Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ingen blir väl skrämd av ökad kunskap, PMD! I alla fall inte i den mening du använder begreppet. Som ett sidospår vill jag dock tillägga att man historiskt ansett att ökad kunskap kan medföra ökad rädsla, framkalla ångest mm.

Fast då handlar det om kunskapsökande på helt andra områden än det språkliga. Så jag tycker du har rätt i grunden.

Likväl sympatiserar jag med Sten-Åkes tankar och tror att just dyslektiker, invandrare som inte hunnit lära sig svenska så bra ännu kan bli bortskrämda från att skriva i dessa forumtrådar.

Så mitt råd är att undvika att påpeka språkliga felaktigheter i inlägg som starkt kan misstänkas för att vara skrivna av personer med mer eller mindre prmanenta eller tillfälliga skrivsvårigheter.

Att rätta mig eller andra som häckar på dessa forum sedan länge är dock bara bra. Så ingen kritik från min sida mot just det.

//Lennart

Så mitt råd är att undvika att påpeka språkliga felaktigheter i inlägg som starkt kan misstänkas för att vara skrivna av personer med mer eller mindre prmanenta eller tillfälliga skrivsvårigheter.

Eller om det är skrivet med en mobiltelefon med ett pyttelitet pektangentbord och skribenten har feta fingrar och sitter på en skakig tunnelbana eller nåt ;-)

/Mats

Eller om det är skrivet med en mobiltelefon med ett pyttelitet pektangentbord och skribenten har feta fingrar och sitter på en skakig tunnelbana eller nåt ;-)

/Mats

Om skribenten inte klarar av att skriva i en sådan situation, kanske han borde vänta med att skriva tills han har tillgång till ett riktigt tangentbord?

Ärligt talat tror jag inte att PDAF på sensorn kommer att användas särskilt mycket på a99. Möjligen till en kalibreringsfunktion.

Varför tror jag då detta?
Jo, jag tror nämligen att denna sensor även kommer att användas av den ryktade Nikon D600 och i en kommande fullformats-NEX. Där har man ordentlig användning av PDAF på sensorn, och det är nog med tanke på dessa kameror som denna teknik har utvecklats. Eftersom det inte är helt gratis att utveckla sensorer så tror jag att a99 fått PDAF på senorn "på köpet".

Sedan får vi väl se vad Sonys ingenjörer har lyckats hitta på när de fått en sådan kul funktion att leka med när de färdigställer a99.

Avslutningsvis kanske detta är förklaringen till den tidigare uppgiften om 102 fokuspunkter och förbryllingen kring varför det är en jämn siffra. Det är kanske helt enkelt 51 i AF-modulen och 51 på sensorn.

Vi kan väl åtminstone försöka läsa ordentligt innan vi svarar och försöka att förstå vad andra menar innan vi utgår från att de avsiktligt är ute för att missförstå oss. Ibland är de ju inte det men det blir fel ändå :). Det kan ju faktiskt vara vi själva som åker av banan också. Sen underlättar det ju om vi slutar med att avsluta inläggen med taskiga eller halvtaskiga slängar som vi sett rätt mycket av här nu.

Det handlar ju som sagt inte bara om att försöka hålla någon stringens i ämnet för det funkar i alla fall inte om vi inte medvetet lägger lock på våra mer primitiva sidor.

Stringens är ett nytt ord för mig vad betyder det, kommer ordet från Gunnar Sträng, eller kommer det från stringtrosa.

Varför skulle man bli skrämd av ökad kunskap? Jag ser det som att jag hjälper till när jag påpekar uppenbara brister i språk. (Jag är självklart inte ofelbar heller, så om jag gör en språkgroda är jag tacksam om någon påpekar det.)

Småfel och uppenbara slarvstavfel bryr jag mig inte om att kommentera. Det går att begripa ändå.

Fredrik Lindströms första bok, värsta språket var upplyftande att läsa, Lindström tror att vi mer och mer kommer att skriva som vi pratar. 40-talets svensklärare och den synen hur man skriver är på väg att gå ur tiden.

Ta ordet MÅL det finns i så många sammanhang att en invandrare aldrig kommer att förstå det, vi förstår enbart på ett ändrat tonläge i samband med ordet.

Ärligt talat tror jag inte att PDAF på sensorn kommer att användas särskilt mycket på a99. Möjligen till en kalibreringsfunktion.

Varför tror jag då detta?
Jo, jag tror nämligen att denna sensor även kommer att användas av den ryktade Nikon D600 och i en kommande fullformats-NEX. Där har man ordentlig användning av PDAF på sensorn, och det är nog med tanke på dessa kameror som denna teknik har utvecklats. Eftersom det inte är helt gratis att utveckla sensorer så tror jag att a99 fått PDAF på senorn "på köpet".

Sedan får vi väl se vad Sonys ingenjörer har lyckats hitta på när de fått en sådan kul funktion att leka med när de färdigställer a99.

Avslutningsvis kanske detta är förklaringen till den tidigare uppgiften om 102 fokuspunkter och förbryllingen kring varför det är en jämn siffra. Det är kanske helt enkelt 51 i AF-modulen och 51 på sensorn.

Jag tror att -om ryktet är sant och den finns där- att den används på något fiffigt nytt sätt xör att snabba upp AF-funktionen och samtidigt få den ännu mer exakt. Tror inte på att det skulle på något vis göra AF slöare då hastighet är pririterat och att Sony inte har haft något problem med precision tidigare alls egentligen.

Tror inte heller att man får den på köpet, fast inte används. I så fall får man ju avsiktligt döda pixlar till ingen nytta och det skulle Sony aldrig stoppa in. I så fall gör de en ariant med lch en utan. Tror det blir minimalt fördyrande att ha en variant utan detta. Sensorerna till Nikon och Pentax har väl f.ö. alltid skilt sig en liten aning åt och tillverkats för sig ändå.

/Mats

Stringens är ett nytt ord för mig vad betyder det, kommer ordet från Gunnar Sträng, eller kommer det från stringtrosa.

Farbror Gunnar var förvisso en ordekvilibrist och använde garanterat ordet stringens. Man kan förenkla det hela lite eftersom ordet kan ha fler valörer beroende på i vilket sammanhang det används. Som det skrevs tidigare i tråden "en viss stringens" kan närmast översättas med att "rimligen hålla sig inom ramarna" (för ämnet).

Stringent är ett adjektiv som kommer från latinets stringens.logiskt följdriktig, allmännare eller noggrann, “ett stringent resonemang.”, bindande, till stringere, dra, snöra ihop. Kan också betyda sträng.

M a o raka motsatsen till hur denna trådens ringlande hit och dit:)

Stringtrosa binder/snörar väl knappast ihop stjärthalvorna. Det liknar mer tråden: D v s nästan fritt blås.
Uttrycket string betyder på engelska "sträng" (på en fiol, gitarr, piano, luta, mandolin etc). För att strängen ska klinga måste den spännas och stämmas.

//Lennart.

Jo, visst är ordet "stringens" ett substantiv. Men Lennart har väl inte heller påstått att detta ord skulle vara ett adjektiv? Bara att "stringent" är det, vilket naturligtvis är helt korrekt. :)
.

EOS M har väl vad jag förstått en relativt snabb fasdetekterande af på sensorn där kontrast-af ges möjlighet att justera vid behov.

Här är lite bakgrundsläsning (finns mycket mer) om EOS-Ms AF.
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1010&message=42091891&changemode=1

Som sagt, skulle gärna vilja veta hur du har förstått att den är snabb.
Snarare så att den är ett litet hjälpsystem till CDAF som petar det i rätt riktning initialt för att det ska bli snyggare på film. CDAF hos Canon är inte så värst framstående heller.

/Mats

Nej, nu får det vara slutskämtat om språkbruk o dyl från min sida. Men det skulle få ganska allvarliga konsekvenser om det korrekta skriftspråket urvattnades ännu mer och talspråket skulle dominera i skrift.

Med alla slangord, dialektala skillnader, egenkomponerade förkortningar skulle en mängd viktiga skrivningar lätt missuppfattas. Till exempel Svea Rikes Lag.

Åter till A99. Jag befarar att den kommer att säljas i ganska blygsam omfattning hur bra den än blir. Självklart kommer många Sonyanvändare att köpa den och jag tror att den inom den (tyvärr) relativt lilla gruppen kommer att bli en succé.

Men jag tror att ganska få fotografer kommer att byta märke till Sony. Visst, översvämningar och naturkatastrofer har ställt till det, men jag håller med Mats i vad han skrev i ett tidigare inlägg (och som jag själv tänkt mycket på).
Nämligen att Sony borde inte under mellantiden lagt ned A900/A850. Tror inte det sålts många FF-objektiv med A-fattning under nämnda period.

