Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja själva kamerahuset vikt får en stor betydelse först när någon verkligen vill prova, självklart inte bara Nexarna utan lika väl en Olympus, eller Panasonic, flera andra finns så klart ingen glömd.

Utgår man från kamerahuset vikt på dom mindre modellerna, så vinner dom i alla fall vad man än nu vill skruva på för typ av objektiv, sätter man ett 24-70/2,8 som kan ligga runt 1,2 kg på en större dslr som nosar runt 900-1000 gram, så får man bära över 2 Kg i svampskogen.

Man tjänar runt 5-7 hekto om inte mer att släpa på under en lång fotodag, Många har ändrat sig under åren och orkar inte längre konka om kring med dom stora modellerna.

I dag måste tydlingen en kamera klara Iso 12800 så att man kan skriva ut en A3+ utan problem, annars kan den aldrig klara att få en 10:a i bildkvalitet.

Herre gud vad imponerad jag är av så många mästerfotografer som tar så himla avancerade bilder, tas alla bilder i skymning och mörker nu för tiden, skall man vänta till kvällen innan man går ut med kameran eller vad.

Bengt, för min del är det i stort sett bara vissa besvärliga saker som verkligen "kräver" extrema ISO-prestanda. Jag har redan bestämt mig för att inhandla ett nytt kompaktsystem under hösten (det sade jag iofs redan när NEX7 bara var ett rykte).

Det är andra saker som rör till det. Har man vant sig vid responsen i ett riktigt bra system, där saker händer omedelbart så fort man rör vid en kontroll, kan många kompakta system kännas lite sega. Det känns som om man inte hinner med, eftersom kameran hela tiden ligger steget efter det man gör just nu.

En annan sak är objektiven, det har helt enkelt inte funnits så mycket kul att välja på som har varit anpassat till de mindre kamerornas storlek. Visst är det jättekul att köra 85/1.4 på en NEX, men man kan ju inte påstå att det är ett "kompakt" system längre. Nu börjar både Sony och tredjepartstillverkare (och Oly och Pana...) släppa lite kul grejor i lite mer bantad ytterstorlek. För en fotointresserad är detta nog viktigare än absoluta ISO-kvaliteer.

Fortfarande OT, men eftersom A99 är en suddig fläck i fjärran så....

Allt som rör sig snabbt är väl inte bara flygande fåglar, att det är så populärt att fota en flygande svala kunde jag inte tro, används inte Stativ i dom flesta fallen då det blir ganska tungt med dom stora objektiven.

Jag vet inte hur populärt det är med svårt är det. Jag har försökt några gånger och stativ är helt uteslutet. Det går inte att hänga med om man inte handhåller kamera+objektiv. Att fotografera flygande svalor var det svåraste jag någonsin gett mig på i fotoväg, och inte blev det några bra bilder heller.

Haha!

Har också upptäckt att svalor tillhör de absolut svåraste fåglar man kan tänka sig att pricka in. Tacka vet jag stadsduvor som promenerar omkring alldeles framför en... :)

Somliga använder Wimberleyhuvud för att fota bl.a. fåglar. Förutsatt att man inte har ett för kort stativ så går det väldigt snabbt att svänga objektivet i olika riktningar, det är ganska nära handhållet. Vet inte ifall Wimberley räcker till riktigt för att fånga svalor, dock. Fast det gör ju å andra sidan inte handhållning av objektivet heller...
.

Men vad kom du fram till, förutom till Falsterbo och Kullaberg?

...

Michael - Intresserad av utveckling och valmöjligheter -

Jo, jag kom fram till att D800 och 5DIII är två mycket kompetenta kameror, att greppet på D800 blir riktigt bra om man kompletterar den med ett batterigrepp samt att nya EF 70-300L är inget för mej då Canon har placerat zoomringen längst ut på objektivet och fokusringen närmast kameran. Precis tvärt emot hur dom är placerade på mina tre EF zoomobjektiv. Detta fick tyvärr till följd att jag hela tiden valde fokusringen när jag skulle zooma med EF 70-300L. Hur Canon tänkt där begriper jag inte.

Vidare så tar det 12 timmar med bil, inkl några foto- och matstopp, att ta sej hem från södra Småland :)

Allt som rör sig snabbt är väl inte bara flygande fåglar, att det är så populärt att fota en flygande svala kunde jag inte tro, används inte Stativ i dom flesta fallen då det blir ganska tungt med dom stora objektiven. Om Nex 7 av 2014 års modell får lika bra följande AF som 7D kan man väl sätta Nex 7 på ett fint stativ. Inte ovanlig att enbensstativ också används i dag.

Canons EF 100-400 L (1380g) och EF 400 5.6L (1250g) är inte speciellt tunga så dom handhåller man och svingar lätt om man fotar flygande fåglar en dag. Stativ är uteslutet.

Svalor är svåra men skulle jag prova så skulle jag välja 5DIII (900g) , med alla sina fokuspunkter tätt placerade varav de flesta är korslagda, och endera objektivet. 7D och 400 mm ger lite för snäv bildvinkel så det är svårare att hänga med i svingarna.

Ett sätt att fota svalor är att bevaka boet och ta dom när dom är på väg in mot boet eller lämnar det. Stativ kanske skulle gå men jag hade nog valt att köra utan.

Snälla Bengt, Michael, Lars och Mats! Ni behöver inte ryggmärgsreagera direkt jag skriver nåt. Räkna till tio och gå vidare istället. Kort sagt ignorera de jag skriver, om det inte faller på läppen, då jag enbart skriver mina personliga tankar och tyckanden utifrån min fotografi.

Jag ser ingen nytta med NEX men jag förstår ju att det finns de som gör det och jag har absolut inget mot det. Jag hade förmånen att få umgås några timmar igår med Lennart Aspman, som ju ser en fin nytta med NEX och som i huvudsak kör Nikon idag. Och kan ni tänka er så hade vi de riktigt kul och lever gör vi än båda två t.o.m. :)

Sen tror jag att 90% av alla NEX som säljs kommer att relativt snabbt att bli byrålådskameror, för till bokstöd duger de ju inte ;-) 10% tror jag kommer att finna en fin nytta med NEX i fotografin och glädjas över det lilla formatet och Lennart Aspman är utan tvekan en av dom.

Att Sony säljer säljer bra av NEX är ju bara riktigt kul för Sony och Sonys kunder!

Ha de gott!

Nä, det är nog tvärtom så att 90% är en siffra som mer harmonierar med DSLR:er. Det är dessa som folk ställer i bokhyllan och det just därför att de är onödigt tråkiga att släpa på och dessutom faktiskt funkar riktigt bra som bokstöd i bokhyllan! - om än onödigt dyra.

Både Per, Anders och jag är väl bra exempel på denna utveckling. Efter att ha haft ett antal tjockkameror såsom KM D7D, Sony A350, A550, A55 och A580 (jag har kvar alla utom A55) så kan jag bara konstatera att jag numera uteslutande använder min NEX 7 och jag har ju som sagt tillgång till precis allt som finns av A-mountobjektiv för Sony-tjockkameror även till min NEX 7 genom Sonys A-mountadapter. Både Anders och inte minst Per har väl vittnat om motsvarande utveckling för deras del.

Med adaptern får man full snabb fasdetekt AF och snabb Live View med hyfsat snabb seriebildtagning samt tillgång till mikrojustering i fasdetektläget också. Det är inte state of the art men förvånansvärt bra.

Är man dessutom lite förutseende och skaffar A-mountobjektiv med inbyggd stabilisering kan man dessutom kringgå det faktum att A-mountobjektiv annars på NEX blir ostabilisrade. Mina viktigaste A-mountobjektiv utom mitt makro blir på så sätt stabiliserade med stabiliserad sökarbild vilket man annars inte har med Sonys tjockkameror.

Ställer man sedan in kameran i Direct Manual Focus-läge (DMF) som gör att kameran först fokuserar snabbt med fasdetekt och sedan direkt släpper för manuellt finlir vid behov och dessutom ger direkt feedback med focus peaking, så har man ett rätt starkt ekipage som få andra kan matcha. Jag pratar nu arbetsflöde och tekniskt stöd för fotografen.

Till de som är oroliga för att de inte fixar att handhålla så kan man med fördel ta stöd mot något och går inte det så fäller jag upp min vikbara display, går ned på knä, ställer objektivfästet på låret, så är det problemet ur världen. Det är mitt stativ och tillsammans med bildstabiliseringen så fixar det det mesta. Jag har testat detta en del nu med det Sigma 150-500 som jag köpte av Mats och tycker det är en bättre lösning än att sätta samma objektiv på en A580 exv.

Så nästa gång jag åker på safari, så blir det med två NEX 7-hus eller möjligen ett NEX 9 om det kommit något sådant. Med ett Sigma 150-500, Sonys A-mountadapter och ett NEX 7 hus så finns det tillräckligt att hålla i för att man ska slippa noja över den frågan. När det gäller djurfotografering så är jag inget proffs men jag har i alla fall varit på safari tre ggr i ett antal av Kenyas parker, två ggr i Tanzania i fyra av deras parker samt i ett par parker i Syd-Afrika och Uganda. I Asien var jag bl.a. gång i södra Indien i Tekkady (Periyar National Park) samt ett par ggr i ett antal parker på Sri Lanka.

Även jag har lyckats ta ett antal fågelfotografier under de tillfällena och det är långtifrån alltid där hastighet är ett problem. Räckvidd är nästan alltid det viktigaste så långa objektiv med minst 400mm är ett måste. Det är självklart bättre ju snabbare och träffsäkrare AF man har. Långt viktigare är dock att man också bestämmer över fordonet själv och ser till att man har tillgång till en egen jeep (med egen chaufför) så att man kan få motorn avstängd när man vill så man undgår de mikroskakningar motorer alltid ger på tomgång och dessutom slipper en massa andra medpassagerare som inte kan stå still när man tar sina bilder.

Att ta bra fågelbilder kan vara mycket svårt, ja något av det svåraste man kan ge sig på som fotograf men det kan också vara något av det lättaste. Att ta bra bilder av påfåglar eller Crowned Cranes är som att ta bilder på stilleben eller förmodligen väldigt lika att ta bilder på professionella fotomodeller. De näst intill poserar. Gör man dessutom som en del som matar sina motiv, så är det väl inte mycket till sport, vilket jäkla djur det än handlar om. Min pappa hade en gång en tam räv som åt falukorv ur hans hand och intresserat följde hans byggnadsarbeten (om det inte blev alltför bullrigt). Inte mycket sport att ta bilder av sådana djur eller hur? I det fallet funkar säkert en Iphone t.o.m.

Jag skriver detta för att det ibland här tenderar att handla om rena utrustningsfrågor men när det gäller i verkliga livet ute i fält, så är det ofta helt andra saker som faktiskt är viktigare.

Senast ändrad:
Jo, jag kom fram till att D800 och 5DIII är två mycket kompetenta kameror, att greppet på D800 blir riktigt bra om man kompletterar den med ett batterigrepp samt att nya EF 70-300L är inget för mej då Canon har placerat zoomringen längst ut på objektivet och fokusringen närmast kameran. Precis tvärt emot hur dom är placerade på mina tre EF zoomobjektiv. Detta fick tyvärr till följd att jag hela tiden valde fokusringen när jag skulle zooma med EF 70-300L. Hur Canon tänkt där begriper jag inte.

Vidare så tar det 12 timmar med bil, inkl några foto- och matstopp, att ta sej hem från södra Småland :)

Ja, detta är bara ett exempel som understryker vad jag skrev och menade i inlägg #1116. Ergonomi och invanda handgrepp som satt sig i ryggmärgen är otroligt mycket viktigare än om t ex ett objektiv är lite skarpare än ett annat när det ska gå undan.

Men det "invanda" objektivet får man som regel en bra träff, men använder man ett snarlikt som har zoom- resp fokuseringsring placerade tvärtom bommar man oftare. Det hela förvärras dessutom då man växlar till de invanda objektiven från att kört det "udda" i liknande brännvidd, vikt och omfång. Då blir man en stund osäker där med.

Att 70-300 L IS USM i detta fall är väldigt skarpt och har en väldigt vacker bokeh blir underordnat vana och ryggmärgskänsla.

Nästan att jämföra med då jag under 3 dagar var av med mina 2 st Nikon F3 på åttiotalet och redaktionen ordnade fram 2 Canon F-1n-hus med objektiv som i princip hade identiska brännvidder och ljusstyrkor som mina vanliga gluggar. Kamerahusen var det ingen större fara med att växla, men gissa hur kul det var att plåta ishockey, handboll, fotboll och friidrott den helgen.

Det ena systemets gluggar gick från närgräns till evighet medsols och det andra systemets motsols. AF fanns inte.
Allmänreportagen gick ju hyfsat bra, men det var nog bara ren tur eller hjälp från ovan där att jag fick publicerbara bilder från matcherna.
Vissa av gluggarna från Canon tyckte jag dessutom vara skarpare än Nikonobjektiven i min väl inkörda verktygslåda. Men inte fasiken betydde det ett skvatt just då.

Sedan kan det ibland vara en fördel att göra utrustningen lite tyngre. Paradoxalt nog känns för mig, och uppenbarligen för den långväga dalmasen också, en D800 lättare med ett vertikalgrepp monterat. Jag kan hålla kameran på ett för handen mycket vilsammare sätt under långa stunder. Vips sparar man handled och undviker till viss del mindre skakningar som i gränsfall förstör hela vistsen med att ha 36 Mp.

Nu blev det här en smula (eller en hel kaka) OT, men eventuell moderator med Argusögon kanske förlåter mig.

Som tidigare nämnts och konstaterats har ju A99 inte dykt upp ännu. Vidare kan intygas att Leif skötte sig exemplariskt under sitt besök här. Han lät sig t o m plåtas med en NEX-7 med adapter och en Zeiss 85/1.4 samt skrämde iväg några spekulanter på en kåk i närheten som en mäklare visadet. Ju färre grannar vid sjön desto skönare för mig:)

//Lennart

...

Så nästa gång jag åker på safari, så blir det med två NEX 7-hus eller möjligen ett NEX 9 om det kommit något sådant. Med ett Sigma 150-500, Sonys A-mountadapter och ett NEX 7 hus så finns det tillräckligt att hålla i för att man ska slippa noja över den frågan. När det gäller djurfotografering så är jag inget proffs men jag har i alla fall varit på safari tre ggr i ett antal av Kenyas parker, två ggr i Tanzania i fyra av deras parker samt i ett par parker i Syd-Afrika och Uganda. I Asien var jag bl.a. gång i södra Indien i Tekkady (Periyar National Park) samt ett par ggr i ett antal parker på Sri Lanka.

Även jag har lyckats ta ett antal fågelfotografier under de tillfällena och det är långtifrån alltid där hastighet är ett problem. Räckvidd är nästan alltid det viktigaste så långa objektiv med minst 400mm är ett måste. Det är självklart bättre ju snabbare och träffsäkrare AF man har. Långt viktigare är dock att man också bestämmer över fordonet själv och ser till att man har tillgång till en egen jeep (med egen chaufför) så att man kan få motorn avstängd när man vill så man undgår de mikroskakningar motorer alltid ger på tomgång och dessutom slipper en massa andra medpassagerare som inte kan stå still när man tar sina bilder.

Att ta bra fågelbilder kan vara mycket svårt, ja något av det svåraste man kan ge sig på som fotograf men det kan också vara något av det lättaste. Att ta bra bilder av påfåglar eller Crowned Cranes är som att ta bilder på stilleben eller förmodligen väldigt lika att ta bilder på professionella fotomodeller. De näst intill poserar. Gör man dessutom som en del som matar sina motiv, så är det väl inte mycket till sport, vilket jäkla djur det än handlar om. Min pappa hade en gång en tam räv som åt falukorv ur hans hand och intresserat följde hans byggnadsarbeten (om det inte blev alltför bullrigt). Inte mycket sport att ta bilder av sådana djur eller hur? I det fallet funkar säkert en Iphone t.o.m.

Jag skriver detta för att det ibland här tenderar att handla om rena utrustningsfrågor men när det gäller i verkliga livet ute i fält, så är det ofta helt andra saker som faktiskt är viktigare.

Det absolut viktigaste är nog att man är bekväm med sin utrustning och vet dess brister och förtjänster oavsett genre inom fotografin skulle jag tro.

Vill man fotografera vilda djur och fåglar finns det massor av tricks att komma nära, som ju är viktigast som du säger. Ett sätt är att hyra en guide med bil och åka på safari i en nationalpark och ett sätt är att köpa sej en natt i ett björngömsle vid en åtel. Man kan oxå ha tur med mer eller mindre "tama" djur som kommer och hälsar på eller bara ha turen att träffa på dom under en skogsluff. Jag ser ingen skillnad i "sportprestation" här för att fotografera är för mej ingen sport utan en trevlig hobby som jag inte lägger några fysiska eller psykiska prestationsvärderingar i.

Jag har mina sätt att utöva min hobby med en medvetet vald utrustningsnivå och trivs med min fotografi och jag är säker på att du gör det oxå utifrån dina preferenser.

Nu det är lite lugnt här i tråden i väntan på A99 så kan jag väl passa på och bjuda på en flygande fågel från Nabben på Falsterbo.
En brun kärrhök skulle jag tro som på lite långt håll svävade över vassarna. Mer en miljöbild än en artbild men jag föredrar nog miljöbilder före artbilder om man inte kommer så nära att man kan visa olika personligheter eller beteenden som Brutus Östling gör.

Utsnittet motsvarar ca 100% av en A3-utskrift.
Utrustning: Logitech tangentbord, övrigt se exif ;-)

Bilagor

• elobe_53356.jpg
    elobe_53356.jpg
    78 KB · Visningar: 289
Fint!

En av mina grannar sade ha sig sett fyra havsörnar tidigare i år (bara tre distans från Vaxholm) men själv har jag bara sett havsörn någon enstaka gång och då aldrig mer än en i taget. Till och med måsarna glesas ur och det blir mer och mer skarv istället. Men jag tillhör ju de som tycker att skarvar är betydligt bättre fotoobjekt än måsar normalt, så jag sörjer inte måsarna av det skälet heller. Skarvar är vackra när de torkar sina vingar i motljuset.

Det är lustigt annars tycker jag med rovfåglar. Vi har år efter år ormvråk häckande på vår skärgårdsö men det kommer nog ändra sig när nu alltfler tomter som tidigare inte varit attraktiva säljs och huggs ut. Skogen krymper precis som utrymmet för dessa fåglar men hittills verkar de ha varit ganska tåliga mot störningar och de har fortsatt häcka år efter år trots att de inte har speciellt mycket ro längre. Man undrar ju när de får nog. Tidigare har vi t.o.m. haft ett par skrikörnar varav en varit så avspänd att den brukade sitta och hacka på trähantagen till en gammal skottkärra vi hade. När de försvann så fyllde ormvråkarna ut reviret istället.

Tack Sten-Åke!

Jo skarvar verkar det finnas gott om, tyvärr kanske för dom är ju hemska att skita ner. Men dom är vackra och samtidigt lite säregna till utseendet. Jag såg en havsörn på långt håll strax norr om Nyköping tidigare i somras men innan de så är det länge sen.

Fåglarna har haft en riktigt besvärlig sommar så de lär nog kanske bli ännu färre nästa år. Jag tror att många ugglearter ha haft det kämpigt värre tråkigt nog.

Fint fångat motiv, Leif!. Fågeln ser ju riktigt bra ut, men det finns en detalj i bilden som verkligen lyfter den.
Och oavsett om det är slump eller medvetet så sätter det lilla stycke vattenyta bakom vassen en stor prick över I på denna bild.

//Lennart

PS. Hade du varit här idag och nere vid hamnen där du gick omkring så hade kunnat plåta en riktig fajt mellan en fiskgjuse och ett par måsar.
Den gjusen har bo bara tvärsöver viken. Det hela utspelade sig bara 10 meter upp i luften och c:a 15 meter ifrån mig. Ingen kamera med. Och hade jag haft skulle antagligen den förbaskade 14-24:an hängt på. DS

Med 100-400 och liknande objektiv är nog stativ mest i vägen, men som Gunnar skrev tidigare är det många som använder gimbalhuvuden för fågelfoto (och annat) med supertelen som 500/4 och dylikt. Det fungerar mycket bra att följa flygande fågel med sådana stativhuvuden (fast kanske inte just svalor), och är betydligt snällare mot kroppen än att försöka handhålla de gluggarna någon längre tid. Svalor är nog minst lika svårfotograferade med en A99 trots alla finesser som med någon annan kamera :)

För övrigt går det bra att fotografera flygande mås med Canon 5D och 20 mm: :)

Flying_20060620.jpg

Kom på förresten angående svalorna. En av våra kattor, som dessvärre hade den dåliga smaken att bli sjuk på julafton 2011 och fick åka på enkelresa till djursjukhuset, brukade klättra upp på vårat hustak och sitta på taknocken och vänta tills svalorna flög ut från sina bon under tegelpannorna. Om jag inte vore så rackarns höjdrädd skulle jag kunna fotografera svalor på samma sätt med min NEX och manuella gluggar :D

Med 100-400 och liknande objektiv är nog stativ mest i vägen, men som Gunnar skrev tidigare är det många som använder gimbalhuvuden för fågelfoto (och annat) med supertelen som 500/4 och dylikt. Det fungerar mycket bra att följa flygande fågel med sådana stativhuvuden (fast kanske inte just svalor), och är betydligt snällare mot kroppen än att försöka handhålla de gluggarna någon längre tid. Svalor är nog minst lika svårfotograferade med en A99 trots alla finesser som med någon annan kamera :)

För övrigt går det bra att fotografera flygande mås med Canon 5D och 20 mm: :)

Visa bilaga 126220

Kom på förresten angående svalorna. En av våra kattor, som dessvärre hade den dåliga smaken att bli sjuk på julafton 2011 och fick åka på enkelresa till djursjukhuset, brukade klättra upp på vårat hustak och sitta på taknocken och vänta tills svalorna flög ut från sina bon under tegelpannorna. Om jag inte vore så rackarns höjdrädd skulle jag kunna fotografera svalor på samma sätt med min NEX och manuella gluggar :D

Härlig bild, igen!

Apropå missuppfattningar om kameror, sensorstorlekar och annat rekommenderar jag den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1859543

Är väl synd att hälla mer bränsle på brasan där, men där fanns en del roliga motiveringar till varför man ska välja en kamera med stor sensor eller vita objektiv ;)

Du får inte förleda folk på detta vis! Med yttersta självdisciplin och en bra film (Moll Flanders på TV) som hjälp kunde jag rädda mig från att kasta mig in i den tråden.
Fresta mig inte en gång till, snälla! :)

//Lennart

Du får inte förleda folk på detta vis! Med yttersta självdisciplin och en bra film (Moll Flanders på TV) som hjälp kunde jag rädda mig från att kasta mig in i den tråden.
Fresta mig inte en gång till, snälla! :)

//Lennart

Nä, jag ska inte säga nåt om det där med att man kastar bort pixlar med en mindre sensor (skannande storformatare måste vara suveräna), eller att debatten skulle höjas om man inte pratar om pixeltäthet. Jag säger inte heller något om att man förmodligen vet det mesta om vilken utrustning som är bäst i alla situationer om man började med avancerad fotografering i mars 2011.

Håll dig borta från den tråden alltså :D

Lennart, det låter ju verkligen som Good Old Days så de är bara att hänga på Anders tips, jag gör självklart det ;-)
Tack för lovord om bilden! Jag lovar att det var enbart slumpen som fick vattnet på rätt plats, med våldsamt lutande horisont t.o.m. :))

Anar jag att den lede frestaren gör ett försök att lura dit mig i alla fall?

Gifv Mig Kraft!

//Lennart

Nä nä, jag försöker inte alls påverka dig att skriva något om dina väl utförda tester mellan olika kameror, eller dina vanligen väl framförda argument varför APS-C faktiskt inte måste vara sämre än FX.

Jag skrev ju t.ex. själv inget om att jag faktiskt lyckats fotografera fågeljävlar med både APS-C (visserligen Canon då) och ett manuellt Nikon 300 mm. Jag skrev heller inget om att det gick att fotografera sport med manuella objektiv och film som inte direkt underlättade.

Framför allt skrev jag ingenting om det absurda i att ge en hobbyist som kommer från kompaktkamera rådet att köpa en FF-kamera med svindyra gluggar (oavsett märke). En del dumheter är så absurda så de knappt går att kommentera ...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar