Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...fick jag för en stund sedan besök av en ung kvinna som kom för att hämta en förstoringsapparat som jag lovat att hon skulle få.

Hursomhelst så äger hon en "instegs-dslr", men vill kunna skapa från grunden och börjat plåta analogt.
Just nu använder hon enbart engångskameror bara för att träna upp sin förnåga att komponera bilder.

Jättekul att träffa en sådan människa. Hon börjar totalt från scratch men går på det kanske viktigaste av allt direkt; bildkomposition. Utan att kolla på några displayer.

Nu ska hon läsa ett antal böcker om framkallning/kopiering och bygga mörkrum.

Och här sitter vi och fördjupar oss i företagsstrategi, stavningskontroller, gösfiske, munhuggning och läser rykten om kommande "superkameror".

Visst hade hon kunnat träna bildkomposition med sin dslr, men har funnit sin egen väg till att utveckla bildseendet.

Kändes bara så glädjande och inspirerande. Kul också att den gamla Dursten kommer till användning hos en som verkligen brinner för sin fotografi.

Ville bara dela med mig av ett möte som gjorde mig glad. Den tjejen kommer sannolikt inom kort tid att sopa mattan med oss gubbjävlar som "tjafsar" med varandra.

Hade jag varit yngre och ogift hade jag fanimej friat till henne:)

//Lennart

Off Topic, men kul!

För många år sedan, var jag med i en fotoklubb, deras mörkrum användes flitigt på kvällarna.
Där de mest inbitna snackade om olika objektivs upplösning, hur mjukt snäckgången gick (MF), en fröjd att ställa in avståndet, jämförde olika objektiv, m.m., kamerahusen var från Pentax, Nikon, Canon, Minolta, Olympus och Leica.

Så, en dag kom en liten tonårig tjej in på besök, för att visa sina bilder, - vilka bilder, skarpa, välkomponerade, rent ut sagt, ett riktigt bra bildsinne hade hon.
Vilken kamera har du använt, vilket objektiv, blev genast frågan, från oss alla?

Hon tog upp en liten svart kamera ur jackfickan, - den här, inte speciellt märkvärdig tycker ni väl, den duger åt mig, jag är ändå nybörjare.
Kameran var en Olympus XA!
Sedan blev det tyst, tekniksnacket kom av sig, av någon anledning. :) :)

Sedan skulle alla ha en XA eller en Minox 35, storfräsarna valde en Rollei S35 …….

Off Topic, men kul!

För många år sedan, var jag med i en fotoklubb, deras mörkrum användes flitigt på kvällarna.
Där de mest inbitna snackade om olika objektivs upplösning, hur mjukt snäckgången gick (MF), en fröjd att ställa in avståndet, jämförde olika objektiv, m.m., kamerahusen var från Pentax, Nikon, Canon, Minolta, Olympus och Leica.

Så, en dag kom en liten tonårig tjej in på besök, för att visa sina bilder, - vilka bilder, skarpa, välkomponerade, rent ut sagt, ett riktigt bra bildsinne hade hon.
Vilken kamera har du använt, vilket objektiv, blev genast frågan, från oss alla?

Hon tog upp en liten svart kamera ur jackfickan, - den här, inte speciellt märkvärdig tycker ni väl, den duger åt mig, jag är ändå nybörjare.
Kameran var en Olympus XA!
Sedan blev det tyst, tekniksnacket kom av sig, av någon anledning. :) :)

Sedan skulle alla ha en XA eller en Minox 35, storfräsarna valde en Rollei S35 …….

Det fungerar ofta så. Behöver inte vara en tjej utan bara någon som kommer lite utifrån och visar upp något de skapat och som får en att minnas själva passionen att plåta.

Hur man än vrider och vänder på det hela spelar det ingen roll om man plåtar med Nikon D4 eller en liten gammal 4 mp kompakt eller en analog Olympus XA bara passionen finns där.

Det verkar så självklart, men ibland behöver man påminnas om det så man sparkar sig själv i ändan och plockar fram den passionen.

Passion och teknik står ju inte i motsatsförhållande.

Minns ni alla som har rötterna i det analoga just känslan när man själv framkallat sin första film och lycktas kopiera den första bilden. Hur den låg i fixbadet så att man kunde tända lite vitt ljus och tänka att den blev ju bra och den har jag gjort. Så tändes min passion.
Och egentligen är den helt överförbar på det digitala plåtandet.

Det är ju en liten vacker historia du berättar, larsborg!

Dock så KAN faktiskt en ny pryl ibland tända glöd under passionen igen (eller som du berättar en annorlunda pryl i form av XA:n prestenerad av en tjej).
Själv har jag fått en nytändning av en 14-24/2.8 vidvinkelzoom som fått mig att närma mig motiven på ett helt annat sätt.

Tyvärr måste jag medge att jag ibland drabbas av lättja. Jag bestämmer mig för att "imorgon ska jag ut och plåta ordentligt". Jag sticker iväg och vid hemkomsten noterar jag att "fan, de här bilderna har jag ju tagit 1000 ggr redan".
Då gäller det att antingen bli av med hemblindheten eller byta miljö.

Jag är ensamvarg när jag plåtar. Ibland borde jag plåta tillsammans med någon annan kompis. Tyvärr blir det ofta så att vi istället jämför och testar prylar och använder typiska testmotiv. Kul i och för sig, men några själfulla bilder blir det inte.

Och det är ju ynkligt egentligen. Här har man tillgång till fantastiska kameror och glömmer att packa ned passionen i fotoväskan. Och då spelar det ingen större roll om det ligger en ny A99 i väskan.

//Lennart

Jo, det behöver komma någon "som-ingenting-kan" då och då för att vi ska få perspektiv och inte grotta ner oss alltför mycket... :)

För några decennier sedan skickade en kille runt en bild i sin fotoklubb. Den var sned, och med såväl fokus- som skakoskärpa. Men av klubbens alla självutnämnda bildexperter fick bilden utlåtanden av typ:

"Här skymtar en ovanlig begåvning", "fascinerande fördelning av ljus och skugga", "mycket känsla", "djärv komposition", "visar sällsynt bildtalang", "fulländad abstraktion", "avancerad bildsyn", "impressionistisk stil" *)

och allt vad det var.

Tills han avslöjade att det var hans 3-årige son som hade lekt med kameran, och tryckt på slutarknappen lite då och då utan att ha en aning om vad han gjorde... Vid ett tillfälle hade kameran råkat vara riktad mot fönstret och då avbildat det tråkiga bakgatumotivet utanför. :)

Det är faktiskt mycket lättare att utge sig för att vara konstexpert utan att vara det, än att försöka framställa sig som teknikexpert - det senare brukar avslöjas tämligen omgående...

Vi har ju också den välbekanta historien om den unge, lovande avantgardistmålaren "Pierre Brassau" som slog igenom på ett galleri här i Göteborg. Jag läste om detta i någon av Göteborgs-blaskorna på den tiden när det begav sig (1960-talet tror jag).

Sedan avslöjade galleristen att tavlorna hade "kluddats fram" av chimpansen Peter i Borås Djurpark...

Det blev förstås ett väldigt kackel, och Konstnärernas Riksorganisation polisanmälde t.o.m. konstnären som drev galleriet för bedrägeri(!) Trots att han var noga med att inte sälja någon av de fyra (tror jag) tavlorna innan han hade avslöjat vem den "spontanistiske" målaren faktiskt var... :)

Ska se ifall det kan gå att hitta några av "konstexperternas" omdömen (innan det hela avslöjades). Minns att det var kul läsning!

*) Kommer naturligtvis så här långt efteråt inte alls ihåg exakt vad som sas, detta är bara mitt eget babbel med försök att i någonmån efterlikna karaktären från de verkliga, och förstås mycket längre, harangerna...
.

"Man I know everything there is to know about cameras, photography and exposure etc etc..."
Starshot

"So what? Henri Cartier-Bresson knew practically nothing. His exposures were all over the place, it took a real darkroom master to print from his negatives."
Joseph S Wisniewski

Ett par tänkvärda citat så här på morgonkvisten med anledning av några spännande återuppvaknade insikter här ovan... ;-)

http://forums.dpreview.com/forums/

A99 full spec

postad på photorumors.com

• 24.3MP full frame CMOS Exmor sensor
  • Translucent mirror technology
  • ISO range: 100-25,600 (ISO-low 50 is also available)
  • 14 bit RAW output
  • 1/8000 maximum shutter speed
  • 10 fps
  • Shutter life: 200,000 shots
  • 102 points AF system
  • AF with two phase detection sensors
  • 2360k dots XGA OLED viewfinder
  • 3" tiltable 921k dots LCD screen
  • Full HD video recording at 1920x1080/60p
  • Auto HDR capability
  • HDMI output
  • Built-in stereo mic
  • Built-in flash with guide number of 12
  • New multi-segment low pass filter
  • Photodiode expansion technology
  • Light concentration technology
  • Selective noise reduction
  • Two memory slots: SD and SD+MS cards
  • Announced on September 12, 2012
  • Available in stores in late October 2012
  • New accessories to be released with the a99: battery grip, flash, remote control, microphone etc.
  • Very light, weather sealed magnesium alloy body
  • Weight: 730 g.

"2360k dots XGA OLED" - Är det samma som A77?
1080/60p - "bara"
Bara 10 fps - märkligt

• New multi-segment low pass filter
  • Photodiode expansion technology
  • Light concentration technology

Det där låter intressant. Undrar vad det är, men tyder på bra ISO-prestanda.

Annars känns det rätt lamt faktiskt.

/Mats

Gissningsvis en begräns ing för att få helt flytande sökarbild utan previews eller nåt.
Nä den specen är inte alls vad jag väntat .mig. verkar vara en FF A77 och det duger inte. Inte för mig i alla fall. Om det här inte blir vassare så kommer Ninon D600 att sopa banan med Sony ocv jag byter märke.

Fan Sony, SNÄRPNING!!!

/Mats

Har du inte som vanligt hissat upp dina förväntningar alldeles för högt upp i skyn nu igen, Mats! :)

Vad är det som du är så missnöjd med? Dessutom tycker jag att det är ALLDELES för tidigt att dissa kameran redan nu långt innan den ens har kommit ut. Fast det följer ju sedvanliga rutiner ...
:)

Specifikationerna är ju dels långt ifrån fullständiga (den kommer förmodligen att vara försedd med GPS t.ex.), och dels säger de ju i stort sett ingenting alls om vilka funktioner kameran kommer att ha. Själv tycker jag att vikten på bara 730 g är helt fantastiskt för alla oss med onda ryggar! Det är ju helt unikt för digitala FF. Bara 77 g mer än A77. Och det blir tydligen en inbyggd blixt också trots allt.

A.Dent,
"Bara" 10 b/s? Jo, det kan som Mats säger bero på att det är den hastighet där man kan få liveview i sökaren (A77 klarar detta upp till 3 b/s). F.ö. är det ju fortfarande bara betydligt dyrare kameror från de andra "båda stora" som klarar 10 b/s.

Mats igen,
Och Nikon D600? Den torde visa sig vara markant lägre specad än den kommande A8X (or whatever) när krutröken väl har lagt sig.

Men du får väl vänta på en A9X (or whatever) istället då, ifall den här inte duger... :)
.

Senast ändrad:
"Man I know everything there is to know about cameras, photography and exposure etc etc..."
Starshot

"So what? Henri Cartier-Bresson knew practically nothing. His exposures were all over the place, it took a real darkroom master to print from his negatives."
Joseph S Wisniewski

Ett par tänkvärda citat så här på morgonkvisten med anledning av några spännande återuppvaknade insikter här ovan... ;-)

http://forums.dpreview.com/forums/

Jag ställer mig lite tvivlande till att Cartier-Bresson "knew practically nothing" (om kameror, fotografering och exponering), men det tycks stämma att han inte sysslade med mörkrumsarbete själv. Här är ett citat av honom som förklarar varför:

Explaining why he [Henri Cartier-Bresson] never went into the darkroom to process his films – leaving it in the masterly hands of the equally legendary Pierre Gassman – he used to say: "I'm only a hunter, not a cook."

A.Dent,
"Bara" 10 b/s? Jo, det kan som du säger bero på att det är den hastighet där man kan få liveview i sökaren (A77 klarar detta upp till 3 b/s). F.ö. är det ju fortfarande bara betydligt dyrare kameror från de andra "båda stora" som klarar 10 b/s..

Jo det är säkert ofullständig information i specen som gör att man jämför äpplen med päron. 10 fps i A99 är säkert inte med samma förutsättningar som med 12 fps på A77.

Nä den specen är inte alls vad jag väntat .mig. verkar vara en FF A77 och det duger inte. Inte för mig i alla fall. Om det här inte blir vassare så kommer Ninon D600 att sopa banan med Sony ocv jag byter märke.

Nikon D600 kommer att ha 5 b/s enligt de flesta specar som flyter runt på ryktessajterna. Det är rätt mycket mindre än 10 b/s.

Dessutom spelar AF-prestanda roll. En jämförelse mellan AF-prestanda hos D600 och A99 får vi nog vänta med tills båda kamerorna finns att köpa, men jag skulle bli lite förvånad om inte A99 vinner där.

Kan i viss mån förstå Mats. Men vi har ju inte sett det slutgiltiga ännu. 10 fps gör ändå A99 till världens snabbaste" FF sett till upplösningen (D4 har 16 Mp och 1Dx 18 mp).

Jag ställer mig lite frågande just till EVF som just nu inte verkar ha bättre upplösning än A77. Om så är fallet är det inte så frestande. Men man kan ju ha gjort förbättringar vad gäller valörer, kontrast, fördröjningsfaktor etc. Om detta vet vi inget annat. Kan bara spekulera. Precis som trådens rubrik anger.

10 fps med variabel bländare är ju bättre än A77:s 8 bps. 12 bps låser bländaren.

Men jag är ännu inte imponerad av specarna, fast vis av tidigare tankar och utlåtanden från min sida blir det nog just "vänta och se".

Känns dock inte som riktigt attraktivt, men det kan ändras.

//Lennart

Jo det är säkert ofullständig information i specen som gör att man jämför äpplen med päron. 10 fps i A99 är säkert inte med samma förutsättningar som med 12 fps på A77.
Precis.

Du citerade mig innan jag riktigt hade hunnit redigera färdigt mitt inlägg (vanligt i mitt fall...), så det kom att bli lite motsägelsefullt. Som du kan se blev den slutliga versionen:

"A.Dent,
"Bara" 10 b/s? Jo, det kan som Mats säger bero på att det är den hastighet där man kan få liveview i sökaren (A77 klarar detta upp till 3 b/s)."

Det ska alltså stå 'Mats' istället för 'du'. :)
.

Nikon D600 kommer att ha 5 b/s enligt de flesta specar som flyter runt på ryktessajterna. Det är rätt mycket mindre än 10 b/s.

Dessutom spelar AF-prestanda roll. En jämförelse mellan AF-prestanda hos D600 och A99 får vi nog vänta med tills båda kamerorna finns att köpa, men jag skulle bli lite förvånad om inte A99 vinner där.

Må så vara. Menade sopa banan med försämjningsmässigt, inte prestandamässigt.

Just det där med många fps är inte viktigt för mig personligen, men som sälbargument är det vikgigt och då måste deg vara mest av allt. Tekniken gör ju så att det inte är så svårt att skruva upp det, förutom för bländarstyrningen. Så med ett burstläge på 15 fps så kan de ju säga "världens snabbaste kamera" osv.

Tror det kommer lite mer. Vi får se.

/Mats

Ja, givetvis, men nu handlade om att Sonys rykte efter rootkit-skandalen blev tillräckligt skamfilat för att folk skulle sluta köpa Sonygrejer. Ur deras synvinkel var det ingen skillnad på nedläggning av KM:s systemkameraavdelning och att Sony köpte den.

Ja Sony stod där med brallorna nere men det värsta är väl att det finns mängder av andra aktörer som kontrollerar våra datorer på olika sätt. I fallet rootkits så handlade det om att styra operativsystemen och begränsa användarna i vissa avseenden och i andra fall sker det i applikationerna för att använda våra "val", "handlingar" och vad vi skriver (genom dataminingteknik) främst för att styra riktad riktad reklam (antingen för företaget själv eller som en tjänst till de som vill nå explicita grupper av användare. Ingen av oss har idag en endaste susning om omfattningen av detta. Sony är en del av detta problem och ska stoppas som alla andra som bryter mot användarnas integritet i löndom men gör inte din kompis det lite lätt för sig om han tror att det bara är Sony som våldför sig på hans integritet? Det kanske är en massa andra grejor han inte heller borde köpa då?

Staterna som ska skydda medborgarna lever ibland i en ömsesidig symbios med de som kartlägger oss när det passar staternas egna intressen, så vem kan vi lita på om vi nu ska vara lite nojiga? Google? Apple? Microsoft? Facebook? Twitter? ? ? ? ? ? ?. Min poäng är att Sony vet vi om eftersom en ung akademiker i USA kom detta på spåren när det gäller Sony. Vilka andra vet vi inte om som har andra typer av avsikter som kränker folks integritet av rent ekonomiska skäl - brott mot integriteten som staterna begår när de exv. vill pressa de ekonomiska aktörerna att öppna sitt data för insyn. Företag som Facebook som exv. bygger sociogram runt sina användare är ju extremt intressanta för myndigheter på jakt efter både individer och olika sociala samband mellan dessa. Där är det ju serverat, kittat och klart s.a.s. Företag som Facebook gör mig betydligt oroligare än Sony för när det gäller Sony så handlade det väl om att hindra folk att snylta på det de såg som sin digitala egendom men när det gäller Facebook så hanterar de data som är mycket känsligare för användarna och deras vänner än de Sony hanterar.

Folk tror att Facebook och liknande inrättningar är gratis och de älskar funktionerna de bjuder på men de betalar med sig själva och metadata om både sig själva och sina nätverk indirekt när denna data säljs vidare om och om igen för reklam eller andra syften. I fallet Fotosidan så gäller säkert samma sak. Så vi måste alla göra bedömningen om det vi får är värt det riktiga priset för att delta i sociala forum och det priset är aldrig 0..

Ja Sony stod där med brallorna nere men det värsta är väl att det finns mängder av andra aktörer som kontrollerar våra datorer på olika sätt. I fallet rootkits så handlade det om att styra operativsystemen och begränsa användarna i vissa avseenden och i andra fall sker det i applikationerna för att använda våra "val", "handlingar" och vad vi skriver (genom dataminingteknik) främst för att styra riktad riktad reklam (antingen för företaget själv eller som en tjänst till de som vill nå explicita grupper av användare. Ingen av oss har idag en endaste susning om omfattningen av detta. Sony är en del av detta problem och ska stoppas som alla andra som bryter mot användarnas integritet i löndom men gör inte din kompis det lite lätt för sig om han tror att det bara är Sony som våldför sig på hans integritet? Det kanske är en massa andra grejor han inte heller borde köpa då?
Att installera ett rootkit i lönndom brukar i de flesta fall vara brottsligt, och Sony BMG har dragits inför rätta med anledning av det. Dock vet jag inte hur det har gått.

Omfattningen av "botnets" och liknande är troligen ganska stor, men visst är det sant att de flesta av oss inte har någon större aning om hur stor. Folk som sysslar med sådana här frågor professionellt (datasäkerhetsanalytiker, antivirusprogramföretag, etc) har dock lite bättre koll på läget.

Att något annat stort kommersiellt multinationellt bolag har gjort något liknande är högeligen osannolikt eftersom det skulle upptäckas ganska snart. Det finns ingen större anledning att bojkotta produkter från andra bolag av den anledningen alltså.

Staterna som ska skydda medborgarna lever ibland i en ömsesidig symbios med de som kartlägger oss när det passar staternas egna intressen, så vem kan vi lita på om vi nu ska vara lite nojiga? Google? Apple? Microsoft? Facebook? Twitter? ? ? ? ? ? ?. Min poäng är att Sony vet vi om eftersom en ung akademiker i USA kom detta på spåren när det gäller Sony.
Du jämför nu äpplen med päron. Det är en enorm skillnad på att i lönndom installera ett rootkit på sina kunders datorer och på att samla in information om dem. Det senare är lagligt och sker helt öppet.

Vi må tycka illa om vad Google, Apple och Facebook gör med all denna information, och bör kanske därför undvika att anlita dessa bolag, men det de gör är inte brottsligt.

Njae, autorun är inte till för att installera rootkits. Visst, det går uppenbarligen att använda det på det viset, men det är knappast avsikten.

Det finns lite information på Wikipedias artikel om saken (och ännu mer om man följer källhänvisningslänkarna) om varför Sony BMG ansågs ha gjort fel av ett antal rättsliga instanser.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar