Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag säger inte heller något om att man förmodligen vet det mesta om vilken utrustning som är bäst i alla situationer om man började med avancerad fotografering i mars 2011.

Lång erfarenhet slår inte alltid snabb kunskapsinhämtning. Brutus Östling är ett exempel på någon som snabbt blev jätteduktig på "avancerad" fotografering.

Lång erfarenhet slår inte alltid snabb kunskapsinhämtning. Brutus Östling är ett exempel på någon som snabbt blev jätteduktig på "avancerad" fotografering.

Det är helt riktigt, och Brutus har nog aldrig heller sagt att det blir bättre med dyrare prylar, även om det underlättar :)

Nä nä, jag försöker inte alls påverka dig att skriva något om dina väl utförda tester mellan olika kameror, eller dina vanligen väl framförda argument varför APS-C faktiskt inte måste vara sämre än FX.

Jag skrev ju t.ex. själv inget om att jag faktiskt lyckats fotografera fågeljävlar med både APS-C (visserligen Canon då) och ett manuellt Nikon 300 mm. Jag skrev heller inget om att det gick att fotografera sport med manuella objektiv och film som inte direkt underlättade.

Framför allt skrev jag ingenting om det absurda i att ge en hobbyist som kommer från kompaktkamera rådet att köpa en FF-kamera med svindyra gluggar (oavsett märke). En del dumheter är så absurda så de knappt går att kommentera ...

I sanningens namn vågar jag inte skriva ett inlägg där. Försökte faktiskt nyss, men tryckte aldrig på Skicka Svar-knappen. Hur vänligt jag än försökte formulera mig skulle förmodligen den kommentaren renderat mig 30 dagars avstängning.

Tänker mest på TS som verkligen ärligt ställde en fråga och lika ärligt påpekade sin okunskap samt vilja att lära. TS fick väl en del vettiga svar men det tycks vara en oskriven "naturlag" att det alltid i sådana här sammanhang dyker upp en slik individ och får det att spåra ur. Om nu denna "naturlag" är oskriven hade det bästa varit om denna individ gjort sitt inlägg oskrivet.

Det finns otaliga trådar som inletts på liknande sätt och sam havererar när "rådgivarna" dessutom råkar i luven på varandra om vad som är bäst för dem. TS/frågeställaren glöms bort.

//Lennart

Lång erfarenhet slår inte alltid snabb kunskapsinhämtning..

Snabb kunskapsinhämtning är icke att förakta, men lång erfarenhet är troligen en lämpligare egenskap när det gäller ren rådgivning till en nybörjare.

Somliga lär sig så snabbt att de inte ens hinner göra de misstag som ger bra erfarenhet. Misstagen kommer då ofta när de tror sig vara förbi det stadiet.

Så ibland är det jäkligt rätt att göra fel för sin utvecklings skull, tror jag. Rätt och fel ska tajma varandra.

//Lennart

I sanningens namn vågar jag inte skriva ett inlägg där. Försökte faktiskt nyss, men tryckte aldrig på Skicka Svar-knappen. Hur vänligt jag än försökte formulera mig skulle förmodligen den kommentaren renderat mig 30 dagars avstängning.

Tänker mest på TS som verkligen ärligt ställde en fråga och lika ärligt påpekade sin okunskap samt vilja att lära. TS fick väl en del vettiga svar men det tycks vara en oskriven "naturlag" att det alltid i sådana här sammanhang dyker upp en slik individ och får det att spåra ur. Om nu denna "naturlag" är oskriven hade det bästa varit om denna individ gjort sitt inlägg oskrivet.

Det finns otaliga trådar som inletts på liknande sätt och sam havererar när "rådgivarna" dessutom råkar i luven på varandra om vad som är bäst för dem. TS/frågeställaren glöms bort.

//Lennart

Den där tråden ser jag mer som en kunnig person skapat för att trolla fram värdefull trafik för den här sajtens intäkter när trafiken saktat ner här i forumen. D E skapade själv t.ex. den ultimata OT-tråden Apple är sämst/bäst för nåt år sen på denna fotosajt när en annan riktig het "tyckatråd" började sakta ner...

Tack och lov så finns det många teknikkunniga här i forumen som effektivt går in och rättar till missförstånd så dessa debattdrivande okunnskapstrådar snabbt saktar in med stigande kunskap bland debattdeltagarna men även med lägre trafik som en lite negativ följd.

Kanske vi hörs igen här i forumen... ;-))

Snabb kunskapsinhämtning är icke att förakta, men lång erfarenhet är troligen en lämpligare egenskap när det gäller ren rådgivning till en nybörjare.

Somliga lär sig så snabbt att de inte ens hinner göra de misstag som ger bra erfarenhet. Misstagen kommer då ofta när de tror sig vara förbi det stadiet.

Så ibland är det jäkligt rätt att göra fel för sin utvecklings skull, tror jag. Rätt och fel ska tajma varandra.
Det ligger mycket i det.

Jag tycker dock att lång erfarenhet ibland överskattas. Jag är lite trött på attityder i stil med "Jag har hållit på med det här sen innan du var född, lille vän, så jag vet bättre än du".

Det brukar oftast vara medelålders män som har den inställningen. Medelålders kvinnor har den väldigt sällan av någon underlig anledning ...

Det ligger mycket i det.

Jag tycker dock att lång erfarenhet ibland överskattas. Jag är lite trött på attityder i stil med "Jag har hållit på med det här sen innan du var född, lille vän, så jag vet bättre än du".

Det brukar oftast vara medelålders män som har den inställningen. Medelålders kvinnor har den väldigt sällan av någon underlig anledning ...

Ja, och det ligger mycket i det du skriver också. Gubbjävlar med den attityden är ju ett rent gissel. Läser jag vissa av mina inlägg märker jag att jag tyvärr förfallit till sådant beteende. Och kommer sannolikt att göra det igen. Dock inte med avsikt.
Tror det viktigaste är att försöka hålla sig från en "von oben-attityd" när råd ska ges till en nybörjare.
Tyvärr är det inte det lättaste eftersom det lätt slinker med förkortningar och begrepp som DR, diffraktion, CA, purple fringe etc...etc..

Huvudsaken är nog att den person som delar ut råd har en pedagogisk ådra. Sedan må kunskaperna vara inhämtande genom snabb inlärning eller lång erfarenhet..

//Lennart

Hur kan du tro det?:):)
Självklart gör vi det såvida tvångströjan inte hindrar dig från att hantera ett T-bord.:)
(Min sitter ganska löst)

//Lennart

Jo Dr Ana L Ogorova har lättat på tyrcket åt mej oxå ;-)
Men det var just T-bordet Log I Tech som gick soppa torsk ;-))

Det verkar lugnt och fridfullt här i tråden och A99 lyser mest med sin frånvaro. Vi var ju inne på AF och flygande fågel ett tag så kan väl bjuda på en till för att någorlunda hålla mej till trådens röda :)

Den här blev jag lite glad över att jag AF satt på där nere på Nabben. Det har nog sina förklaringar men jag blev riktigt glad över att den satt :)
Hela bilder på både flygande och sittande fåglarr här
http://wildlifephotographer.se/blog/?p=9753
Men nu ska jag sluta med det här "reklameriet"...innan jag får på moppo :-(

Bilagor

• elobe_53371.jpg
    elobe_53371.jpg
    93.9 KB · Visningar: 218
Apropå urspårade trådar så är väl den här ett bra exempel på en sådan skulle jag tro att många tycker. Men TS grundförutsättningar var ju att skapa en helt fri tråd med möjligheter att resonera om allt i väntan på A99, om den nu kommer nångång? Om den inte kommer inom denna evighet så är det ju perfekt för trådens nuvarande och odödliga syfte ;-)

"Rättshaveriets" ultimata tråd är nog ändå utan tvekan denna:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1859814#post1859814
+2220 inlägg and still counting!

Det ligger mycket i det.

Jaa, kanske det men det kan ju vara så att medelålders kvinnor av någon anledning inte skriver här men väl ger uttryck för sin långa erfarenhet till yngre kvinnor i andra forum och kanske ännu hellre i sammanhang IRL som vi aldrig bevistar :). Har du hört talas om kvinnors svärmorsproblem? Ibland kan man nästan tro att alla kvinnor som är yngre än sin svärmor i varierande grad har dem - i alla fall om man ser på film :). Svärmor är ju rena arketypen. Svärfäder däremot hör man inte mycket om av något outgrundligt skäl.

Apropå urspårade trådar så är väl den här ett bra exempel på en sådan skulle jag tro att många tycker. Men TS grundförutsättningar var ju att skapa en helt fri tråd med möjligheter att resonera om allt i väntan på A99, om den nu kommer nångång? Om den inte kommer inom denna evighet så är det ju perfekt för trådens nuvarande och odödliga syfte ;-)

"Rättshaveriets" ultimata tråd är nog ändå utan tvekan denna:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1859814#post1859814
+2220 inlägg and still counting!

Terjetråden rör ju på sig ibland också :)

Man skulle kanske sätta upp en pjäs med lika sparsmakad dekor som används "I väntan på Godot". Titeln är given: "I väntan på A99".

Dialogen skulle kunna vara lösryckta fraser ur olika inlägg här på tråden. Utan interpunktering likt James Joyces "Ulysses".

En given uppföljare blir "OT-polisens dilemma"

Vidare torde "Emulsioner vi glömt" med underrubriken Senila Analoga Fotografer berättar minnen de glömt för varandra bli om inte en succé så i alla fall en utdragen historia.

Gonatt på Er

//Lennart

Man skulle kanske sätta upp en pjäs med lika sparsmakad dekor som används "I väntan på Godot". Titeln är given: "I väntan på A99".

Dialogen skulle kunna vara lösryckta fraser ur olika inlägg här på tråden. Utan interpunktering likt James Joyces "Ulysses".

En given uppföljare blir "OT-polisens dilemma"

Vidare torde "Emulsioner vi glömt" med underrubriken Senila Analoga Fotografer berättar minnen de glömt för varandra bli om inte en succé så i alla fall en utdragen historia.

Gonatt på Er

//Lennart

Jag lägger mej nog på soffan och väntar några veckor och med en bunt böcker av Alistar Maclean till nöje så slipper jag bry min skalle på nåt som kanske aldrig kommer :)

Jag lägger mej nog på soffan och väntar några veckor och med en bunt böcker av Alistar Maclean till nöje så slipper jag bry min skalle på nåt som kanske aldrig kommer :)

Kanske aldrig kommer?
Vad har du fått den iden ifrån? När hade zu för äntat att den skulle annonseras?

Kommer med säkerhet presenteras på Photokina i slutet av september eller strax före det.
Leveranser sker några veckor efter som brukligt med Sony, så den finns att köpa i butik i mitten av oktober eller så. Tryggt med Sony som inte håller på med såna där dumheter som vissa andra som "lanserar" en kamera som inte är klar och finns att tillgå förrän ett år efter eller så.

Har du någon egen privat källa med i insidesinformation som är tvärtemot alla a dra uppgifter som framkommit, eller är det bara egna påhitt?

/Mats

Kanske aldrig kommer?
Vad har du fått den iden ifrån? När hade zu för äntat att den skulle annonseras?

Kommer med säkerhet presenteras på Photokina i slutet av september eller strax före det.
Leveranser sker några veckor efter som brukligt med Sony, så den finns att köpa i butik i mitten av oktober eller så. Tryggt med Sony som inte håller på med såna där dumheter som vissa andra som "lanserar" en kamera som inte är klar och finns att tillgå förrän ett år efter eller så.

Har du någon egen privat källa med i insidesinformation som är tvärtemot alla a dra uppgifter som framkommit, eller är det bara egna påhitt?

/Mats

Ha is i magen, Mats!
Klart han skojar med dig!
A99 är bara ett "verktyg", som alla andra, lite modernare, - ingen vettig människa bygger upp sitt liv på, om den kommer eller inte kommer i höst!
Egentligen, är det väl skitsamma, när du redan har en A77, - den slår det mesta fortfarande på marknaden!
En kunnig fotograf är inte så värst intresserad av det senaste "verktyget", - är man inkörd på en speciell modell, då blir det resultat, superbilder alltså!
Jämför, - ingen 5-xxxxx stjärnkock jagar ständigt nya stekpannor, - men mat blir det ändå, som få kan prestera, lika bra! :) :)

Ha is i magen, Mats!
Klart han skojar med dig!
A99 är bara ett "verktyg", som alla andra, lite modernare, - ingen vettig människa bygger upp sitt liv på, om den kommer eller inte kommer i höst!
Egentligen, är det väl skitsamma, när du redan har en A77, - den slår det mesta fortfarande på marknaden!
En kunnig fotograf är inte så värst intresserad av det senaste "verktyget", - är man inkörd på en speciell modell, då blir det resultat, superbilder alltså!
Jämför, - ingen 5-xxxxx stjärnkock jagar ständigt nya stekpannor, - men mat blir det ändå, som få kan prestera, lika bra! :) :)

Bygger Mats upp sitt liv på om den kommer?

Är en kunnig fotograf inte intresserad av senaste verktyget? Är det därför du saluför Sony RX100 dagligen i den tråden som jordens åttonde underverk?

Stekpannejämförelsen haltar något så infernaliskt. Välj ett F1 stall istället. Kanske de ska köra med en tre år gammal bil, det kvittar väl vilken bil det är om föraren är bra nog?

Här är en kamera för en kock som dig:

http://www.dpreview.com/products/canon/compacts/canon_g1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar