Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sony präglas av envishet och vinnarskalle och ser sig själva som bäst störst och vackrast och har uttalat att varje marknad de ger sig in i ska de bli nummer ett eller i den absoluta toppen.

De är arroganta, det är väl sammanfattningen av det företaget. Det du nämner är en av anledningarna att det går så dåligt för SONY. SONY varumärket är inte lika väletablerad som de en gång var förr. SONY märket associeras inte med kvalitet längre. SONY har inte råd att vara arroganta. SONY är inte Apple. De måste bli lite mer ödmjuka vilket Hirai visat lite nu.

Skulle inte det hjälpa står erbjudandet öppet att på båtbryggan i Sjöhagen (efter att den vattenbegjutts och såpats) duellera. Vapen: Ni får puckla på varandra med varsin gösfilé intill dess någon ramlar ned för vågbrytarens slänt och hamnar på arslet i det uppstickande stengrundet.

Förloraren får garanterat ont i röven och vinnaren får en tur med Eualalia II till Knohult. Med andra ord så finnas ingen vinnare, bara förlorare.

Finns det publikplats?

Finns det publikplats?

Det kan ordnas. Bryggan är 110 meter lång och har på ena sidan en gräsmatta som löper i hela bryggans längd. Gräsmattan är c:a 4 meter bred och alltså 110 m lång=440 kvadratmeter.

Bör kunna ta flera hundra personer. Alla som vill får komma och dokumentera händelsen med valfritt kameramärke.

//Lennart

Bilagor

• brygga.jpg
    brygga.jpg
    70.6 KB · Visningar: 154
Senast ändrad:
Då måste jag ta med mig någon av mina Canon-kameror. Är inte säker på att Leif kommer att fastna på bild annars... :)
.

"Slagfältet" har beskrivits i tidigare inlägg.

Först visas hur man börjar göra fileér från en 4,5 kg gös

Därefter Stengrundet precis utanför vågbrytaren. Det känns att landa på ändalykten där.

Slutligen kan givetvis en sådan här kamera användas. Testade detta ekipage för ett par veckor sedan. Objektivet (300/4 L is usm) var ett måndagsex och kameran 1DMkIV led av "Bouncing shutter" av och till.
Nästa kamera som testades var 5DMkIII+70-300/4-5.6 L is usm. Det ekipaget var toppen.
Kamerabilden är plåtad med en NEX-7, liksom gösfileandet. Grundet med en D800 och 14-24/2.8.

//Lennart

Bilagor

• gos.jpg
    gos.jpg
    66.6 KB · Visningar: 153
  • grund.jpg
    grund.jpg
    68 KB · Visningar: 151
  • canon.jpg
    canon.jpg
    86.3 KB · Visningar: 156

Därefter Stengrundet precis utanför vågbrytaren. Det känns att landa på ändalykten där.

Slutligen kan givetvis en sådan här kamera användas. Testade detta ekipage för ett par veckor sedan. Objektivet (300/4 L is usm) var ett måndagsex och kameran 1DMkIV led av "Bouncing shutter" av och till.
Nästa kamera som testades var 5DMkIII+70-300/4-5.6 L is usm. Det ekipaget var toppen.
Kamerabilden är plåtad med en NEX-7, liksom gösfileandet. Grundet med en D800 och 14-24/2.8.

//Lennart

Vilken fin gösse! Jag är nämligen storfiskare själv vill jag tro :) underbart god fisk som bara ska stekas i smör med lite salt och peppar. Mums! En mycket fin och effektiv metod på sensommaren är ju vertikaljigga. Roliga hugg och alltid lika spännande :) säg till när duellen mellan Leif och Mats äger rum så att jag hinner köpa en biljett i tid. Gösfilén lär ju bli lite mörare efteråt i alla fall :)

//Lennart

Det blir nog bra ska du se Lennart och visst vore det kul med en "duell" där på bryggan vid Bolmen :)
Micke Risedal kanske oxå vill vara med så det blir ett triangeldrama som kommer att omtalas i historien :))

"... så det blir ett triangeldrama som kommer att omtalas i historien :))"

Hehe... Ja, tendenser till "Napoleon-komplex" har ju gått att skymta mer eller mindre hela tiden... :)
.

Vilken fin gösse! Jag är nämligen storfiskare själv vill jag tro :) underbart god fisk som bara ska stekas i smör med lite salt och peppar. Mums! En mycket fin och effektiv metod på sensommaren är ju vertikaljigga. Roliga hugg och alltid lika spännande :) säg till när duellen mellan Leif och Mats äger rum så att jag hinner köpa en biljett i tid. Gösfilén lär ju bli lite mörare efteråt i alla fall :)

Den avbildade gösen tog jag med djuprigg och en gammal Rapala Sliver (ledad). Den stod på 8 m djup över 12 m bottan på kanten till en 35 meters djuphåla.
Vertikaljiggning fungerar fint här i Bolmen också, men den stora delen av sjön är mycket blåsig. Det är inte alla dagar vertikaljigg fungerar p g a det. Så snart det blåser över 3 ms skulle jag behöva en elmotor som positionshållare.

Jag är total fiskedåre, men bryr mig allt mindre om fångsten. Har tagit gös här på 6.9 kg och 7,1 kg. I juni fångades 3 gösar över 10kg i norra delen av Bolmen på vertikaljigg. Den största hittills vägde någonstans mellan 10 och 11kg och fångades vid färjeläget mellan Bolmsö och fastlandet på en nedblyad vobbler. Tyvärr var det inte jag som fångade den :(

Men å andra sidan tog jag en gång en gullspångslax på 6,5 kg. Fast det var längesedan då fiskade jag nästan all min lediga tid. Numera fiskar jag inte lika ofta, men det blir ett par gånger i veckan och min fru tycker också om att fiska.

Visar bild på den typ av vertikaljiggar som fungerar här. Använder röd flätlina på multiplikatorrulle för det fisket.

Alla andra. Ursäkta OT i vänan på A99.

//Lennart

Bilagor

• storgos_2.jpg
    storgos_2.jpg
    59.2 KB · Visningar: 118
Varför skulle man bli skrämd av ökad kunskap? Jag ser det som att jag hjälper till när jag påpekar uppenbara brister i språk. (Jag är självklart inte ofelbar heller, så om jag gör en språkgroda är jag tacksam om någon påpekar det.)

Småfel och uppenbara slarvstavfel bryr jag mig inte om att kommentera. Det går att begripa ändå.

Per, bara för att vi inte har några större problem med språket eller självförtroendet, så gäller det inte riktigt alla. Den självinsikten måste vi försöka ha för annars blir vi rent av odrägliga. Det är väldigt lätt att lägga lock på folk även utan avsikt. Jag är gammal adjunkt och jobbade i ett tidigare liv med att även försöka få språkligt skakiga att ta sig igenom skolsystemet utan allt för stora skador. Man måste ibland vara lite varsam med folk och de som ser 100-tals röda bockar på en sida som en del fick se på 50-talet när jag gick i enhetsskolan fick nog ingen vidare hjälp att stärka självförtroendet. Lyckligtvis har det trots allt alltid funnits folk i skiolsystemet som fattat detta och valt andra metoder.

Självklart gör ingen formellt fel och ett fel är ett fel tycker säkert vän av ordning och jag med, men det är likväl inte alltid funktionellt om man nu vill åtgärda problemet att dra ut med rödpennan i högsta hugg. Ibland kan den lilla ordningen stå i vägen för den stora framgången som en individs språkliga utveckling är. Få saker är viktigare. Dessutom så flyttar det fokus från sakfrågorna.

I trådar som dessa så verkar emellertid det stora problemet inte vara dyslektikers och invandrares språkproblem utan mer förvånande att folk som är infödda svenska med klart dockumenterad kunskap i att uttrycka sig på svenska trots det misslyckas fullständigt med att förstå varann. Det är nästan lite av en gåta hur det går till. Lite sorgligt faktiskt och ganska taskigt använd tid.

Per, bara för att vi inte har några större problem med språket eller självförtroendet, så gäller det inte riktigt alla. Den självinsikten måste vi försöka ha för annars blir vi rent av odrägliga. Det är väldigt lätt att lägga lock på folk även utan avsikt.
Det är väldigt oartigt att säga till någon att denne är en idiot som inte kan stava, men om man uttrycker sig vänligt och påpekar att det nog blev lite fel, så behöver ingen känna sig trampad på.

Poängen är inte att trycka till någon som har gjort fel, utan att hjälpa till så att det blir rätt nästa gång.

Den avbildade gösen tog jag med djuprigg och en gammal Rapala Sliver (ledad). Den stod på 8 m djup över 12 m bottan på kanten till en 35 meters djuphåla.
Vertikaljiggning fungerar fint här i Bolmen också, men den stora delen av sjön är mycket blåsig. Det är inte alla dagar vertikaljigg fungerar p g a det. Så snart det blåser över 3 ms skulle jag behöva en elmotor som positionshållare.

Jag är total fiskedåre, men bryr mig allt mindre om fångsten. Har tagit gös här på 6.9 kg och 7,1 kg. I juni fångades 3 gösar över 10kg i norra delen av Bolmen på vertikaljigg. Den största hittills vägde någonstans mellan 10 och 11kg och fångades vid färjeläget mellan Bolmsö och fastlandet på en nedblyad vobbler. Tyvärr var det inte jag som fångade den :(

Men å andra sidan tog jag en gång en gullspångslax på 6,5 kg. Fast det var längesedan då fiskade jag nästan all min lediga tid. Numera fiskar jag inte lika ofta, men det blir ett par gånger i veckan och min fru tycker också om att fiska.

Visar bild på den typ av vertikaljiggar som fungerar här. Använder röd flätlina på multiplikatorrulle för det fisket.

Alla andra. Ursäkta OT i vänan på A99.

//Lennart
Är helt med på det och visst är det svårt att vertikaljigga vid för mycket blåst, helst ska man ju bara glida med vinden =) har en underbar elmotor som används flitigt. Är du medlem på fiskesnack.com? Även jag ber om ursäkt för OT, fast detta är inte OT egentligen, vi alla fiskar efter mer info om A99.. Hihihi

Ja, jag känner en person som pga Sonys rootkit-skandal blev jättebesviken och irriterad när Sony köpte Konica-Minoltas systemkameraavdelning. Hans Alphautrustning blev plötsligt fullständigt framtidsosäker eftersom han vägrar att köpa Sonyprodukter.....................

Blev jättebesviken när Sony köpte Minolta. Hans Alpha-utrustning blev fullständigt framtidsosäker eftersom han vägrade köpa Sonyprodukter???

Vem förstår den meningen?
Hade inte Sony köpte Minolta så hade det inte blivit osäkert utan god natt fullständigt för alla som hade Minolta-grejor. Minolta hände fullständigt på repen och hade helt dränerats på kraft för framtidssatsningar trots att de äntligen fått fram ett par DSLR:er. Antiskak var Minoltas sista krestiva dödsryckning.

För de som trodde att det skulle bli något bra när ryktena efter något halvår talade om en Sony-fortsättning så blev det rena guldåldern när marknaden fullständigt översvämmades av massor av Minolta-utrustning då de som inte orkade vänta sålde sina grejor i halv panik.

Jag och andra får väl tacka din bekant och andra för alla fina grejor de slumpade bort.

De som fortsatt med Minolta/Sony har väl i backspegeln ändå haft en hel del fina år tycker jag allt och det blir bättre och bättre trots allt.

De är arroganta, det är väl sammanfattningen av det företaget. Det du nämner är en av anledningarna att det går så dåligt för SONY. SONY varumärket är inte lika väletablerad som de en gång var förr. SONY märket associeras inte med kvalitet längre. SONY har inte råd att vara arroganta. SONY är inte Apple. De måste bli lite mer ödmjuka vilket Hirai visat lite nu.

Apple har inte heller råd att vara arroganta. Det visar väl bara historien med den dåliga skadebegränsningen man ägnade sig åt när man tyckte folk skulle ändra hur de höll i sin telefonn är det visade sig att antennen stördes när folk höll i en iPhone som folk gör mest.

Till slut baxade man upp en Steve Jobs i cancerns slutstadium som gjorde avbön och en pudel när han tvingades medge att även Apple gör fel ibland. Tidigare var den officiella linjen att det var fel på alla kunderna och den attityden har inte faktiskt inte ens Apple råd att hålla sig med. Inte ens himlastormande förälskande som jag betraktar Apple-kunderna som ofta, tycker om att få så tydliga tecken på att kärleken är helt på den enes sida. Apple visade med all tydlighet att det enda den relationen någonsin handlat om var pengar - kundernas pengar. Det uppvaknandet var nog lite hårt för en del. Det är ju nästan som om en man skulle förälskat sig i en prostituerad och misstagit den relationen för kärlek.

Det är väldigt oartigt att säga till någon att denne är en idiot som inte kan stava, men om man uttrycker sig vänligt och påpekar att det nog blev lite fel, så behöver ingen känna sig trampad på.

Poängen är inte att trycka till någon som har gjort fel, utan att hjälpa till så att det blir rätt nästa gång.

Per tro mig, jag har reagerat över dessa påpekanden i en del andra trådar och de sker långtifrån alltid på ett trevligt sätt. Det används tyvärr ibland för att förminska folk och vinna i polemik. Därför ska man vara försiktig. Det är speciellt svårt när man skriver. Det blir lätt fel.

Apple har inte heller råd att vara arroganta. Det visar väl bara historien med den dåliga skadebegränsningen man ägnade sig åt när man tyckte folk skulle ändra hur de höll i sin telefonn är det visade sig att antennen stördes när folk höll i en iPhone som folk gör mest.
Resultatet blev att iPhone 4 blev den telefon som såldes sämst av alla och orsakade enorma förluster för Apple, eller?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar