Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Blev jättebesviken när Sony köpte Minolta. Hans Alpha-utrustning blev fullständigt framtidsosäker eftersom han vägrade köpa Sonyprodukter???

Vem förstår den meningen?
Jag. :)
Vad är det du inte förstår?

Hade inte Sony köpte Minolta så hade det inte blivit osäkert utan god natt fullständigt för alla som hade Minolta-grejor. Minolta hände fullständigt på repen och hade helt dränerats på kraft för framtidssatsningar trots att de äntligen fått fram ett par DSLR:er. Antiskak var Minoltas sista krestiva dödsryckning.
Ja, det vet vi nu i efterhand. Min bekant var inte en sådan fanatiker som vi som håller reda på hur kameramarknaden ser ut från dag till dag, så att Konica-Minolta gav upp systemkameratillverkning och sålde hela klabbet till Sony var något av en överraskning. Dessutom hade det ur hans synpunkt förstås varit mycket bättre om någon annan än Sony hade köpt KM:s systemkameraavdelning. Då hade han ju kunnat fortsätta att bygga på sitt Alpha-system.

Mest var han nog irriterad över att han hade valt Konica-Minolta när han skulle köpa en digital systemkamera (med tanke på hur det utvecklade sig). Om han hade valt ett annat märke hade han inte hamnat i den prekära sits han hamnade i.

Per tro mig, jag har reagerat över dessa påpekanden i en del andra trådar och de sker långtifrån alltid på ett trevligt sätt. Det används tyvärr ibland för att förminska folk och vinna i polemik. Därför ska man vara försiktig. Det är speciellt svårt när man skriver. Det blir lätt fel.

Jag tror att du slåss mot väderkvarnar. Jag håller ju helt med om att sådana påpekanden ska göras med vänlighet och hjälpsamhet.

Antiskak var Minoltas sista krestiva dödsryckning.

Nåja. Det är nog att ta i. Minolta införde sensorbaserad bildstabilisering i sina kompaktkameror (som inte alltid var så väldigt kompakta) ett bra tag innan de införde det i en systemkamera.

Dessutom är det ju så att den kreativitet som Konica Minolta stod för lever kvar hos Sony. Eller har Sony sparkat alla personer som följde med när man köpte KMs systemkameraavdelning?

Konica Minolta lever f.ö. kvar, fast utan att tillverka konsumentkameror, så att tala om dödsryckning är kanske lite malplacerat.

---
Dessutom är det ju så att den kreativitet som Konica Minolta stod för lever kvar hos Sony. Eller har Sony sparkat alla personer som följde med när man köpte KMs systemkameraavdelning?
---
Nädå, Minolta-gubbsen finns kvar. Sony har inte sparkat någon från kameraavdelningen, de har istället steg för steg utökat den med mer folk, och gett den mera resurser samt högre befogenheter / bättre självständighet. Och vi kan ju se att de lyckades förena Minolta-utvecklarnas kompetens (Minolta var ju som sagt den ledande innovatören på sin tid), med Sonys elektronikkunskaper. Sony har under ett halvt århundrade legat i toppskiktet av världens företag när det gäller innovativitet. "A marriage made in Heaven" sägs det... :)

Fusioner leder annars vanligen till sämre effektivitet och lönsamhet, men just den fusionen blev helt tydligt ett undantag.
.

Senast ändrad:
Är helt med på det och visst är det svårt att vertikaljigga vid för mycket blåst, helst ska man ju bara glida med vinden =) har en underbar elmotor som används flitigt. Är du medlem på fiskesnack.com? Även jag ber om ursäkt för OT, fast detta är inte OT egentligen, vi alla fiskar efter mer info om A99.. Hihihi

Nej, jag är inte medlem där. Skulle jag vara det skulle jag inte både hinna plåta, fiska och sitta här och skriva inlägg. Ibland får man göra uppoffringar:). Däremot fotograferar jag och skriver fiskeartiklar i olika lokala magasin som främst riktar sig till gästfiskare.

Kronobergs Län i Småland har ettusen kvadratkilometer fiskevatten. Malen är landskapsfisk och finns i Emåns och Helgeåns system (fridlyst).