Hade det varit så svårt att under mellantiden spotta ut en A850n med LV och peaking på LV:n?

Jag tror väl inte att den blivit en kioskvältare direkt men däremot att den varit viktig när det gällde att visa att Sony verkligen satsar på FF-formatet. Några nya användare hade säkert kommit till, tror jag.

Nu befarar jag att man tappade användare som bytte system. Jag hade aldrig personligen gjort ställningstagandet att byta till Nikons FF-system och behålla Sony som APS-C system om satsningen på FF synts tydligare.

Jag kan t o m befara att det blir så att A99 blir så pass bra att Nikon/Canon med sina stora marknadsandelar genast tar efter Sony. I så fall innebär A99 en framgång för branschen som sådan fast innovatören (Sony) ändå blir förloraren i det segmentet.

Nu är ju detta en spekulationstråd och jag bara drar fram ett scenario som förhoppningsvis inte blir realitet.

Det må framtiden utvisa. Jag tror i alla fall att A99 kommer att bli ruggigt bra. Hur långt det räcker återstår att se.

//Lennart

---
Med alla slangord, dialektala skillnader, egenkomponerade förkortningar skulle en mängd viktiga skrivningar lätt missuppfattas. Till exempel Svea Rikes Lag.
---
Ifall nu någon till äventyrs inte riktigt når upp till Lennarts intellektuella nivå, så är det väl bäst att säga att eftersom det inte finns någon "Svea Fattiges Lag", så skulle det kunna tolkas som att den vi har nu inte gäller för flertalet av oss...
:)

---
Men jag tror att ganska få fotografer kommer att byta märke till Sony. Visst, översvämningar och naturkatastrofer har ställt till det, men jag håller med Mats i vad han skrev i ett tidigare inlägg (och som jag själv tänkt mycket på).
Nämligen att Sony borde inte under mellantiden lagt ned A900/A850. Tror inte det sålts många FF-objektiv med A-fattning under nämnda period.
---
Visst, denna fördröjning har förstås inneburit ett rejält tapp för Sonys kameraförsäljning, trots att Sony var förstås medvetet om detta (de har själva sagt så). Men med lite insikt i Sonys företagskultur kan det finnas förklaringar till detta. De har uppenbarligen en mycket stark sådan, med bl.a. en betydligt starkare moral än flertalet andra multisar, vilket de är synbarligen stolta över. Så de tog hellre den och andra ekonomiska smällar, än att komma ut med "crap" som de andra... De har ju t.ex. ett mycket bättre rykte när det gäller att medge brister i sina produkter än vad flertalet av deras konkurrenter har, och att i sådana fall ta tillbaka hela serien.

Innan de har bestämt sig för att satsa på något, så brukar de ju också säga:
"IF we are going to do that (LV, video or whatever), we will do it better."
När de har bestämt sig så säger de:
"WHEN we are going to do that, we will do it better."

---
Hade det varit så svårt att under mellantiden spotta ut en A850n med LV och peaking på LV:n?
---
Det verkar så. De har ju själva sagt att att det inte var en trivial sak att komma fram med en liveview som fungerar. Det krävdes nya och förbättrade bildsensorer för att åstadkomma bättre liveview-funktion än det "crappy" system som alla andra använde (och fortfarande gör), och som Sony inte ville ha (likadant när det gäller t.ex. videofunktionen i stillbildskameror). Sony sa ju upprepade gånger: LV-tekniken är ännu inte tillräckligt utvecklad för att användas i pro-kameror. Vi lanserar inga sådana kameror innan utvecklingen har nått dit.

Alltså, ett LV-system med blixtsnabb AF samt en sökare med prestanda som ligger närmare en pentaprisma FF-OVF än en pentamirror APS-C-OVF. Sony lär dock ha påbörjat utvecklingen av såväl en A750 som en A950, men så kom deras utvecklingsteam upp med SLT-idén som en mera lovande lösning. Då hamnade OVF-kamerautvecklingen i bakgrunden. Sedan tar ju som bekant all utveckling inom okänd terräng ALLTID betydligt längre tid än man tror och hoppas...

Ovanpå detta kommer både jordbävning och Tsunami, vilket försenar alla Sonys lanseringar ytterligare minst ett år. Vilket Sony förstås inte alls kan lastas för.

---
Nu befarar jag att man tappade användare som bytte system. Jag hade aldrig personligen gjort ställningstagandet att byta till Nikons FF-system och behålla Sony som APS-C system om satsningen på FF synts tydligare
---
Säkert tappade man användare.

---
Jag kan t o m befara att det blir så att A99 blir så pass bra att Nikon/Canon med sina stora marknadsandelar genast tar efter Sony. I så fall innebär A99 en framgång för branschen som sådan fast innovatören (Sony) ändå blir förloraren i det segmentet.
---
Det är långt ifrån första gången som som andra prisas och får Awards, medan Sony får 0% credit, trots att det är Sony som står för 100% av innovationen. Men Sony är hundraprocentigt lojala mot sina kunder - så länge dessa inte säger något själva, så håller Sony knäpp tyst.

Dock anser jag att det finns goda skäl MOT ett antagande om att Nikon/Canon genast skulle ta efter Sony. Jag skulle bedöma det som att i stort sett alla de andra mindre tillverkarna kommer att hinna göra detta först(!) och att N/C kommer att bli SIST av alla här.

Vi har ju redan sett detta inom det "spegelfria" segmentet, där C/N som bekant blev allra sist. Och i båda fallen bara med halvhjärtade satsningar.

Utöver detta så har Sony över ett halvt århundrades erfarenhet av elektronik OCH av att man måste springa fort som tusan där. C/N har knappast någon erfarenhet alls av vare sig det ena eller det andra.

När det gäller övergången från mekanik till elektronik i "tjockkameravärlden" så springer Sony redan i full fart på den banan. Canon sitter väl i stort sett fortfarande kvar i omklädningsrummet och grubblar (jag har inte kunnat finna NÅGONTING ALLS i deras EOS M-system som inte någon annan har kommit ut med tidigare. Nikon har kanske kommit fram till startblocken, möjligen (ifall Nikon köper teknik av Sony så har de enligt min uppfattning möjlighet att komma långt före Canon.

---
Det må framtiden utvisa. Jag tror i alla fall att A99 kommer att bli ruggigt bra. Hur långt det räcker återstår att se.

//Lennart
Ja, att den kommer att bli mer än bara bra är vi nog alla här i tråden eniga om.
.

Senast ändrad:
PS Det var säkert fel att skriva att "alla här i tråden" tror att den kommande Sony-fullformataren kommer att bli en väldigt bra kamera. Detta gäller nog inte för "Jag-kan-inte tänka-mig-att-köpa-något-som-det-inte-står-Canon-på"-personer... :)

I stycket ovanför hann jag inte med att skriva in två slutparenteser innan tidsfristen gick ut. Jag började ändra från parentes och till att ersätta dessa med 'punkt', mellanslag och stor bokstav'. Bör inte medföra några större problem hoppas jag.
.

Farbror Gunnar var förvisso en ordekvilibrist och använde garanterat ordet stringens. Man kan förenkla det hela lite eftersom ordet kan ha fler valörer beroende på i vilket sammanhang det används. Som det skrevs tidigare i tråden "en viss stringens" kan närmast översättas med att "rimligen hålla sig inom ramarna" (för ämnet).

Stringent är ett adjektiv som kommer från latinets stringens.logiskt följdriktig, allmännare eller noggrann, “ett stringent resonemang.”, bindande, till stringere, dra, snöra ihop. Kan också betyda sträng.

M a o raka motsatsen till hur denna trådens ringlande hit och dit:)

Stringtrosa binder/snörar väl knappast ihop stjärthalvorna. Det liknar mer tråden: D v s nästan fritt blås.
Uttrycket string betyder på engelska "sträng" (på en fiol, gitarr, piano, luta, mandolin etc). För att strängen ska klinga måste den spännas och stämmas.

//Lennart.

Tackar för förklaringen. Ordet känns inte smidigt att plocka in här och var, rullar inte bra på tungan så att säga. påminner mera om engelskan som är så vanligt idag att blanda med Svenska ord lite hur som helst.

Den akademiska ordlistan innehåller ord som man kan undra över hur dom kommit till igentligen, visserligen finns dom, men kanske mest för att briljera med vid talarstolen, oftast vet inte talaren själv vad ordet betyder, då många ord med små tillägg ändrar betydelse ganska radikalt, precis som du skriver ovan, ( String/Sträng är välbekant )- Puppet on a string en populär låt en gång i tiden.

Nej, nu får det vara slutskämtat om språkbruk o dyl från min sida. Men det skulle få ganska allvarliga konsekvenser om det korrekta skriftspråket urvattnades ännu mer och talspråket skulle dominera i skrift.

Åter till A99. Jag befarar att den kommer att säljas i ganska blygsam omfattning hur bra den än blir. Självklart kommer många Sonyanvändare att köpa den och jag tror att den inom den (tyvärr) relativt lilla gruppen kommer att bli en succé.

Jag tror väl inte att den blivit en kioskvältare direkt men däremot att den varit viktig när det gällde att visa att Sony verkligen satsar på FF-formatet. Några nya användare hade säkert kommit till, tror jag.

Nu befarar jag att man tappade användare som bytte system. Jag hade aldrig personligen gjort ställningstagandet att byta till Nikons FF-system och behålla Sony som APS-C system om satsningen på FF synts tydligare.

Nu är ju detta en spekulationstråd och jag bara drar fram ett scenario som förhoppningsvis inte blir realitet.

//Lennart

KMD5D fick alla atribut 2005 som är så efterfrågat bland dagens lite äldre köpare, skärmen var till och med större 2,5 tum än vad den mycket kända EOS 350D var bestyckad med, Kameran ansågs som den mest välbyggda tillsammans med Nikons D50. den hade möjlighet att ställa vitbalans genom att trycka på vitbalnsknappen och spottmäta, trycka på avtryckaren och den mätte rätt ljus.

Man kunde ställa in kelvin, överkurs skrev Foto på en sådan prisvänlig kamera riktad till nybörjare. trots mycket dåligt kitobjektiv så matchade den konkurenterna vad gällde upplösning.

Ägare av Canon/Nikon som redan före Digitalåldern sålde flera hundra ton mera kameror än Minolta, hade då så klart också objektiv som så vanligt levererat av Canon var av hög klass. ( Inlåsningseffekten )

Finns ju ingen rimlig anledning annan än att givetvis bygga vidare in i Digitalåldern med den tidiga EOS 300D. vanliga ekonomiska förståndiga Svensson kan ju inte se någon anledning till att byta kameramärke vilket vore rena vanvettet.

Begriper inte att så många inte kan se att det är här som skon klämmer, sedan kan ägare av dom två stora totalt blunda för hur verkligheten ser ut, och liksom mena att dom stora bygger så överlägset bra kameror, Dom bygger bra kameror inte tu tal om annat, men i mitt exempel ovan med KM5D så hjälpte det föga.

Det ser precis likadant ut i dag, C/N säljer hundra ton Sony säljer kanske tio ton, A99 behöver då vara mera än en sensation eller jätte billig. A99 blir säkert riktig bra och kommer att klara sig fint, men det finns många Leif där ute som inte på något vis kan välja en kamera som han inte redan är supervan vid att hantera, sitter en knapp fel så att man måste lära om en aning, så är det omöjligt, kameran döms ut och går till papperskorgen.

MVH.Bengt.

Men jag tror att ganska få fotografer kommer att byta märke till Sony.

Så är det nog. Systemet är inte helt klart iom A99 heller.

En pro-fotograf SKA inte byta till ett Sony-system idag, eller när A99 släpts. Det är för specil och för oprövat. hade jag varit i den sitsen skulle jag skaffat en 5Dmk3, 24-70, 70-200, 85/1,2 och CPS-avtal. Det är standardgrejer som funkar och är pålitliga och gör sitt jobb, tillbehör och service finns överallt osv.

Det kan nog ändras, men först måste ett par saker till falla på plats. Tydlig strategi och sortiment måste visas upp, bättre kameror med fler möjligheter, EVF blir mer känt och accepterat.

"Vi" som upptäckt EVF kan tycka att det är bra, men för den som inte gjort det och är van vid DSLR med bra sökare och bara som hastigast tittar i en EVF-kamera i butik blir inte övertygad. Det kräver ett ställningstagande innan och en prövotid.

Däremot kan Sony redan med A99 öka sin marknadsandel ffa på bekostnad av Canon i en omfattning som inte är helt obetydlig, nämligen bland filmare. Canon fick ett stort genombrot där med 5Dmk2 och många är lite iriterade på att Canon har lagt in massa begränsningar i Mk3 för att kunna skapa segmentet Cinema-EOS. A99 kan bli en kioskvältare i de sammanhangen och det kan räcka för att de ska kunna komma upp i en kritisk massa så att de syns mer och finns tillgängliga hos fler handlare osv. Bland filmarna så finns inte varumärkesproblemet på samma sätt som bland stillbildsfotograferna. Sony är redan väletablerat och starkt på videosidan med ett omfattande pro-program och broadcast-kameror osv. och håller på att stärker sin ställning där också genom olika innovationer.

Jag tror att Sony är ytterst medvetna om vad som krävs och inte fuckar upp den här kameran med någon detalj som diskvalificerar den. Tror den blir riktigt jäkla superbra elt enkelt.

Kan mycket väl bli så att prestandan blir inte bara lite bättre än konkurrenternas, utan avsevärt mycket bättre och då kan den faktiskt göra en brytpunkt. Om ISO-prestandan i A99 slår både 1DX och D4 med stor marginal i en kamera med alla smarta finesser, snabb hantering och buffert i ett format något mindre än 5Dmk3 och D800 och har allt som filmaren kan önska och kostar runt 20 000 kr. så kan det bli vändpunkten för Sony. Är den mycket bättre går det inte att bortse från den helt enkelt.

Tror också att Sony genom att leverera hög kvalitet och vara ledande inom de andrakamerasegmenten som kompakter och NEXar bli mer synliga som kameratillverkare i stort och då blir de mer accepterade även bland större systemkameror.

Det där att du bytt bort FF till Nikon är inte så konstigt. Sony har ju inte haft nåt alls. Tidigare var de ju med i matchen med liten marknadsandel och hur bra än A900 och A850 var så har de hunnit bli omoderna idag. Det är nog många som gjort likadant och jag skulle också ha gjort det, men har varit förhindrad enbart för att jag inte haft den ekonomiska situationen. Men så hiskligt svårt att byta system är det ju inte och det går ju faktiskt att byta tillbaka, vilket en hel del säkert kommer att göra.

Min gissning är att A99 blir så bra att den gör en viss inbrytning ändå.
Tror den kommer att vara totalt överlägsen på ett antal punkter, men framförallt i bildkvalitet i svagt ljus och vid filmning.

Även om den inte skulle sälja i stora tal så duger den åt mig :)

Nä, nu är det dags att plocka fram traskläder och teaterblode och börja förbereda sig för Stockholm Zombie-walk 2012. A77 med 16-50 och en blixt får vara med.

Jag glilar min A77 och konceptet är helt rätt. Den når dock inte riktigt ända fram på ett par punkter, utan har en del saker jag inte är är helt nöjd med och blir en mellanstation för mig.

Kanske bra att Sony inte säljer så bra. man ska ju inte kasta pärlor för svin. Bättre att de som uppskattar hur bra det är får använda grejerna istället.

Ur den synvinkeln känns det bra att Zeiss 135/1,8ZA kommer att få ett nytt älskat hem och tas om hand av en person som med säkerhet kan uppskatta det och visat sig värdig en sådan fin sak. Inte omöjligt att vi kommer att få läsa en och annan synpunkt på det objektivet i de här trådarna framöver.

/Mats

ANG Inlägg 1236. Och svar till Gunnar.

Det finns saker att undra över vad gäller Sonys kameratillverkning, PMD brukar nämna att Sony har byggt fina kompaktkameror, med jämna mellanrum brukar jag dra fram ett exempel om två st mycket avancerade kompaktkameror som Sony släppte redan 2001 den ena hade 3Mp och den andra tror jag det var med 4Mp eller nära på. den dyraste kostade 14000 Kr vid den tiden.

Dessa tidiga kameror kunde i stort lika mycket som en modern A280, Sony släppte modeller tidigare än så men dessa två har jag starkare minne av.

Vad vän av ordning undrar över varför inte fortsättningen blev mera utvecklande, dom två mycket finessrika modellerna lovade så gott, Någon systemkamera släppte inte Sony vid denna tid utan det jobbades med kompakter.

Sony bevisade redan här att dom kunde bygga bra kameror, men vad hände sedan måste det inte ha skett förändringar inom förtaget på något sätt, nya chefer, fusioner och liknande.
En bra grundbult fanns bevisat med dom två kamerorna, Dom ingenjörerna skulle kanske kunna jobba kvar än i dag, men harakin inom företaget kanske hindra unga lovande tekniker vad vet jag.

MVH.Bengt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar