Nej, inte in absurdum. Jag är bara intresserad av att veta om det någon säger/skriver är hittepå eller verklighet.
Jo, alla är på det klara med att om antalet fel på en platta minskar så minskar skillnaden i kostnad mellan FF och APS-C. Trodde naturligtvis att det var det som var det oklara eftersom du i början frågade om bevis osv på detta att kostnaden inte skulle vara linjärt proportionell mot sensorytan.
Letade då upp Canons Whitepaper åt dig och hänvisade till att jag läst men inte kommer ihåg var att tilverkningsprocessen har förbättrats så att det idag är färre fel än det var för fem år sedan.
Då vill du plötsligt ha dokumentation och bevis på det där sista med en teknisk förklaring till varför.
Vad fasiken, ska man hålla på så kan man ju inte diskutera. Det intressanta var ju vad det får för följder, billigare enklare FF-kameror och en förskjutning av kameramarknaden osv. Att sensorerna blir billigare var liksom ett kontaterande i bakgrunden.
Det avbryter ju bara och för bort fokus från diskussionsämnet om nu detta måste bevisas. Det behövs väl inte, kan väl tom göra det som ett antagande.att just detta i likhet med precis allting inom alla områden har utvecklats. Enormt uppseendeväckande om just tillverkning av sensorer skulle vara ett undantag där utvecklingen har stått helt still.
Det här var ju bara en bisak och för mig inte särskilt intressant, det intressanta är som sagt följderna. Att vi får tillgång till betydligt billigare FF-kameror och fer modeller att välja på, även enklare plastkameror och inte bara de mest påkostade kamerahusen och vad det innebär för konkurrensen mm., vad prisbilden kanske blir och hur stor försäljningen blir av fullstora systemkameror jämfört med spegellösa osv. Vad kommer Nikon D600 att kosta, släpper Canon någon 6D och kommer Sony lansera en kamera till tillsammans med A99 som de gjorde med A77 osv.
Då sabbar du hela diskussionen genom att kräva dokumentation av någon självklarhet. Det är in absurdum tycker jag och om du nu misstänker att just den här halvledartillverkninen til lskillnad från allting annat inte utvecklats så kan du ju försöka fiska reda på det och om du hittar det komma med ett inpass att förutsättnigarna vi haft inte stämmer eller nåt.
/Mats