Förutom rena fiskebilder beställs gärna bilder av den här typen som omslagsbilder. Tagna med Sony A77, A900 och Canon 20D.

Av rent etiska skäl fotograferar jag inte "likbilder", d v s folk som visar upp avlivade storfiskar som troféer.
Däremot gärna vilder med folk som visar upp stor fångad fisk i levande skick innan de försiktigt släpps tillbaka. Ska det vara en "likbild" ska den visa att fisken enbart avlivats för att anrättas.

Vi har hemska exempel på hur folk fångat 15- och 18-kilosgäddor bara för att skära huvudet av dem att ha som trofé. Därefter har resten av fisken slängts i soptunnor. Catch and release är det som gäller förutom någon enstaka firre till matbordet.

Nu får vi nog sluta med det här OT-spåret. Det som inte är OT är att föregångaren till A99 har använts vid bildtagningen.

Ha det!

//Lennart

Bilagor

• Bolmen1.jpg
    Bolmen1.jpg
    69.4 KB · Visningar: 119
  • fiskevattenoversikt_1.jpg
    fiskevattenoversikt_1.jpg
    60.7 KB · Visningar: 118
  • svkronoberg1.jpg
    svkronoberg1.jpg
    53.1 KB · Visningar: 123
Jag tror att du slåss mot väderkvarnar. Jag håller ju helt med om att sådana påpekanden ska göras med vänlighet och hjälpsamhet.

Visst, det är ju lätt för alla välartade och språkbegåvade att hävda. Det är väl bara en del av vårt självklara tolkningsföreträde. Står man tillräckligt högt så är sikten alltid fri eller hur och då är det ju ibland svårt att vare sig se några tråkiga detaljer eller ha någon vidare "markkontakt"? Det är en del av den sorts självklara arrogans vi riskerar att falla in i om vi inte har en omgivning som håller lite ordning på oss.

Problemet med dessa påpekanden är att vi inte ens är medvetna att vi gör dem ibland men att de av andra kan uppfattas som både kränkande och förminskande. I bland blir åtminstone jag förvånad över hur känsliga en del faktiskt är.

Alla är inte som major Sol på I1 i Kungsängen (jo det är inget skämt utan det fanns faktiskt en sådan på I1 i och han gick också upp varje morgon enligt uppgift) när min son gjorde lumpen och hans favorit bröl var: KÄNN INTE EFTER SÅ JÄVLA MYCKET! Visst är det en jävla massa dalt ibland eller hur?

bland blir åtminstone jag förvånad över hur känsliga en del faktiskt är.

Jag blir också ofta förvånad över det, men det är bara att gå till sig själv ibland för då upptäcker i alla fall jag att jag tagit åt mig för vad exempelvis en inläggsförfattare skrivit. För den som skrivit inlägget är det bara en struntsak och sannolikt för resten av deltagarna i tråden med.

Sedan upptäcker jag då och då att något jag skrivit i absolut bästa välmening tas som en mindre kränkning av någon helt annan än mitt inlägg varit riktat till.

Det ska till en helsikes inlevelseförmåga för att gissa hur man ska formulera sig utan att trampa på någon öm tå. Det verkar alltid finnas någon som tar åt sig.

Slutligen har jag märkt en ganska kul, men ändå kuslig grej: En del av de som klankade på MR (bosatt i Lund) sitter skenheligt i en del trådar och saknar honom.
Så det är bara att inse att människan är ett konstigt djur samt att man tillhör den djurarten. Mer pessimistiskt lagda skulle måhända skriva avart istället.

//Lennart

Hänsyn bör vara ömsesidig. Jag tar hänsyn till felstavarna genom att påpeka stavfel på ett artigt och hövligt vis. Då förväntar jag mig också att felstavarna tar hänsyn till mig genom att försöka stava rätt.

Nåja. Det är nog att ta i. Minolta införde sensorbaserad bildstabilisering i sina kompaktkameror (som inte alltid var så väldigt kompakta) ett bra tag innan de införde det i en systemkamera.

Konica Minolta lever f.ö. kvar, fast utan att tillverka konsumentkameror, så att tala om dödsryckning är kanske lite malplacerat.

Nu läste du nog lite slarvigt Per. Minolta 2005-2006 var redan då ett lost case på DSLR-marknaden och antiskak var mycket riktigt deras absolut sista bidrag innovationsmässigt vilket segment av kameramarknaden du är kollar på. Ser du något mer jag missat? Vi vet väl alla att de gjorde ett antal inte så kompakta zoomkameror innan som designmässigt pekade mycket framåt med bl.a. EVF-sökare. Deras absolut sista bedrift innan de tog ned skylten vara att porta denna antiskak till DSLR-segmentet i de två DSLR:er de lyckades få ut innan de gav upp.

Visst gör Minolta lite utrustning för medicinska ändamål m.m. men du vet vad jag menar och vi pratar ju om din kompis och hans våndor och de gällde väl inte den marknaden Minolta nu är på eller hur utan just DSLR-kameror. När det gäller kameror är Minolta dött som företag.

För övrigt är Sonys transition från Minoltas mycket dyra DSLR:er tillverkningsmässigt nu genomförd till 100%. Minoltas DSLR-kameror var designade med en massa elektromekanik och ett gränssnitt som i stort var analogt. Allt det är lyckligtvis borta nu för det var faktiskt ingen vidare kombination. I D7D så hände det av detta skäl att spakar, rattar och vred i en del fall kunde komma i otakt med elektroniken i menyerna. Det sker numera aldrig. Jag föredrar det senare även om mekaniken i D7D har sin charm.

Nä jag sörjer inte att Minolta försvann och jag har svårt att se att Minolta skulle orkat driva den utveckling vi sett efter övertagandet. Det hade varit sämre på alla sätt och vis med Minolta. De tog ju knappt fram några nya objektiv heller utan det mesta var ommärkt Tamron. Det var ett mycket orkeslöst företag Minolta när Sony tog över. Sen är det ju synd att din kompis har såna aversioner mot Sony att han missar den spä'nnande utvecklling som nu sker. Jag har svårt att se att det skulle vara så mycket bättre fart på innovationerna hos Canon och Nikon i alla fall.

Hänsyn bör vara ömsesidig. Jag tar hänsyn till felstavarna genom att påpeka stavfel på ett artigt och hövligt vis. Då förväntar jag mig också att felstavarna tar hänsyn till mig genom att försöka stava rätt.

Ja man kan ju bli kränkt av att de jäklarna inte gör som man säger också. ...eller hur? Vare sig man förväntar sig att de ska ta hänsyn de också eller inte. Major Sol skulle nog sett det som ordervägran och då hade han nog tagit i med hårdhandskarna till slut.

Om man går omkring och förväntar sig en massa av sin omgivning så är nog risken rätt stor att man blir rätt besviken. Känns lite som svår kontrollnoja om du frågar mig. Det är nog rätt svårt att ha som ambition att styra upp sin omvärld i alla lägen. Man blir nog både rätt trött och besviken då :) och jag har rätt svårt att se någon framtid i armepedagogik som medel för mental upprustning av menigheten. Armen är alltför mycket på dekis för det och har nog fullt upp med det inbördeskrig som just nu pågår mellan vapenslagen till följd av hur man ser på JAS-projektets framtid.

Jag blir också ofta förvånad över det, men det är bara att gå till sig själv ibland för då upptäcker i alla fall jag att jag tagit åt mig för vad exempelvis en inläggsförfattare skrivit. För den som skrivit inlägget är det bara en struntsak och sannolikt för resten av deltagarna i tråden med.

Sedan upptäcker jag då och då att något jag skrivit i absolut bästa välmening tas som en mindre kränkning av någon helt annan än mitt inlägg varit riktat till.

Det ska till en helsikes inlevelseförmåga för att gissa hur man ska formulera sig utan att trampa på någon öm tå. Det verkar alltid finnas någon som tar åt sig.

Slutligen har jag märkt en ganska kul, men ändå kuslig grej: En del av de som klankade på MR (bosatt i Lund) sitter skenheligt i en del trådar och saknar honom.
Så det är bara att inse att människan är ett konstigt djur samt att man tillhör den djurarten. Mer pessimistiskt lagda skulle måhända skriva avart istället.

//Lennart

FS utan Risedal är både sämre och tråkigare.

Det DÄR var ju synnerligen övermaga!

Du kan utgå från att alla som skriver här gör sitt bästa för att stava rätt. Ingen stavar alltid hundraprocentigt korrekt, inte ens jag (tror jag)... När du kräver att "felstavarna tar hänsyn till mig genom att försöka stava rätt", så är det säkerligen just detta de hela tiden försöker att göra. Men det finns som sagt gott om folk som helt enkelt inte förmår att stava särskilt bra, det finns invandrare, det finns dyslektiker, det finns vi som i och för sig inte har några problem med att stava men som ändå trots detta släpper ifrån oss ett och annat stavfel pga att vi i dagens samhälle behöver hinna med att skriva så många emejl etc. att vi ofta korrekturläser dem för lite, för snabbt eller inte alls.

Lite paradoxalt med tanke på att det idag är extremt enkelt att rätta till ett stavfel. På "den gamla goda tiden" (som aldrig har varit särskilt god), när jag först skrev för hand med reservoarpenna (absolut inte kulspets!) och senare med skrivmaskin, så var det verkligen SVÅRT att korrigera ett stavfel. Men på den tiden släppte jag ändå ALDRIG igenom några sådana alls! Ibland fick man ta ett nytt papper och skriva om hela brevet från början, för att det skulle se riktigt snyggt ut.

Eller någon som kan stava men sitter i en skakig buss och knappar på sin Smart Phone med dess alldeles för små knappar... :)

Jag skulle vilja säga att det vore bättre om du först sopade framför din egen dörr istället. Här ovan skrev du ett stycke, där meningsbyggnaden är så konstig att jag är övertygad om att det inte fanns någon enda som förstod vad du menade förutom du själv...

Jag kan visst erkänna att jag ibland har varit starkt frestad att gå in och "rätta". T.ex. i meningar som denna:
'Dem' gick ner till sjön, och där började 'dem' fiska gös.
Numera måste man ju tydligen hålla sig till något av de tillåtna OT-ämnena här i Sony-trådarna. :)

Men det som annars skorrar allra värst i mina öron är när verbens pluraländelser används alldeles fel. Avsikten är att ge satsen en lite avvikande och ålderdomlig framtoning, fast äkta ålderdomliga människors öron (t.ex. mina...) omedelbart reagerar på felen, eftersom det låter så väldigt illa. Men inte ens i dessa fall har jag gått in och korrigerat.

Den vitala frågan är: Förstod jag vad vederbörande ville kommunicra?
Skulle jag inte göra det, så skulle jag fråga bara (tror dock aldrig att jag behövt göra detta nån gång överhuvudtaget).

En annan bidragande faktor för mig är att den som är mest benägen till att slänga in lite ålderdomliga uttryck här och var är en av de allra mest kunniga och respekterade personerna här i trådarna. Fast han skulle säkert tåla en liten grammatiklektion i ålderdomlig svenska vid något tillfälle... Kanske kommer en sådan nån dag om jag råkar hamna på något av hans tidigare inlägg med "gammelsvenska". :)
.

Visst gör Minolta lite utrustning för medicinska ändamål m.m. men du vet vad jag menar och vi pratar ju om din kompis och hans våndor och de gällde väl inte den marknaden Minolta nu är på eller hur utan just DSLR-kameror.

Ja, och det var väl inte så konstigt att han blev sur över att Sony köpte KM:s systemkameraavdelning? Eftersom han vägrar att köpa Sonyprodukter så blev hans Alphautrustning en återvändsgränd.

Ja man kan ju bli kränkt av att de jäklarna inte gör som man säger också. ...eller hur? Vare sig man förväntar sig att de ska ta hänsyn de också eller inte. Major Sol skulle nog sett det som ordervägran och då hade han nog tagit i med hårdhandskarna till slut.

Om man går omkring och förväntar sig en massa av sin omgivning så är nog risken rätt stor att man blir rätt besviken. Känns lite som svår kontrollnoja om du frågar mig. Det är nog rätt svårt att ha som ambition att styra upp sin omvärld i alla lägen. Man blir nog både rätt trött och besviken då :) och jag har rätt svårt att se någon framtid i armepedagogik som medel för mental upprustning av menigheten. Armen är alltför mycket på dekis för det och har nog fullt upp med det inbördeskrig som just nu pågår mellan vapenslagen till följd av hur man ser på JAS-projektets framtid.

At jag tycker och förväntar mig att hänsyn ska vara ömsesidig innebär inte automatiskt att jag räknar med att folk beter sig på det förväntade sättet.

Vad är det du tycker är militäriskt (och därmed dumt, antar jag) med ömsesidig respekt och hänsyn?

Du kan utgå från att alla som skriver här gör sitt bästa för att stava rätt. Ingen stavar alltid hundraprocentigt korrekt, inte ens jag (tror jag)... När du kräver att "felstavarna tar hänsyn till mig genom att försöka stava rätt", så är det säkerligen just detta de hela tiden försöker att göra. Men det finns som sagt gott om folk som helt enkelt inte förmår att stava särskilt bra, det finns invandrare, det finns dyslektiker, det finns vi som i och för sig inte har några problem med att stava men som ändå trots detta släpper ifrån oss ett och annat stavfel pga att vi i dagens samhälle behöver hinna med att skriva så många emejl etc. att vi ofta korrekturläser dem för lite, för snabbt eller inte alls.

Du har nog missat inläggen där jag förklarade i vilken omfattning jag bryr mig om att kommentera språkliga fel.

Jag skulle vilja säga att det vore bättre om du först sopade framför din egen dörr istället. Här ovan skrev du ett stycke, där meningsbyggnaden är så konstig att jag är övertygad om att det inte fanns någon enda som förstod vad du menade förutom du själv...

Tack för påpekandet! (Du kanske också missade det inlägg där jag skrev att jag blir glad om någon påpekar språkfel som jag gör?).

Det skulle dock vara ännu mer värdefullt om du talade om vad som var konstigt med meningsbyggnaden. (Det är för mig generellt sett alltid intressantare att läsa en motiverad åsikt än en omotiverad.)

Det är väldigt oartigt att säga till någon att denne är en idiot som inte kan stava, men om man uttrycker sig vänligt och påpekar att det nog blev lite fel, så behöver ingen känna sig trampad på.

Poängen är inte att trycka till någon som har gjort fel, utan att hjälpa till så att det blir rätt nästa gång.

Jag tycker inte det spelar någon roll HUR man påpekar att man stavar fel eller har gjort något annat skrivfel. Man påpekar helt enkelt inte språkfel i forum. Det skapar enbart dåligt stämning och irritation. Språkpoliser irriterar i stort sett alla. Om man verkligen inte förstår vad någon har skrivit så frågar man. Och nej, det hjälper inte på något vis att påpeka, det fråntar endast lusten att skriva.

Du förväntar dig något, men räknar inte med det?

Då har du nog en egen udda definition av de orden. De flesta, inkl jag, ser nog dessa som synonymer i det här samanhanget.

Ja, det var kanske en olycklig formulering. Stryk förväntar från resonemanget så blir det nog bättre.
Hoppas kanske är ett bättre ordval.

Jag tycker inte det spelar någon roll HUR man påpekar att man stavar fel eller har gjort något annat skrivfel. Man påpekar helt enkelt inte språkfel i forum. Det skapar enbart dåligt stämning och irritation. Språkpoliser irriterar i stort sett alla. Om man verkligen inte förstår vad någon har skrivit så frågar man. Och nej, det hjälper inte på något vis att påpeka, det fråntar endast lusten att skriva.

Påpekar man sakfel i forum? Varför inte språkfel i så fall?

Läs också de inlägg där jag talar om i vilken utrsträckning jag brukar kommentera språkfel. Vad gäller sakfel är vi nog alla betydligt aktivare än så på att kommentera.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar