Var det dig jag svarade till och skojade med, kanske?
Mats har humor, vilket du inte har, - eftersom du gick till attack, barnsligt!
RX100 har jag inte "salufört" på sin egen tråd, dagligen (?) har inte tid till det, det behövs inte, den säljer sig så pass bra iaf, i de flesta affärer är det få ex. kvar.
RX100:n har jag köpt för sin kompakthet, - inte för att den är bäst, bara tillräckligt bra, en viss skillnad.
Stekpannan är riktigt bra, F1 kärror för dyra!
Det var väl ett onödigt påhopp. Klart att det var ett skämt osv men blir inte alltid så tydligt.
Dessutom är i ett öppet forum inte alls inlägg privat kommunikation, utan vem som helst kan kommentera vilket inlägg som helst.
Kristoffer har dessutom rätt.
Du har väl nästan gått överstyr med att RX100 ska göra att systemkameror blir utrotade. Den är bra och för att vara kompakt så är den fantastisk och för vissa situationer är den idealisk, men det finns utrymme för olika typer av kameror för olika tillfällen och en liten sensor kan inte leverera som en stor sensor, ett pytteobjektiv kan inte leverera som högklassig ljusstark optik som är utbytbar, enkel kontrast-AF kan inte mäta sig mot blixtsnabb PDAF osv.
Jag blir så less på de här polariseringarna antingen/eller och t.ex. det där förbaskade skitsnacket av Leif i den andra tråden. Om man är tekniskt intresserad och vill ha bra grejer så är man en kass fotograf osv. Snarare tvärtom att det visar att man faktiskt bryr sig om bild ur fler dimensioner. Tror att alla här självklart är intresserad av bildskapande, varför ska man annars köpa kameror och tillbehör för 50000 kr eller mer?
Att göra det till någon tävling om vem som tar bäst bildder osv är löjligt. Dels är det subjektivt , men det beror också på vilken typ av bilder man koncentrerar sig på.
Själv vill jag ha grejer som har kapacitet att leverera bästa tänkbara tekniska kvalitet, men ändå till en rimlig kostnad. Blir lite dyrare än de enklaste instegsmodellerna och ger förhållandevis mycket mer kvalitet för pengarna, men sen saktar det av och man får betala oerhört mycket mer för bara minimal förbättring. På det sättet känns A99 helt perfekt för mig.
Självklart ersätter inte bra utrustning skickligt handhavande och ett visst konstnärligt sinne, noggrannhet och initiativ, samt även tur mm. Däremot att lyckas ta riktigt bra bilder men att de inte håller en tillräckligt hög teknisk kvalitet så att de är brusiga eller oskarpa eller saknar detaljering för att utrustningen inte räckt till skulle kännas rktigt surt. Jag har lite såna och det är inte kul. Har också ett par förstoringar jag är rätt nöjd med och en hel del bra bilder som ligger på vänt och ska bildbehandlas omsorgsfullt och göras något av när jag får tid till det.
Jag har sett helt makalösa bilder från flitiga skribenter här som inte publicerar något på FS.
Det finns ett "argument" som titt som tätt dyker upp när någon frågar. "Alla kameror är bra idag, köp en av ett känt märke som du tycker är skön att hålla i och som dina kompisar har".
Skitsnack! Det är en avsevärd skillnad av vad olika grejer kan hjälpa till med när det gäller prestanda vid svagt ljus, oskärpeeffekter, detaljering osv , samt funktioner som hjälper till att ta bättre biider som LV med AF, exakt fokusering, bildstabilisering, trådlös blixtstyrning, AF vid filmning, snabb serietagning mm.
Så varför ständigt detta klankande på att om man diskuterar teknik så är man en kass fotograf. "Ni pixelpeepare jämfört med oss som sätter bilden främst" och annat skit. Det behöver inte finnas brasklappar i var varenda inlägg att man visst kan fotografera också, eller om man diskuterar om Sonys kameror att man minsann tycker andra märken är bra också.
/Mats