PMD
Aktiv medlem
Det har man väl alltid kunnat ...Du kan väl skriva till vem som helst idag
Det är däremot kanske vanligare nu än förr.och grejen är ju att många är väldigt okomplicerade och faktiskt svarar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det har man väl alltid kunnat ...Du kan väl skriva till vem som helst idag
Det är däremot kanske vanligare nu än förr.och grejen är ju att många är väldigt okomplicerade och faktiskt svarar
.
Du har väl nästan gått överstyr med att RX100 ska göra att systemkameror blir utrotade. Den är bra och för att vara kompakt så är den fantastisk och för vissa situationer är den idealisk, men det finns utrymme för olika typer av kameror för olika tillfällen och en liten sensor kan inte leverera som en stor sensor, ett pytteobjektiv kan inte leverera som högklassig ljusstark optik som är utbytbar, enkel kontrast-AF kan inte mäta sig mot blixtsnabb PDAF osv.
./Mats
EOS M har väl vad jag förstått en relativt snabb fasdetekterande af på sensorn där kontrast-af ges möjlighet att justera vid behov. Detta talar ju egentligen för en spegellös men "slö" A99 med samma teknik verkar det som? Det som talar för en A99 med fokusspegel skulle väl då enbart vara att fixa kontinuerlig af, under den tid bildsensorn exponeras och töms, för att få en snabb seriebildstagning med relativt säker af om evf-spektaklet hänger med så fotografen ges möjlighet att sikta rätt. (Snälla, haka nu inte upp er på "spektaklet")
EOS M har såvitt jag förstått samma fokussystem som EOS 650, och den är klart slöare än bra spegellösa kameror, fast bättre än andra DSLR i liveview. En A99 med SLT-teknik är garanterat mycket snabbare också utan AF på sensorn.
Skulle inte AF-pixlarna på sensorn kunna innebära att det finns spegeluppfällning på A99 för att kunna ta helt "rena" bilder utan någon halvgenomskinlig spegel emellan. Och därigenom ta död på alla rädslor för ghostning som det pratats om ibland.
Jo Anders så är det ju för alla kameror vad gäller snabbheten med separat fasdetekterande af. De, sorry PMD, jag försöker klura ut är om det, häpp PMD, finns någon praktisk nytta med fasdetekterande af på sensorn samtidigt med en separat konventionell fasdetekterande af och i båda fallen att dessutom ha tillgång till en kontrastdetektetande af på sensorn. Vad skulle ha nytta av vad?
(För de som inte fattar "sorry-" resp "häpp PMD" så har det med diverse polisiära insatser att göra ;-)))
Mycket tänkbart att man skulle kunna använda en sådan autokalibrering i en DSL_-kamera men jag tror ju att det skulle gå åt oänligt många exponeringar för att kalibrera ett avancerat objektiv för alla tänkbara fototmöjligheter. Tror nog mer på Lennarts ide om en sakta men säker af-justering för varje fototillfälle som kritiskt kräver perfekt fokus men där kanske en vanlig kontrast-af skulle ge mer nytta?.
EOS M har väl vad jag förstått en relativt snabb fasdetekterande af på sensorn där kontrast-af ges möjlighet att justera vid behov. Detta talar ju egentligen för en spegellös men "slö" A99 med samma teknik verkar det som? Det som talar för en A99 med fokusspegel skulle väl då enbart vara att fixa kontinuerlig af, under den tid bildsensorn exponeras och töms, för att få en snabb seriebildstagning med relativt säker af om evf-spektaklet hänger med så fotografen ges möjlighet att sikta rätt. (Snälla, haka nu inte upp er på "spektaklet")
De, sorry PMD, jag försöker klura ut är om det, häpp PMD,
Förvisso, men EOS 650 är slöare än spegellösa kameror och än så länge vet vi inte hur snabb EOS M är. Att medvetet skriva felaktiv svenska tycker jag är fånigt, men har inget med ämnet att göra (och jag gör det själv ibland).
Vi vet ju inte än vad de är för snillrikt som Sony hittat på. Om det skulle vara ett självkalibrerande system så borde det kunna funka lika bra på en DSLR, fast den kan ju iofs inte ha båda systemen aktiverade samtidigt.
"EOS M har väl vad jag förstått en relativt snabb fasdetekterande af på sensorn"...
" men "slö" A99 med samma teknik "...
Var i hela världen har du förstått det där från???
Alla uppgifter jag set om Canon 650D som har samma sensor-AF som EOS-M har sagt att den är allt annat än snabb eller exakt.
Det lilla som framkommit om A99 är ju tveklöst och entydigt att AF skulle vara rasande snabb, att "its all about speed", "fastest AF ever", "faster than 1DX" etc. Såklart inga uppmätta siffror eller så, men knappast på det viset som du ger en bild av.
Vad har du för underliga källor Leif???
Berätta gärna hur du kommit fram till dina slutsatser.
/Mats
Grrrrr.
(För säkerhets skull. Inte för Leifs skull.
Moderatorerna har förmodligen gett upp hoppet om Sonytrådarna (eftersom det blev sånt jäkla liv sist de modererade), men kan vi inte försöka hålla nån slags stringens i dem - om inte annat för de stackare som hittar hit för att få information om Sonys kameror?
Skulle inte AF-pixlarna på sensorn kunna innebära att det finns spegeluppfällning på A99 för att kunna ta helt "rena" bilder utan någon halvgenomskinlig spegel emellan. Och därigenom ta död på alla rädslor för ghostning som det pratats om ibland.
Moderatorerna har förmodligen gett upp hoppet om Sonytrådarna (eftersom det blev sånt jäkla liv sist de modererade), men kan vi inte försöka hålla nån slags stringens i dem - om inte annat för de stackare som hittar hit för att få information om Sonys kameror?
Jo, du väcker utan tvekan ens medvetenhet om de ( ja du ser rent ryggmärgsmässigt blir det fel) , mittåt, det svenska skrivspråket. Bra tycker jag! Men, ska man aldrig börja en mening med, vad tycker du om de, plularis va?, allt mer förekommande särskrivningarna? Syn punkter på de mot tages tack samt tack ;-)
Häpp! Samma procedur som vanligt alltså.........Felläsningar, feltolkningar och felciteringar som vanligt.
Kom med nåt produktivt istället Mats så kanske resonemanget kan fortsätta i en positiv anda istället för tramsigheter....
Det är bättre att folk vågar skriva än att de skräms till tystnad av den informella språkpolisen för skriver man och deltar så ordnar det där med språket sig alltmer till det bättre.