Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vilken målgrupp riktar sig i så fall sökarlösa kameror till, egentligen? Eunucker?

Nej, fasiken den var dålig. Utvisning 2 minuter för misconduct för min del:(

//Lennart

Så A99 är inte uträknad. Det vore ju dumt att göra det innan den ens testats. Som sagt var: Vi får se!

//Lennart

Några få har sett den tävlande starta, ingen vet var den tävlande befinner sig på banan, absolut ingen har ännu sett den tävlande komma i mål, - påminner om japanen, som sprang Stockholm Maraton 1912, först 1921 hörde han av sig!
A99 är väl också från Japan? :)

Vilken målgrupp riktar sig i så fall sökarlösa kameror till, egentligen? Eunucker?

Nej, fasiken den var dålig. Utvisning 2 minuter för misconduct för min del:(

//Lennart

Jag får alltid 4 minuter för "high stick" när det blir sängkammardags med kärringen. Nå längre klarar jag inte.

Den var ännu sämre och därmed blir det matchstraff =/

Nä inte egt enda dugg dåligt eller konstigt. Precis samma sltsats som jag kommit fram till utan att ens an änt kameran :)

Att posta det i en Sonytråd är inte ett dugg fel. Sony har ju inget alls att komma med. A900 var bra "på sin tid", men nu har ju Sony inget alls.

Däremot är tajmingen lite märklig. Varför tipsa om en Canon-kamer precis nu bara några veckor innan Sony presenterar sin kamera i samma segment. Nu är det läge att avvakta lite anser jag och inte springa iväg och köpa 5Dmk3 innan man sett vad A99 blir.

/Mats

Vad säger du Mats, kan A99 bli den första med 3 Minneskort, tillverkarna verkar ha glömt bort att man vill lägga Video på ett kort också. Vi trodde att A77 skulle få dubbla kortplatser, men icke.

RX100 är väl den som har den högsta upplösningen på skärmen hittils av alla kameror, lite drygt 1,2 miljoner punkter. hoppas att A99 får det också.

Ja Foto testar 1DX nu i senaste numret, X:et lär stå för Tionde modellen i 1D-serien. Den bästa som Canon någonsin gjort.

Det stämmer inte riktigt att det är den tionde modellen, men man kan få det till det om man räknar lite knasigt. Tror mer att det är populärt med kameror som heter nåt med X just nu :)

Det är en riktigt bra kamera, men jag som Nikonanvändare (när det gäller tjockkameror) hakade upp mig på en del smådetaljer när jag testade den - dock inget som inte går att leva med. Den är klart bättre än tidigare 1D-modeller på i stort sett allt (och bättre än Nikon D3 och D3s). Jämför man med D4 är det ganska jämnt skägg.

Sonys kommande ska nog snarast jämföras med Canons och Nikons näst dyraste modeller, då den förmodligen kommer ligga i den prisklassen. Den har säkerligen mycket snabbare serietagning än dessa, men det räcker inte för att konkurrera med de dyraste husen från giganterna.

Autofokusen måste fungera för alla möjliga typer av knasiga motiv - det räcker inte att den är blixtsnabb på att fokusera på statiska motiv, eller följa motiv som rör sig under kontrollerade former.Den får t.ex. inte få för sig att fokusera på ett träd som kommer i vägen för fågeljäveln om man inte ställt in den för att göra så.

Ergonomin måste vara bra - man ska inte behöva ge sig ner i menyträsket för att ändra inställningar som ofta används. Det måste också gå att spara olika inställningar för olika situationer.

EVF:en får inte ha en massa fördröjningar och ska helst fungera med snabb uppdatering även i dåligt ljus.

Ovanstående är några av de punkter jag tror är viktiga för att Sony ska kunna locka kunder från Canon och Nikon vad gäller entusiastkamerorna. Yrkesfotograferna kräver ytterligare en hel del, och jag tror inte att Sony tänker ge sig på dem.

Sonys kommande ska nog snarast jämföras med Canons och Nikons näst dyraste modeller, då den förmodligen kommer ligga i den prisklassen. Den har säkerligen mycket snabbare serietagning än dessa, men det räcker inte för att konkurrera med de dyraste husen från giganterna.

Bps kan säkert A99 konkurrera med. Fast vad gäller AF-precisionen vid "knasiga" rörliga motiv sätter jag ändå en slant på D800 (som jag antar du avser) och i synnerhet på 5DMkIII. Har för mig att Martin någonstans i något inlägg nämnde att dess AF-system är iämligen identiskt med det på 1Dx. Dock inte vad gäller AF i förhållande till bps.

Har nu bara hållit i en D4 en stund och knäppt iväg några exponeringar. Även dess AF-system verkar vara väldigt likt D800:s.
Såväl D800 som 5DMkIII har ju en hel inställningsbara hastighets- och fördröjningsalgoritmer på AF, precis som sina storbrosrsor.

Så jag är verkligen intresserad av hur Sony lyckats med AF-anpassningsbarheten den här gången.

//Lennart

Ja, det var förstås D800 och 5D MkIII jag avsåg. Båda dessa har mycket bra AF, om än inte helt i klass med toppmodellerna (har väl med processorer och sånt att göra).

Det var ju på det här A77 "föll" eller vad man ska säga. Den har visserligen snabb autofokus och serietagning, men går inte att konfigurera på samma sätt som en del andra kameror. Jag gissar att Sony lärt sig av kritiken, men det är svårt att vara säker med det företaget dessvärre - de har gjort konstiga prioriteringar förr ;)

Jodå, men jag vill inte vara ärlig om några damer läser denna tråd hihi.

Här är det bara gösfiskare och andra gubbar, så det är nog ingen fara ;)

Om någon vill veta något konkret om Sonys kameror gör de förhoppningsvis det i nya trådar - i de här monstertrådarna är det kör att hitta nåt och de är nog rätt meningslösa för de som inte följer dem ...

"Det finns en orsak till att exempelvis Canons 1D-serie ser i princip nästan exakt likadan ut sedan första 1D-modellen kom för över ett decennium sedan; Man ska känna igen sig! "
;-)

Ja, men bara för att strömbrytaren satt fel 1989 behöver den väl inte göra det nu? :)

Det stämmer inte riktigt att det är den tionde modellen, men man kan få det till det om man räknar lite knasigt. Tror mer att det är populärt med kameror som heter nåt med X just nu :)

X är förvisso årets modebokstav, men tio stycken EOS-1D-modeller blir det väl om man räknar rätt?
Jag tror att man ska räkna med EOS-1DC. Det knepiga är ordningen. 1DC annonserades väl efter 1DX?

X är förvisso årets modebokstav, men tio stycken EOS-1D-modeller blir det väl om man räknar rätt?
Jag tror att man ska räkna med EOS-1DC. Det knepiga är ordningen. 1DC annonserades väl efter 1DX?

Såg nån genomgång av det där, och det fanns inget riktigt bra sätt att få det till X. De får förstås kalla den för vad de vill, och det har mycket mycket lite med den kommande modellen från Sony att göra.

Fast det är klart - Sony kanske inte alls tänker kalla den för A99, utan A9X :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar