LEE Cordon Bleu
Aktiv medlem
Tackar för tipset ska ringa dem imorgon så får vi se.
Godernatt !
/LEE
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tackar för tipset ska ringa dem imorgon så får vi se.
Godernatt !
/LEE
Nå, hur gicke det. Köpte du nån kamera?
Vrt inte varför du ska ringa dagen efter, det är ju bara att klicka på köp-knappen. Finns ju inte mycket att diskutera om kameran och att förhandla om priset är nog inte möjligt ändå.
Så Lennart, är du också en lycklig ägaren av en Nikon D800E nu?
Faskiken, jag vill också ha en såm kamera, men passar yvärr inte min budget nu. Skulle jag köpa en så skulle det bli E-modellen även om den är lite begränsande som allround pga moire i vissa situationer. ättre att i så fall ha en kamera till och om men verkligen vill att det "biter" och få maximal kvalitet så är det E som gäller för min del.
/Mats
Nej, inte ett utan ett halvt steg. Och det handlar egentligen inte om en förlust i sig. Det ljuset dirigeras istället om till AF-sensorerna, som alltså får betydligt mer ljus än vad AF-sensorerna i DSLR-kamerorna får. Det visar ju sig också att A77 fokuserar problemfritt i betydligt sämre ljus än vad någon DSLR-kamera klarar av. Sony behöver dock utveckla sina AF-algoritmer en del (framförallt när det gäller att följa motiv som kastar sig fram och tillbaka).
.
Ljus som går genom objektivet men inte kommer fram till sensorn måste väl anses som förlorade eller?
Så Lennart, är du också en lycklig ägaren av en Nikon D800E nu?
/Mats
Har en D800. Valde bort alternativet D800E. Personligen fick jag ingen fördel med E-varianten för min typ av fotografering, vilket kanske kan ses som förvånande då jag är extremt noga med detaljering.
Fick prova en E och på samma motiv gick filerna på den vanliga D800 att skärpa upp kraftigare så att resultaten såg lika ut. E-varianten tål inte mycket skärpning. Båda kamerorna är känsliga för moiré, E-varianten lite mer.
D800:ans styrka jämfört med en A900 är främst det dynamiska omfånget och mindre brus. Vid basiso och mer normala värden gör de 12 extra MP inte så stor skillnad. LV:n är inte i klass med exv den på A77 och så saknar den ju fokuspeaking, men har istället en väldigt trevlig mattskiva där kontrasten är så bra att den går lättare att fokusera manuellt än A900.
D800:s bildresultat är idag, enl min åsikt helt outstanding sett över en bredare linje.
Men A77 är en roligare kamera, tycker jag.
//Lennart
För mig så var E varianten helt klar eftersom jag heter Edlund.
Detta med moiré skrämde mig en del men efter att ha sätt många bilder från både D800 och D800E så tyckte inte jag att skillnaden var så stor och att D800 också kunde bidraga med moiré i kanske en mindre utrstäckning men ändå fanns där.
Ska bli helt enekelt kul när jag äntligen får den så jag själv kan avgöra hur himla mycket bättre den kommer att fungera i mitt arbete.
Blir det mindre brus i Bas isot så är en del vunnet samt DR i först och främst lågdagrarna hoppas jag på.
Att sedan Nikon har tänkt till bra mycket längre än Canon gjort med en så användbar sak som möjlighet till crop lägen samt inbyggd blixt och stänga okularet med en spak istället för en plastbit är ju hur bra som helst. Så detta avgjorde köpet men hade Sony fått fram sin A99:a snabbare så var den som A77 en mycket intressant och kul kamera.
Glad midsommar till alla trevliga FS med lemmar och er vackra utan en extra kram. /LEE
Det är mycket möjligt att den kommer få snabbare serietagning än Canons och Nikons "presskameror", men har knappast samma målgrupp.
Stackars amatörfotografer som blir lurade att köpa sämre omodernare grejer utan stabilisering med sämre bildkvalitet och långsammare och felfokus avsaknad av blixt osv för att de får höra råden baserat på att proffsen använder Canon.
Det har med saken att göra eftersom du jämförde med 1DX och D4. Jag har inte tagit upp något proargument, så låt vänligen bli att åter beskylla mig för saker jag inte sagt.
A99 kan komma at bli en riktig höjdarkamera, om Sony ser till att vänta med att släppa den tills den är klar. Det vore synd om den får badwill på samma sätt som A77 fick p.g.a. ofärdig firmware.
Bättre än att köpa Sony Alpha som mest troligen kommer att avvecklas inom fem år, eller hur? Cybershot och NEX kommer troligen att överleva SONYs omstrukturering. Sensortillverkningen är jag också tveksam om den inte heller kommer att säljas så SONY kan i fortsättningen fokusera enbart på segmenten där de kan få en hög avkastning, d.vs. underhållningsbranchen och livsförsäkringar.
Hehe, vi har säkert en del gemensamt och kanske inte är så fullt insnöade på kameror som man kan tro här.
Ska väl kunna gå att ordna, det första i alla fall.
Du får nöja dig med det här så länge
Visa bilaga 125218
/Mats
F.ö. så är jag inte så pessimistisk när det gäller Sonys framtid, men det är ovesäntliigt.
Men är det oväsentligt? ;-)
Nu förstår jag varför Lewis Hamilton har svårt att hålla koncentrationen uppe på tävlingarna.............ibland.Hehe, vi har säkert en del gemensamt och kanske inte är så fullt insnöade på kameror som man kan tro här.
Ska väl kunna gå att ordna, det första i alla fall.
Du får nöja dig med det här så länge
Visa bilaga 125218
/Mats
Ja, det går inte att diskutera bort att så är fallet. Men huvudfrågan är vad dom egentligen blir slutresultatet, anser jag.
Vi kan jämföra 2 kameror med exakt samma sensor: A77 och NEX-7 på 24 Mp. NEX:en har "fritt blås" medan A77 har spegelfilm via SLT-teknik emellan objektiv och sensor. Jag har båda och kan jämföra med samma objektiv (vilket självfallet gjorts). Adaptern till NEX LA-EA1 saknar spegelfilm.
Det är faktiskt mycket svårt att se skillnad, rättare sagt ingen alls efter rawkonvertering från iso 100 upp till 1600. Vid 3200 får NEX en liten fördel vad gäller mindre brus. Men den är inte stor.
Fast hur man än diskuterar har det de facto försvunnit ljus på vägen. Tack vare en bra sensorteknologi kompenseras det hela i viss mån. Sedan får man väga in de fördelar SLT-tekniken ger och göra en avvägning om det passar en eller inte.
//Lennart