Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu vill jag att samtliga medlemmar i denna tråd som inte er mig trodde mig ang en kommande FF nex ber om ursäkt "alternativt bjuder på en bärs" och om jag minns rätt så var det ganska många som försökte förklara varför en FF aldrig skulle komma. Fan va full jag kommer att bli =)

PS. Jag dricker helst Falcon och Heineken!

Det får vi se till att ordna, om ryktet stämmer :)

Får han någon gös till barkbrödet, eller ska han rentav pryglas med remmen från den förhatliga D800?

Nej, ingen prygel. Det är att komma för lätt undan. Däremot får han göra 1000 exponeringar (endast en exponering per motiv) på temat "Storstäder i Härjedalen" med D800:s vänstra AF-punkt::)

//Lennart

Nej, det känns inte riktigt så i dagsläget. Men jag har ju ändrat mig förr. Mycket beror på hur fasiken man tänkt sig det hela med objektivlösningar, registeravstånd mm. En lite större NEX går an, men sväller den för mycket så kan jag lika gärna fortsätta med FF-järnspisarna.

//Lennart

Skulle man inte kunna tänka sig att de behåller den befintliga fattningen (och tjockleken) så att nuvarande E-objektiv fungerar i beskuret läge, och att nya objektiv helt enkelt blir lite större?

Jag har ju redan Sony 50/1,8 som ger ungefär samma bildvinkel. Den är inte direkt oskarp den heller - i synnerhet om man bländar ner till f/2,8.

Nä, nån tjock A99 blir det inte för mig heller, men om ryktet om en NEX med småbildssensor stämmer finns det risk att plånboken blir ännu tommare än den redan är. Den brune möbelnasaren kan nog köpa hur många kameror han vill, på vårt förstånds bekostnad ...

En sak man undrar över då är prisbilden. CSC-kamerorna brukar ju bli billigare än tjockkamerorna så det kanske blir den billigaste vägen till en FF för en många. Undrar då hur det blir med Sony-adaptarna för inte kan väl de som finns nu fixa A-mountobjektiv för småbildsformatet. De är väl strikt DX nu eller hur?

Skulle man inte kunna tänka sig att de behåller den befintliga fattningen (och tjockleken) så att nuvarande E-objektiv fungerar i beskuret läge, och att nya objektiv helt enkelt blir lite större?

Ja, om du med det menar att nya objektiv blir större i längd p g a reg.avstånd (och givetvis tjockare om ljusstyrkan så kräver).

Det borde ju fungera. En 50/1.4 skulle bli ungefär lika lång då som E 18-55 OSS. Ungefär samma mått för en 35/1.8 också.

//Lennart

En sak man undrar över då är prisbilden. CSC-kamerorna brukar ju bli billigare än tjockkamerorna så det kanske blir den billigaste vägen till en FF för en många. Undrar då hur det blir med Sony-adaptarna för inte kan väl de som finns nu fixa A-mountobjektiv för småbildsformatet. De är väl strikt DX nu eller hur?

Vet inte hur det är med adaptrarna (har ju ingen), men inte är väl NEX:arna direkt billigare än motsvarande tjockis? NEX-7 kostar ju nästan lika mycket som en A77 trots avsaknad av GPS och lite annat.

Sannolikt är det så. LA-EA2 har ju spegelfilm anpassad för aps-C.

//Lennart

För h-e. Inte en objektivfattning till...!

Hett tips:
En FX-sensor får inte plats på diagonalen i E-mount-öppningen. Sensorn är större än hålet man ska stoppa in ett objektiv i. Förutom detta får inte de elektriska kopplingarna mellan huset och objektivet plats - de måste planeras om helt. Alltså måste hela objektivfattningen planeras om.

Lämna ynka tre mm till att använda till objektivfattning (perfekt mekanisk passning, 1mm tjockt gods i fattningstuben för en absolut minimal mekanisk hållbarhet.

Dra av de 2.8mm som fattningens små "vingar" kräver (flärparna på objektivfattningen som griper i obejktivets små motsvarande vingar)

Kvar finns ett absolut mekaniskt maximum på:
46.1mm (ytterdiameter fattning)
minus
2.8+3.0+linselementsinfattning minimum 2mm
=
Det bakre linselementet kan absolut maximalt ha en diameter på 39mm

En FX-sensor har en diagonal på 43mm

Detta är inte nödvändigtvis ett problem när man har 40-50mm till godo mellan det bakersta linselementet och filmen/sensorn, men när avståndet bara är 18mm är det lite knivigare. Hörnen kommer bli HELT svarta, inte bara ett par Ev vinjetterade.

Finns det några tvivel alls om detta är det bara att kontrollmäta på ett NEX-objektiv. Så här ser det ut när man stoppar in en FX-sensor bakom en NEX E-fattning.

Bilagor

• SonyNEX_FX.jpg
    SonyNEX_FX.jpg
    52.8 KB · Visningar: 286
Vet inte hur det är med adaptrarna (har ju ingen), men inte är väl NEX:arna direkt billigare än motsvarande tjockis? NEX-7 kostar ju nästan lika mycket som en A77 trots avsaknad av GPS och lite annat.

Just det. Till kund, iaf... :)

Detta innebär att Sony tjänar bra pengar på NEX-arna och förlorar massvis med pengar på tjock-kamerorna.

Hett tips:
En FX-sensor får inte plats på diagonalen i E-mount-öppningen. Sensorn är större än hålet man ska stoppa in ett objektiv i. Förutom detta får inte de elektriska kopplingarna mellan huset och objektivet plats - de måste planeras om helt. Alltså måste hela objektivfattningen planeras om.

Lämna ynka tre mm till att använda till objektivfattning (perfekt mekanisk passning, 1mm tjockt gods i fattningstuben för en absolut minimal mekanisk hållbarhet.

Dra av de 2.8mm som fattningens små "vingar" kräver (flärparna på objektivfattningen som griper i obejktivets små motsvarande vingar)

Kvar finns ett absolut mekaniskt maximum på:
46.1mm (ytterdiameter fattning)
minus
2.8+3.0+linselementsinfattning minimum 2mm
=
Det bakre linselementet kan absolut maximalt ha en diameter på 39mm

En FX-sensor har en diagonal på 43mm

Detta är inte nödvändigtvis ett problem när man har 40-50mm till godo mellan det bakersta linselementet och filmen/sensorn, men när avståndet bara är 18mm är det lite knivigare. Hörnen kommer bli HELT svarta, inte bara ett par Ev vinjetterade.

Finns det några tvivel alls om detta är det bara att kontrollmäta på ett NEX-objektiv. Så här ser det ut när man stoppar in en FX-sensor bakom en NEX E-fattning.
Joakim, min öl ska vara iskall med fluffigt skum. Jag tar gärna två om det är ok för dig =)

Just det. Till kund, iaf... :)

Detta innebär att Sony tjänar bra pengar på NEX-arna och förlorar massvis med pengar på tjock-kamerorna.

Nu kommer du nog få lite mothugg, men jag tror det stämmer. NEX säljer som tusan, medan tjockkamerorna knappt går att få tag på.

Det där med kolsvarta hörn ser onekligen ut att ställa till det, och det skulle alltså innebära en ny fattning med allt vad det innebär med brist på objektiv och dylikt. Det finns ju ännu inte ett särskilt stort utbud till befintliga NEX (om man bortser från manuella gluggar med adapter förstås, men det är nog mest för oss entusiaster), och med en ny fattning lär det bli samma sak igen ...

Nä, men det kanske blir NEX-kameror med A-mount fattning ;-)

Eller så blir det en generic "NEX-fattning" som det inte görs objektiv direkt för och som man alltid måste sätta en adapter på, även en E-adapter för E-mount objektiv.

Jäkligt underligt är det, men Sony är lite galna. De har ju överraskat oss förr .-)
Eller så är ryktet bara en hoax...

/Mats

Nä, men det kanske blir NEX-kameror med A-mount fattning ;-)

Eller så blir det en NEX-fattning som man alltid måste sätta en adapter på, även en E-adapter för E-mount objektiv.

Jäkligt underligt är det, men Sony är lite galna. De har ju överraskat oss förr .-)
Eller så är ryktet bara en hoax...

/Mats

NEX med A-fattning (A-mount fattning känns som ett konstigt begrepp) torde bli ungefär som den fullständigt vedervärdiga Pentax K-01. Kameran blir nästan lika stor som de minsta tjockkamerorna utan att få några av tjockisarnas fördelar. Är det OK om jag kräks lite bara vid tanken på en sådan styggelse?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar