Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du kommer säkert hylla den och upphöja den till skyarna baserat på specarna och sen när det kommer till kritan gör du en helomvändning och köper en EOS-M istället.

Liknande saker har ju inträffat förr :)

Vad var det där med ölen? Har du blivit utlovad öl av alla som inte trodde NEX skulle bli FF?
Du lär ju bli alkoholförgiftad. Tror nog de flesta inte trodde på det här, mig inkluderat. Faktum är att jag är rätt tveksam fortfarande och inte vet riktigt hur Sony ska få ihop det med objektivfattning osv., men de är knepiga de där japanerna och har överraskat förr med fiffiga lösningar.

Lite kul med Sony som faktiskt verkar att på allvar förändra hela kameramarknaden med nytt fräscht tänkande och mer och mer helt elektroniska kameror. Det behövs, för det har varit ett teknikområde som länge verkar ha rört sig med snigelfart och även om inte allt bra nödvändigtvis kommer från Sony så sätter det en press på de andra tillverkarna.

Det kan faktiskt vara så att Sony egentligen inte är så intresserad på sikt av marknaden för objektiv som ju lär förbli mekaniska konstruktioner. Kanske de gör generiska kameror där man kan sätta en adapter och bygger in elektroniskt stöd i för styrning och lämnar ut specar.

När de andra håller fast vid den proprietära vägen och försöker låsa in kunderna i et system så gör Sony tvärtom och öppnar det, så får de kraftig försäljning av kameror. Om det t.ex. skulle vara precis lika lätt att använda EF-objektiv på en sony-kamera med IBIS och en drös med fördelar tack vare smart elektronik, varför skulle man då köpa ett gammaldags mekaniskt kamerahus från Canon. Sony kan nog tjäna bra på sina objektiv ändå utan att behöva låsa kunderna.

Vet inte riktigt vad som händer, men Sonys interna planer är nog inet annat än världsherravälde typ. Den här marknaden är på väg och kommer att förändras och nyckelspelarna kommer att bytas ut.Tror i framtiden att mer elektronikinriktade företag som Sony, Panasonic, Samsung osv. kommer att dominera och att Canon och Nikon kommer att gå tillbaka. Tror de senare inte klarar att hänga med riktigt.

Nu har det varit massa annat som stört med F NEX, videokameror osv.
Sony, ge oss den där A99 nu istället!!!

/Mats

Hehe, nejdu Mats. Eos M tänder mig inte ett dugg, den är både ful och verkar ointressant. Jag har faktiskt inte blivit utlovad öl av nån även om jag själv vill tro det =) Jo men såhär är det nog. Det är riktigt svårt att få en plats på pallen tillsammans med canikon. Det är smartare att gå en egen väg och erbjuda produkter som dom två stora inte har, eller rent utsagt inte ens klarar av att utveckla. Det är nästan lönlöst att försöka sno kunder från canikon gällande proffskameror, för allting finns till dom, dom är pålitliga,etablerade, med det sagt inte nödvändigtvis bäst på allt. Det är klart smartare att släppa produkter som t.e.x en FF NEX som inte har en motsvarighet. Hoppas du får se din A99 snart =) Häromdan var jag till scandinavian photo och testade 70-200 2.8L is II på min 5D3. När man testar såna gluggar förstår man hur jävla bra det blir om man orkar gå runt med tung utrustning. Helt sjukt vilka tekniskt bra bilder det blir, hade jag haft 22k på mig hade jag köpt gluggen... Om man var telefotograf. Men jag ska spara pengarna och köpa kommande FFFFFFF Nexen =) Jag byter inte min 5D3 mot nån annan fetkamera, finns inte en chans. Men däremot skulle jag mer än gärna låta den ligga hemma och gå runt med en liten fullformatare när man ska springa runt på gatan och vara diskret =)

Lägg märke till att Alpha-Corner har skalat sensorn helt fel... :-/
Den "FF-sensor" de photoshoppat in i bilden är bara 32mm bred. Visst, det hade varit trevligt det också, det är ju märkbart större än de 23.6mm en APS normalt håller - men det är fortfarande inte en FF-sensor.

Den "FF-sensor" de photoshoppat in i bilden är bara 32mm bred. Visst, det hade varit trevligt det också, det är ju märkbart större än de 23.6mm en APS normalt håller - men det är fortfarande inte en FF-sensor.

Joakim, du är med handen på hjärtat sjukt kunnig, och fotosidans tekniska guldklimp. Men jag tror Sony har koll på det där =) Antingen löser dom det med E mount eller så blir det en ny fattning. Ser att du bor i skåne! Det tillhör ju inte ens Sverige!? Kommer du hit för att bjuda på en bärs eller måste jag skaffa visum och ta mig utomlands till dig? =)

Jag postade en länk till en översättning av ditt inlägg i kommentarerna på SAR.
Tydligen så är det ett "trick" in olverat i lösningen. Ska nomma lite information om det.

Som man brukar säga om tric, "it is all done with mirrors" :)
Tror do k inte det i det här fallet.

Vete sjutton vur Sony löst det, men ATT dom har löst det är jag säkef på.

/Mats

Vet inte riktigt vad som händer, men Sonys interna planer är nog inet annat än världsherravälde typ. Den här marknaden är på väg och kommer att förändras och nyckelspelarna kommer att bytas ut.Tror i framtiden att mer elektronikinriktade företag som Sony, Panasonic, Samsung osv. kommer att dominera och att Canon och Nikon kommer att gå tillbaka. Tror de senare inte klarar att hänga med riktigt.

/Mats

Lite utanför om kommande A99, men ändå, - är detta bekant?
Från Dpreview Sony forum:

”…… In two to three months, we'll have the Nex-5R and the Nex-6 with a pancake zoom lens like 16-50mm. If that lens is any good, then both camera will sell like cupcakes. Also coming is a 11-18mm lens and a 35mm f1.8 lens. ”

Ja, Mats, - Sony kommer troligen, att ta över kameramarknaden, i alla segment!
Tur, att man redan har satsat på Konica-Minolta / Sony! :) :)

Har tillbringat några dagar i "mörkaste Småland" med ett par fotoutflykter ner till Falsterbo och Kullaberg. Jag har även fått klämma på en NEX7, och jämfört D800 och 5DIII, i de ljusare delarna av detta trevliga landskap.

NEX7 var lite bättre att hålla i än NEX5 men för mej är inte någondera av dom ett vettigt alternativ då de snabbt blir ett dåligt surrogat till en "tjockkamera" direkt man adapterar på ett tjockkameraobjektiv. Det går utan tvekan att ta bra bilder med Nexarna men istället för en kamera i den storleksklassen föredrar jag nog en kompakt Canon GX1 som man enkelt stoppar i fickan med både tele-och vidvinkel på.

Jag ser nog mer Nexarna mer som dagsländor inom foto och en eventuell FF-NEX även som ett ännu sämre surrogat för en vanlig FF dslr. Nu ska jag försöka hitta en Olympus OM-D E-M5 att klämma på, ett vettigare koncept i miniklasserna verkar det som...

Har tillbringat några dagar i "mörkaste Småland" med ett par fotoutflykter ner till Falsterbo och Kullaberg. Jag har även fått klämma på en NEX7, och jämfört D800 och 5DIII, i de ljusare delarna av detta trevliga landskap.

NEX7 var lite bättre att hålla i än NEX5 men för mej är inte någondera av dom ett vettigt alternativ då de snabbt blir ett dåligt surrogat till en "tjockkamera" direkt man adapterar på ett tjockkameraobjektiv. Det går utan tvekan att ta bra bilder med Nexarna men istället för en kamera i den storleksklassen föredrar jag nog en kompakt Canon GX1 som man enkelt stoppar i fickan med både tele-och vidvinkel på.

Jag ser nog mer Nexarna mer som dagsländor inom foto och en eventuell FF-NEX även som ett ännu sämre surrogat för en vanlig FF dslr. Nu ska jag försöka hitta en Olympus OM-D E-M5 att klämma på, ett vettigare koncept i miniklasserna verkar det som...

En allt för ofta förbisedd anledning till att välja en mindre kamera handlar inte på lång när bara om den antingen skall gå ner i en liten ficka, eller möjligheten att skruva på ett större objektiv.

En av Nexarnas stora fördel är den samanlagda vikten som ägaren själv bestämmer hur han vill använda kameran, Nex 7 går alltså att använda med ett litet objektiv, vilket betyder att under en lång fotodag blir den trevligare att bära, även om man vill ha den hängande om halsen.

Sedan finns möjligheten att även skruva på ett stort objektiv, hur man än väljer så kommer Nex 7 att väga betydligt mindre än dom flesta större dslr typ 7D eller D300, A77 med flera modeller, på grund av att kamerahuset är så mycket lättare.

Du gillar kanske inte DX0 om jag mins rätt, men Nex 7 får trots allt lite högre samanlagda poäng där än 7D. Så Nex 7 presterar bra, vilket inte minst Lennart har bevisat med otagliga testbilder tagna, om du i någon framtid får möjligheten att besöka Lennart så kan han säkert visa dig olika utskrifter som skulle förvåna dig.

Lennart har berättat en historia om hur han lite pillimariskt lurade ett fotogäng han träffade på, och visade utskrifter där han uppgav fel kamera för bilderna, som då satte myror i huvudet på flera av dom. Lennart får berätta själv för jag kommer inte i håg alla detaljer, en jäkligt sedelärande histora som visar på förutfattade meningar och hur det kan ställa saker på sin spets.

//Bengt.

Men vad kom du fram till, förutom till Falsterbo och Kullaberg?

Jag ser nog mer Nexarna mer som dagsländor inom foto och en eventuell FF-NEX även som ett ännu sämre surrogat för en vanlig FF dslr.
Nu ska jag försöka hitta en Olympus OM-D E-M5 att klämma på, ett vettigare koncept i miniklasserna verkar det som...

Vill du att det ska vara så, så kommer det att bli så för dig, du kommer i alla fall inte köpa något som inte är märkt med texten Canon på...
Men snälla spring nu inte in i en elektroniklada och leta upp Olympus OM-D, med stor tidsbrist mellan matinköpen, ta tre bilder, i en ljusmiljö som man sällan fotograferar i, och sedan skriva sammanfattning och en bedömning på näten, skriv i dagboken vet ja :)
Jag tror det är få som är intresserade av sådana utvärderingar, stjäl bara tid från andra.

Michael - Intresserad av utveckling och valmöjligheter -

. Det går utan tvekan att ta bra bilder med Nexarna men istället för en kamera i den storleksklassen föredrar jag nog en kompakt Canon GX1 som man enkelt stoppar i fickan med både tele-och vidvinkel på.

...

Hur fick du ner enkelt en Canon GX1 i fickan, den anses inte vara speciellt kompakt?
Är det lika enkelt med en D800 och 5DIII, de är något större, men allt är relativt?

Vi vet din åsikt, men de tär bara en åsikt och det finns många, de allra flesta, som inte delar den utan tycker tvärtom. Det finns ju alternativ och att ha valmöjligheter är väl aldrig fel, så om du inte gillar konceptet med små kameror utan vill ha en stor, tung och gedigen kamera så finns det gott om sådana att välja bland från alla tillverkare och du har ju redan valt det, så varför detta intresse att skriva detta om och om och om igen? Varför överhuvudtaget skriva i de här trådarna om något som du inte är ett dugg intresserad av?

Jag vill f.ö. också ha en ordentlig FF system-kamera med bra ergonomi och alla kontroller osv., men ser även möjligeterna med små kameror också. Det ena behöver inte utesluta det andra och olika personer tycker olika. Om du inte vill köpa någon FF NEX så behöver du inte, men väldigt många andra kommer att göra det.

Sluta upp med trollandet nu Leif. Hur skickligt du än försöker maskera det å är det tydligt att det där endast är skrivet i syftet att skapa upprörda känslor från andra och en massa tjafs. Lägg av att försöka hävda något annat.

Du vet mycket väl att den här typen av kamera säljer otroligt mycket och säkerligen kommer att fortsätta med det, men det finns ju alternativ för de, oss, som fortfarande vill ha en stor kamera.

/Mats

En allt för ofta förbisedd anledning till att välja en mindre kamera handlar inte på lång när bara om den antingen skall gå ner i en liten ficka, eller möjligheten att skruva på ett större objektiv.

En av Nexarnas stora fördel är den samanlagda vikten som ägaren själv bestämmer hur han vill använda kameran, Nex 7 går alltså att använda med ett litet objektiv, vilket betyder att under en lång fotodag blir den trevligare att bära, även om man vill ha den hängande om halsen.

Ja, de små spegelfria systemkamerornas segertåg liknar lite hur det var på 1970-talet när Olympus OM-1 var trendsättare. Ganska snart efter den kamerans intåg på marknaden började alla kameratillverkare göra mindre kamerahus.

När man bedömer olika kamerors storlek, ergonomi och användbarhet blir självklart omdömena högst subjektiva och varierande från person till person.

För en person (likt mig) som numera främst fotograferar strukturer, lite landskap, nedlagda fabriker, ödehus, gautufoto och kanske har överkrav på detaljering passar en NEX-7 i många lägen som en universalkamera med möjlighet att både använda de små objektiven och även lite större med adapter.

I de flesta fall är inte mina motiv speciellt flyfotade. Men ska jag ha extrem detaljering och vill ta mig en rundlig tid vi rawkonverteraren med olika skärpningsalgoritmer föredrar jag en FF med ganska speciella objektiv som inte en NEX-7 kan tillgodogöra sig p g a APS-C sensorn. Där blir det en D800. Lite synd att den saknar peaking, bara.

Kör man gluggar som 14-24/2.8 (som "bara" blir 21-36 på en APS-C) vägandes ett kilo och därtill adapter så blir ju NEX-7 inte någon direkt naturlig bas för gluggen eftersom jag tappar vinkel och AF. Men resultatet blir bra. Fast här föredrar jag tjockkamera.

Jag har så att säga en fot i båda lägren.

Men för en utpräglad wildlife-fotograf ( som exempelvis Leif Bength) är nog inte NEX lika attraktiv. Den som försöker hänga hänga på en EF 100-400/4-5.6 L-glugg via en adapter på en NEX-7 kommer att säkert att förstå vad jag menar. Utan AF samt stöd för hela handflatan blr det ju knappast det idealiska verktyget för flygande fågel.

Vad en A99 skulle kunna göra för en wildlife-fotograf vet jag inte ännu, men med lika bra telen (som Canon faktiskt gör, det måste man medge) skulle säkert det bli en bra kombination.

Tycker inte att man för att en person vant sig vid sina verktyg och vet hur han/hon ska reagera på olika motiv i varierande situationer och därför inte känner sig hågade att byta märke ska skriva att personen ifråga har en Canonstämpel i pannan. Det kan i så fall lika gärna stå Nikon, Sony eller whatever.

Skulle jag själv för det mesta ägna mig åt wildlifedotogarefering med längre gluggar skulle jag i dagsläget själv använda Canon. Eller kanske en A99 om den faller ut väl och det blir samma klass på teleobjektiven till den. Men i dagsläget vet jag inte.

Då diskussionen nu har hamnat lite från A99 mot en NEX-FF istället vet jag inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Innan jag har sett hur man tänkt lösa det hela på Sony sitter nog tjockkamerabenet mer förankrat i alla fall.

//Lennart

Snälla Bengt, Michael, Lars och Mats! Ni behöver inte ryggmärgsreagera direkt jag skriver nåt. Räkna till tio och gå vidare istället. Kort sagt ignorera de jag skriver, om det inte faller på läppen, då jag enbart skriver mina personliga tankar och tyckanden utifrån min fotografi.

Jag ser ingen nytta med NEX men jag förstår ju att det finns de som gör det och jag har absolut inget mot det. Jag hade förmånen att få umgås några timmar igår med Lennart Aspman, som ju ser en fin nytta med NEX och som i huvudsak kör Nikon idag. Och kan ni tänka er så hade vi de riktigt kul och lever gör vi än båda två t.o.m. :)

Sen tror jag att 90% av alla NEX som säljs kommer att relativt snabbt att bli byrålådskameror, för till bokstöd duger de ju inte ;-) 10% tror jag kommer att finna en fin nytta med NEX i fotografin och glädjas över det lilla formatet och Lennart Aspman är utan tvekan en av dom.

Att Sony säljer säljer bra av NEX är ju bara riktigt kul för Sony och Sonys kunder!

Ha de gott!

Jag ser ingen nytta med NEX Sen tror jag att 90% av alla NEX som säljs kommer att relativt snabbt att bli byrålådskameror, för till bokstöd duger de ju inte ;-) 10% tror jag kommer att finna en fin nytta med NEX i fotografin och glädjas över det lilla formatet och Lennart Aspman är utan tvekan en av dom.

Att Sony säljer säljer bra av NEX är ju bara riktigt kul för Sony och Sonys kunder!

Ha de gott!

HAHAHA. Du är tokig =) Jag tar med mig min NEX överallt, den är precis det motsatta till byrålådskamera. Förbannat bra bildkvalité i en sån liten och nästan "osynlig" kamera. Nu tycker jag att du är lika fel ut som vissa Sonyanvändare, som hävdar att tjockkameror inte behövs och dom kommer att dö ut. Du säger att småkameror är en dagsslända och kommer att ligga kvar i byrålådorna till slut. Inget av det stämmer =)

Ja, de små spegelfria systemkamerornas segertåg liknar lite hur det var på 1970-talet när Olympus OM-1 var trendsättare. Ganska snart efter den kamerans intåg på marknaden började alla kameratillverkare göra mindre kamerahus.

Ja själva kamerahuset vikt får en stor betydelse först när någon verkligen vill prova, självklart inte bara Nexarna utan lika väl en Olympus, eller Panasonic, flera andra finns så klart ingen glömd.

Utgår man från kamerahuset vikt på dom mindre modellerna, så vinner dom i alla fall vad man än nu vill skruva på för typ av objektiv, sätter man ett 24-70/2,8 som kan ligga runt 1,2 kg på en större dslr som nosar runt 900-1000 gram, så får man bära över 2 Kg i svampskogen.

Man tjänar runt 5-7 hekto om inte mer att släpa på under en lång fotodag, Många har ändrat sig under åren och orkar inte längre konka om kring med dom stora modellerna.

I dag måste tydlingen en kamera klara Iso 12800 så att man kan skriva ut en A3+ utan problem, annars kan den aldrig klara att få en 10:a i bildkvalitet.

Herre gud vad imponerad jag är av så många mästerfotografer som tar så himla avancerade bilder, tas alla bilder i skymning och mörker nu för tiden, skall man vänta till kvällen innan man går ut med kameran eller vad.

När man bedömer olika kamerors storlek, ergonomi och användbarhet blir självklart omdömena högst subjektiva och varierande från person till person.

För en person (likt mig) som numera främst fotograferar strukturer, lite landskap, nedlagda fabriker, ödehus, gautufoto och kanske har överkrav på detaljering passar en NEX-7 i många lägen som en universalkamera med möjlighet att både använda de små objektiven och även lite större med adapter.

I de flesta fall är inte mina motiv speciellt flyfotade. Men ska jag ha extrem detaljering och vill ta mig en rundlig tid vi rawkonverteraren med olika skärpningsalgoritmer föredrar jag en FF med ganska speciella objektiv som inte en NEX-7 kan tillgodogöra sig p g a APS-C sensorn. Där blir det en D800. Lite synd att den saknar peaking, bara.

Kör man gluggar som 14-24/2.8 (som "bara" blir 21-36 på en APS-C) vägandes ett kilo och därtill adapter så blir ju NEX-7 inte någon direkt naturlig bas för gluggen eftersom jag tappar vinkel och AF. Men resultatet blir bra. Fast här föredrar jag tjockkamera.

Jag har så att säga en fot i båda lägren.

Men för en utpräglad wildlife-fotograf ( som exempelvis Leif Bength) är nog inte NEX lika attraktiv. Den som försöker hänga hänga på en EF 100-400/4-5.6 L-glugg via en adapter på en NEX-7 kommer att säkert att förstå vad jag menar. Utan AF samt stöd för hela handflatan blr det ju knappast det idealiska verktyget för flygande fågel.

Vad en A99 skulle kunna göra för en wildlife-fotograf vet jag inte ännu, men med lika bra telen (som Canon faktiskt gör, det måste man medge) skulle säkert det bli en bra kombination.

Tycker inte att man för att en person vant sig vid sina verktyg och vet hur han/hon ska reagera på olika motiv i varierande situationer och därför inte känner sig hågade att byta märke ska skriva att personen ifråga har en Canonstämpel i pannan. Det kan i så fall lika gärna stå Nikon, Sony eller whatever.

Skulle jag själv för det mesta ägna mig åt wildlifedotogarefering med längre gluggar skulle jag i dagsläget själv använda Canon. Eller kanske en A99 om den faller ut väl och det blir samma klass på teleobjektiven till den. Men i dagsläget vet jag inte.

Då diskussionen nu har hamnat lite från A99 mot en NEX-FF istället vet jag inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Innan jag har sett hur man tänkt lösa det hela på Sony sitter nog tjockkamerabenet mer förankrat i alla fall.

//Lennart

Allt som rör sig snabbt är väl inte bara flygande fåglar, att det är så populärt att fota en flygande svala kunde jag inte tro, används inte Stativ i dom flesta fallen då det blir ganska tungt med dom stora objektiven. Om Nex 7 av 2014 års modell får lika bra följande AF som 7D kan man väl sätta Nex 7 på ett fint stativ. Inte ovanlig att enbensstativ också används i dag.

Allt som rör sig snabbt är väl inte bara flygande fåglar, att det är så populärt att fota en flygande svala kunde jag inte tro, används inte Stativ i dom flesta fallen då det blir ganska tungt med dom stora objektiven. Om Nex 7 av 2014 års modell får lika bra följande AF som 7D kan man väl sätta Nex 7 på ett fint stativ. Inte ovanlig att enbensstativ också används i dag.

Även med stativ tycker jag nex är för liten med tunga objektiv (jag har provat med 500/4).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar