Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...A99 ...eftersom kameran inte har några blackouts alls.

Köpa en 5Dmk3...

/Mats

Inte kameran kanske...men den stackars fotograf som försöker hantera en slik moj blir dock ständigt blackoutad. Eller i praktiken lockoutad, for ever, från verkligheten in i drömmarnas värld, eller var det till nån engelsk Åsa Nisse-historia kanske....? Hur som helst en typisk historiatragikomisk stumfilmsekvens (Chaplin - släng dej i väggen) a la Sony i deras kräftgående försök att bli nåt inom slt, som inte ens är slt (häpp). Kan knappast bli mer än Åsa-Nisse över denna där...vad den nu hette???...

Köp dej en 5DIII du Mats så blir du happy! :)

PS. Apropå 135-nåt... Att älska döda ting som prylar låter ju verkligen perverst på gränsen till nekrofilt tycker jag...eller har jag missuppfattat nåt viktigt här i livet?.. DS

Jag har förväntningarna bethdligt högre som sagt. Tror inte den blir bortkollrad det allra minsta av en 1DX och den blir rejält vassare än 5Dmk3 i den grenen. Trots SLT-spegeln som kanske blir mer genomsynlig än på A77.

Tror f.ö. att nästa pixelstinna FF inte blir 36 megapixel utan snarare 48 eller så.
Dags för Sony att göra egna sensorer till sig själva i första hand.

Om den är lika bra som 1DX så har de gjort ett bra jobb hos Sony, och får den i närheten av lika bra DR som D800 är det ännu bättre :) Annars tror jag lite som du att det är framför allt hos videofilmare den kan ta marknad från de andra.

Tyvärr tror jag inte att Sony har råd att göra sensorer åt sig själva i första hand än på ett tag.

För övrigt har jag hängt ut dig på nätet här: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/stockholm-zombie-walk-2012.htm :)

Menar du verkligen allvar nu?

OK, ifall du nu skulle göra det:
Det är väl mycket lätt att se att när det sitter citattecken omkring ett stycke, så är det ett citat, och att när det inte gör det så är det mina kommentarer? Självfallet skriver jag alltid ut vem det är jag citerar (vanligen bara en person per inlägg).

Skulle du hellre vilja att jag citerade hela inlägget i ett enda stycke, och sedan skrev också mina kommentarer i ett enda långt stycke därefter? Tja, inte mig emot - det är väl det vanligaste och MYCKET enklare. Så det går naturligtvis, men jag tycker i alla fall att det är mycket svårare att följa ett sådant inlägg än där man tar varje fråga (or whatever) för sig, och skriver kommentaren direkt därefter, antingen genom att använda citattecken eller genom att klippa och klistra en massa.

Syns inte citattecknen på din dator? Jag har en äldre skruttdator med föga imponerande upplösning och ser nästan ingenting på det ena ögat och inte så jättebra på det andra heller nu längre. Får väl ta och fixa detta när jag har återhämtat mig lite mer från det andra jag drabbats av (när det gäller ögonen är det grå starr), men jag har trots detta inga som helst problem att se citattecknen för egen del.
:)

Menar du verkligen allvar nu?

Ja

OK, ifall du nu skulle göra det:
Det är väl mycket lätt att se att när det sitter citattecken omkring ett stycke, så är det ett citat, och att när det inte gör det så är det mina kommentarer? Självfallet skriver jag alltid ut vem det är jag citerar (vanligen bara en person per inlägg).

Inte lika lätt som om man använder quote ...

Skulle du hellre vilja att jag citerade hela inlägget i ett enda stycke, och sedan skrev också mina kommentarer i ett enda långt stycke därefter? Tja, inte mig emot - det är väl det vanligaste och MYCKET enklare. Så det går naturligtvis, men jag tycker i alla fall att det är mycket svårare att följa ett sådant inlägg än där man tar varje fråga (or whatever) för sig, och skriver kommentaren direkt därefter, antingen genom att använda citattecken eller genom att klippa och klistra en massa.

Det är inte jättesvårt att markera det stycke man citerar och klicka på knappen som lägger till quote-taggar (den som ser ut som en pratbubbla).

Syns inte citattecknen på din dator? Jag har en äldre skruttdator med föga imponerande upplösning och ser nästan ingenting på det ena ögat och inte så jättebra på det andra heller nu längre. Får väl ta och fixa detta när jag har återhämtat mig lite mer från det andra jag drabbats av (när det gäller ögonen är det grå starr), men jag har trots detta inga som helst problem att se citattecknen för egen del.
:)

Visst ser jag citattecknen, men det är lättare att se hur det hänger ihop med QUOTE. Om forumet vore trådat skulle det inte behövas, men så är det ju inte.

När man väl är klar tycker jag man besvära sig med att klicka på knappen för att förhandsgranska inlägg för att verifiera att man inte pillat sönder en tagg, vilket gör inlägget svårläst.

Om man lägger lite tid på att formatera inlägget på ett lättläst sätt kan man dessutom upptäcka eventuella felaktigheter eller rena dumheter man själv skrivit (åtminstone har jag gjort det). :)

Kanske det, men Sony äger hälften av Sony BMG och saknar därför inte ansvar.

Nej, Sony är inte utan ansvar i den där härvan och det är deras varumärke som drabbats. Speciellt när det gäller spelkonsoler, TV och datorer. Har hört många som säger att de aldrig skulle köpa en Sony-produkt pga den där rootkit-skandalen. Tror det här har rabbat Sony rätt hårt och att de lärt sig en läxa.

Däremot är det på intet sätt kopplat till företagskulturen.

Sådan finns hos alla större bolag, sårskilt framgångsrika företag har lyckats skapa en anda som "sitter i väggarna". Det görs vid rekrytering av nyckelpersoner och på internutbildningar, men framförallt en fostran från chefer och många subtila saker som bara finns där i bakgrunden.

Sony präglas av envishet och vinnarskalle och ser sig själva som bäst störst och vackrast och har uttalat att varje marknad de ger sig in i ska de bli nummer ett eller i den absoluta toppen.

Ibland går deras självbild före och stämmer inte riktigt med hur de uppfattas utifrån, vilket kan slå lite fel som t.ex. deras prissättning av superobjektiv som 300/2,8G eller 500/4G vilken såklart är åt h-e om de vill kunna sälja något av dem. Även om det skulle vara mycket bättre än andras så är inte varumärket tillräckligt starkt inom det området för att kunna sälja några överhuvudtaget ..

/Mats

Hur vet du det, - utan att någonsin ha arbetat för Sony?

Hur vet du var jag har arbetat, eller vilka personer jag känner?

Du har fel i ditt antagande.
Jag gjorde designen av Active Directory och PKI när Sony Ericsson bildades. Det var väldigt stor krock i företagskulturer som påverkade bl.a. vårt projekt och jag fick ganska god inblick i det. Jag har också diskuterat med en del Sonyanställda som jag känner och även med en vän i England som är framstående expert på just företagskulturer och arbetar som konsult världen över för att coacha chefer vid sammanslagningar och samarbeten. Har också en liten inblick i japansk kultur från andra områden. Helt ute och cyklar är jag inte, men tänker inte utveckla det mer.

/Mats

Jag gjorde designen av Active Directory och PKI när Sony Ericsson bildades. Det var väldigt stor krock i företagskulturer som påverkade bl.a. vårt projekt och jag fick ganska god inblick i det. Jag har också diskuterat med en del Sonyanställda som jag känner och även med en vän i England som är framstående expert på just företagskulturer och arbetar som konsult världen över för att coacha chefer vid sammanslagningar och samarbeten. Har också en liten inblick i japansk kultur från andra områden. Helt ute och cyklar är jag inte, men tänker inte utveckla det mer.

/Mats

Tack Mats! Har länge undrat över någon förklaring till din våldsamt ensidiga syn och rikliga fabulerande för Sony så bättre svar än ovan kunde du inte ha gett mej. Möjligtvis om du "utveckla det mer" men det är något du inte behöver göra för min skull. Jag är helt nöjd med de jag fått så många tusen fem hundra tack för de! :)

/Mats

Då så, OK!

Tack Mats! Har länge undrat över någon förklaring till din våldsamt ensidiga syn och rikliga fabulerande för Sony så bättre svar än ovan kunde du inte ha gett mej. Möjligtvis om du "utveckla det mer" men det är något du inte behöver göra för min skull. Jag är helt nöjd med de jag fått så många tusen fem hundra tack för de! :)

Jaha, varsåod då .-)

kul att göra dig glad, fast jag misstänker att du läser in något negativt i det och att det inte var avsett som smicker, bl.a. genom din smiley. Så jag förstår ändå inte riktigt vad du syftar på eller vad "min våldsamt ensidiga syn och rikliga fabulerande för Sony" betyder eller syftar på.

Alla stora framgångsrika företag lägger ner stora resurser på sin image även internt och att fostra en företagskultur för att öka engagemanget, samhörigheten och lojaliteten mm. och att göra det egna företaget attraktivt för att kunna behålla nyckelpersoner osv. Man formulerar affärsmål, visioner och mission mm. Sony är inget undantag från det och inte heller andra kända bolag som jag också har fått en liten insyn i.

Att jag berättar vad jag tror om hur Sony själva ser på sin roll är inget ställninstagande från mig att de skulle lyckas eller så, bara ett torrt konstaterande. Jag har inget som helst samröre med Sony eller är inblandad i dess affärer på minsta lilla sätt och har inget att tjäna eller förlora på om det går bra eller dåligt för det företaget. Tycker heler det inte är så viktigt på kort sikt (t.ex. livslängden av en kameramodell eller så) att det överhuvudtaget skulle påverka mitt val av märke.

Tydligen så har du och jag lite olika uppfatning om hur sony kommer att lyckas. Du har ju sagt sånt som att Sony kanske köper olympus för att göra det mer attraktivt när de säljer kamerasatsningen till Pentax (fast du menade väl Ricoh då?) eller Sigma.

Dels tror jag inte att du verkligen har den upfattningen, utan bara skriver så för att reta upp en massa personer och förstöra stämningen i diskussionsforumet. Du får gärna svara ifall jag har rätt i mitt antagande eller inte.

Dels så tror jag att Sony med sin satsning inom imaging planerar på lång sikt och kommer att bli mer etablerat så småningom och att de nu till slut hittat sin identitet efter att ha famlat och experimenterat lite under några år så att de kan lägga i en högre växel och att de också kommer att dra nytta av sin starka ställning på video-sidan, bl.a. genom att bygga ihop systemen mer och mer vad gäller tillbehör osv., samt att genom innovation hitta nya målgruppergenom smarta finesser som löser specifika problem.

Men vi får se. Jag är inte inblandad i det och är rent egoistisk i mina val. jag betalar ju faktiskt fullt pris och har val att göra precis som alla vanliga kunder, så jag skaffar de grejer som jag tycker passar mig bäst och om det inte blir Sony utan ett annat märke så byter jag helt utan problem. Just nu är det ine läge för det, utan jag inväntar den kommande A99. Blir den bra så köper jag troligen en sådan, blir den inte det så köper jag nåt annat. Så enkelt är det.

Du skulle nog själv tjäna på att bli lite mer märkes-agnostik och inte vara så insnöad på att det måste stå Canon på dina prylar. Visst är det bra grejer, men det är en märklig inställning tycker jag att först se till märket och utgå ifrån det. Tecken på det är när du får för dig att deras spegellösa system har en förhållandevis snabb AF när den i själva verket är den långsammaste på hela planeten och den tar 1,7s på sig för att sätta fokus på ett stilllastående motiv. Då måste man ha ytterst starka förvrängningsfilter på eftersom det är en så entydig bild som ges av alla som testat eller har mer insikt i den modellen.

Fast det är väl ingen idé att fråga mer hur du kommit fram till det, eller vad du menar med att Sony ska sälja till Olympus osv, det kommer väl antingen inget alls till svar eller någon fullständigt obegriplig sentens helt out-in-the-blue till svar, som vanligt.

/Mats

Nej, Sony är inte utan ansvar i den där härvan och det är deras varumärke som drabbats. Speciellt när det gäller spelkonsoler, TV och datorer. Har hört många som säger att de aldrig skulle köpa en Sony-produkt pga den där rootkit-skandalen. Tror det här har rabbat Sony rätt hårt och att de lärt sig en läxa.
Ja, jag känner en person som pga Sonys rootkit-skandal blev jättebesviken och irriterad när Sony köpte Konica-Minoltas systemkameraavdelning. Hans Alphautrustning blev plötsligt fullständigt framtidsosäker eftersom han vägrar att köpa Sonyprodukter.

Däremot är det på intet sätt kopplat till företagskulturen.
Johodå. Det är ett klart och tydligt exempel på företagskultur.

Nu har det ju gått några år sen skandalen så vi får väl hoppas att du har rätt i att Sony har lärt sig en läxa och har ändrat sin företagskultur på den här punkten.

Frågan rörde inte ansvaret utan företagskulturen hos Sony i Japan, specifikt den delen av Sony som har verksamhet innom foto.

Som hälftenägare av Sony BMG kunde inte Sony skylla på företagskulturen hos Bertelsmann, och numera är ju Sony BMG helägt av Sony vilket innebär att Sony har det fulla ansvaret. Det innebär, hoppas jag, att Sony har gjort lite räfst och rättning i Sony BMG för att komma till rätta med sådana här avarter.

Jag tycker nog att det mer är tråkigt men numer så spelar det ingen roll hur mycket du brer på, fabulerar och felciterar. Jag bryr mej inte men fortsätt ändå du, alltid roar det nån :)

Som (förhoppningsvis) vänner till både dig och Mats tycker jag faktiskt du går lite för hårt åt honom. Ett så långt inlägg som Mats skrev tycker jag fordrar ett lite mer detaljerat svar.

Jag menar att någonstans måste det ju gått troll i kommunikationen;

Du skriver till Mats: "...din våldsamt ensidiga syn och rikliga fabulerande för Sony..."

Mats skriver till dig: " Du skulle nog själv tjäna på att bli lite mer märkes-agnostik och inte vara så insnöad på att det måste stå Canon på dina prylar."

Mats fabulerar inte och du är ingen märkeskramare. Ej heller Mats. Så varför inte ta ett snack med varandra på telefon där ni kan direktkommunicera och reda ut var ni står för varandra. Efter att hört er båda prata kan jag garantera att ni ligger varandra närmare i åsikter än vad ni tror.

Skulle inte det hjälpa står erbjudandet öppet att på båtbryggan i Sjöhagen (efter att den vattenbegjutts och såpats) duellera. Vapen: Ni får puckla på varandra med varsin gösfilé intill dess någon ramlar ned för vågbrytarens slänt och hamnar på arslet i det uppstickande stengrundet.

Förloraren får garanterat ont i röven och vinnaren får en tur med Eualalia II till Knohult. Med andra ord så finnas ingen vinnare, bara förlorare.

//Lennart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar