Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony SLT-A99 (spekulation)
- Trådstartare avlustat_medlemskap180119
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Skarström
Aktiv medlem
Förslag:
- Fullt tillåtet att uttrycka såväl positiva som negativa åsikter om den planerade kameran såväl som Sony.
- Lite roligt periferisnack i sidospår som inte strikt hör till ämnet är tillåtet och uppmuntras i lagom omfattning.
- Alla är välkomna med åsikter och synpunkter oavsett vilket kameramärke man använder.
/Mats
verkar inte som du följer dina egna trådregler Mats
afe
Aktiv medlem
Håller med - alla är uppenbarligen inte välkomna. Jag har rapporterat inlägget där Leif blir angripen å det grövsta - sådant kan man ta via mejl tycker jag..
Ibland känns det pinsamt att äga en Sony när det ska försvaras så in i helskotta ...
The_SuedeII
Aktiv medlem
Att Sony har många intressanta ideer, och många intressanta kameror är det väl ingen som tvivlar på. Jag tror också att de flesta som inte är direkt anställda hos någon annan tillverkare önskar dem all lycka till med ett eventuellt nytt FF-kamera-släpp.
Men att det bara går sämre och sämre ekonomiskt (och även omsättningsmässigt jmf kameramarknaden i stort) fö rSony's kameraavdelning är det heller ingen som tvivlar på. Dom får göra vad de kan för att stabilisera ekonomin, och satsa ännu hårdare på NEX runtom i världen. I Japan ligger spegellösa kameror nu på ca 52% av den totala försäljningen, och i USA och Europa går det starkt framåt.
SLT-A99 kommer oavsett hur det går på kameramarknaden i övrigt alltid bli en nisch-kamera. Det kommer säljas en SLT-A99 per tusen sålda ILC-kameror (alla märken inräknade) om den slår riktigt, riktigt hårt och säljer bra.
Men att det bara går sämre och sämre ekonomiskt (och även omsättningsmässigt jmf kameramarknaden i stort) fö rSony's kameraavdelning är det heller ingen som tvivlar på. Dom får göra vad de kan för att stabilisera ekonomin, och satsa ännu hårdare på NEX runtom i världen. I Japan ligger spegellösa kameror nu på ca 52% av den totala försäljningen, och i USA och Europa går det starkt framåt.
SLT-A99 kommer oavsett hur det går på kameramarknaden i övrigt alltid bli en nisch-kamera. Det kommer säljas en SLT-A99 per tusen sålda ILC-kameror (alla märken inräknade) om den slår riktigt, riktigt hårt och säljer bra.
jeduven
Aktiv medlem
.....
Förslag:
- Vi kör den här spekulations-tråden fram till den slutliga riktiga presentationen görs då vi skapar en ny.
- Fullt tillåtet att uttrycka såväl positiva som negativa åsikter om den planerade kameran såväl som Sony.
- Jämförelser med andra kameror och sidospår är fullt tillåtna.
- Lite roligt periferisnack i sidospår som inte strikt hör till ämnet är tillåtet och uppmuntras i lagom omfattning.
- Alla är välkomna med åsikter och synpunkter oavsett vilket kameramärke man använder.
- Glad och positiv stämning utan personangrepp.
/Mats
Tack för den länken Skarström! Utan tvekan fina föresatser men nu känns det nog mer som man hamnat i "mörkaste Småland"...
Apropå SLT så är det alldeles rätt att det är en annan teknik än vad som finns i Sonys "SLT-kameror". Om tekniken överlever eller inte kan kvitta men hur i hela fridens namn Sony har tänkt när de satte den beteckningen på de prismalösa A-modellerna vet nog inte ens Sony själva...
Tack Anders!
jeduven
Aktiv medlem
<skrev en massa>
.
Nu var mitt uppriktiga GRATTIS menat till Sony men om du känner dej som Sony personifierad får du naturligtvis ta det av det oxå. Om inte så är det så...
FlyerOne
Aktiv medlem
Jo, de vet exakt varför. Men jag undrar naturligtvis nyfiket vad du anser är så fel med den beteckningen?---
Apropå SLT så är det alldeles rätt att det är en annan teknik än vad som finns i Sonys "SLT-kameror". Om tekniken överlever eller inte kan kvitta men hur i hela fridens namn Sony har tänkt när de satte den beteckningen på de prismalösa A-modellerna vet nog inte ens Sony själva...
---
Förutom det som Sony själva redan vet, alltså.
.
jeduven
Aktiv medlem
Jo, de vet exakt varför. Men jag undrar naturligtvis nyfiket vad du anser är så fel med den beteckningen?
Förutom det som Sony själva redan vet, alltså.
.
Den är väl för att de ska låta som katta när ho skiter över nån gammal 60-teknik...
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Jaså, tycker du inte det. Då har vi olika uppfattning.
Jag tycker mina förslag är bra fortarande, även de som du valde att utelämna.
Det som Leif har sysslat med däremot är något helt annat. Man måste ju vara blind för att inte se det, eller så har man inte varit med och sett helheten. Nu har just du och Afe just hällt en hel tunna bensin på de sista pyrande pinnarna just innan de självslocknade.
Den här diskussionen om ziskussionen kan dock nästan bli lika illa, så jag väljer att inte delta i den alls. Nu har ju Afe uppmärksammat moderatorerna på det här och man får väl hoppas att går igenom det mer grundligt och tar i med hårdhandskarna.
/Mats
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Tack för den länken Skarström! Utan tvekan fina föresatser men nu känns det nog mer som man hamnat i "mörkaste Småland"...
Tack Anders!
Ja det finns ju fortfarande en spegel i ljusströmmen på varenda SLT-kamera, som reflekterar ljuset till fasdetektsensorn och det är väl i så fall en reflex det med även om den inte träffar ett prisma och en mattskiva men visst skapar det lite oreda. Å andra sidan så konkurrerar ju Sonys tjockkameror direkt med motsvarande DSLR-segment, så det kanske finns någon logik i det trots allt. Alternativet hade väl varit att helt ignorera Sonys produkter och då hade men väl fått skit för det alternativt hade Sony fått en egen nisch där alla andra lämnat "walk over" och det hade väl inte funkat det heller utan snarast blivit lite löjeväckande för EISA.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Håller med - alla är uppenbarligen inte välkomna. Jag har rapporterat inlägget där Leif blir angripen å det grövsta - sådant kan man ta via mejl tycker jag..
Ibland känns det pinsamt att äga en Sony när det ska försvaras så in i helskotta ...
Anders, du vet att detta inte är sant. Nu tycker jag det blir lite väl mycket "offer"-snack i tråden. Jag tycker det är olyckligt att det går så pass långt att man hamnar i återvändsgränd i "mörkaste Småland" som Leif skriver och har svårtatt hitta ut men det har funnits visst fog för Mats och Gunnars frustrationer.
Jag har också uppfattat det som att Leif till stor del TIDVIS bara varit ute efter att provocera här. Ibland kan detv ara bra om syftet är att få folk att skärpa sina argument rent pedagogiskt och bygga under dem bättre. Men det måste nog ske med mer humor och lyhördhet om det ska funka än som skett här. Jag tycker exv. det inte är OK att slänga ur sig att Sonys objektivutbud är otillräckligt och sedan inte vara beredd att diskutera detta i detalj med öppet sinne. Så tycker jag inte det har skett. Det finns fler exempel.
Leif lyfte fram att Canon hade många fler objektiv och tog det till intäkt för att de skulle ha ett bättre utbud alla kategorier. Mats lyfte att Canon tvingats ta fram en hel del parallella utbud eftersom folk uppenbarligen inte haft råd att efterfråga de dyraste bildstabiliserade varianterna. Där kan man alltså stryka en del utifrån vilka kundkategorier vi pratar om.
Om man är ute efter bildstabiliserade alternativ så har Sony faktiskt betydligt fler än både Canon och Nikon men det ville Leif inte överhuvudtaget höra talas om eller kontrollera för egen del. Han vill bara upprepa det eviga mantrat och efter ett tag blir ju en sådan diskussion omöjlig. Den blir kort sagt bara störande och oseriöst. Man kan i efterhand tycka vad man vill om Mats inägg till Leif men jag ser det bara som en markering - en rätt nödvändig sådan när allt redan gått över styr. För när det bara återstår sarkasmer och goddag yxskaft, så tycker jag man ska lägga ner och det är inte Mats som inte försökt vara konstruktiv i detta. I objektivfrågan är det ju han som verkligen tagit fram fakta i målet och det gäller ju i många av de övriga spörsmålen också.
Jag tycker fortsatt att det oftast är ganska högt i tak i Sony-forumen och jag har svårt att se att man inte är välkommen vem som helst som ärligt försöker delta i kommunikation och ömsesidigt lärarnde. Men alla är inte här av det skälet och frågan är hur vi bäst ska förhålla oss till det.
Sen kan jag säga att jag egentligen inte förstår just denna urspårining eftersom jag ju lärt känna alla inblandade som väldigt trevliga personer men på något sätt verkar det som om flera inblandade haft några riktigt taskiga dagar. Vore kul om vi kunde återupprätta tråden nu istället och starta om. Kanske försöka släppa lite på prestigen.
Photocon
Aktiv medlem
Utan tvekan fina föresatser men nu känns det nog mer som man hamnat i "mörkaste Småland"...
Hörru, jäkla dalmas! Som smålänning med anknytning till Dalarna (Mora) får jag nog säga att det är skit samma eller lika bra/dåligt på resp ställe. Förutom att vi har bättre fiske i "sjöriket" i Kronoberg. Därtill har vi i Småland 2 elitserielag i hockey samt 3 allsvenska diro. Dalarna har bara 2 allsvenska lag, mer sumpmarker, mer mygg, "Fesan", ett nedlagt mentalsjukhus då uppgiften blev för svår att hantera befolkningen och som mök på braxen bor du där?
// Lennart
Photocon
Aktiv medlem
.
Sen kan jag säga att jag egentligen inte förstår just denna urspårining eftersom jag ju lärt känna alla inblandade som väldigt trevliga personer men på något sätt verkar det som om flera inblandade haft några riktigt taskiga dagar. Vore kul om vi kunde återupprätta tråden nu istället och starta om. Kanske försöka släppa lite på prestigen.
Riktade samma uppmaning tidigare i tråden. Verkade bli en tändvästska istället. Har alla mens samtidigt månntro? Långvarig också.
Sedan tycker jag att det är fel att uppmana andra att inte svara på den eller dens inlägg. Det måste vara fullständigt fritt att negligera eller replikera. Men allt går ju att hålla i en vänligare anda.
//Lennart
Photocon
Aktiv medlem
Jag trodde Småland var fullt med smånazistiska möbelhandlare och gösfiskare?
I ett mörkt Småland kan det behövas en kamera med bra ISO-egenskaper, så vi får hoppas att A99 är utrustade med sådana
Ja, en och anna gösfiskare finns det här. Måste ju ha något att dryga ut barkbrödet med om man ska ha råd till kameror. Jag tar däremot inte Möbelhandlarens med stort M politiska klavertramp i försvar. Däremot vet jag många som skulle vilja säga ett och annat om instruktionerna till hopmontering av hans möbler.
Somliga har drabbats av ångestssyndrom och efterföljande psykos efter att försökt montera ihop bokhyllan Adolf, eller vad den nu hette.
Det blir ingen A99 för min del. Håller mig till NEX och D800 och de förmår lysa upp den lilla myten om det småländska mörkret. I viss mån det intellektuella mörkret på många trådar här på FS.
Då jag vet att du är NEX-användare kan jag skarpt rekommendera Nikons 60/2.8 macro i senaste version. Skarpt ut i hörnen redan på full öppning med adapter på en APS-C. Med sådana objektiv är NEX-7 inne och trampar på FF-kamerornas domäner.
//Lennart
afe
Aktiv medlem
Då jag vet att du är NEX-användare kan jag skarpt rekommendera Nikons 60/2.8 macro i senaste version. Skarpt ut i hörnen redan på full öppning med adapter på en APS-C. Med sådana objektiv är NEX-7 inne och trampar på FF-kamerornas domäner.
//Lennart
Jag har ju redan Sony 50/1,8 som ger ungefär samma bildvinkel. Den är inte direkt oskarp den heller - i synnerhet om man bländar ner till f/2,8.
Nä, nån tjock A99 blir det inte för mig heller, men om ryktet om en NEX med småbildssensor stämmer finns det risk att plånboken blir ännu tommare än den redan är. Den brune möbelnasaren kan nog köpa hur många kameror han vill, på vårt förstånds bekostnad ...
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Det blir ingen A99 för min del. Håller mig till NEX och D800 ...
Blir väl en FF NEX då
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-sony-nex-goes-full-frame/
/Mats
phool
Aktiv medlem
Nu vill jag att samtliga medlemmar i denna tråd som inte er mig trodde mig ang en kommande FF nex ber om ursäkt "alternativt bjuder på en bärs" och om jag minns rätt så var det ganska många som försökte förklara varför en FF nex aldrig skulle komma. Fan va full jag kommer att bli =)
PS. Jag dricker helst Falcon och Heineken!
PS. Jag dricker helst Falcon och Heineken!
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.