Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Det finns en orsak till att exempelvis Canons 1D-serie ser i princip nästan exakt likadan ut sedan första 1D-modellen kom för över ett decennium sedan; Man ska känna igen sig! "
;-)

Kan du tänka dig att precis när jag skrev det inlägget så tänkte jag att någon jäkel skulle komma sättandes och sticka det gamla inlägget i nosen på mig. Helt sant!

Kan du gissa då vem som jag höll som den troligaste kandidaten till att utföra den handlingen?
Låt oss säga att om jag slagit vad med någon om detta så hade jag vunnit.

Men: Touché

//Lennart

PS. Fast den strömbrytaren vill jag inte känna igen DS

Fast det där med att man ska känna igen sig är ju inte fel på nåt sätt. Man kan i och för sig tycka att de kunde flytta strömbrytaren om folk inte gillar att den sitter där, men en del kanske tycker det är bra ...

Jag har nog hellre felplacerade reglage som sitter på samma ställe i olika modeller och årgångar, än reglage som flyttar sig vartefter det kommer nya modeller och årgångar (förutsatt att de sitter hyfsat rätt från början). NEX-serien verkar inte ha hittat hem alls vad gäller sånt - den nya 5R ser ut som 5N, men de har flyttat strömbrytaren, satt en extraratt på tumläget och lagt till en funktionsknapp. Det är väl frid och fröjd, men det är omöjligt att få till likadan hantering som på en 5N eller 7.

Nån gång måste man bestämma sig för hur kontrollerna ska sitta och hålla fast vid det, om kameran ska användas seriöst - annars tappar man köpare som inte vill lära om varje gång det kommer en ny modell. Min Nikon D3 är hanteringsmässigt väldigt lik den F5 jag ägde tidigare, och det är rätt så många år mellan de kamerorna och många snårigheter på F5 är fixade utan att man behöver tänka om.

Sonykamerorna måste bli mer konsekventa i hanteringen om de ska tas seriöst av fler fotografer - det är t.ex. inte ok att som Mats gjorde upptäcka att blixt i dagsljus plötsligt beter sig helt annorlunda mot tidigare modeller.

Och nu kommer jag med det vanvördigaste man kanske kan yttra i en Sonytråd: Efter att testat MkIII:an ganska noga kan jag verkligen rekommendera den.
---

Nä inte ett enda dugg dåligt eller konstigt. Precis samma slutsats som jag kommit fram till utan att ens använt kameran :)
---
Hehe, jag också! Äger ingen av dessa båda (har inte ens klämt på någon av dem ännu), men det finns så gott om rapporter från folk som vet vad de pratar om som kommit fram till exakt samma sak - huvudskillnaderna är ssv att EOS 5D Mk III är lite mera allround, medan D800 vid bra ljus och och därmed låga ISO slår den genom att det går att plocka fram flera steg bättre dynamik, samt att det som bekant går att plocka fram finare detaljer genom dess högre upplösning.

---
Att posta det i en Sonytråd är inte ett dugg fel.
---
Däremot är tajmingen lite märklig. Varför tipsa om en Canon-kamer precis nu bara några veckor innan Sony presenterar sin kamera i samma segment.
---
/Mats
Jag tolkar inte alls det Lennart skriver som att han föreslår att någon direkt NU ska springa och köpa en 5D Mk III, utan han redovisar de erfarenheter han fått efter att ha provat såväl denna som D800. Det kan ju aldrig bli någon "feltajming" då!

---
Nu är det läge att avvakta lite anser jag och inte springa iväg och köpa 5Dmk3 innan man sett vad A99 blir.

/Mats
Lennart utgår naturligtvis från att det är väl känt för alla i denna tråd att Sony snart kommer att lansera en SLT-fullformatare (är för egen del till hundra procent av samma uppfattning om denna medvetenhet). Risken för att någon här omgående skulle kuta ut och köpa en 5d Mk III på direkten torde vara noll... Jag utläser det istället som att Lennart menar att man i första hand inte ska jämföra den kommande Sonyn med D800 utan med 5D Mk III. Såvida inte någon plötsligt vore tvungen att ha en kamera med Mk III:ans egenskaper till något jobb. Men då skulle det vara ett informerat val med full medvetenhet om den kommande Sonyn.

