Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Språkpoliser gör ingenting annat än att irriterar andra och skrämmer bort folk från att skriva. Dom har inget som helt berättigande på något internetforum. Vill du veta mer om vad andra tycker om språkpoliser så sök i valfritt internetforum. Det kommer nog framgå ganska snart vad den allmänna uppfattningen är. Jag tänker inte skräpa ner den här tråden mer om ämnet.

Ja, och det var väl inte så konstigt att han blev sur över att Sony köpte KM:s systemkameraavdelning? Eftersom han vägrar att köpa Sonyprodukter så blev hans Alphautrustning en återvändsgränd.

Ja men det var väl i alla fall hans val eller hur. Jag upplevde det inte alls som en återvändsgränd utan en nystart med friskt blod. Den återvändsgränden du talat om var nog främst projicerad i din väns besvikna medvetande (all respekt för det för det har man rätt att ha) men det är och var inget absolut tillstånd. Sony fortsätter att gå en spännande framtid till mötes och vi med dem så länge.

Jag tycker inte det spelar någon roll HUR man påpekar att man stavar fel eller har gjort något annat skrivfel. Man påpekar helt enkelt inte språkfel i forum. Det skapar enbart dåligt stämning och irritation. Språkpoliser irriterar i stort sett alla. Om man verkligen inte förstår vad någon har skrivit så frågar man. Och nej, det hjälper inte på något vis att påpeka, det fråntar endast lusten att skriva.

I den här och ett par andra sonytrådar verkar läsförståensen hos en handfull individer vara av tvivelaktig art som tyvärr resulterar i ständiga felciteringar med fabulerade påståenden lagda i andras munnar. Jag tror dock inte att dessa individer har något problem med läsförståelsen alls egentligen utan problemet beror nog mer på en märkesanknyten försvarseffekt.

Att någon påpekar att man stavar som en kratta ibland ska man nog inte bry sej om så mycket mer än att man kanske inser att man ska ge sej tid att korrekturläsa innan man postar. Dessutom ska man ju självklart läsa igenom vad någon verkligen skriver innan man kastar sej på tangentbordet för mer hastiga än vettiga svar. Hastiga svar som verkligen får en att tvivla på vederbörandes läsförståelse.

Det är nog tyvärr någon inbillad brådska som gör att många snabbt slänger ur sej nåt, som man egentligen har hela dan på sej att författa, och hamnar i någon 30 mintuers tidspress istället för att försöka hinna med att rätta till både det ena och det andra.

Språkpoliser gör ingenting annat än att irriterar andra och skrämmer bort folk från att skriva. Dom har inget som helt berättigande på något internetforum. Vill du veta mer om vad andra tycker om språkpoliser så sök i valfritt internetforum. Det kommer nog framgå ganska snart vad den allmänna uppfattningen är. Jag tänker inte skräpa ner den här tråden mer om ämnet.

Så bra då att vi inte har någon språkpolis i den här forumtråden.

Ja men det var väl i alla fall hans val eller hur. Jag upplevde det inte alls som en återvändsgränd utan en nystart med friskt blod. Den återvändsgränden du talat om var nog främst projicerad i din väns besvikna medvetande (all respekt för det för det har man rätt att ha) men det är och var inget absolut tillstånd. Sony fortsätter att gå en spännande framtid till mötes och vi med dem så länge.

Ja, givetvis var det hans val. Han valde Konica-Minolta för att han tyckte att de gjorde bra digitala systemkameror som uppfyllde hans krav. Besvikelsen kom sen när stora onda Sony köpte KMs systemkameravdelning.

Återvändsgränden var alls inte pga bristande frmatidsteknik eller någon slags tro att Sony inte skulle göra något bra i framtiden. Återvändsgränden berodde ju på att min bekant totalbojkottade Sony.

Nystarten fick bli med ett annat märke.

14-bitars RAW i A99

Det har inte funnits förut och inte egentligen behövts (väl?).
Att Sony nu också ökar till 14-bitars information tyder på att det finns ett fantastiskt DR om de tycker att det behövs. (Eler så tyder på att de gett efter för belackare och att det egentligen inte behövsa alls utan bara gör filerna större till lite nytta).

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-a-first-for-sony-14bit-raw-files-on-the-a99/

/Mats

A9X ska kunna ge 14 bit RAW-filer

.
Saxar från SAR:

"August 27, 2012 12 Comments Posted in rumors

(SR5) A first for Sony: 14bit RAW files on the A99!
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Finally! The Sony A99 FF camera will be the first Sony camera to have full 14bit RAW file recording! It is something Nikon cameras (like the D800) have since a long time now so it was about time fro Sony to use it too. But will it really bring some noticeable improvement?

The administrator of Cambridgeincolour wrote:
“It is usually image noise — not the 12/14-bit A/D dynamic range — that ultimately limits the photo’s visible dynamic range. A 14-bit linear A/D converter has a dynamic range of 14 f-stops, for example, but this is far beyond what is visible because of image noise (5-10 f-stops at the very most).
Further, A/D converters and CCD/CMOS sensors are not always linear; in which case the image bit precision/depth does not necessarily correlate with A/D dynamic range. Take a look at the last two sections on bit depth and tonal curve in the dynamic range tutorial. There’s a lot more on this there, although be warned that this concept can be quite confusing.

At present the only tangible use I can think of for the extended 14-bit precision is more shadow tonality in a RAW photo which has undergone extreme shadow recovery. If this is true, then 14-bit is worth it in exchange for the marginally larger file sizes. However, I have no evidence of this in practice. ”

More 12 vs 14 bit tests: here and here.

I have been told the JPEG engine has been improved too. But we have to wait for real test to see if Sony’s wake point has been finally straight out too!"

Länk:
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-a-first-for-sony-14bit-raw-files-on-the-a99/#comments

Edit: Som vanligt skriver Mats fortare än vad jag gör... :)
.

Ja, givetvis var det hans val. Han valde Konica-Minolta för att han tyckte att de gjorde bra digitala systemkameror som uppfyllde hans krav. Besvikelsen kom sen när stora onda Sony köpte KMs systemkameravdelning.

Återvändsgränden var alls inte pga bristande frmatidsteknik eller någon slags tro att Sony inte skulle göra något bra i framtiden. Återvändsgränden berodde ju på att min bekant totalbojkottade Sony.

Nystarten fick bli med ett annat märke.

Alternativet var nedläggning förmodligen. Ett betydligt sämre alternativ för de flasta än att Sony tog över stafetten.

Mitt i teknikflödet...

...fick jag för en stund sedan besök av en ung kvinna som kom för att hämta en förstoringsapparat som jag lovat att hon skulle få.

Hursomhelst så äger hon en "instegs-dslr", men vill kunna skapa från grunden och börjat plåta analogt.
Just nu använder hon enbart engångskameror bara för att träna upp sin förnåga att komponera bilder.

Jättekul att träffa en sådan människa. Hon börjar totalt från scratch men går på det kanske viktigaste av allt direkt; bildkomposition. Utan att kolla på några displayer.

Nu ska hon läsa ett antal böcker om framkallning/kopiering och bygga mörkrum.

Och här sitter vi och fördjupar oss i företagsstrategi, stavningskontroller, gösfiske, munhuggning och läser rykten om kommande "superkameror".

Visst hade hon kunnat träna bildkomposition med sin dslr, men har funnit sin egen väg till att utveckla bildseendet.

Kändes bara så glädjande och inspirerande. Kul också att den gamla Dursten kommer till användning hos en som verkligen brinner för sin fotografi.

Ville bara dela med mig av ett möte som gjorde mig glad. Den tjejen kommer sannolikt inom kort tid att sopa mattan med oss gubbjävlar som "tjafsar" med varandra.

Hade jag varit yngre och ogift hade jag fanimej friat till henne:)

//Lennart

Alternativet var nedläggning förmodligen. Ett betydligt sämre alternativ för de flasta än att Sony tog över stafetten.

Ja, givetvis, men nu handlade om att Sonys rykte efter rootkit-skandalen blev tillräckligt skamfilat för att folk skulle sluta köpa Sonygrejer. Ur deras synvinkel var det ingen skillnad på nedläggning av KM:s systemkameraavdelning och att Sony köpte den.

Och här sitter vi och fördjupar oss i företagsstrategi, stavningskontroller, gösfiske, munhuggning och läser rykten om kommande "superkameror".

Jo, på ett sätt känns det kanske lite B, men jag har insett att bildkomposition inte riktigt är min grej. Jag tar bilder lite på känn och ibland blir det (i mitt tycke) rätt bra, och ibland blir det pannkaka. Men jag fotograferar bara för min egen skull så det är helt OK.

Däremot tycker jag att företagsstrategi, stavningskontroller, gösfiske, och rykten om kommande "superkameror" är viktiga saker att munhuggas om. :)

Ville bara dela med mig av ett möte som gjorde mig glad. Den tjejen kommer sannolikt inom kort tid att sopa mattan med oss gubbjävlar som "tjafsar" med varandra.

Thanks for sharing, som di säger på utrikiska. Det var en trevlig liten berättelse, och du har antagligen helt rätt i mattsopningsprognosen. Det är väldigt kul med unga människor som är duktiga och inte har hunnit bli cyniska.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar