Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tackar för tipset ska ringa dem imorgon så får vi se.

Godernatt !
/LEE

Nå, hur gicke det. Köpte du nån kamera?
Vrt inte varför du ska ringa dagen efter, det är ju bara att klicka på köp-knappen. Finns ju inte mycket att diskutera om kameran och att förhandla om priset är nog inte möjligt ändå.

Så Lennart, är du också en lycklig ägaren av en Nikon D800E nu?

Faskiken, jag vill också ha en såm kamera, men passar yvärr inte min budget nu. Skulle jag köpa en så skulle det bli E-modellen även om den är lite begränsande som allround pga moire i vissa situationer. ättre att i så fall ha en kamera till och om men verkligen vill att det "biter" och få maximal kvalitet så är det E som gäller för min del.

/Mats

Nå, hur gicke det. Köpte du nån kamera?
Vrt inte varför du ska ringa dagen efter, det är ju bara att klicka på köp-knappen. Finns ju inte mycket att diskutera om kameran och att förhandla om priset är nog inte möjligt ändå.

Faskiken, jag vill också ha en såm kamera, men passar yvärr inte min budget nu. Skulle jag köpa en så skulle det bli E-modellen även om den är lite begränsande som allround pga moire i vissa situationer. ättre att i så fall ha en kamera till och om men verkligen vill att det "biter" och få maximal kvalitet så är det E som gäller för min del.

/Mats

Mjaa klicka och köpa till det pris dom satt ut och som är ett rekommenderat "kartell"Pris känns ju inte bra om det inte vore som en del säger när man ställer frågan kan ni göra ett bättre pris.
Nä vi kan sälja ändå så varför skulle vi sänka priset ?

I min värld så finns det ju en asspect till och det är ju gör mig glad och jag handlar av er.
Den kameran som Kamera kungen hade inne fick jag ej fast jag var tidigt ute med ett mail redan på natten och den såldes tidigt på morgonen sa dom. Men jag fick gärna en som reserverats om den inte hämtades innan 18:00 och det gjordes den hehe.
Så blev det med den affären.

Men det måste ha levereras massor av D800E denna vecka för både Scandinavian Photo och Cyber Photo ringde samma dag och ville skicka mig kameror och dom har gett mig bra priser liksom Kamera Kungen gjorde med den jag inte fick. Så helt omöjligt är det ju inte att få ett bra pris om man handlar av rätt återförsäljare.
Ska tilläggas att jag har fått bra pris på både kamerahuset och tillbehören. Lättare till bra pris om man köper ett helt system.
Det blev ju 2 objektiv samt 2 minne kort också.
Trolig leverans på onsdag nästa vecka.

Som andra kamera som alltid är med kommer jag att köpa Sony RX100 när den kommer ut.

Men ännu ett tack för hjälpen Mats !
Glad midsommar /LEE

Nej, inte ett utan ett halvt steg. Och det handlar egentligen inte om en förlust i sig. Det ljuset dirigeras istället om till AF-sensorerna, som alltså får betydligt mer ljus än vad AF-sensorerna i DSLR-kamerorna får. Det visar ju sig också att A77 fokuserar problemfritt i betydligt sämre ljus än vad någon DSLR-kamera klarar av. Sony behöver dock utveckla sina AF-algoritmer en del (framförallt när det gäller att följa motiv som kastar sig fram och tillbaka).
.

Ljus som går genom objektivet men inte kommer fram till sensorn måste väl anses som förlorade eller?

Ljus som går genom objektivet men inte kommer fram till sensorn måste väl anses som förlorade eller?

Ja, det går inte att diskutera bort att så är fallet. Men huvudfrågan är vad dom egentligen blir slutresultatet, anser jag.

Vi kan jämföra 2 kameror med exakt samma sensor: A77 och NEX-7 på 24 Mp. NEX:en har "fritt blås" medan A77 har spegelfilm via SLT-teknik emellan objektiv och sensor. Jag har båda och kan jämföra med samma objektiv (vilket självfallet gjorts). Adaptern till NEX LA-EA1 saknar spegelfilm.

Det är faktiskt mycket svårt att se skillnad, rättare sagt ingen alls efter rawkonvertering från iso 100 upp till 1600. Vid 3200 får NEX en liten fördel vad gäller mindre brus. Men den är inte stor.

Fast hur man än diskuterar har det de facto försvunnit ljus på vägen. Tack vare en bra sensorteknologi kompenseras det hela i viss mån. Sedan får man väga in de fördelar SLT-tekniken ger och göra en avvägning om det passar en eller inte.

//Lennart

/Mats

Har en D800. Valde bort alternativet D800E. Personligen fick jag ingen fördel med E-varianten för min typ av fotografering, vilket kanske kan ses som förvånande då jag är extremt noga med detaljering.

Fick prova en E och på samma motiv gick filerna på den vanliga D800 att skärpa upp kraftigare så att resultaten såg lika ut. E-varianten tål inte mycket skärpning. Båda kamerorna är känsliga för moiré, E-varianten lite mer.

D800:ans styrka jämfört med en A900 är främst det dynamiska omfånget och mindre brus. Vid basiso och mer normala värden gör de 12 extra MP inte så stor skillnad. LV:n är inte i klass med exv den på A77 och så saknar den ju fokuspeaking, men har istället en väldigt trevlig mattskiva där kontrasten är så bra att den går lättare att fokusera manuellt än A900.

D800:s bildresultat är idag, enl min åsikt helt outstanding sett över en bredare linje.
Men A77 är en roligare kamera, tycker jag.

//Lennart

Har en D800. Valde bort alternativet D800E. Personligen fick jag ingen fördel med E-varianten för min typ av fotografering, vilket kanske kan ses som förvånande då jag är extremt noga med detaljering.

Fick prova en E och på samma motiv gick filerna på den vanliga D800 att skärpa upp kraftigare så att resultaten såg lika ut. E-varianten tål inte mycket skärpning. Båda kamerorna är känsliga för moiré, E-varianten lite mer.

D800:ans styrka jämfört med en A900 är främst det dynamiska omfånget och mindre brus. Vid basiso och mer normala värden gör de 12 extra MP inte så stor skillnad. LV:n är inte i klass med exv den på A77 och så saknar den ju fokuspeaking, men har istället en väldigt trevlig mattskiva där kontrasten är så bra att den går lättare att fokusera manuellt än A900.

D800:s bildresultat är idag, enl min åsikt helt outstanding sett över en bredare linje.
Men A77 är en roligare kamera, tycker jag.

//Lennart

För mig så var E varianten helt klar eftersom jag heter Edlund.
Detta med moiré skrämde mig en del men efter att ha sätt många bilder från både D800 och D800E så tyckte inte jag att skillnaden var så stor och att D800 också kunde bidraga med moiré i kanske en mindre utrstäckning men ändå fanns där.

Ska bli helt enekelt kul när jag äntligen får den så jag själv kan avgöra hur himla mycket bättre den kommer att fungera i mitt arbete.
Blir det mindre brus i Bas isot så är en del vunnet samt DR i först och främst lågdagrarna hoppas jag på.

Att sedan Nikon har tänkt till bra mycket längre än Canon gjort med en så användbar sak som möjlighet till crop lägen samt inbyggd blixt och stänga okularet med en spak istället för en plastbit är ju hur bra som helst. Så detta avgjorde köpet men hade Sony fått fram sin A99:a snabbare så var den som A77 en mycket intressant och kul kamera.

Glad midsommar till alla trevliga FS med lemmar och er vackra utan en extra kram. /LEE

För mig så var E varianten helt klar eftersom jag heter Edlund.
Detta med moiré skrämde mig en del men efter att ha sätt många bilder från både D800 och D800E så tyckte inte jag att skillnaden var så stor och att D800 också kunde bidraga med moiré i kanske en mindre utrstäckning men ändå fanns där.

Ska bli helt enekelt kul när jag äntligen får den så jag själv kan avgöra hur himla mycket bättre den kommer att fungera i mitt arbete.
Blir det mindre brus i Bas isot så är en del vunnet samt DR i först och främst lågdagrarna hoppas jag på.

Att sedan Nikon har tänkt till bra mycket längre än Canon gjort med en så användbar sak som möjlighet till crop lägen samt inbyggd blixt och stänga okularet med en spak istället för en plastbit är ju hur bra som helst. Så detta avgjorde köpet men hade Sony fått fram sin A99:a snabbare så var den som A77 en mycket intressant och kul kamera.

Glad midsommar till alla trevliga FS med lemmar och er vackra utan en extra kram. /LEE

Om jag hade haft en annan ekonomisk situation än för tillfället så hade jag definitivt haft en D800E, men nu blev det inte så.

Visst är 36megapixlaren fin, men revolutionerande är det egentligen inte. Vad jag förstår så är det i princip den fina 16megapixlaren fast i större format. Vanlig DSLR-teknik och rätt modern, men inget revolutionerande i sig. Visst den bästa kameran, men jag kanavvakta ett tag, eller är tvungen rättare sagt.

Har funderat en del på den kommande Sony FF. Liten besvikelse med bara 24 megapixel, men det är ju en helt ny generations sensor som mycket väl kan vara totalt outstanding. Gissar att den kan bli helt överjäkligt bra och totalt utklassa allt annat i den klassen när det gäller ISOprestanda. Kameran lär ju också bli snabb, minst 12fps, men kanske lite mer tom. Samma informationsmängdd som A77 och snabbare processor och större buffert så kan det bli en otroligt häftig kamera som inte bara piskar Canon 5D rejält, men också 1DX och Nikon D4.

Jag hoppar över A77 och omaket att köpa ett annat märke för att ha en FF och väntar ut den nya Sonyn och står i första ledet när den släpps. Ser sjukt mycket fram emot den kameran tillsammans med original vertikalgrepp. Fantastisk på alla sätt och modern med SLT/EVF av allra bästa klass och inget omodernt mekaniskt härke. Fasiken vad bra det blir. Om man kan ha den i handen i början av November är jag helt nöjd, kan hålla mig ett par månader med min A580, vilket är en riktigt bra kamera det med. Så lätt att underskatta det man har, men jag får så förbaskat bra resultat med den och mina objektiv. Är nöjd, men det kan bli bättre. A99 lär tveklöst att bli världens bästa systemkamera med råge.

Grattis ändå till er med era Nikon!
Lennart med en vanlig och Lennart E med en E, rätt logiskt egentligen.

Trevlig midsommar du med och även alla andra som läser här och inte har lemmar.

/Mats

Det är mycket möjligt att den kommer få snabbare serietagning än Canons och Nikons "presskameror", men har knappast samma målgrupp.

Det är mycket möjligt att den kommer få snabbare serietagning än Canons och Nikons "presskameror", men har knappast samma målgrupp.

??? Har med saken att göra hur?

Jag struntar högaktningsfullt till vilken målgrupp Canon riktar sig när jag väljer kamera.

Pressfotografer (som snart inte kommer att finnas längre som yrkesgrupp) har helt andra krav och behov än att välja den bästa kameran. De kommer nog att fortsätta köpa Canon i första hand, men inte för att det är bättre kameror utan av helt andra anledningar. Därför tycker jag att "pro"-argumentet är så förbaskat ovidkommande i den här typen av diskussioner.

Pressfoto har inte särskilt höga krav på bildkvalitet t.ex. som "vi" har. Jag har å andra sidan inga krav på stort utbud av 100000 kronors teleobjektiv, eller snabb service för att justera kameran när den fokuserar fel från fabrik, eller kompatibilettet med en stor hög av canon-objektiv.

Stackars amatörfotografer som blir lurade att köpa sämre omodernare grejer utan stabilisering med sämre bildkvalitet och långsammare och felfokus avsaknad av blixt osv för att de får höra råden baserat på att proffsen använder Canon.

/Mats

Det har med saken att göra eftersom du jämförde med 1DX och D4. Jag har inte tagit upp något proargument, så låt vänligen bli att åter beskylla mig för saker jag inte sagt.

A99 kan komma at bli en riktig höjdarkamera, om Sony ser till att vänta med att släppa den tills den är klar. Det vore synd om den får badwill på samma sätt som A77 fick p.g.a. ofärdig firmware.

Stackars amatörfotografer som blir lurade att köpa sämre omodernare grejer utan stabilisering med sämre bildkvalitet och långsammare och felfokus avsaknad av blixt osv för att de får höra råden baserat på att proffsen använder Canon.

Bättre än att köpa Sony Alpha som mest troligen kommer att avvecklas inom fem år, eller hur? Cybershot och NEX kommer troligen att överleva SONYs omstrukturering. Sensortillverkningen är jag också tveksam om den inte heller kommer att säljas så SONY kan i fortsättningen fokusera enbart på segmenten där de kan få en hög avkastning, d.vs. underhållningsbranchen och livsförsäkringar. :)

Det har med saken att göra eftersom du jämförde med 1DX och D4. Jag har inte tagit upp något proargument, så låt vänligen bli att åter beskylla mig för saker jag inte sagt.

A99 kan komma at bli en riktig höjdarkamera, om Sony ser till att vänta med att släppa den tills den är klar. Det vore synd om den får badwill på samma sätt som A77 fick p.g.a. ofärdig firmware.

Jag har väl inte beskyllt dig för nånting alls?

Jo, Sony hade det jäkligt jobbigt med lanseringen av A77 och jag har en viss förståelse, men tycker ändå att det var skit att släppa ut en kamera som inte funkade som den skulle. Där fick Sony en rejäl knäck i mina ögon att de börjat göra som andra tillverkare och behöva släppa fixar för att åtgärda saker som inte funkar. Kritiken de fått var välförtjänt.

Skulle vilja att det gick tillbaka som det var förr. A850/A900 hade 1.0 i flera år innan 2.0 släpptes med nya funktioner. Så ska det vara!

/Mats

Bättre än att köpa Sony Alpha som mest troligen kommer att avvecklas inom fem år, eller hur? Cybershot och NEX kommer troligen att överleva SONYs omstrukturering. Sensortillverkningen är jag också tveksam om den inte heller kommer att säljas så SONY kan i fortsättningen fokusera enbart på segmenten där de kan få en hög avkastning, d.vs. underhållningsbranchen och livsförsäkringar. :)

Om Sony skulle lägga ner kameratillverkning om 5 år rör mig inte ryggen. Jag kanske är helt ointresserad av foto då, eller så beror det på att efterfrågan på systemkameror minskar drastiskt om man kan nå samma resultat med en kompaktkamera, eller så har jorden gått under.

F.ö. så är jag inte så pessimistisk när det gäller Sonys framtid, men det är ovesäntliigt.

/Mats

Mats du är min idol! Stenhård snubbe med stenhård tro på Sony! Två saker jag vill göra är att ta en öl med dig och diskutera Sony, och det andra är att hångla med Nicole Scherzinger. Vettifan vilket som skulle vara roligast! Glad midsommar på dig kungen!

Men är det oväsentligt? ;-)

Hehe, såg det, men orkade inte ändra då jag skrev i mobilen. Brukar annars göra allt sånt rätt och retar mig på folk som inte kan stava och skriver ända istället för enda och sånt. Men eftersom iingen annan påpekar nåt så gör inte jag det heller.

Mem den här gången slant jag och då ska det visst påpekas.

/Mats

Ja, det går inte att diskutera bort att så är fallet. Men huvudfrågan är vad dom egentligen blir slutresultatet, anser jag.

Vi kan jämföra 2 kameror med exakt samma sensor: A77 och NEX-7 på 24 Mp. NEX:en har "fritt blås" medan A77 har spegelfilm via SLT-teknik emellan objektiv och sensor. Jag har båda och kan jämföra med samma objektiv (vilket självfallet gjorts). Adaptern till NEX LA-EA1 saknar spegelfilm.

Det är faktiskt mycket svårt att se skillnad, rättare sagt ingen alls efter rawkonvertering från iso 100 upp till 1600. Vid 3200 får NEX en liten fördel vad gäller mindre brus. Men den är inte stor.

Fast hur man än diskuterar har det de facto försvunnit ljus på vägen. Tack vare en bra sensorteknologi kompenseras det hela i viss mån. Sedan får man väga in de fördelar SLT-tekniken ger och göra en avvägning om det passar en eller inte.

//Lennart

Jag tyckte bara det var en märklig formulering och undrade vad som egentligen menades.

Så klart får man väga för och nackdelarna. Så är det ju, det finns ju alltid en baksida som man får leva med. Hur och vad man än väljer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar