Snälla Bengt, Michael, Lars och Mats! Ni behöver inte ryggmärgsreagera direkt jag skriver nåt. Räkna till tio och gå vidare istället. Kort sagt ignorera de jag skriver, om det inte faller på läppen, då jag enbart skriver mina personliga tankar och tyckanden utifrån min fotografi.
Jag ser ingen nytta med NEX men jag förstår ju att det finns de som gör det och jag har absolut inget mot det. Jag hade förmånen att få umgås några timmar igår med Lennart Aspman, som ju ser en fin nytta med NEX och som i huvudsak kör Nikon idag. Och kan ni tänka er så hade vi de riktigt kul och lever gör vi än båda två t.o.m.
Sen tror jag att 90% av alla NEX som säljs kommer att relativt snabbt att bli byrålådskameror, för till bokstöd duger de ju inte ;-) 10% tror jag kommer att finna en fin nytta med NEX i fotografin och glädjas över det lilla formatet och Lennart Aspman är utan tvekan en av dom.
Att Sony säljer säljer bra av NEX är ju bara riktigt kul för Sony och Sonys kunder!
Ha de gott!
Nä, det är nog tvärtom så att 90% är en siffra som mer harmonierar med DSLR:er. Det är dessa som folk ställer i bokhyllan och det just därför att de är onödigt tråkiga att släpa på och dessutom faktiskt funkar riktigt bra som bokstöd i bokhyllan! - om än onödigt dyra.
Både Per, Anders och jag är väl bra exempel på denna utveckling. Efter att ha haft ett antal tjockkameror såsom KM D7D, Sony A350, A550, A55 och A580 (jag har kvar alla utom A55) så kan jag bara konstatera att jag numera uteslutande använder min NEX 7 och jag har ju som sagt tillgång till precis allt som finns av A-mountobjektiv för Sony-tjockkameror även till min NEX 7 genom Sonys A-mountadapter. Både Anders och inte minst Per har väl vittnat om motsvarande utveckling för deras del.
Med adaptern får man full snabb fasdetekt AF och snabb Live View med hyfsat snabb seriebildtagning samt tillgång till mikrojustering i fasdetektläget också. Det är inte state of the art men förvånansvärt bra.
Är man dessutom lite förutseende och skaffar A-mountobjektiv med inbyggd stabilisering kan man dessutom kringgå det faktum att A-mountobjektiv annars på NEX blir ostabilisrade. Mina viktigaste A-mountobjektiv utom mitt makro blir på så sätt stabiliserade med stabiliserad sökarbild vilket man annars inte har med Sonys tjockkameror.
Ställer man sedan in kameran i Direct Manual Focus-läge (DMF) som gör att kameran först fokuserar snabbt med fasdetekt och sedan direkt släpper för manuellt finlir vid behov och dessutom ger direkt feedback med focus peaking, så har man ett rätt starkt ekipage som få andra kan matcha. Jag pratar nu arbetsflöde och tekniskt stöd för fotografen.
Till de som är oroliga för att de inte fixar att handhålla så kan man med fördel ta stöd mot något och går inte det så fäller jag upp min vikbara display, går ned på knä, ställer objektivfästet på låret, så är det problemet ur världen. Det är mitt stativ och tillsammans med bildstabiliseringen så fixar det det mesta. Jag har testat detta en del nu med det Sigma 150-500 som jag köpte av Mats och tycker det är en bättre lösning än att sätta samma objektiv på en A580 exv.
Så nästa gång jag åker på safari, så blir det med två NEX 7-hus eller möjligen ett NEX 9 om det kommit något sådant. Med ett Sigma 150-500, Sonys A-mountadapter och ett NEX 7 hus så finns det tillräckligt att hålla i för att man ska slippa noja över den frågan. När det gäller djurfotografering så är jag inget proffs men jag har i alla fall varit på safari tre ggr i ett antal av Kenyas parker, två ggr i Tanzania i fyra av deras parker samt i ett par parker i Syd-Afrika och Uganda. I Asien var jag bl.a. gång i södra Indien i Tekkady (Periyar National Park) samt ett par ggr i ett antal parker på Sri Lanka.
Även jag har lyckats ta ett antal fågelfotografier under de tillfällena och det är långtifrån alltid där hastighet är ett problem. Räckvidd är nästan alltid det viktigaste så långa objektiv med minst 400mm är ett måste. Det är självklart bättre ju snabbare och träffsäkrare AF man har. Långt viktigare är dock att man också bestämmer över fordonet själv och ser till att man har tillgång till en egen jeep (med egen chaufför) så att man kan få motorn avstängd när man vill så man undgår de mikroskakningar motorer alltid ger på tomgång och dessutom slipper en massa andra medpassagerare som inte kan stå still när man tar sina bilder.
Att ta bra fågelbilder kan vara mycket svårt, ja något av det svåraste man kan ge sig på som fotograf men det kan också vara något av det lättaste. Att ta bra bilder av påfåglar eller Crowned Cranes är som att ta bilder på stilleben eller förmodligen väldigt lika att ta bilder på professionella fotomodeller. De näst intill poserar. Gör man dessutom som en del som matar sina motiv, så är det väl inte mycket till sport, vilket jäkla djur det än handlar om. Min pappa hade en gång en tam räv som åt falukorv ur hans hand och intresserat följde hans byggnadsarbeten (om det inte blev alltför bullrigt). Inte mycket sport att ta bilder av sådana djur eller hur? I det fallet funkar säkert en Iphone t.o.m.
Jag skriver detta för att det ibland här tenderar att handla om rena utrustningsfrågor men när det gäller i verkliga livet ute i fält, så är det ofta helt andra saker som faktiskt är viktigare.