Sony har möjlighet att göra en kamera som är bättre än både Canon EOS 5D MkIII och Nikon D800. Sony gör sensorn till D800 och borde inte ha några problem att få lika bra sensorprestanda i en egen kamera. Canon EOS 5D MkIII har bps- och AF-fördelar jämfört med D800, men SLT-tekniken i A99 borde med lätthet kunna slå EOS 5DIII i bps-grenen. Vad gäller AF så finns även där automatiska fördelar med SLT-tekniken. Sony behöver "bara" göra bättre AF-algoritmer.
Bara sa Bill, Trudeluttan sa Bull! "-tecknen kring bara är befogade. 5DMkIII:s AF är i grunden densamma som sitter i 1Dx och den mest träffsäkra AF jag någonsin provat på såväl stilla som rörliga objekt. Lyckas Sony komma i närheten är det mer än godkänt.
Vidare är det nog dags för Sony att visa framdojjorna vad gäller att åtminstone göra samma sak med sina EGNA sensorer som Nikon gör med Sonys.
24 Mp-sensorn i instegsmodellen D3200 fungerar i vissa avseenden bättre p g a bättre signalhantering och mjukvara. En lika gammal som icke kär tradition (utom för Nikonanvändare) vid det här laget. Undrar om Sony skiter i problemet eller inte ser det som ett problem.
Antalet bps i A99 anges till 10 vilket är detsamma som 1Dx/4D. 1Dx kan köra 12 bps med fälld spegel.
Men här gäller bufferstorlek också och A99 har 24 Mp mot D4:s 16 och 1Dx:s 18mp att ta hänsyn till.
Att skyffla data fortare än en D800 med 36Mp-sensor och 14 bitar kan naturligtvis göras men det fordrar en mycket större buffert än vad 1Dx/D4 har tillsammans om det ska ske i 10bps.
AF bättre än i 5DMkIII, bps "bättre" än D4/1Dx (har alla blivit totalt fartblinda?. AF ska pricka också, Ta och ladda hem 5DMkIII.s manual och läs de 41 sidorna om dess AF-inställningsmöjligheter) och DR som D800 i ett skal på 7 hg med strömkrävande EVF dessutom. Och till ett pris som ska vara billigare eller åtminstone i närheten av 20.000:-.
Jo, det kan ske redan den 35: augusti
Kan A99 matcha någon av dessa kameror något så när i deras specialgrenar så är det oerhört bra om man därtill lägger kamerans egna fördelar som är unika för A99.
Jag menar inte att vara negativ, men efter att verkligen kört D800 ett par månader samt 5DMkIII ganska mycket så tror jag det är en utopi att A99 ska överglänsa dessa kameror över hela linjen till ett attraktivt pris. Sedan som PMD påpekar är D600 i faggorna också.
Att det för Sony vore bra om det utopiska inträffade är ju klart, men i ärlighetens namn torde det räcka med att A99 ligger hyfsat nära för att användaren ska bli mer än nöjd.
Jag befarar att det blir systembyte för den som har högre krav än så om prislappen ska vara så låg.
//Lennart