Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bygger Mats upp sitt liv på om den kommer?

Är en kunnig fotograf inte intresserad av senaste verktyget? Är det därför du saluför Sony RX100 dagligen i den tråden som jordens åttonde underverk?

Stekpannejämförelsen haltar något så infernaliskt. Välj ett F1 stall istället. Kanske de ska köra med en tre år gammal bil, det kvittar väl vilken bil det är om föraren är bra nog?

Här är en kamera för en kock som dig:

http://www.dpreview.com/products/canon/compacts/canon_g1

Var det dig jag svarade till och skojade med, kanske?
Mats har humor, vilket du inte har, - eftersom du gick till attack, barnsligt!

RX100 har jag inte "salufört" på sin egen tråd, dagligen (?) har inte tid till det, det behövs inte, den säljer sig så pass bra iaf, i de flesta affärer är det få ex. kvar.
RX100:n har jag köpt för sin kompakthet, - inte för att den är bäst, bara tillräckligt bra, en viss skillnad.
Stekpannan är riktigt bra, F1 kärror för dyra! :) :)

Kommer med säkerhet presenteras på Photokina i slutet av september eller strax före det.
Leveranser sker några veckor efter som brukligt med Sony, så den finns att köpa i butik i mitten av oktober eller så. Tryggt med Sony som inte håller på med såna där dumheter som vissa andra som "lanserar" en kamera som inte är klar och finns att tillgå förrän ett år efter eller så.

Jag gissar att du tänker på 1DX som vanligt när du drar upp det där med försenad leverans. Den visades i oktober 2011 och var tänkt att börja levereras i mars, och sedan dröjde det till sommaren innan de första exemplaren hittade ut.

NEX-7 presenterades i augusti 2011 och var synnerligen inte lätt att få tag på förrän maj i år, även om några fick sina så tidigt som slutet på januari (har jag för mig).

Jag blir inte det minsta förvånad om väntan på Sonys kommande produkter (är ju ett gäng som förväntas presenteras inom kort) blir åtminstone fram till jul. Jag tycker heller inte att det är något fel eller konstigt med det. Det vore förstås kul om det var som med t.ex. Apples produkter som brukar gå att köpa kort tid efter presentationen (fast inte alltid i Sverige) :)

Jag gissar att du tänker på 1DX som vanligt när du drar upp det där med försenad leverans. Den visades i oktober 2011 och var tänkt att börja levereras i mars, och sedan dröjde det till sommaren innan de första exemplaren hittade ut.

NEX-7 presenterades i augusti 2011 och var synnerligen inte lätt att få tag på förrän maj i år, även om några fick sina så tidigt som slutet på januari (har jag för mig).

Jag blir inte det minsta förvånad om väntan på Sonys kommande produkter (är ju ett gäng som förväntas presenteras inom kort) blir åtminstone fram till jul. Jag tycker heller inte att det är något fel eller konstigt med det. Det vore förstås kul om det var som med t.ex. Apples produkter som brukar gå att köpa kort tid efter presentationen (fast inte alltid i Sverige) :)

I Degerfors där jag bor har vi väntat på en simhall sedan 50-talet, det blir nog aldrig någon simhall.

I Degerfors där jag bor har vi väntat på en simhall sedan 50-talet, det blir nog aldrig någon simhall.

Jamen då har ju du ditt på det torra:)

Så länge ska nog inte en A99 dröja, den kommer säkert med tiden. Men jag håller nog med larsborg om att har man en A77 så sitter man inte sjön (eller bassängen) precis.

Håller på och lär mig nyckerna och egenheterna hos D800 och 5DMkIII. Jämförelsefilerna från A77 står sig väldigt bra i jämförelse (trots att det "bara" är en APS-C). I en del fotosituationer är den t o m bättre, anser jag.

Många verkar vilja göra fotograferandet till en typ av tävling. För mig är det numera mest en livsstil och tävlar jag med någon är det mig själv. Gick faktiskt en liten runda med min gamla 20D i dagens ruskväder och noterade att det fortfarande går att ta utmärkta bilder med den.

Kamerorna har förvisso utrustats med mer eller mindre nödvändiga finesser, men utvecklingen vad gäller det rent basala går inte så fort som många vill göra gällande.

Och sedan kommer väl en eller flera obligatoriska kommentarer om att "bilderna inte hade blivit sämre med en modernare kamera utan rentav kanske bättre". Men det bjuder jag på.

//Lennart

När jag och Martin körde 1DX och D4 för fotografering av agility blev det något av en tävling - inte mellan oss, utan för att se vilken av kamerorna som lyckades bäst med att sätta fokus med långa telen på korta avstånd :)

Jamen då har ju du ditt på det torra:)

Så länge ska nog inte en A99 dröja, den kommer säkert med tiden. Men jag håller nog med larsborg om att har man en A77 så sitter man inte sjön (eller bassängen) precis.

Håller på och lär mig nyckerna och egenheterna hos D800 och 5DMkIII. Jämförelsefilerna från A77 står sig väldigt bra i jämförelse (trots att det "bara" är en APS-C). I en del fotosituationer är den t o m bättre, anser jag.

Många verkar vilja göra fotograferandet till en typ av tävling. För mig är det numera mest en livsstil och tävlar jag med någon är det mig själv. Gick faktiskt en liten runda med min gamla 20D i dagens ruskväder och noterade att det fortfarande går att ta utmärkta bilder med den.

Kamerorna har förvisso utrustats med mer eller mindre nödvändiga finesser, men utvecklingen vad gäller det rent basala går inte så fort som många vill göra gällande.

Och sedan kommer väl en eller flera obligatoriska kommentarer om att "bilderna inte hade blivit sämre med en modernare kamera utan rentav kanske bättre". Men det bjuder jag på.

//Lennart

Jag väntade länge på att Konica/Minolta skulle släppa sin första dslr, då kom KMD7D och visade sig vara allt för dyr, bara att vänta igen, KM5D kom entligen, jag hoppades på att den skulle få 8Mp, men icke sa nicke det vart 6Mp, men jag köpte den. ( 2005 )

När jag och Martin körde 1DX och D4 för fotografering av agility blev det något av en tävling - inte mellan oss, utan för att se vilken av kamerorna som lyckades bäst med att sätta fokus med långa telen på korta avstånd :)

Jo, men sånt är ju kul. Som du förstod så menade jag ju tävling mellan personer. Jag tycker det är jätteroligt att stressa upp olika kameror mot varandra. Speciellt vad gäller DR och interpolering och se vilken bild som spricker först.

Annars har jag nog blivit mer som Ferdinand under korkeken. Plåtar väldigt avstressat nuförtiden och mår jättebra av det. Tycker bilderna blir bättre också.

Men sedan ibland när jag tycker mig upptäcka någon brist som inte borde vara där så är det upp med testtavlor, DOF-tabeller och hela baletten samt jämförelser tills ögonen hamnat i nacken. Det borde bipackas en Valium med varje ny kamera eller objektiv.

//Lennart

Det är ungefär samma fördröjning som för New F-1 (1981) så det är inte något jättenytt beteende.

Det är ungefär samma fördröjning som för New F-1 (1981) så det är inte något jättenytt beteende.

Japp! Fick min i maj 1982 och då rådde fortfarande stor brist ytterligare någon tid. Speciellt om man ville ha varianten med sökaren som gav AE. F-1n i vanligt utförande var ju precis som föregångaren F-1 helt manuell med standardsökaren.

//Lennart

Idag, på lunchen, tog jag några bilder med min Contax II (1939) och det verkade gå bra det med. Fast jag vet ju inte säkert förrän filmen är framkallad. Framkallning blir det nog om ett par dagar eftersom det finns flera rutor kvar på rullen.

Oj, oj!

Jag har alla mina analoga kameror kvar, utom Olympus OM-1:an som jag sålde för att finansiera ett köp av en Olympus OM-2 cirka 1976-1977. Därför köpte jag en jättefin OM-1 på Tradera i vintras. Det visade sig vara en OM-1n men det gjorde inget.

Dessutom har jag köpt på mig en hel drös med gamla analoga kameror den senaste tiden. Mest sådana som jag suktade efter på den tiden pengar var en bristvara. Nu är de kamerorna skitbilliga. Det har också blivit en del gamla 1930-, 1940-, 1950- och 1960-talskameror av varierande slag. Ett oavvisligt krav är att kamerorna ska fungera. Jag är inte intresserad av att ha bara ha skyltkameror i ett vitrinskåp. Kameror är till för att fotografera med.

Japp! Fick min i maj 1982 och då rådde fortfarande stor brist ytterligare någon tid. Speciellt om man ville ha varianten med sökaren som gav AE. F-1n i vanligt utförande var ju precis som föregångaren F-1 helt manuell med standardsökaren.

//Lennart

Mjo, det var det jag menade - det där att det tar ett tag mellan presentation och tillgänglighet är vare sig nytt eller konstigt. Jag tycker det är lite fånigt att hela tiden ta upp det som en nackdel från just den kameratillverkaren (som på intet sätt var störst bland pressplåtisar 1982). De blev störst i och med att de satsade stenhårt på långa vita teleobjektiv som var apbra, och i synnerhet när de försåg dem med AF-motorer senare.

1982 gick jag fortfarande i grundskolan och hade inte råd med annat än min Olympus OM-2 som jag snodde av min far. Den levde kvar länge, fast när jag sommarjobbade som fotograf i gymnasiet använde jag helst Nikon F2 med jättemotor - F3 gillade jag inte då LCD-displayen i den sökaren inte var så kul att ha att göra med (och det var inte aktuellt att byta till Canon F1n då).

Det ska rätt mycket till för att pressfotografer ska byta mellan C och N, och att få dem att byta till Sony lär ju inte vara direkt enklare. Det sägs att Nikon gav en del stora tidningar väldigt bra inbytespriser när D3 lanserades, och allt det stod Canon på destruerades när de väl bytt - trist att göra så med fina gluggar förstås, men jag förstår att Nikon inte var ett dugg intresserade av att få ut dem på begagnatmarknaden :)

Du har rätt i din skrivning, Anders. Jag syftar mest på märkesbyte när man är yrkesverksam. 1 år efter inköpet av F-1n blev jag fast anställd på blaskan som då höll mig med Nikon (F3 och allehanda gluggar).
Tog en tid att lära om,

Har väl redan berättat att jag senare var tvungen att använda Canonutrustning igen när mina F3:eek:r var på service. Och allting gick "baklänges" trots att vanan från F-1n satt någonstans, men eftersom man plåtade utan AF anno dazumal var det dubbelt jäkligt.

//Lennart

Försening är en sak och det är inte tillverkarnas avsikt. sony råkade ju ut för det med A77 pga högst extraoridninära orsaker då de stora naturkatastroferna kom precis då och ödelade fabrikerna. Extremt stor otur för just Sony och just den produkten.

Sedan har andra också råkat ut för förseningar, D800 pga större efterfrågan än väntat osv.

Men Lansering/tillgänglighet är en helt annan femma när tillverkaren presenterar en produkt och visar upp den och tillkännager att den kommer att finnas tillgänglig om först ett halvår. Det är ju snudd på scam och det var det jag menade inte var seriöst. Att den sen blivit ytterligare försenad ännu lika mycket till när det faktiskt har varit lugnt och inte inträffat nån störning alls egentligen visar ju bara att de inte var riktigt ärliga i första skedet heller, utan snarare en planerad fördröjning.

Det som varit frustrerande med Sony är glappet mellan versionerna, att de gamla kamerorna har utgått och blivit omoderna innan de nya kommer. De har saknats kontinuitet och Sony har inte haft någon FF-modell alls under ett års tid, precis lika som med A700/A77 där det inte fanns nåt alls av lite mer avancerad modell.

Men nu bryr jag mig inte. Den är på gång och tidplanen verkar vettig och jag tror på tillgänglighet redan i oktober/november och inte alls att det ska ta så lång tid som fram till jul. Bara ett fenomen i den här typen av diskussion att först blir de flesta ganska positiva och begeistrade och uppskattar nya roliga grejer som kan tänkas komma och sen lägger det sig och det glider över åt att handla om alla möjliga tillkortakommanden och brister kameran kan komma att ha och när den väl kommer så är många väldigt negativa och letar efter bekräftelse av bristerna.

/Mats

Var det dig jag svarade till och skojade med, kanske?
Mats har humor, vilket du inte har, - eftersom du gick till attack, barnsligt!

RX100 har jag inte "salufört" på sin egen tråd, dagligen (?) har inte tid till det, det behövs inte, den säljer sig så pass bra iaf, i de flesta affärer är det få ex. kvar.
RX100:n har jag köpt för sin kompakthet, - inte för att den är bäst, bara tillräckligt bra, en viss skillnad.
Stekpannan är riktigt bra, F1 kärror för dyra! :) :)

Det var väl ett onödigt påhopp. Klart att det var ett skämt osv men blir inte alltid så tydligt.
Dessutom är i ett öppet forum inte alls inlägg privat kommunikation, utan vem som helst kan kommentera vilket inlägg som helst.

Kristoffer har dessutom rätt.

Du har väl nästan gått överstyr med att RX100 ska göra att systemkameror blir utrotade. Den är bra och för att vara kompakt så är den fantastisk och för vissa situationer är den idealisk, men det finns utrymme för olika typer av kameror för olika tillfällen och en liten sensor kan inte leverera som en stor sensor, ett pytteobjektiv kan inte leverera som högklassig ljusstark optik som är utbytbar, enkel kontrast-AF kan inte mäta sig mot blixtsnabb PDAF osv.

Jag blir så less på de här polariseringarna antingen/eller och t.ex. det där förbaskade skitsnacket av Leif i den andra tråden. Om man är tekniskt intresserad och vill ha bra grejer så är man en kass fotograf osv. Snarare tvärtom att det visar att man faktiskt bryr sig om bild ur fler dimensioner. Tror att alla här självklart är intresserad av bildskapande, varför ska man annars köpa kameror och tillbehör för 50000 kr eller mer?

Att göra det till någon tävling om vem som tar bäst bildder osv är löjligt. Dels är det subjektivt , men det beror också på vilken typ av bilder man koncentrerar sig på.

Själv vill jag ha grejer som har kapacitet att leverera bästa tänkbara tekniska kvalitet, men ändå till en rimlig kostnad. Blir lite dyrare än de enklaste instegsmodellerna och ger förhållandevis mycket mer kvalitet för pengarna, men sen saktar det av och man får betala oerhört mycket mer för bara minimal förbättring. På det sättet känns A99 helt perfekt för mig.

Självklart ersätter inte bra utrustning skickligt handhavande och ett visst konstnärligt sinne, noggrannhet och initiativ, samt även tur mm. Däremot att lyckas ta riktigt bra bilder men att de inte håller en tillräckligt hög teknisk kvalitet så att de är brusiga eller oskarpa eller saknar detaljering för att utrustningen inte räckt till skulle kännas rktigt surt. Jag har lite såna och det är inte kul. Har också ett par förstoringar jag är rätt nöjd med och en hel del bra bilder som ligger på vänt och ska bildbehandlas omsorgsfullt och göras något av när jag får tid till det.

Jag har sett helt makalösa bilder från flitiga skribenter här som inte publicerar något på FS.

Det finns ett "argument" som titt som tätt dyker upp när någon frågar. "Alla kameror är bra idag, köp en av ett känt märke som du tycker är skön att hålla i och som dina kompisar har".

Skitsnack! Det är en avsevärd skillnad av vad olika grejer kan hjälpa till med när det gäller prestanda vid svagt ljus, oskärpeeffekter, detaljering osv , samt funktioner som hjälper till att ta bättre biider som LV med AF, exakt fokusering, bildstabilisering, trådlös blixtstyrning, AF vid filmning, snabb serietagning mm.

Så varför ständigt detta klankande på att om man diskuterar teknik så är man en kass fotograf. "Ni pixelpeepare jämfört med oss som sätter bilden främst" och annat skit. Det behöver inte finnas brasklappar i var varenda inlägg att man visst kan fotografera också, eller om man diskuterar om Sonys kameror att man minsann tycker andra märken är bra också.

/Mats

Jag fick min NEX 7 i mellandagarna i december redan. Sony Center hade fått en liten sändning på en handfull kameror och jag fick det tredje exet tror jag. Sedan blev det helt stopp. Inte ens killar som Gary Friedman i USA fick en NEX 7 förrän en bra bit in på detta året. Det kan jag nog tycka var en lite skev prioritering. Han undrade om han kunde få låna min men där gick min gräns :).

Men Sony Center gjorde inga andra avvägningar annat än att man faktiskt ställt sig i kö. Sen var det FIFO som gällde (först in först ut).

...

Jag blir så less på de här polariseringarna antingen/eller och t.ex. det där förbaskade skitsnacket av Leif i den andra tråden. Om man är tekniskt intresserad och vill ha bra grejer så är man en kass fotograf osv. Snarare tvärtom att det visar att man faktiskt bryr sig om bild ur fler dimensioner. Tror att alla här självklart är intresserad av bildskapande, varför ska man annars köpa kameror och tillbehör för 50000 kr eller mer?
...

/Mats

Den dagen du lär dej att läsa de jag skriver och citera resp referera detta på ett korrekt sätt så blir du nog gladare och dessutom mer trovärdig överlag skulle jag tro.

Kanske....

Den som är ser blidskapandet som det primära med fotografin skaffar självklart grejor som räcker till för eget ändamål baserat på egen kunskap om tekniska prylar och ofta med råd av andra väldigt tekniskt kunniga och fotograferande bildskapare inom liknande genrer.

Det är inget skitsnack att i ett köpråd föra fram argumentet "Att alla kameror är bra idag, köp en av ett känt märke som du tycker är skön att hålla i och som dina kompisar har" då det faktiskt är bara ren fakta. Om man försöker se till bra, bättre, bäst så är det klassvis väldigt små praktiska skillnander även om de teoretsikta tekniksiffrorna ofta vill framhäva något annat på ett tröttsamt vanligt krämarvis. För att inte prata om alla "rumors" som många gladeligen sväljer med hull och hår...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar