Nästan hälften av vad?
---
Mats syftar på att med en helt felfri kiselplatta så får man ut nästan hälften så många FF-bildsensorer som APS-C dito.
Jag gjorde ett överslag, och då blir det cirka 20 st bildsensorer med FF-storlek och cirka 50-55 st med APS-C på en 300 mm-platta.
---
Vem har hittat på det då?
Jag inser inte att kostnadsförhållandet mellan små och stora sensorer magiskt skulle ändras jättemycket pga bättre tillverkningsteknik. Det är ju storleksförhållandet som i första hand styr den kostnadsskillnaden och den ändras ju inte. Visst är det troligt att kostnaden för stora sensorer sjukner med tiden, men det gör ju kostnaden för små sensorer också i så fall.
Storleksförhållandet avgör enbart baskostnaden, som du kan se ovan, men detta är bara LÄGSTA kostnaden. Och jo, med sämre yield (större antal fel på kiselplattan) ökar kostnaden för större sensorer mycket kraftigt, närmast exponentiellt.
Ex. 1 Inga fel på kiselplattan.
Man får ut 20 st av 20 FF-sensorer = yield 100 %
samt drygt 50 st av 50 APS-C sensorer, yield också = 100 %
En FF-sensor blir då 50-55 / 20 = 2,5-2,7 gånger dyrare än en APS-C dito. I praktiken kanske drygt 3 gånger dyrare
Ex. 2 Totalt 20 fel på kiselplattan, någorlunda jämnt fördelade över ytan. 0 fel tolereras.
Då blir det 1 fel per FF-sensor, och man får således ut 0 st 20 FF-sensorer = yield 0 % (i praktiken är felen inte helt jämnt fördelade, det brukar vara mindre fel i kiselplattans centrum så det kan kanske gå att få ut 1 eller möjligen 2 st FF-sensorer i detta fall = yield 5-10 %).
Däremot får man ut minst 30-35 st felfria APS-C stora sensorer = yield drygt 60 % (ifall man även här modifierar lite genom att anta att fördelningen av fel inte är precis jämnt fördelad över ytan, så får man ut över 40 APS-C sensorer = yield 70-75 %).
Med de 20 felen jämnt fördelade över kiselplattan räcker här således inte ens jordens samlade förmögenheter till för att kunna köpa en FF-formatssensor, det går ju inte att leverera någon överhuvudtaget.
Antar man något mindre slumpmässighet så blir kostnaden för en FF-sensor i snitt kanske 10-15 gånger högre än kostnaden för en APS-C sensor.
Canon har ju angivit 20 ggr högre kostnad för sina FF-sensorer (gällde kanske i början). Vad jag minns har Sony någonstans angivit mera rimliga 7-8 gånger högre för sina FF-sensorer.
Ex. 3 Totalt 100 fel på plattan (och som tidigare, för att enklare kunna förklara - fortfarande någorlunda jämnt fördelade över kiselplattan). Men nu sänker vi toleransen till 4 fel per bildsensor.
Detta ger då 5 fel per FF-bildsensor, dvs alla faller utanför toleransgränsen = yield 0 %
Samt 1-2 fel per APS-C bildsensor, alla faller innanför = yield 100 %
Detta är förvisso teoretiska extremfall, och det är lyckligtvis inte fullt så illa i verkligheten. Dock var det i stort sett så illa initialt. Det tog Nikon 8,5 år att gå från APS-C till FF. Canon var betydligt snabbare, det tog dem cirka 3 år ifall jag minns rätt. Sony klarade det på 2 år blankt.
TROTS Canon/Nikons väldiga systemkameraerfarenhet sen ett halvt århundrade tillbaka, medan Sony hade satt sin allra första systemkamera på marknaden bara två år tidigare. Och trots att Sony då hade arbetat igenom den så ordentligt att den inte hade några funktionsfel alls.
I själva verket har INGA Sony-systemkameror kommit ut med några funktionsfel innan A77:an, som ju fick en skakig start. Men då bör man ju i rimlighetsnamn också nämna att åtskilliga Canon och Nikon-modeller (De flesta? I alla fall samtliga som jag haft möjlighet att kolla i detta avseende) har kommit ut MED funktionsfel. Trots dessa båda marknadsledares ENORMA erfarenhet!
Är personligen djupt imponerad av Sonys prestationer i bl.a. detta avseende. Anser att Sony inte på långa vägar får det erkännande de faktiskt är värda. Ifall någon nu reflexmässigt vill anklaga mig för att vara en Sony-taliban, så kommer jag i så fall inte att ta detta så väl upp, eftersom jag anstränger mig mycket för att få alla fakta rätt. Följaktligen är ni DÄREMOT mycket välkomna att diskutera I SAK det jag skrivit om ovan, ifall ni tycker att det behöver korrigeras. Det har jag förstås inga problem med.
.