Dessutom skriver ju Lennart att A77:an är den bästa allround-kameran i APS-C segmentet. Detta tycker jag är ett mycket tydligt implicit tips om att den kommande Sony-fullformataren har klara förutsättningar för att kunna bli den basta allround-kameran i FF-segmentet, om än kanske inte inom exakt samma områden som 5D Mk III - men att det är denna kamera man ska jämföra den med. D800 bör i huvudsak jämföras med den Sony 36 Mp-fullformatare som ska komma nästa år. Speciellt med tanke på att det nu är klarlagt att sensorn i D800 tillverkas av Sony (får väl posta en länk om detta lite senare).

Till sist skriver Lennart ju:
"A77 är överlägsen Canon 7D vad gäller bildkvalitet enl min personliga smak."

Det här är väl så nära ett explicit råd om att vänta (om man kan) tills Sony har presenterat sin fullformatare (den sägs ju dessutom ha en layout som är mycket snarlik A77) innan man kutar ut och panikköper någon 5D Mk III. Det är ju inte så lång tid kvar till lanseringen nu.

Har för egen del precis samma uppfattning om Canon vs "Minolta colour"-bildkvaliteten - det är mycket lättare (inte bara för mig, vet jag) att få snyggare bilder från mina Minolta / Sony-kameror än från mina Canon dito.

De områden som Lennart väljer att skriva om, där vet vad han pratar om. Ifall du tycker att han har lite fel så kan du vanligen utgå från att du inte har svingat sig upp till hans kompetensnivå inom dessa områden... :)

Med detta menar jag ABSOLUT INTE att du inte också skulle ha en mycket hög kompetens inom dina erfarenhetsområden, för det har du. Och ditt engagemang gör det alltid roligt att läsa dina inlägg... :)
.
.

Fast det där med att man ska känna igen sig är ju inte fel på nåt sätt. Man kan i och för sig tycka att de kunde flytta strömbrytaren om folk inte gillar att den sitter där, men en del kanske tycker det är bra ...

Jag har nog hellre felplacerade reglage som sitter på samma ställe i olika modeller och årgångar, än reglage som flyttar sig vartefter det kommer nya modeller och årgångar (förutsatt att de sitter hyfsat rätt från början). NEX-serien verkar inte ha hittat hem alls vad gäller sånt - den nya 5R ser ut som 5N, men de har flyttat strömbrytaren, satt en extraratt på tumläget och lagt till en funktionsknapp. Det är väl frid och fröjd, men det är omöjligt att få till likadan hantering som på en 5N eller 7.

Nån gång måste man bestämma sig för hur kontrollerna ska sitta och hålla fast vid det, om kameran ska användas seriöst - annars tappar man köpare som inte vill lära om varje gång det kommer en ny modell. Min Nikon D3 är hanteringsmässigt väldigt lik den F5 jag ägde tidigare, och det är rätt så många år mellan de kamerorna och många snårigheter på F5 är fixade utan att man behöver tänka om.

Sonykamerorna måste bli mer konsekventa i hanteringen om de ska tas seriöst av fler fotografer - det är t.ex. inte ok att som Mats gjorde upptäcka att blixt i dagsljus plötsligt beter sig helt annorlunda mot tidigare modeller.

Sen är det ju också detta med att vissa funktioner överhuvudtaget inte är påslagna när kamerorna lämnar fabriken med grundkonfigurationen.

Sen är det ju också detta med att vissa funktioner överhuvudtaget inte är påslagna när kamerorna lämnar fabriken med grundkonfigurationen.

Jag antar att du tänker på bl.a. peaking, och jag kan förstå att det inte är aktiverat från början. NEX köps främst av folk som vill ha en liten systemkamera, utan att egentligen ha koll på vad det innebär. För dessa kunder är nog t.ex. peaking mest förvirrande.

OBS! Nu menar jag den totala målgruppen för NEX, och inte det fåtal som köper den och faktiskt har koll :)

Jag tycker nog att det inte är så jättenoga var strömbrytaren sitter på en kamera. Jag brukar inte såtta på och stänga av kameran stup i kvarten.

Jag gör det nästan hela tiden - så fort jag släpper kameran och låter den hänga på axeln (eller runt nacken) stänger jag av den i samma rörelse. Med snabbstartade kameror är det inget problem (fast det kan ju vara det med Canon när strömbrytaren sitter fel) ;)

Jag tycker för min del att strömbrytarens placering är av icke försumbar vikt.

Idealet för min del är som den är placerad på Minolta Dynax 7, Konica Minolta Dynax 7D, Sony A200, A700, A850 och A900 m.fl.

Jag brukade ha kameran hängande över vänster höft. Om något hände var vänsterhanden först med att grabba tag i kameran, och medan jag lyfte upp den slog vänster tumme på sökaren. Sedan mötte högerhanden, och vid ögonhöjd var jag klar att bränna av bilden direkt. På t.ex. Nikon, Pentax såväl som på A550 och A77 sitter strömbrytaren som bekant (beklagligtvis IMO) på höger sida runt slutarknappen. Vilket gjorde att mina Nikon-kompisar alltid kom efter oss Alpha-användare. För Canon-kompisarna var det värre - med en liten, trög och försänkt brytare på baksidan var de sällan klara förrän allting var över (om det var ett snabbt förlopp).

Självfallet kan lång övning förbättra snabbheten, oavsett var strömbrytaren sitter. Men jag tycker mig dock se ett mönster för vilken av de vanligaste pladeringarna som är snabbast efter lite övning.

Men med A550 och A77 är jag lika långsam som mina Nikon-kompisar under det momentet. :-(

Fast vi är fortfarande snabbare än Canon-användarna (dvs inte jag ifall jag har någon av mina Canon-kameror med mig förstås).

Har som sagt inte klämt på någon 5D Mk III - skulle kanhända (för min del) vara snabbare än om jag använde en kamera med "Nikon-placering" av strömbrytare, fast högst sannolikt inte lika snabbt som med 7D, D7D, A200 etc.
.

Jag gör det nästan hela tiden - så fort jag släpper kameran och låter den hänga på axeln (eller runt nacken) stänger jag av den i samma rörelse. Med snabbstartade kameror är det inget problem (fast det kan ju vara det med Canon när strömbrytaren sitter fel) ;)

Sedan har ju denna knapp inte bara en on-off funktion. Det jäkligaste är nog att den har en låsfunktion som påverkar funktionen hos det stora inmatningshjulet.

Och DET är frustrerande om man råkar komma åt den och man ska ändra ett bländarvärde (Cfn-inställningsbart) och istället då råkar ändra exempelvis blixtkompensation, även om ingen blixt är monterad. Men skit samma. Det var ju bländarvärdet man ville ändra (OBS beroende på hur man ställt kameran i Cfn).
Det hände mig ofta när jag hade handskar på mig.

Gäller inte bara de stora promodellerna historiskt. Fanns väl 10D/20D och uppåt också. Tror den försvann med 7D. På 5DMkII fanns den kvar men på MkIII är det smartare upplagt.

Men nuvarande placering på 1Dx är inget jag vill känna igen. Det har kostat mig ett antal motiv genom de år jag använde 1D-serien. Precis som de löljiga dubbelknappskommandon som tack och lov inte fanns kvar på 1DMkIV. Kommer inte ihåg om de fortfarande fanns på 1DMkIII.

Det är just sådana grejor som ett genomtänkt yrkesverktyg ska vara befriat från.

//Lernnart

Skulle kanske tillägga att anledningen till att Sony flyttade strömbrytaren till den (enligt mångas mening) "sämre" positionen runt slutarknappen högst sannolikt är att flertalet av världens systemkamera-användare är där först och famlar (även Canon-användare, ifall de inte hittar den på baksidan). Trots att i stort sett alla som har blivit vana vid "Minolta-placeringen" tycker att den är bättre. Men vi utgör ju bara en tämligen liten del av världens alla systemkamera-användare, så...

Samma sak med iISO-blixtskon. I praktisk användning helt överlägsen den gamla ISO-blixtskon, alla problem som denna 99-åriga gamla konstruktion dras med är eliminerade. Men den moderna och mcket väl fungerande iISO-blixtskon blir trots detta vanligen sedd som "dålig" av den allra största delen av världens systemkameraanvändare och testare, eftersom de knappast ger sig tid till att använda den, så Sony verkar ju vara på väg att ge upp även där. :-(

Men marknadsföringsmässigt är det säkerligen det bästa att göra så i dessa båda fall.
.

Skulle kanske tillägga att anledningen till att Sony flyttade strömbrytaren till den (enligt mångas mening) "sämre" positionen runt slutarknappen högst sannolikt är att flertalet av världens systemkamera-användare är där först och famlar (även Canon-användare, ifall de inte hittar den på baksidan). Trots att i stort sett alla som har blivit vana vid "Minolta-placeringen" tycker att den är bättre. Men vi utgör ju bara en tämligen liten del av världens alla systemkamera-användare, så...

Samma sak med iISO-blixtskon. I praktisk användning helt överlägsen den gamla ISO-blixtskon, alla problem som denna 99-åriga gamla konstruktion dras med är eliminerade. Men den moderna och mcket väl fungerande iISO-blixtskon blir trots detta vanligen sedd som "dålig" av den allra största delen av världens systemkameraanvändare och testare, eftersom de knappast ger sig tid till att använda den, så Sony verkar ju vara på väg att ge upp även där. :-(

Men marknadsföringsmässigt är det säkerligen det bästa att göra så i dessa båda fall.
.

Jag vet inte vad "Minoltaplaceringen" av strömbrytaren innebär, men jag vet att Sony och Minolta flyttat på knappar titt som tätt, och det är ingen höjdare.. Att de byter till ISO-blixtsko gör förmodligen inget bättre vad gäller funktionen med Sony-kamerorna, men gör att den kommer att funka med massor av andra tillbehör som inte fungerar med Sonys specialfattning.

Dessutom skriver ju Lennart att A77:an är den bästa allround-kameran i APS-C segmentet. Detta tycker jag är ett mycket tydligt implicit tips om att den kommande Sony-fullformataren har klara förutsättningar för att kunna bli den basta allround-kameran i FF-segmentet, om än kanske inte inom exakt samma områden som 5D Mk III - men att det är denna kamera man ska jämföra den med. D800 bör i huvudsak jämföras med den Sony 36 Mp-fullformatare som ska komma nästa år. Speciellt med tanke på att det nu är klarlagt att sensorn i D800 tillverkas av Sony (får väl posta en länk om detta lite senare).

Till sist skriver Lennart ju:
"A77 är överlägsen Canon 7D vad gäller bildkvalitet enl min personliga smak."
.
.

Du skrev ett långt inlägg så jag kortade citatet. Egentligen står det viktigaste jag skrev sist. Nämligen "Enligt min personliga smak" .

Jag vill ju inte riskera att missleda någon. För att göra det fullständigare så måste jag nog skriva att det sannolikt finns en mängd fotografer som absolut inte håller med mig.

Men när jag väger 7D mot A77 måste läsaren hålla i minnet att jag inte är någon "flygande fågel-fotograf". Där har nämligen 7D ett visst övertag.

Vidare menar jag med bättre bildkvalitet:

Tydligare detaljering (A77 har bättre upplösning men detta blir rejält märkbart endast vid raw)
Bättre färghantering (7D lämnade rödblotchiga resultat)
Mer harmoniskt brus (A77 lämnar mer harmoniskt sådant från basiso upp till 1600)
Snyggare grundbrus (på basiso anser jag 7D sämre an medioker)

För att lämna bildkvalitet och se på andra saker:

A77 anser jag vara bättre när jag ska plåta ur besvärliga vinklar tack vare en bättre display som är vinklingsbar dessutom. Därtill mycket snabbare tack vare PDAF även i det läget.

Vidare ges möjlighet till peaking vilket gör att jag kan hantera mycket ljusstarka objektiv spot-on på full öppning.

A77 "naglar" rörliga motiv som är mer förutsägbara snabbt och säkert med många keepers.

EVF ger fördelen av att ge fullständig info, men kan även förstora sökarbilden.

Den fungerar som en mycket förnämlig allroundkamera för mig i min typ av fotografering. Det enda tillkortakommandet mot 7D är just på irrationella motiv som rör sig.

Men det är alltså min privata åsikt och upplevelse av A77 och andra upplever den säkert annorlunda och har andra åsikter. Att jag inte har den kvar beror på att jag är totalt insnöad på FF när det gäller tjockkameror. APS-c använder jag NEX-7 till istället som ger lika bra bildkvalitet.

EVF vande jag mig vid och jag lägger inga aspekter på laggning o dyl som andra tydligen upplever som besvärande. Eftersom jag otroligt sällan använder blixt i min privata fotografering hade jag aldrig ont av de överexponeringsproblem som vissa tydligen råkat ut för.

Dessa torde kunna fixas via en FW, tror jag. Likaså borde en FW-uppgradering kunna göra ett tillägg i AF-hanteringen för de som önskar en större tröghetsfaktor. Viktigt att kunna välja. A77:s AF hugger blixtsnabbt på alla motiv och vid följande AF kan det vara en nackdel om den växlar fokus för snabbt p g a en gren eller stolpe som kommer i vägen för huvudmotivet när det rör sig.

Så man borde ha valfrihet att kunna intonera AF också.

Med detta sagt så är A77 just en mycket bra, snabb allroundkamera med hög upplösning som dessutom har en del helt unika finesser. 7D hade färre av de egenskaper jag personligen ville ha.

Du har alltså inte missuppfattat någonting, Gunnar. Jag ville bara förtydliga det hela.

//Lennart

Värre vet jag inte om jag tycker det är, men det är korrekt. Jag hade en EOS-1 en tid. Ganska schysst kamera.

//Lennart

Det finns en fantastiskt bra anledning till att vissa kameratyper ser ut exakt som de gör, och att de har gjort så i snart 20 år. Att inkråm och specialfunktioner ändras är ju en helt annan sak - behovet av en menyinställning för vilka protokoll RJ45'an ska godkänna fanns ju liksom inte i en EOS-1N, men det påverkar ju inte utsidan av kameran det allra minsta (förutom att någon lucka måste göras större för att kontakten måste få plats).

ERGONOMI

Nu lägger ju inte kamerabranschen ner ens en hundradel eller kanske ens en tusendel av den budget som t.ex verktygstillverkare och tillverkare av alla slags fordon gör på forskning och undersökning av målgruppernas behov och belastningar, men en viss aning har de ju. De har trots allt ett par miljoner kameror bakom sig, och kanske ett tiotal modeller i modern tid.

Det finns extremt välunderbyggda formgivningsmallar att följa, och vad det gäller t.ex Nikon vet jag att de hyrt in handkirurger, ergonomer, belastnings-skade-experter osv tidigare - för att de ska vara rådgivande vid knapp-placeringar, mätande av normaliserade kontrollmönster (i vilken ordning och hur ofta knappar används, vilken ledbelastning detta ger, hur handens lyft- och styrförmåga påverkas av att man flyttar ett visst finger för att nå en viss knapp...)

Behoven en professionell sport- eller reportagefotograf har har inte ändrats något öht de senaste 20 åren. Saker som WiFi osv ahr ju inte med formgivningen att göra, det är bara en extra krets inne i kameran som behöver en menykoppling.

Det som möjligtvis kan ha ändrats är behovet av att kunna hålla kameran stabilt 45cm framför dig i axelhöjd (normal behagligt synfokusavstånd för LV), något jag oftare och oftare ser folk som gör. Ergonomiskt är detta en styggelse, hade detta varit en arbetsställning inom industrin hade arbetsmiljöverket förbjudit den, eller alternativt satt upp gränsvärden för hur många minuter per timme den få användas.

Nog så riktigt, Joakim! Speciellt den ergonomiska "styggelsen". Att Nikon anlitar medicinska experter är ju jättebra, men jag undrar var de fanns när D800 skulle formges. Själva handgreppet är inte idealiskt. Inte för mig och inte för ganska många andra heller.

Dock har en del knappar på den fått en vettigare placering.

Men själva grundhandgreppet känns inte så ergonomiskt. Ska tillägga att den dock blev riktigt bra att hålla och hantera med monterat vertikalgrepp. Även fast kameran blev tyngre kändes den faktiskt både lättare och mer vilsam att hantera-även vid horisontell fptografering.

I övrigt vad gäller ergonomi och lång yrkesanvändning har jag väl redan talat om vad 2 st Nikon F2 As med monterade motorer, följda av 2 dito F3 med motorer+1 M-Leica+21mm som halssmycke och därtill tung axelväska med de objektiv i som inte satt på kamerorna gjort med min nacke.

De som under lika många år håller tunga dslr på 45 cm ögonavstånd för att se displayen kommer att bli fullständiga invalider.

//Lennart

Men hörni.
Ser ni inte vad som har hänt de senaste åren och nu blivit supertydligt det senaste halvåret?

Det här klagandet på att Sony flyttat på kontroller osv. är förlegat av precis samma anledning som att de lanserat trillingserier med massor av variationer av enklare modeller. Det är i den fasen de fortfarande befinner sig i NEX-utvecklingen.

Afe anmärkte på Sony och Minolta, men Minolta hade en homogen design och ändrade sig inte. På de sista modellerna som fick massa elektroniska nymodigheter och en stor grafisk display på baksidan tillkom en del knappar, men annars var Minolta mycket konsekventa.

Sony A900 t.ex har väldigt mycket Minolta-DNA i sig. Min Dynax 7 limited är suverän och väldigt lika i hanteringen med A900.

Jag håller inte med om att det inte gör så mycket med dålig placering bara den är konsekvent.
Det ska såklart vara BRA placering OCH konsekvent!

Precis detta är det som Sony gör. De har börjat om från grunden och gör rätt, konsekvent och med suverän design och ergonomi.

För att komma dit har de under 2006-2011 experimenterat sig fram och utvärderat olika lösningar och tagit tillvara på den feedback de fått. Därav de

NU ÄR DE KLARA!

All den här veligheten har gett resultat och lett fram till vad jag anser är den bästa designen av alla.

Ser man till ergonomi så har Canon varit ledande på många sätt. Ett mycket skönt grepp osv, men också en del lite udda grejer som man kan ha olika åsikt om. T.ex. strömbryteren, men Canon har ju den där fina försänkningen runt a atryckarknappen och det funkar inte om man ska ha en vridswitch runt den. Jag gillar annars inte Canons vertikala bakre hjul och främre hjulet ovanför avtrycket och som jag också uppfattar som obehagligt taggigt, men det är ju såklart en smaksak. Hur som helst så ger detta en större inlåsingseffekt hos canon för de som vant sig vid detta.

Sony A900, Minoltorna A700 och tidiga A2xx och A3xx hade ett skjutreglage för på/av och även för SSS. Den typen av reglage är i stort sett omöjlig att täta. Tryckknappar och vridreglage är avsevärt enklare med bara en o-ring. Därav de i mitt tycke mindre lyckade vridknapparna på t.ex. Nikon. Nikon tycker jag inte alls är i samma klass som Canon och Sony, de känns ganska kantiga och med för mig underlig placering av vissa reglage.

Nu har Sony som sagt hittat fram. Räkna med att det blir mycket konsekvent framöver och väl genomtänkta serier. A37, A57, A77 och A99 (som kommer se ut nästan exakt som A77). Där har ni Sonys designspråk under lång tid framöver.

Det är hur lyckat som helst anser jag. A77 tycker jag är både den mest estetiskt tilltalande kameran av alla, den är sexig och dessutom väldigt genomtänkt i placeringen av reglage, speciellt om man räknar in vertikalgreppet. Canon EOS-1 tycker jag är avskyvärt ful, medan Nikon har en tydilg igenkänningsfaktor med den röda spetsen framför avtrycket, men känns annars ganska kantiga tycker jag. Bra dock att de är lite högre utan vertikalgrepp så att lillfingret får plats.

Strömbrytaren runt avtrycket på nya Sony är helt rätt, fast det har tagit ett par justeringar för att få det rätt.

A550 som var den första med sådan placering var inte bra. Där var taggarna på den i påläget rakt framför och en bit ifrån avtrycket och förväxlades lätt med justeringshjulet. Jag svor mycket över att jag ofta stängde av kameran när jag skulle ändra bländare. På A580 blev det bättre med en justering av avtryckets placering och känslan för fingret. På A77 har de ändrat igen så nu finns ingen risk för förväxling. Däremot är den lite platt och trög med inte lika distinkta lägen beroende av tätningen. Det finns ett litet mellanläge mellan på och av som den kan hamna i. Jag tror att det kommer att justeras en liten aning i A99.

Skjutknapp för steadyshot kommer inte att komma.

Den enda dumma knappen på Sony tycker jag är omkopplaren för AF-S/A/C/M på framsidan. Horribel liten vridratt, men den är satt så det får man leva med. 1/2/3-lägena på PASM-ratten kan gärna få Komma tillbaka, men TYVÄRR finns ju så mycket bjäfs med panorama och motivprogram oCh annat NUMERA, så det får väl inte plats annat än ett MR-läge vilket är ganska ok det med.

/Mats

Senast ändrad:
.............Till sist skriver Lennart ju:
"A77 är överlägsen Canon 7D vad gäller bildkvalitet enl min personliga smak."...............

.............Har för egen del precis samma uppfattning om Canon vs "Minolta colour"-bildkvaliteten - det är mycket lättare (inte bara för mig, vet jag) att få snyggare bilder från mina Minolta / Sony-kameror än från mina Canon dito...............

.

Ja det konstaterade ju även Jon van der Vandt på Dyxum när han köpt sig en Sony A350 (med dess fina CCD-sensor 14 MP) när hans Nikon D300 pajat. Han hände på ett gammalt Minolta-objektiv och förundrades over den trevligare tonen i Minolta/Sony-bilderna.

...men samtidigt kanske det är Nikon som ger bilder som är mest i synk med hur världen egentligen ser ut i det fallet. Vi tenderar att bli glada över bilder som en del uttrycker som "crispiga" och sådan aär ofta övermättade i färger och vädigt kontrastrika och inte sällan hårt skärpta. Är det så bilder "ska se ut" enligt menigheten? Förmodligen.

Mycket tycke och smak.
Vill man ha det rätt för dukumenrfoto är det bara att ställa ett gråkort i bilden och klicka med pipetten i ACR.

Jag gillar Sonys bildstil. Canons är också bra fast med lite översaturerat rött för min smak. Nikon är lite mattare och korrektare men inte lika vackra. Tyvärr tycker jag att Nikon ofta ger ett irriterande grönstick.

Jag brukar ju hävda att det inte spelar nån roll för att man kan tweaka till det i rawkonverteringen. Nu måste jag dock backa lite från det.

När jag plåtade zombies i lördags så körde jag raw+jpeg. Jpegbilderna är skitbra ur A77!!!

Hur jag än tweakar i ACR så lyckas jqg faktiskt inte få till det lika bra som kameran fixar det. Kör iofs CS6 nu där kontrollerna inte funkar som i CS5 som jag är van vid. Ska undersöka vidare, men har inte haft så mycket tid till det nu tyvärr.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar