den brukar kallas - "Förbanna nån" kanske (Damnån)? :)

Möjligen "SPAMnån", eller kanske "Klämnån"? :)
.

Mats, visst f-n är karl'n ett geni!

Detta krävs för att på ett så humoristiskt sätt kunna klämma in så mycket nät-etikett på ett så litet utrymme. Att dessutom lyckas göra detta utan att någon märker det (åtminstone inte till att börja med) kräver naturligtvis än större genialitet! :)
.

EVF kan säkerligen höjas radikalt i kvalitet jämfört med A77, men det erkar som om Sony skulle snåla och i te göra det bästa de kan.

Det är en svår balansgång. Sonys ledning har ett ansvar inför ägarna att minska förlusterna och göra Sony lönsamt igen. Eftersom produktutveckling kostar så vill man komma undan billigt även där. Tillräckligt bra är tillräckligt bra.

Hur vet du det? Finns den någon liten OLED-display, med bättre egenskaper än den i A77, som passar i en EVF? Om inte, ska Sony skjuta på lanseringen av A99 för att vänta in en sådan display?

Nej, jag VET Inte det, vilket tydligt framgår eftersom jag skrev säkerligen.

Men självklart är det möjligt att göra en med högre upplösning t.ex. Bara för att det inte finns nåcon standardkomponent på hyllan att köpa in, de kan ju beställa en custom made.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar