Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så är det nog. Systemet är inte helt klart iom A99 heller.

En pro-fotograf SKA inte byta till ett Sony-system idag, eller när A99 släpts. Det är för specil och för oprövat. hade jag varit i den sitsen skulle jag skaffat en 5Dmk3, 24-70, 70-200, 85/1,2 och CPS-avtal. Det är standardgrejer som funkar och är pålitliga och gör sitt jobb, tillbehör och service finns överallt osv.

Det kan nog ändras, men först måste ett par saker till falla på plats. Tydlig strategi och sortiment måste visas upp, bättre kameror med fler möjligheter, EVF blir mer känt och accepterat.

"Vi" som upptäckt EVF kan tycka att det är bra, men för den som inte gjort det och är van vid DSLR med bra sökare och bara som hastigast tittar i en EVF-kamera i butik blir inte övertygad. Det kräver ett ställningstagande innan och en prövotid.

Däremot kan Sony redan med A99 öka sin marknadsandel ffa på bekostnad av Canon i en omfattning som inte är helt obetydlig, nämligen bland filmare. Canon fick ett stort genombrot där med 5Dmk2 och många är lite iriterade på att Canon har lagt in massa begränsningar i Mk3 för att kunna skapa segmentet Cinema-EOS. A99 kan bli en kioskvältare i de sammanhangen och det kan räcka för att de ska kunna komma upp i en kritisk massa så att de syns mer och finns tillgängliga hos fler handlare osv. Bland filmarna så finns inte varumärkesproblemet på samma sätt som bland stillbildsfotograferna. Sony är redan väletablerat och starkt på videosidan med ett omfattande pro-program och broadcast-kameror osv. och håller på att stärker sin ställning där också genom olika innovationer.

Jag tror att Sony är ytterst medvetna om vad som krävs och inte fuckar upp den här kameran med någon detalj som diskvalificerar den. Tror den blir riktigt jäkla superbra elt enkelt.

Kan mycket väl bli så att prestandan blir inte bara lite bättre än konkurrenternas, utan avsevärt mycket bättre och då kan den faktiskt göra en brytpunkt. Om ISO-prestandan i A99 slår både 1DX och D4 med stor marginal i en kamera med alla smarta finesser, snabb hantering och buffert i ett format något mindre än 5Dmk3 och D800 och har allt som filmaren kan önska och kostar runt 20 000 kr. så kan det bli vändpunkten för Sony. Är den mycket bättre går det inte att bortse från den helt enkelt.

Tror också att Sony genom att leverera hög kvalitet och vara ledande inom de andrakamerasegmenten som kompakter och NEXar bli mer synliga som kameratillverkare i stort och då blir de mer accepterade även bland större systemkameror.

Det där att du bytt bort FF till Nikon är inte så konstigt. Sony har ju inte haft nåt alls. Tidigare var de ju med i matchen med liten marknadsandel och hur bra än A900 och A850 var så har de hunnit bli omoderna idag. Det är nog många som gjort likadant och jag skulle också ha gjort det, men har varit förhindrad enbart för att jag inte haft den ekonomiska situationen. Men så hiskligt svårt att byta system är det ju inte och det går ju faktiskt att byta tillbaka, vilket en hel del säkert kommer att göra.

Min gissning är att A99 blir så bra att den gör en viss inbrytning ändå.
Tror den kommer att vara totalt överlägsen på ett antal punkter, men framförallt i bildkvalitet i svagt ljus och vid filmning.

Även om den inte skulle sälja i stora tal så duger den åt mig :)

Nä, nu är det dags att plocka fram traskläder och teaterblode och börja förbereda sig för Stockholm Zombie-walk 2012. A77 med 16-50 och en blixt får vara med.

Jag glilar min A77 och konceptet är helt rätt. Den når dock inte riktigt ända fram på ett par punkter, utan har en del saker jag inte är är helt nöjd med och blir en mellanstation för mig.

Kanske bra att Sony inte säljer så bra. man ska ju inte kasta pärlor för svin. Bättre att de som uppskattar hur bra det är får använda grejerna istället.

Ur den synvinkeln känns det bra att Zeiss 135/1,8ZA kommer att få ett nytt älskat hem och tas om hand av en person som med säkerhet kan uppskatta det och visat sig värdig en sådan fin sak. Inte omöjligt att vi kommer att få läsa en och annan synpunkt på det objektivet i de här trådarna framöver.

/Mats

Du skrämmer mig Mats. Om Isoprestandan med marginal slår både 1DX och D4 och säljs till halva priset. Mena du verkligen alvar Mats, med marginal slår 1DX och D4. Beställ nu en EOSMK5DIII och köp några av dom fina Canonobjektiven, Annars är jag rädd att du kommer att skada dig själv när A99:an släpps, dom kraven du ställer är inte på något vis rimligt att ställa.

Vi får väl se.

Under halva priset av 1DX tror jag.

Sony klarar mycket väl av detta, inget snack.
Det räcker inte heller för dem att bara vara aningen bättre, utan de måste dra till med storsläggan.

Jag är helt säker på att A99 blir lite av en chock för många och ruskigt mycket bättre än många tror. Spegeln tar ju bort lite, så överlägsen D4 kanske den inte blir, men är rätt säker på att siffrorna på DxOmark blir högre för A99 än 1DX.

Tror också att AF-systemet blir en klass högre än allt annat på marknaden och definitivt supersnabbt. Knappast att de bygger in nån långsam precisionsgrej. Kan mycket väl vara både exakt och supersnabbt och mer effektivt vid följande AF än något predictive-system någonsin kan bli eftersom kameran inte har några blackouts alls. Tekniken möjliggör allt detta, men den är långt ifrån utnyttjad i A77. A99 kommer att ha rejält mycket mer pulver i form av CPU och minne att klara av detta.

Som sagt, vi får se.
Köpa en 5Dmk3? Nähe :)

/Mats

Så mitt råd är att undvika att påpeka språkliga felaktigheter i inlägg som starkt kan misstänkas för att vara skrivna av personer med mer eller mindre prmanenta eller tillfälliga skrivsvårigheter.

Ja, jösses. Skulle jag kommentera alla konstigheter som stör mig så skulle jag inte ha tid med något annat. Nån måtta får det vara.

Fredrik Lindströms första bok, värsta språket var upplyftande att läsa, Lindström tror att vi mer och mer kommer att skriva som vi pratar. 40-talets svensklärare och den synen hur man skriver är på väg att gå ur tiden.

Ta ordet MÅL det finns i så många sammanhang att en invandrare aldrig kommer att förstå det, vi förstår enbart på ett ändrat tonläge i samband med ordet.

Det där sista är vad som kommer att bromsa utvecklingen som du nämner i första stycket. Vi har inte så värst många tonlägen vid skriftlig kommunikation.

(Helt OT: förr tog det lång tid mellan skrivandet och publicerandet, och alla som skrev och publicerade hade tid att vara noga med formuleringar, grammatik och stavning. Numera sker den mesta publiceringen i stort sett omedelbart och det medför en stress som hindrar skribenterna att vara lite mer noga med hur de skriver.)

Visst, denna fördröjning har förstås inneburit ett rejält tapp för Sonys kameraförsäljning, trots att Sony var förstås medvetet om detta (de har själva sagt så). Men med lite insikt i Sonys företagskultur kan det finnas förklaringar till detta. De har uppenbarligen en mycket stark sådan, med bl.a. en betydligt starkare moral än flertalet andra multisar, vilket de är synbarligen stolta över.

Hepp? Det måste vara något nytt i så fall med tanke på detta.

Jag tror att det är tämligen meningslöst att klistra mänskliga egenskaper på stora bolag. Människorna som ingår i bolaget har förstås mer eller mindre bra moral (fast vad som är bra moral är inte självklart; det är kulturberoende), men ju större bolaget är desto större blir variationen.

Är man riktigt hård så går man så nära ett lodjur som bara Terje kan och fotar den med vidvinkel från en meter. Då hoppar den på en oss klöser tills man är lagomt blodig. Sen är det bara att gå ut på stan.

Haha, kan Photoshop rivas? Iofs kör ju Apple med OS som Snow Leopard, Mountain Lion osv.

Det där sista är vad som kommer att bromsa utvecklingen som du nämner i första stycket. Vi har inte så värst många tonlägen vid skriftlig kommunikation.

(Helt OT: förr tog det lång tid mellan skrivandet och publicerandet, och alla som skrev och publicerade hade tid att vara noga med formuleringar, grammatik och stavning. Numera sker den mesta publiceringen i stort sett omedelbart och det medför en stress som hindrar skribenterna att vara lite mer noga med hur de skriver.)

Jag tycker det finns ganska många tonlägen vid skriftlig kommunikation och skulle vilja omformulera din skrivning till Vi har inte så värst många tonlägen KVAR vid skriftlig kommunikation. De har gradvis gått förlorade eftersom språkbruket numera tappat modifierande ord som förstärker respektive försvagar nyanserna i det skrivna.

Det är väl på gott och ont. För inte så länge sedan var skriftspråket kanske för fullt av uttryck som " Icke, förty och emedan". Men något har gått förlorat i speciellt värdeomdömen. Verkar som om något alltid är antingen "superbra" eller "helkass". Här följs tal- och skriftspråk åt.

Att språkbruket ändras över tid är inte märkvärdigt men jag tycker intensivt illa om uttryck som "sjukt bra" och liknande.

Tidsfaktorn mellan skrivning och publicering har definitivt kortats av. Det håller jag fullständigt med om och det är bara att läsa dagens tidningsartiklar för att finna att de vimlar av syftningsfel, dubbla negationer med mera.

För bara 10 år sedan fanns korrekturläsare på redaktionerna. Denna yrkesgrupp är nu bortrationaliserad och det märks tydligt. Eftersom folk fortfarande läser det som publiceras assimileras det språkbruket sakta men säkert och urvattningen kommer att fortsätta.

En redaktionschef som nyligen pensionerades sade på fullt allvar att om någon reporter för 15 år sedan skrivit på det vis som tillåts idag skulle det föranlett ett allvarligt samtal med vederbörande och hot om omplacering eller i förekommande fall ej förlängt vikariat om skärpning inte skedde.

//Lennart

Ber ödmjukt om ursäkt för OT.

Som sagt, vi får se.
Köpa en 5Dmk3? Nähe :)

/Mats

Ganska lustigt, egentligen. Skulle A99 på något sorgligt vis inte motsvara dina förväntningar så tror jag, definitivt efter att umgåtts med MkIII:an att den skulle vara en kamera som passar dig perfekt. I alla fall vad gäller stillbilder.

Jag struntar ju som bekant i video och kan inte lämna några omdömen om de egenskaperna på ett tillräckligt vederhäftigt sätt.

//Lennart

Ja, blir det inte riktigt bra den här gången så får man byta till nåt annat och då är nog 5DMkIII den som ligger mig närmast.

Men så tror jag inte det blir. Tror att A99 kommer att övertyga rejält.
A77 tycker jag inte riktigt gör det. Vet att den hyllas av de flesta som har den, men för mig blir den en tillfällig kamera bara.

Har några hundra Zombiebilder att ta hand om och utvärdera kameran ifrån.

/Mats

---
Däremot kan Sony redan med A99 öka sin marknadsandel ffa på bekostnad av Canon i en omfattning som inte är helt obetydlig, nämligen bland filmare. Canon fick ett stort genombrot där med 5Dmk2 och många är lite iriterade på att Canon har lagt in massa begränsningar i Mk3 för att kunna skapa segmentet Cinema-EOS. A99 kan bli en kioskvältare i de sammanhangen och det kan räcka för att de ska kunna komma upp i en kritisk massa så att de syns mer och finns tillgängliga hos fler handlare osv. Bland filmarna så finns inte varumärkesproblemet på samma sätt som bland stillbildsfotograferna. Sony är redan väletablerat och starkt på videosidan med ett omfattande pro-program och broadcast-kameror osv. och håller på att stärker sin ställning där också genom olika innovationer.
---
Detta är nog inte alltför orealistiskt. Sony är inte bara starka på pro-videosidan, de är helt dominerande. Pro-videofilmare jag talat med har sagt att ingen skulle DRÖMMA om att köpa något annat än Sony inom det segmentet. Inte bara pga av att de tekniskt ligger främst, utan ännu mer pga av deras fantastiska pro-service. De av dessa som kör även stillbild säger något i stil med att CPS och NPS i jämförelse bara är skämt (ska förstås inte tas bokstavligt, utan som att kvalitetsskillnaden i deras ögon är betydande)... Och jo, dessa är väl medvetna om att Sony inte har någon officiell pro-service för stillbildskameror alls (åtminstone inte ännu).

Nu tänker jag bli lat och köra med citattecken i fortsättningen.

Mats skrev:
"Om ISO-prestandan i A99 slår både 1DX och D4 med stor marginal i en kamera med alla smarta finesser, snabb hantering och buffert i ett format något mindre än 5Dmk3 och D800 och har allt som filmaren kan önska och kostar runt 20 000 kr. så kan det bli vändpunkten för Sony."

Här tror jag att vår gode Mats är inne i en av sina överoptimistiska sinnesstämningar. :)

Att slå 1D X och D4 med stor marginal när det gäller hög-ISO-prestanda tror jag knappast att vi kommer att få se. Med f.n. känd teknik är man i dessa kameror inte så himla långt bort från den gräns som naturlagarna sätter här. Priset 20.000 kr anser jag också vara önsketänkande, Men jag tror definitivt att den kommer att bli märkbart billigare än de båda C/N-värstingkamerorna ovan.

Fast det skulle förstås vara väldigt kul ifall det kommer att visa sig att jag har fel och du rätt! :)

"Tror också att Sony genom att leverera hög kvalitet och vara ledande inom de andra kamerasegmenten som kompakter och NEXar bli mer synliga som kameratillverkare i stort och då blir de mer accepterade även bland större systemkameror."

Det ligger säkert en hel del i det.

"Även om den inte skulle sälja i stora tal så duger den åt mig :)"

Säkerligen åt mig också, ifall jag skulle få råd med att skaffa den... :)

"Ur den synvinkeln känns det bra att Zeiss 135/1,8ZA kommer att få ett nytt älskat hem och tas om hand av en person som med säkerhet kan uppskatta det och visat sig värdig en sådan fin sak. Inte omöjligt att vi kommer att få läsa en och annan synpunkt på det objektivet i de här trådarna framöver."

Klart sannolikt...
Men vem skulle INTE älska ett Zeiss ZA 135/1,8? :)
Helt oavsett använt system, menar jag. T.o.m. de allra flesta inom kategorin "Jag-kan-inte-tänka-mig-att-köpa-något-som-det-inte-står-Canon-på", skulle jag förmoda.
;-)

Mats skrev:
"Om ISO-prestandan i A99 slår både 1DX och D4 med stor marginal i en kamera med alla smarta finesser, snabb hantering och buffert i ett format något mindre än 5Dmk3 och D800 och har allt som filmaren kan önska och kostar runt 20 000 kr. så kan det bli vändpunkten för Sony."

Här tror jag att vår gode Mats är inne i en av sina överoptimistiska sinnesstämningar. :)

Att slå 1D X och D4 med stor marginal när det gäller hög-ISO-prestanda tror jag knappast att vi kommer att få se

Nä, så är det nog :)
Slår nog inte D4 med god marginal, det fins ju ett ljustapp iom SLT också.

Däremot tror jag att den hamnar i samma härad och att 1DX inte når upp till D4-nivå när de DxO får ändan ur och kan mäta upp den. Tror att A99 hamnar där och har aningen högre siffror än 1DX.

Det är i alla fall mina förväntningar och jag tror inte de är fel.

Sen kommer en lite mindre ljuskänslig men betydligt mer högupplöst lite långsammare version 2013.

Som sagt, vi får se.

Apropå 135ZA så tycker ju vissa Canon-kramare att Sonys objektivprogram är uselt för att det bl.a. inte finns något 135/2,0 som minsann Canon har och om man inte har det så skulle ju vem som helst få avsmak från systemet eller hur det nu var. Bättre då att det hamnar i händerna på någon som kan uppskatta det.

/Mats

Ang låglusprestanda tror jag att en A99 blir ganska rejält bortkollrad av en 1Dx och D4. Tror inte heller den kommer att överglänsa 5DMkIII i den grenen.
I det senare fallet blir det 22 Mp vs 24 på samma FF-area där 24mp-sensorn får det kända ljustappet p g a SLT-tekniken.

Däremot kan en A99 komma i närheten av 5DMkIII:s lågljusprestanda på et ½ EV när om konstruktörerna inte slarvar med signalbehandlingen och en del mjukvara.
Likaså har den alla förutsättningar att få bättre DR än MkIII i det lägre registret 100-800 iso p g a en annorlunda sensor.

En pixelrikare version av A99, troligen 36 Mp som D800 (som har betydligt bättre lågljusegenskaper än man i allmänhet tror) kan tappa lite mot D800 p g a SLT-tekniken, men kan förmodligen få en mycket bra DR. Lyckas man med det (som är Nikons stora paradgren på D3x och D800) är det väldigt bra.

Lägger man därtill de egenskaper som blir/är unika för A99 (förhoppningsvis en lite bättre EVF)+Robust fällbar display+ fokuspeaking och förhoppningsvis ett snabbt och säkert AF-system så är anrättningen mycket attraktiv.

Prismässigt tror jag att Mats har ganska rätt. A99 får inte kosta mer än en D800 utan strax under, vilket den borde kunna göra då kostnaden för mekaniskt rörliga delar är lägre på en A99 än en D800. Så 20.000-22.000:- är mitt tips.

//Lennart

Ack, ni klentrogna.
Vi får väl se. Jag har i alla fall betyzligt större förhoppningar än "nästan i nivå me 5Dmk3".

/Mats

I lågljusegenskaper????. Jag känner mig inte klentrogen, kanske mer realistisk. SLT-tekniken bjuder på många fördelar, men ljustappet finns där. Blir den nästan i nivå med 5DMkIII är det fortfarande mycket bra.

Notera att jag satt förhoppningen om DR i närheten av D800, vilket knappst tyder på någon klentrogenhet.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Nikon/(appareil3)/767|0/(brand3)/Nikon

//Lennart

Jag har förväntningarna bethdligt högre som sagt. Tror inte den blir bortkollrad det allra minsta av en 1DX och den blir rejält vassare än 5Dmk3 i den grenen. Trots SLT-spegeln som kanske blir mer genomsynlig än på A77.

Tror f.ö. att nästa pixelstinna FF inte blir 36 megapixel utan snarare 48 eller så.
Dags för Sony att göra egna sensorer till sig själva i första hand.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar