larsborg
Aktiv medlem
...fick jag för en stund sedan besök av en ung kvinna som kom för att hämta en förstoringsapparat som jag lovat att hon skulle få.
Hursomhelst så äger hon en "instegs-dslr", men vill kunna skapa från grunden och börjat plåta analogt.
Just nu använder hon enbart engångskameror bara för att träna upp sin förnåga att komponera bilder.
Jättekul att träffa en sådan människa. Hon börjar totalt från scratch men går på det kanske viktigaste av allt direkt; bildkomposition. Utan att kolla på några displayer.
Nu ska hon läsa ett antal böcker om framkallning/kopiering och bygga mörkrum.
Och här sitter vi och fördjupar oss i företagsstrategi, stavningskontroller, gösfiske, munhuggning och läser rykten om kommande "superkameror".
Visst hade hon kunnat träna bildkomposition med sin dslr, men har funnit sin egen väg till att utveckla bildseendet.
Kändes bara så glädjande och inspirerande. Kul också att den gamla Dursten kommer till användning hos en som verkligen brinner för sin fotografi.
Ville bara dela med mig av ett möte som gjorde mig glad. Den tjejen kommer sannolikt inom kort tid att sopa mattan med oss gubbjävlar som "tjafsar" med varandra.
Hade jag varit yngre och ogift hade jag fanimej friat till henne
//Lennart
Off Topic, men kul!
För många år sedan, var jag med i en fotoklubb, deras mörkrum användes flitigt på kvällarna.
Där de mest inbitna snackade om olika objektivs upplösning, hur mjukt snäckgången gick (MF), en fröjd att ställa in avståndet, jämförde olika objektiv, m.m., kamerahusen var från Pentax, Nikon, Canon, Minolta, Olympus och Leica.
Så, en dag kom en liten tonårig tjej in på besök, för att visa sina bilder, - vilka bilder, skarpa, välkomponerade, rent ut sagt, ett riktigt bra bildsinne hade hon.
Vilken kamera har du använt, vilket objektiv, blev genast frågan, från oss alla?
Hon tog upp en liten svart kamera ur jackfickan, - den här, inte speciellt märkvärdig tycker ni väl, den duger åt mig, jag är ändå nybörjare.
Kameran var en Olympus XA!
Sedan blev det tyst, tekniksnacket kom av sig, av någon anledning.
Sedan skulle alla ha en XA eller en Minox 35, storfräsarna valde en Rollei S35 …….