Dessutom skriver ju Lennart att A77:an är den bästa allround-kameran i APS-C segmentet. Detta tycker jag är ett mycket tydligt implicit tips om att den kommande Sony-fullformataren har klara förutsättningar för att kunna bli den basta allround-kameran i FF-segmentet, om än kanske inte inom exakt samma områden som 5D Mk III - men att det är denna kamera man ska jämföra den med. D800 bör i huvudsak jämföras med den Sony 36 Mp-fullformatare som ska komma nästa år. Speciellt med tanke på att det nu är klarlagt att sensorn i D800 tillverkas av Sony (får väl posta en länk om detta lite senare).
Till sist skriver Lennart ju:
"A77 är överlägsen Canon 7D vad gäller bildkvalitet enl min personliga smak."
.
.
Du skrev ett långt inlägg så jag kortade citatet. Egentligen står det viktigaste jag skrev sist. Nämligen "Enligt min personliga smak" .
Jag vill ju inte riskera att missleda någon. För att göra det fullständigare så måste jag nog skriva att det sannolikt finns en mängd fotografer som absolut inte håller med mig.
Men när jag väger 7D mot A77 måste läsaren hålla i minnet att jag inte är någon "flygande fågel-fotograf". Där har nämligen 7D ett visst övertag.
Vidare menar jag med bättre bildkvalitet:
Tydligare detaljering (A77 har bättre upplösning men detta blir rejält märkbart endast vid raw)
Bättre färghantering (7D lämnade rödblotchiga resultat)
Mer harmoniskt brus (A77 lämnar mer harmoniskt sådant från basiso upp till 1600)
Snyggare grundbrus (på basiso anser jag 7D sämre an medioker)
För att lämna bildkvalitet och se på andra saker:
A77 anser jag vara bättre när jag ska plåta ur besvärliga vinklar tack vare en bättre display som är vinklingsbar dessutom. Därtill mycket snabbare tack vare PDAF även i det läget.
Vidare ges möjlighet till peaking vilket gör att jag kan hantera mycket ljusstarka objektiv spot-on på full öppning.
A77 "naglar" rörliga motiv som är mer förutsägbara snabbt och säkert med många keepers.
EVF ger fördelen av att ge fullständig info, men kan även förstora sökarbilden.
Den fungerar som en mycket förnämlig allroundkamera för mig i min typ av fotografering. Det enda tillkortakommandet mot 7D är just på irrationella motiv som rör sig.
Men det är alltså min privata åsikt och upplevelse av A77 och andra upplever den säkert annorlunda och har andra åsikter. Att jag inte har den kvar beror på att jag är totalt insnöad på FF när det gäller tjockkameror. APS-c använder jag NEX-7 till istället som ger lika bra bildkvalitet.
EVF vande jag mig vid och jag lägger inga aspekter på laggning o dyl som andra tydligen upplever som besvärande. Eftersom jag otroligt sällan använder blixt i min privata fotografering hade jag aldrig ont av de överexponeringsproblem som vissa tydligen råkat ut för.
Dessa torde kunna fixas via en FW, tror jag. Likaså borde en FW-uppgradering kunna göra ett tillägg i AF-hanteringen för de som önskar en större tröghetsfaktor. Viktigt att kunna välja. A77:s AF hugger blixtsnabbt på alla motiv och vid följande AF kan det vara en nackdel om den växlar fokus för snabbt p g a en gren eller stolpe som kommer i vägen för huvudmotivet när det rör sig.
Så man borde ha valfrihet att kunna intonera AF också.
Med detta sagt så är A77 just en mycket bra, snabb allroundkamera med hög upplösning som dessutom har en del helt unika finesser. 7D hade färre av de egenskaper jag personligen ville ha.
Du har alltså inte missuppfattat någonting, Gunnar. Jag ville bara förtydliga det hela.
//Lennart