Åter till A99. Jag befarar att den kommer att säljas i ganska blygsam omfattning hur bra den än blir. Självklart kommer många Sonyanvändare att köpa den och jag tror att den inom den (tyvärr) relativt lilla gruppen kommer att bli en succé.
Men jag tror att ganska få fotografer kommer att byta märke till Sony.
Så är det nog. Systemet är inte helt klart iom A99 heller.
En pro-fotograf SKA inte byta till ett Sony-system idag, eller när A99 släpts. Det är för specil och för oprövat. hade jag varit i den sitsen skulle jag skaffat en 5Dmk3, 24-70, 70-200, 85/1,2 och CPS-avtal. Det är standardgrejer som funkar och är pålitliga och gör sitt jobb, tillbehör och service finns överallt osv.
Det kan nog ändras, men först måste ett par saker till falla på plats. Tydlig strategi och sortiment måste visas upp, bättre kameror med fler möjligheter, EVF blir mer känt och accepterat.
"Vi" som upptäckt EVF kan tycka att det är bra, men för den som inte gjort det och är van vid DSLR med bra sökare och bara som hastigast tittar i en EVF-kamera i butik blir inte övertygad. Det kräver ett ställningstagande innan och en prövotid.
Däremot kan Sony redan med A99 öka sin marknadsandel ffa på bekostnad av Canon i en omfattning som inte är helt obetydlig, nämligen bland filmare. Canon fick ett stort genombrot där med 5Dmk2 och många är lite iriterade på att Canon har lagt in massa begränsningar i Mk3 för att kunna skapa segmentet Cinema-EOS. A99 kan bli en kioskvältare i de sammanhangen och det kan räcka för att de ska kunna komma upp i en kritisk massa så att de syns mer och finns tillgängliga hos fler handlare osv. Bland filmarna så finns inte varumärkesproblemet på samma sätt som bland stillbildsfotograferna. Sony är redan väletablerat och starkt på videosidan med ett omfattande pro-program och broadcast-kameror osv. och håller på att stärker sin ställning där också genom olika innovationer.
Jag tror att Sony är ytterst medvetna om vad som krävs och inte fuckar upp den här kameran med någon detalj som diskvalificerar den. Tror den blir riktigt jäkla superbra elt enkelt.
Kan mycket väl bli så att prestandan blir inte bara lite bättre än konkurrenternas, utan avsevärt mycket bättre och då kan den faktiskt göra en brytpunkt. Om ISO-prestandan i A99 slår både 1DX och D4 med stor marginal i en kamera med alla smarta finesser, snabb hantering och buffert i ett format något mindre än 5Dmk3 och D800 och har allt som filmaren kan önska och kostar runt 20 000 kr. så kan det bli vändpunkten för Sony. Är den mycket bättre går det inte att bortse från den helt enkelt.
Tror också att Sony genom att leverera hög kvalitet och vara ledande inom de andrakamerasegmenten som kompakter och NEXar bli mer synliga som kameratillverkare i stort och då blir de mer accepterade även bland större systemkameror.
Det där att du bytt bort FF till Nikon är inte så konstigt. Sony har ju inte haft nåt alls. Tidigare var de ju med i matchen med liten marknadsandel och hur bra än A900 och A850 var så har de hunnit bli omoderna idag. Det är nog många som gjort likadant och jag skulle också ha gjort det, men har varit förhindrad enbart för att jag inte haft den ekonomiska situationen. Men så hiskligt svårt att byta system är det ju inte och det går ju faktiskt att byta tillbaka, vilket en hel del säkert kommer att göra.
Min gissning är att A99 blir så bra att den gör en viss inbrytning ändå.
Tror den kommer att vara totalt överlägsen på ett antal punkter, men framförallt i bildkvalitet i svagt ljus och vid filmning.
Även om den inte skulle sälja i stora tal så duger den åt mig
Nä, nu är det dags att plocka fram traskläder och teaterblode och börja förbereda sig för
Stockholm Zombie-walk 2012. A77 med 16-50 och en blixt får vara med.
Jag glilar min A77 och konceptet är helt rätt. Den når dock inte riktigt ända fram på ett par punkter, utan har en del saker jag inte är är helt nöjd med och blir en mellanstation för mig.
Kanske bra att Sony inte säljer så bra. man ska ju inte kasta pärlor för svin. Bättre att de som uppskattar hur bra det är får använda grejerna istället.
Ur den synvinkeln känns det bra att Zeiss 135/1,8ZA kommer att få ett nytt älskat hem och tas om hand av en person som med säkerhet kan uppskatta det och visat sig värdig en sådan fin sak. Inte omöjligt att vi kommer att få läsa en och annan synpunkt på det objektivet i de här trådarna framöver.
/Mats