Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Man skulle kanske sätta upp en pjäs med lika sparsmakad dekor som används "I väntan på Godot". Titeln är given: "I väntan på A99".

Dialogen skulle kunna vara lösryckta fraser ur olika inlägg här på tråden. Utan interpunktering likt James Joyces "Ulysses".

En given uppföljare blir "OT-polisens dilemma"

Vidare torde "Emulsioner vi glömt" med underrubriken Senila Analoga Fotografer berättar minnen de glömt för varandra bli om inte en succé så i alla fall en utdragen historia.

Gonatt på Er

//Lennart

Låt oss slippa den odyssen bland alla tekniska blindskär.
Vem vet, Sony-skutan kanske helt går på grund. Hoppas de ser till att skicka med en GPS i A99:an så man har något att hålla sig i om det skiter sig. Jag menar om de kunde göra det i den gamla A55:an så... Skulle bli förvånad annars. En av de få saker jag saknar som jag nog tycker de borde bjussat på i NEX 7 också.

Nytt SR5-rykte

(SR5) A99 has phase detection pixel on sensor!

The A99 will be the first Full Frame SLT camera. And we just heard a bit of a surprising news from top sources. The A99 24 Megapixel sensor has phase detection AF pixels on sensor too! Like the upcoming NEX-5R and NEX-6 cameras. I guess you now have one major question…why the hell have phase detection pixels on sensor when there is already a Phase detection module capturing a percentage of the light reflected by the semitransparent mirror? We have been told that the accuracy and speed can be improved through that dual phase detection system. Multiple sources already told us the AF speed is amazingly fast and very accurate in their first testings with the camera.

Some of the sources told me this is the fastest AF of any DSLR and the video quality is also better than the Canon 5DmarkIII. No info yet about the image quality yet. I am working on many new rumors. Stay tuned, i think there is still room fro some other surprise!

Undrar lite varför osv. Kan var att samma sensor ska återanvändas i andra kameror, eller att SLT-spegeln är mer transparent än tidigare, eller att dubbla system kan göra autokorrigering och öka snabbheten eller nåt.

Sony har säkert tänkt ut nåt extra klurigt, men vad?

/Mats

Jag skulle ha större förståelse om man använder den lösningen på en DSLR - där skulle de kunna hjälpa fokuseringen under tiden spegeln är uppfälld, eller vid liveview, men det behövs ju inte på en SLT. Om det stämmer så finns det säkert någon bra förklaring i alla fall :)

Ska bli mycket spännande att se vad de lyckats klura till i den här kameran ...

Jag skulle ha större förståelse om man använder den lösningen på en DSLR - där skulle de kunna hjälpa fokuseringen under tiden spegeln är uppfälld, eller vid liveview, men det behövs ju inte på en SLT. Om det stämmer så finns det säkert någon bra förklaring i alla fall :)

Ska bli mycket spännande att se vad de lyckats klura till i den här kameran ...

En fasdetekterande AF, som verkar via en spegel, har nog alltid ett potentiellt kalibreringsproblem med att mäta exakt vs en fasdetektarende AF som sitter på bildsensorn. I praktiken innebär väl kanske ryktet bara att det inte sitter någon halvgenomskinlig spegel i A99? Troligtvis kör dom kanske bägge teknikerna ändå i.s.f. då fasdetekten på bildsensorn troligtvis är väldigt långsam. Intressant teknik utan tvekan i framtiden...

Gary Friedman i USA?
Att det finns även en välkänd fotograf i Waxholm, det visste vi redan!

Det är inget konstigt med det Lars. Jag bara mailade honom och frågade honom om när han trodde sig bli klar med en e-book för NEX 7. Han svarade då typ i februari att han inte hade någon kamera än och då tyckte jag ju att det var lite konstig prioritering att jag fått en och inte han. Du kan väl skriva till vem som helst idag och grejen är ju att många är väldigt okomplicerade och faktiskt svarar och Gary är en av dem. Det är en väldigt trevlig människa dessutom vad det verkar.

Det kommer noc caranterat att sitta en slt-spegel i A99 tror jag i alla xall. Tiden är nog inte mogen att enbart använda pyttesmå på sensorn. Min gissning är att dubbla system kan göra en autokalibrering så det bekymret försvinner för gott. Tror att det förugom att vara irriterande för kunderna också kostar tillverkarna en hel del i form av garantireparationer.

Kanske kan dubbla system göra att det blir snabbare, enligt utsagor ska den ju vara extra snabb.

Eller så har Sony hittat på någon helt galen ny funktion med 3D eller nåt som vi inte kan gissa oss till.:)

Jag förstår inte rikgigt vitsen med dubbla pdaf-system eller hjr de ska samverka.
Lite spännande och intressant ändå.

/Mats

Undrar lite varför osv. Kan var att samma sensor ska återanvändas i andra kameror, eller att SLT-spegeln är mer transparent än tidigare, eller att dubbla system kan göra autokorrigering och öka snabbheten eller nåt.

Sony har säkert tänkt ut nåt extra klurigt, men vad?

/Mats

Men det finns väl ett väldigt bra skäl att få bort spegeln oavsett om den är fast eller inte. På SLT-modellerna slipper man ju det ljustapp som alltid gör att Nikons DSLR:er får bättre mätvärden.

Har de AF-sensorer på sensorn så blir det ingen fast halvgenomskinlig spegel. Den behövs inte längre och den har visa sig vara den interimslösning vi faktiskt misstänkt tidigare att den skulle vara. Kul, det går åt rätt håll. Nu kommer CSC-kamerorna få bättre AF också.

Det kommer noc caranterat att sitta en slt-spegel i A99 tror jag i alla xall. Tiden är nog inte mogen att enbart använda pyttesmå på sensorn. Min gissning är att dubbla system kan göra en autokalibrering så det bekymret försvinner för gott. Tror att det förugom att vara irriterande för kunderna också kostar tillverkarna en hel del i form av garantireparationer.

Kanske kan dubbla system göra att det blir snabbare, enligt utsagor ska den ju vara extra snabb.

Eller så har Sony hittat på någon helt galen ny funktion med 3D eller nåt som vi inte kan gissa oss till.:)

Jag förstår inte rikgigt vitsen med dubbla pdaf-system eller hjr de ska samverka.
Lite spännande och intressant ändå.

/Mats

Då måste du förklara varför man vill köra med dubbla system eller egentligen tredubbla. Jag tror att spegeln kommer försvinna och det kan den mycket väl göra redan i A99

Jo och det är såklart tragiskt för de som drabbas. Semc och numera Sony Mobile har halkag långt efter konkurrenterna när det gäller smartphones. Skiften kan ske snabbt om inte tillverkarna plockar fram rätt produkter i rätt tid.

Ska man ara lite egoistisk så är det ju bra om Sony då sparar en del pengar de kan lägga på kamerautveckling iställlet, men det känns inte så kul att dryfta det då det innebär att en massa människor förlorar jobbet.

/Mats

Det där med automatisk kalibrering är ingen dum tanke. Det lär vara så att enbart köra med fasdetektering på sensorn än så länge inte fungerar så bra med stora sensorer. Vi får väl helt enkelt se, men jag tror Mats har helt rätt i att spegeln finns kvar i A99. Det skrevs väl tidigare något om dual focus system, och det var väl detta gissar jag.

Då måste du förklara varför man vill köra med dubbla system eller egentligen tredubbla. Jag tror att spegeln kommer försvinna och det kan den mycket väl göra redan i A99

Nej jag kan inte förklara. Tycker det är obegripligt.
Men jag tror ändå inte spegeln är borta.

OM de lyckas få ett exakt och riktigt snabbt system utan spegel är det ju fantastiskt, men jag harr väldigt svårt att tro det. Klaft de kan sätta stora pdaf på sensorn, men då lir det på bekostnad av bildkvalitet istället.

Ete fasiken vad de tänkt ut. Ett mysterium, men förmodligen något riktigt fiffigt.
Hoppas verkligen att det inte är nåt halvfungerande i första version bara...

Lite skräckblandad nyfikenhet

/Mats

Min egen privata teori går ut på att spegelfilmen finns kvar på A99.

AF-sensorerna på sensorn tror jag mer handlar om att få högre precision (träffsäkerhet). D v s en dubbelkoll som är mer förfinad än den gamla A900 som hade 2 AF-processorer (en för snabbinställning och den andra gick in för finjustering i samverkan).

Tror inte den ökar hastigheten utan rentav tvärtom i vissa fall och kanske är ett svar på "tröghetsinställningarna" i de AF-system som Canon och Nikon använder. Vidare tror jag att de i så fall går att ställa in "to taste" för användaren.

Ännu så länge är det ju inte utvisning för personliga gissningar:)

//Lennart

Det är inget konstigt med det Lars. Jag bara mailade honom och frågade honom om när han trodde sig bli klar med en e-book för NEX 7. Han svarade då typ i februari att han inte hade någon kamera än och då tyckte jag ju att det var lite konstig prioritering att jag fått en och inte han. Du kan väl skriva till vem som helst idag och grejen är ju att många är väldigt okomplicerade och faktiskt svarar och Gary är en av dem. Det är en väldigt trevlig människa dessutom vad det verkar.

Va, jag trodde du drev med oss på FS forum.
Så blir det, när man bara ser texten och tror personen bakom texten har en spjuver glimt i ögat. :) :)
Grattis, att du fick ett trevligt svar från honom, så är det ofta med välkända amerikanska skribenter, de är sociala och okomplicerade.
Ett trevligt bemötande = det blir ett köp

Min egen privata teori går ut på att spegelfilmen finns kvar på A99.

AF-sensorerna på sensorn tror jag mer handlar om att få högre precision (träffsäkerhet). D v s en dubbelkoll som är mer förfinad än den gamla A900 som hade 2 AF-processorer (en för snabbinställning och den andra gick in för finjustering i samverkan).

Tror inte den ökar hastigheten utan rentav tvärtom i vissa fall och kanske är ett svar på "tröghetsinställningarna" i de AF-system som Canon och Nikon använder. Vidare tror jag att de i så fall går att ställa in "to taste" för användaren.

Ännu så länge är det ju inte utvisning för personliga gissningar:)

//Lennart

Din tanke att den ska öka precisionen är väl ungefär samma som den autokalibrering Mats var inne på, fast för varje bild (och då blir det nog slöare). Kanske går att kombinera funktionerna, så att det både används för automatisk kalibrering, och när så önskas för noggrannare fokusering :)

Jag tror som sagt att tekniken skulle kunna användas i en DSLR också, om det nu är så det funkar ...

Och konspirationsteorin är att SR lurar oss aprillo:). Trots att det är augusti.
Men för att återgå till allvaret så tror jag också att tekniken skulle kunna användas i en vanlig dslr. Jag använder din reservation, Anders. D v s om det nu fungerar.

//Lennart

En fasdetekterande AF, som verkar via en spegel, har nog alltid ett potentiellt kalibreringsproblem med att mäta exakt vs en fasdetektarende AF som sitter på bildsensorn. I praktiken innebär väl kanske ryktet bara att det inte sitter någon halvgenomskinlig spegel i A99? Troligtvis kör dom kanske bägge teknikerna ändå i.s.f. då fasdetekten på bildsensorn troligtvis är väldigt långsam. Intressant teknik utan tvekan i framtiden...

Fasdetektering på sensorytan har exakt samma problem. Det finns absolut inget som garanterar att den är rätt ställd, allt är ju vinkelberoende. Den har också pga kravet på minimal storlek (alla pixlar som används till AF blir ju "döda" pixlar som man måste gissa sig fram till med mjukvara i efterhand) en väldigt, väldigt mycket lägre mätnogrannhet än ett dedikerat system.
Kanske upp mot tio ggr lägre ljuskänslighet och 3ggr sämre mätnogrannhet enligt både Sonys, Aptinas och Canons patentansökningar.

Den största fördelen är att när den väl är ställd är den ju konstant, det är inte en massa andra rörliga delar som påverkar (speglar, prismor, kollimeringslinser och annat löst krafs), Spegeln är man helt utan, och kollimering och prismatik sitter ju fast monterat på senorytan där färgfiltret skulle suttit.

Anledningen till att fasdetekt på sensor fortfarande är ganska en ganska långsam procedur (Nikon 1-serie är snabbast, men knappast som en kamera med dedikerad AF-modul) och snarare ett hjälpande komplement än en fullvärdig ersättning för kontrastmätningen är att man inte kan låta fasdetektpixlarna ta lika mycket plats som om man hade kört en egen modul vid sidan.

I en normal kamera är sensorn bakom AF-modulen så ljuskänslig att man skulle behöva ersätta hundratusentals pixlar på huvudsensorn med detektionspixlar för att komma upp i samma ljuskänslighet och mäthastighet/nogrannhet. Detta vill man naturligtvis inte, det lämnar stora "hål" i bilden utan information.

Din tanke att den ska öka precisionen är väl ungefär samma som den autokalibrering Mats var inne på, fast för varje bild (och då blir det nog slöare). Kanske går att kombinera funktionerna, så att det både används för automatisk kalibrering, och när så önskas för noggrannare fokusering :)

Jag tror som sagt att tekniken skulle kunna användas i en DSLR också, om det nu är så det funkar ...

Mycket tänkbart att man skulle kunna använda en sådan autokalibrering i en DSL_-kamera men jag tror ju att det skulle gå åt oänligt många exponeringar för att kalibrera ett avancerat objektiv för alla tänkbara fototmöjligheter. Tror nog mer på Lennarts ide om en sakta men säker af-justering för varje fototillfälle som kritiskt kräver perfekt fokus men där kanske en vanlig kontrast-af skulle ge mer nytta?.

EOS M har väl vad jag förstått en relativt snabb fasdetekterande af på sensorn där kontrast-af ges möjlighet att justera vid behov. Detta talar ju egentligen för en spegellös men "slö" A99 med samma teknik verkar det som? Det som talar för en A99 med fokusspegel skulle väl då enbart vara att fixa kontinuerlig af, under den tid bildsensorn exponeras och töms, för att få en snabb seriebildstagning med relativt säker af om evf-spektaklet hänger med så fotografen ges möjlighet att sikta rätt. (Snälla, haka nu inte upp er på "spektaklet")

Fasdetektering på sensorytan har exakt samma problem. Det finns absolut inget som garanterar att den är rätt ställd, allt är ju vinkelberoende. Den har också pga kravet på minimal storlek (alla pixlar som används till AF blir ju "döda" pixlar som man måste gissa sig fram till med mjukvara i efterhand) en väldigt, väldigt mycket lägre mätnogrannhet än ett dedikerat system.
Kanske upp mot tio ggr lägre ljuskänslighet och 3ggr sämre mätnogrannhet enligt både Sonys, Aptinas och Canons patentansökningar.

Den största fördelen är att när den väl är ställd är den ju konstant, det är inte en massa andra rörliga delar som påverkar (speglar, prismor, kollimeringslinser och annat löst krafs), Spegeln är man helt utan, och kollimering och prismatik sitter ju fast monterat på senorytan där färgfiltret skulle suttit.

Anledningen till att fasdetekt på sensor fortfarande är ganska en ganska långsam procedur (Nikon 1-serie är snabbast, men knappast som en kamera med dedikerad AF-modul) och snarare ett hjälpande komplement än en fullvärdig ersättning för kontrastmätningen är att man inte kan låta fasdetektpixlarna ta lika mycket plats som om man hade kört en egen modul vid sidan.

I en normal kamera är sensorn bakom AF-modulen så ljuskänslig att man skulle behöva ersätta hundratusentals pixlar på huvudsensorn med detektionspixlar för att komma upp i samma ljuskänslighet och mäthastighet/nogrannhet. Detta vill man naturligtvis inte, det lämnar stora "hål" i bilden utan information.

Ok Joakim! Men jag trodde nog, eller kanske tror, att dessa spegelvinklar kan vara enklare att ställa in än att placera en fasdetekterande af-modul på exakt rätt avstånd, med exakt rätt vinklar. Avståndet är ju givet.

Ljuskänsligheten är däremot något jag aldrig reflekterat över i detta sammanhang. En undran blir då är pixelmängden för af-sensorerna absolut eller relativ till pixelmängden? Troligtvis relativ kom jag på i skrivande stund då de bör ju vara absolut till sensorytan, eller absolut över huvudtaget, oavsett sensorstorlek oxå?

Va, jag trodde du drev med oss på FS forum.
Så blir det, när man bara ser texten och tror personen bakom texten har en spjuver glimt i ögat. :) :)
Grattis, att du fick ett trevligt svar från honom, så är det ofta med välkända amerikanska skribenter, de är sociala och okomplicerade.
Ett trevligt bemötande = det blir ett köp

Men Lars, det är ju inte konstigare än att vi får svar i diskussioner av våra egna superstars som Joakim, Micke Risedal, Lars Kjelllberg, Lennart eller Stefan Olsson bara för att nämna några som alla inom sina områden bidragit till att öka kunskaperna på ett avgörande sätt hos oss alla genom att hjälpa till att reda ut den allmänna digitalfotoförvirringen bl.a. här på FS. Vi har bara att tacka för att de verkar tycka det är lite kul att bedriva ett folkuniversitet i digitalfoto på sin fritid i närmast realtid. Det är verkligt beundransvärt det de gör. Både Stefan och Joakim verkar nästan hovra lite över oss i tysthet och verkar se med osviklig precision när någon diskussion inom deras specialområden behöver lite uppstyrning. Med varsam hand ingriper de ofta och styr upp diskusioner som åkt av banan - inte sällan p.g.a. någon onödig konflikt.

Det är nästan lite kusligt men väldigt bra :).

Vi kan ju bara fråga oss varför vi ibland håller experter omedvetet högre bara för att de kommer utifrån. Det finns väldigt mycket kunskap bland dessa distingerade herrar och många andra också ingen i övrigt nämnd eller glömd.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar