Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varsågod :) Räknar dock med att också få en öl för tjänsten, om vi ändå måste bjuda Mahdad på en massa bärs (eller prygla honom).

Det ska bli så gott med fatöl, Jag vet det perfekta stället! http://www.wirstromspub.se/ Jag kommer att vara fräck och fråga efter jordnötter också =) Alla som misstrodde en FF NEX utan att säga det är också "skyldiga"! Ni är mer än varmt välkomna =) Jag tackar Sony på förhand för denna fina gratisfylla.

Det ska bli så gott med fatöl, Jag vet det perfekta stället! http://www.wirstromspub.se/ Jag kommer att vara fräck och fråga efter jordnötter också =) Alla som misstrodde en FF NEX utan att säga det är också "skyldiga"! Ni är mer än varmt välkomna =) Jag tackar Sony på förhand för denna fina gratisfylla.

Fast du får fan ingen öl om det visar sig vara nåt i stil med Pentax K-01 - då blir det smisk i stället.

För h-e. Inte en objektivfattning till...!

Hett tips:
En FX-sensor får inte plats på diagonalen i E-mount-öppningen. Sensorn är större än hålet man ska stoppa in ett objektiv i. Förutom detta får inte de elektriska kopplingarna mellan huset och objektivet plats - de måste planeras om helt. Alltså måste hela objektivfattningen planeras om.

Lämna ynka tre mm till att använda till objektivfattning (perfekt mekanisk passning, 1mm tjockt gods i fattningstuben för en absolut minimal mekanisk hållbarhet.

Dra av de 2.8mm som fattningens små "vingar" kräver (flärparna på objektivfattningen som griper i obejktivets små motsvarande vingar)

Kvar finns ett absolut mekaniskt maximum på:
46.1mm (ytterdiameter fattning)
minus
2.8+3.0+linselementsinfattning minimum 2mm
=
Det bakre linselementet kan absolut maximalt ha en diameter på 39mm

En FX-sensor har en diagonal på 43mm

Detta är inte nödvändigtvis ett problem när man har 40-50mm till godo mellan det bakersta linselementet och filmen/sensorn, men när avståndet bara är 18mm är det lite knivigare. Hörnen kommer bli HELT svarta, inte bara ett par Ev vinjetterade.

Finns det några tvivel alls om detta är det bara att kontrollmäta på ett NEX-objektiv. Så här ser det ut när man stoppar in en FX-sensor bakom en NEX E-fattning.

Har funzerat lite.
Vad spelaf det för roll att fattningens diameter är mindre än sensorns diagonal?

Alltså den sitter ju 18 mm framför (förresten därav namnet E-mount, E som i Eighgeen) och ljusets bryts ju i objekti et. Det är ju inte en knippe parallella ljusstrålar som åker genom objektivet.

Sensordiagonalen ryms ju liksom inte genom bländaröppningen heller om man bländar ned lite, men det funkar ju fint ändå.

/Mats

Har funzerat lite.
Vad spelaf det för roll att fattningens diameter är mindre än sensorns diagonal?

Alltså den sitter ju 18 mm framför (förresten därav namnet E-mount, E som i Eighgeen) och ljusets bryts ju i objekti et. Det är ju inte en knippe parallella ljusstrålar som åker genom objektivet.

Sensordiagonalen ryms ju liksom inte genom bländaröppningen heller om man bländar ned lite, men det funkar ju fint ändå.

/Mats

Umm... det som spelar roll är väll att fattningen inte kan teckna ut 24x36

Nä det behövs ju inte där framme. Ljusbilden är som en kon och 18mm framför sensorn är bildcirkeln betydligt mindre än när den träffar sensorn.
Med digitala sensorer, som har de ljuskänsliga delarna nere i små gropar, vill man att ljusstrålarna träffar sensorn rakt på. Detta gör man genom att ha en så stor lins som möjligt närmast sensorn, dvs inte en liten lins nära sensorn med branta vinklar mot sensorn.

Jag förstår inte vad ni surrar om. Även om den blir lite större än dom pyttesmå nexarna som finns idag så skulle den ju fortfarande vara den överlägset minsta och lättaste FF kameran. Den måste inte vara lika pytteliten som en C3 eller F3! Sluta vara så negativa. Gnälla kan ni göra sen när ni bjuder mig på öl och märker att jag aldrig blir full =)

Gungor och karuseller.
Ni som köper NEX subventionerar alltså mig som köper en fullstor system-kamera :)

Tack alla ni!

/Mats

Det är så lite så! Ingen konst att subventionera något som inte finns idag (A99). En full stor systemkamera, Var det inte phool som skulle bli full?

Eller är det Sony som blivit rund under fossingarna? Håller SAR på att jaga alla höns som inte finns hemma?

Oaktat naturkatastrofer (en NEX som ser ut K-01 är i princip en naturkatastrof) så säger SAR:
NU kommer Sonys nya FF, 2 månader senare NU kommer Sonys nya FF, ytterligare en tid till: NU kommer Sony med 2 nya FF, 2 månader senare INGEN ny FF förrän nästa år, Fast NU kommer den och den kommer att ha 183264532 fokuspunkter.

Dock går en tid. SAR säger i vanlig ordning NU kommer Sonys nya FF, och forstätter med NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,

Vad bidde det då? En tummetott!

Fast NU kommer en NEX med FF-sensor. Det är SAR som redan druckit upp phools öl.

Finns det ingen vänlig själ som kan fimpa alla rumoursajter för gott? De får ju kvällsblaskornas löp att framstå som högsta potensen av sanning skriven på högprosa.

Första april är det inte. På engelska benämns denna dag All Fools Day. Eller kanske All Phools Day:)

4 potenser av lögn: Lögn,förbannad lögn, statistik, SAR,.

Men jag VET hur nästa FF-kamera från Sony kommer att se ut och vilken dag den presenteras. Elvis berättade det för mig i förmiddags. Det enda jag avslöjar är att den kommer att ha LSD-displayer på såväl undersida som översida, fast objektiv med fixfokus (eller var det fuskfikus, han sa? )

//Lennart

Vaddå negativa?

Det är ju rena julafton för den som är tekniintresserad och följer vad Sony gör. De håller ju på att lägga hela kameramarknaden under sig med nydanande teknik i varenda segment, stora som små, stillbild och video, unika smarta lösningar osv. Säkert en hel del glas att välja på. Kan kanske bli generiska kameror där man kan sätta på vilka gluggar som helst på vilken kamera som helst. Grymma sensorer och fräscht tänkande. Förstår om en del med moderna kameror från andra tillverkare som i grunden är likadana som för 60 år sen har svårt att hänga med i svängarna :)

Det som det gällde nu var ifall det var möjligt att använda E-fattningen med en FF-sensor.

/Mats

Jag hatar julafton som den har utvecklats till och för övrigt är den 17 augusti alltid en årligen återkommande negativ dag för mig. :)

//Lennart

Det är så lite så! Ingen konst att subventionera något som inte finns idag (A99). En full stor systemkamera, Var det inte phool som skulle bli full?

Eller är det Sony som blivit rund under fossingarna? Håller SAR på att jaga alla höns som inte finns hemma?

Oaktat naturkatastrofer (en NEX som ser ut K-01 är i princip en naturkatastrof) så säger SAR:
NU kommer Sonys nya FF, 2 månader senare NU kommer Sonys nya FF, ytterligare en tid till: NU kommer Sony med 2 nya FF, 2 månader senare INGEN ny FF förrän nästa år, Fast NU kommer den och den kommer att ha 183264532 fokuspunkter.

Dock går en tid. SAR säger i vanlig ordning NU kommer Sonys nya FF, och forstätter med NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,NU kommer Sonys nya FF,

Vad bidde det då? En tummetott!

Fast NU kommer en NEX med FF-sensor. Det är SAR som redan druckit upp phools öl.

Finns det ingen vänlig själ som kan fimpa alla rumoursajter för gott? De får ju kvällsblaskornas löp att framstå som högsta potensen av sanning skriven på högprosa.

Första april är det inte. På engelska benämns denna dag All Fools Day. Eller kanske All Phools Day:)

4 potenser av lögn: Lögn,förbannad lögn, statistik, SAR,.

Men jag VET hur nästa FF-kamera från Sony kommer att se ut och vilken dag den presenteras. Elvis berättade det för mig i förmiddags. Det enda jag avslöjar är att den kommer att ha LSD-displayer på såväl undersida som översida, fast objektiv med fixfokus (eller var det fuskfikus, han sa? )

//Lennart

Hehe. Helt sant att så länge inget finns så finns faktiskt inget. Sony själva har ju inte sagt flasklock.

Frågan är vilkeg som är bäst. Som Canon stolt deklarera "Här är vår fina kamera 1DX" o h sen ett år senare går den ä då inte att köpa.

Lär ju ska vara fina fiömmöjligheter i A99.

Den kommer säkert att kunna filma i ADHD -Högre ljud, större bild.
(Från kommisarie Spåck)

/Mats

Vaddå negativa?

Det är ju rena julafton för den som är tekniintresserad och följer vad Sony gör. De håller ju på att lägga hela kameramarknaden under sig med nydanande teknik i varenda segment, stora som små, stillbild och video, unika smarta lösningar osv. Säkert en hel del glas att välja på. Kan kanske bli generiska kameror där man kan sätta på vilka gluggar som helst på vilken kamera som helst. Grymma sensorer och fräscht tänkande. Förstår om en del med moderna kameror från andra tillverkare som i grunden är likadana som för 60 år sen har svårt att hänga med i svängarna :)

Det som det gällde nu var ifall det var möjligt att använda E-fattningen med en FF-sensor.

/Mats

Vem bryr sig om den får E mount egentligen? =) Jag vill INTE att den ska ha det. E mount är en jävla förbannelse, det fattigaste och tattigaste utbudet ever! Bara Sigmas gluggar som räddar det något. Nej en annan fattning och lite fina fasta gluggar vid lanseringen så kommer jag att köpa den. GARANTERAT! Den skulle krossa Leicas M9 (det är ifs inte så svårt om man ser till bildkvalité) och kosta en bråkdel av den. Folk vill ha en liten FF kamera.

Om vi nu ska diskutera möjligheten av en NEX med FF med E-fattning (och bortse från mina demoner som visar sig ibland) så har jag suttit och tänkt (vilket kan vara farligt ibland).

Men hur jag än vrider och vänder på det hela måste det till en ny fattning, alternativt ett revolutionerande nytt sätt att få ljuset att träffa sensorn rätt.

Självklart går det att göra en NEX med FF-sensor konventionellt och behålla A-mount, men kameran måste då logiskt sett få samma avstånd mellan objektiv och sensor vilket gör att kamerahuset ökar i storlek på djupet, alterantivt få en extra utbyggnad i fronten där fattningen sitter.

För att även kunna använda E-mount behövs en adapter som går inåt för att få korrekt reg.avstånd. Därtill behövs kontakter för att kunna styra E-gluggarna i den adaptern.

Eller så måste hela sensor/slutarpaket kunna flyttas framåt när E-mount används.

Men det verkar så krångligt och känns fånigt.

Får vi en jättestor NEX så känns den inte attraktiv för mig.

Känns bättre att gå på Leica-storlek och en ny manuell serie objektiv som blir lika Leitzobjektiven.
Fast jag tycker bildkvaliteten är bra nog i en NEX-7 idag. Framöver kommer nog sensorerna i APS-C storlek att bli ännu bättre så jag är kluven i den här frågan.

Samtidigt håller jag med Joakim: Inte en fattning till.

//Lennart

Vem bryr sig om den får E mount egentligen? =) Jag vill INTE att den ska ha det. E mount är en jävla förbannelse, det fattigaste och tattigaste utbudet ever! Bara Sigmas gluggar som räddar det något. Nej en annan fattning och lite fina fasta gluggar vid lanseringen så kommer jag att köpa den. GARANTERAT! Den skulle krossa Leicas M9 (det är ifs inte så svårt om man ser till bildkvalité) och kosta en bråkdel av den. Folk vill ha en liten FF kamera.

Du kommer säkert hylla den och upphöja den till skyarna baserat på specarna och sen när det kommer till kritan gör du en helomvändning och köper en EOS-M istället.

Liknande saker har ju inträffat förr :)

Vad var det där med ölen? Har du blivit utlovad öl av alla som inte trodde NEX skulle bli FF?
Du lär ju bli alkoholförgiftad. Tror nog de flesta inte trodde på det här, mig inkluderat. Faktum är att jag är rätt tveksam fortfarande och inte vet riktigt hur Sony ska få ihop det med objektivfattning osv., men de är knepiga de där japanerna och har överraskat förr med fiffiga lösningar.

Lite kul med Sony som faktiskt verkar att på allvar förändra hela kameramarknaden med nytt fräscht tänkande och mer och mer helt elektroniska kameror. Det behövs, för det har varit ett teknikområde som länge verkar ha rört sig med snigelfart och även om inte allt bra nödvändigtvis kommer från Sony så sätter det en press på de andra tillverkarna.

Det kan faktiskt vara så att Sony egentligen inte är så intresserad på sikt av marknaden för objektiv som ju lär förbli mekaniska konstruktioner. Kanske de gör generiska kameror där man kan sätta en adapter och bygger in elektroniskt stöd i för styrning och lämnar ut specar.

När de andra håller fast vid den proprietära vägen och försöker låsa in kunderna i et system så gör Sony tvärtom och öppnar det, så får de kraftig försäljning av kameror. Om det t.ex. skulle vara precis lika lätt att använda EF-objektiv på en sony-kamera med IBIS och en drös med fördelar tack vare smart elektronik, varför skulle man då köpa ett gammaldags mekaniskt kamerahus från Canon. Sony kan nog tjäna bra på sina objektiv ändå utan att behöva låsa kunderna.

Vet inte riktigt vad som händer, men Sonys interna planer är nog inet annat än världsherravälde typ. Den här marknaden är på väg och kommer att förändras och nyckelspelarna kommer att bytas ut.Tror i framtiden att mer elektronikinriktade företag som Sony, Panasonic, Samsung osv. kommer att dominera och att Canon och Nikon kommer att gå tillbaka. Tror de senare inte klarar att hänga med riktigt.

Nu har det varit massa annat som stört med F NEX, videokameror osv.
Sony, ge oss den där A99 nu istället!!!

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar