Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det? Jag hade nog gissat på att instegskamerorna var den stora kassakon pga stora volymer, men jag blir gärna rättad om någon har siffror att visa upp.

Nu börjar du låta som någon i Nikontrådarna som alltid ska prata siffror och majoriteter. Sluta!!!

Naturligtvis är instegskamerorna mer lönsamma än proffshusen ...

Jag börjar tycka aps-c med ljusstark zoom är för tungt så det blir nog m43 + Panasonic 12-35. Litet och lätt kit som bara är lite ljussvagare än aps-c, bildkvaliten ligger nära aps-c nog och kontrast af funkar fint för mina behov och jag slipper justera af hus/objektiv. Småbild är för stort och tungt där jag är i fotandet just nu.

Jag har också resonerat precis så, men jag saknar fortfarande ljusstarka (någotsånär) teleobjektiv till m4/3. Visst kan man använda manuella gamla objektiv med adapter, men det blir inte så snabbjobbat.

Frågan är väl hur representativa du och jag är.

Jag har också resonerat precis så, men jag saknar fortfarande ljusstarka (någotsånär) teleobjektiv till m4/3. Visst kan man använda manuella gamla objektiv med adapter, men det blir inte så snabbjobbat.

Frågan är väl hur representativa du och jag är.

Håller med men jag fotar allt mindre med tele så fördelarna hos m43 överväger. Panasonic 12-35 fick vågen att väga över, ljusstark normalzoom är ett krav och en bra vv finns redan.

Hade tele varit viktigt för mig hade jag helt klart stannat kvar med en dslr.

Sen hoppas jag på kommande Panasonic 35-100 som jag tror kommer bli bra, men kontrast-af och tele har sina begränsningar när motivet rör på sig.

Håller med men jag fotar allt mindre med tele så fördelarna hos m43 överväger. Panasonic 12-35 fick vågen att väga över, ljusstark normalzoom är ett krav och en bra vv finns redan.

Hade tele varit viktigt för mig hade jag helt klart stannat kvar med en dslr.

Sen hoppas jag på kommande Panasonic 35-100 som jag tror kommer bli bra, men kontrast-af och tele har sina begränsningar när motivet rör på sig.

Efter som vi är i en Sony-tråd så kan man ju påminna om alternativet att sätta på Sonys mest avancerade A-mountadapter på NEX-arna. Med en sådan på en NEX 7 så har man ju i princip allt som finms i en A65. Sedan är det mest en fråga om hur man ser på "greppet". Jag börjar annars vänja mig vid stora telen och NEX 7 med adaptern för en stor del av greppet har man ju kring objektivet och där finns ju mycket att hålla i. Så det går hyfsat tycker jag även i jämförelse med att ha min A580 på istället.

En av fördelarna med denna adapter är ju just också att den ger ekipaget liknande fasdetekt AF som sitter i de flesta av Sonys tjockkameror som exv. A580 och A65. A77 har ett annat mer avancerat system. Man får även stöd för mikrojustering av AF-objektiven.

Efter som vi är i en Sony-tråd så kan man ju påminna om alternativet att sätta på Sonys mest avancerade A-mountadapter på NEX-arna. Med en sådan på en NEX 7 så har man ju i princip allt som finms i en A65. Sedan är det mest en fråga om hur man ser på "greppet". Jag börjar annars vänja mig vid stora telen och NEX 7 med adaptern för en stor del av greppet har man ju kring objektivet och där finns ju mycket att hålla i. Så det går hyfsat tycker jag även i jämförelse med att ha min A580 på istället.

En av fördelarna med denna adapter är ju just också att den ger ekipaget liknande fasdetekt AF som sitter i de flesta av Sonys tjockkameror som exv. A580 och A65. A77 har ett annat mer avancerat system. Man får även stöd för mikrojustering av AF-objektiven.

DET är faktiskt ytterligare en marknadsföringsmiss av Sony, anser jag. Med DET menar jag just det du påtalar. LA-EA2-adaptern fungerar mycket bra som extra stöd för stora och tunga gluggar. Bra att du tog upp det.

Vidare har ju den adaptern stativfäste. Jag körde det rejält tunga Sigma 100-300/4 EX DG APO på NEX-7 med fasdetekterande AF och enbenstativ. Ganska bekvämt. I väntan på en billig 30mm sitter just nu en Zeiss 85/1.4 (inte världens minsta och lättaste glugg precis) på NEX-7 med just den adaptern.

Skarpt är bara förnamnet. Eftersom ingen spegelrörelse finns och endast en ridå minskar behovet av OSS och dessutom stabiliserar just det extra grepp man får via den adaptern ekipaget ytterligare.

Kan verka som smådetaljer som kanske många marknadsförare förbiser men som är avgörande för X antal användare.

//Lennart

Riktigt. Marknadsförarna besitter inte erforderliga kunskaper. Dessa finner man istället hos en och annan i t.ex. de här trådarna...
.

Du tar alltså med A77 som ett exempel på STAGNATION???

Ursäkta, men det torde vara en VÄLDIGT unik uppfattning...
.

Jag reflekterade inte över det på samma sätt. A77 är modern och ny men har inga direkt helt nya finesser. Förfinade visserligen, men de fanns redan på A33/A55 som väl kom för 1½ år sedan.

Jag tycker inte det skett så mycket om man ser segmentet som en helhet (inte märkesvis) på ganska länge. I fallet Nikon verkade uppdateringen av D300s bli en D7000 med den utmärkta Sonysensorn på 16 Mp, Pentax kom med sin K-5 med samma sensor och A580 likaså.

A77 är med sin pixeltäthet ett undantag på sätt och vis, men då ska man kanske komma ihåg att gamla fina A700 aldrig fick någon uppföljare i samma tradition. Istället fick vi slutligen A77 (efter 4 år).

Men segmentet i helhet har varit överraskande stilla.

Kanske beror på att fabrikanterna upptäckt att instegsmodeller säljer bättre och att det inte är så lönsamt att göra APS-C modeller som prismässigt ligger nära FF. En Canon 7D har varit nere i halva sitt nypris den hade vid säljstarten (9.900:- mot nästan 20.000:) men nu ligger den väl på 11.000:- plus liksom D300s. Pentax K-5 har sjunkit rejält i pris också.

//Lennart

Nu är jag konfunderad. Kan inte se att du (Lennart) någonstans har skrivit att A77 skulle vara ett exempel på stagnation? Det var ju Leif som skrev det, och honom som jag kommenterade.

Men undantar man denna A77, så ja, då håller jag definitivt med om insomningen som du exemplifierar i övrigt.

Och visst skedde själva SLT-tekniksprånget när A33 pch A55 kom, men jag anser för min del absolut att det finns förbättringar i A77:an över dessa, som är större än de sedvanliga försiktiga evolutionära förbättringarna.
.

Nej, du har rätt Gunnar! Jag har inte skrivit något sådant. Vad jag menade var att jag inte reagerade lika som du på det inlägget. Skulle kanske varit tydligare där. Fast jag tyckte jag skrev det.

Men som framgår av mitt inlägg så menade jag att hela det segmentet ( mer påkostade APS-C tjockkameror) som enhet. Vi har där 6 tillverkare (Sony, Nikon, Canon, Pentax, Olympus och Sigma).

Olympus har ju kvar sin promodell som egentligen är en 4/3 men jag räknar den dit. Sigma har sin numera prissänkta senaste modell med Foveonsensor (Går att få för 20.000:- numera. Kostade väl initialt nästan 70.000:). Sony har den modernaste i A77, men segmentet som sagt var är ganska stillastående.

I mina tankar kommer jag fram till att det skulle kunna bero på att billigare FF-kameror är i faggorna samt att det rejäla uppsvinget för spegellösa systemkameror inte är slut ännu. Lägger man därtill det faktum att Nikon med sin D3200 på 24 Mp i instegssegmentet numera med kitoptik kan fås för under 6.000:- och Sony resp Canon har flera bra presterande instegsmodeller så kanske det blivit ekonomisk opintressant för tillverkarna att satsa för mycket krut på just det segmentet in lägget handlade om.

Jag tror så i alla fall.

//Lennart

Ja, att det faktiskt är instegskamerorna som totalt drar in mest pengar till kamerafabrikanterna har jag läst lite här och där. Förvånade mig, eftersom jag dessförinnan var övertygad om att de svindyra värstingkamerorna borde vara de som gav störst vinst. Men de säljer ju dessa i mycket lägre kvantiteter än alla instegskameror som de öser ut, så det är väl "mängden som gör't"...

Och nä, jag tänker inte öda bort en massa onödig tid på att leta efter belägg för just detta (naturligtvis inte alls riktat till dig Lennart, men somliga har ju inbillat sig att de alltid har rätt att kräva det av mig för precis allting jag skriver). Hur det faktiskt ligger till med detta är av tämligen ringa betydelse för min del, och jag klargör här att det inte behöver vara så som jag (och Lennart m.fl.) har fått intryck av.

Skulle intäktsfördelningen mellan de olika kamerakategorierna vara av speciellt stor vikt för någon, så får vederbörande själv leta rätt på dessa uppgifter.

Edit: Såg att du skrev ett förtydligande av ditt inlägg medan jag skrev det här, så nu kan jag konstatera att jag har samma uppfattning som du i dessa frågor (vilket f.ö. nästan alltid brukar vara fallet). Det enda som kan skilja lite grand ibland är vad vi är vana vid, och att vi "jobbar" inom lite olika användningsområden och därför har lite olika preferenser när det gäller vilka verktyg vi väljer att använda oss av. Jag väljer A77 istället för NEX-7, och du gör tvärtom. Men jag skulle helst vilja ha båda. Vilket du också skulle vilja, har jag sett. :)
.

Senast ändrad:
Måste väl ändå i det här fallet vara fullständigt klart att det primärt handlar om skrivförvirring och inte om läsförvirring? Utelämnar du A77:an ifall du vill exemplifiera stagnation, så är jag med dig vad du i övrigt skriver i denna sak.

Men som sagt, nog ordat om det (hoppas ja).
.

ja, det är mycket skrivförvirring här.

Leif nämnde nyss något om "sina och Lennarts" spekulationerna om framtiden.

Leif, vad var det nu igen för framtidsidéer som du ursprungligen hade klurat ut?

Det där tipset om att Sony borde stoppa in en OVF i A99 som tar en liten del av den tredjedel av ljuset som är avsatt för AF kommer jag ihåg, men var det nåt mer?

F.ö. mycket snack om A77 i den här tråden och om A99 i A77-tråden.
Borde kanske lägga ner det här med trådar och bara ha en "Sony och vad-som-helst rundsnack"-tråd istället .-)

/Mats

DET är faktiskt ytterligare en marknadsföringsmiss av Sony, anser jag. Med DET menar jag just det du påtalar. LA-EA2-adaptern fungerar mycket bra som extra stöd för stora och tunga gluggar. Bra att du tog upp det.

Vidare har ju den adaptern stativfäste. Jag körde det rejält tunga Sigma 100-300/4 EX DG APO på NEX-7 med fasdetekterande AF och enbenstativ. Ganska bekvämt. I väntan på en billig 30mm sitter just nu en Zeiss 85/1.4 (inte världens minsta och lättaste glugg precis) på NEX-7 med just den adaptern.

Skarpt är bara förnamnet. Eftersom ingen spegelrörelse finns och endast en ridå minskar behovet av OSS och dessutom stabiliserar just det extra grepp man får via den adaptern ekipaget ytterligare.

Kan verka som smådetaljer som kanske många marknadsförare förbiser men som är avgörande för X antal användare.

//Lennart

Ja jag tycker faktiskt att det är ett ganska bra systemtänk trots allt. Det är ju helt transparent utan konstigheter. Jag tycker Sony gjort ett jättefint jobb med den integrationen mellan de små NEX-husen och A-mountobjektiven. Allt signalmässigt lirar ju som det ska och vill man köra smått så kör man E-objektiv eller med tredjepartsadapter och MF-objektiv. De är ju ofta små då de inte behöver hysa vare sig AF-motor eller har stabilisering.

Nej, du har rätt Gunnar! Jag har inte skrivit något sådant. Vad jag menade var att jag inte reagerade lika som du på det inlägget. Skulle kanske varit tydligare där. Fast jag tyckte jag skrev det.

Men som framgår av mitt inlägg så menade jag att hela det segmentet ( mer påkostade APS-C tjockkameror) som enhet. Vi har där 6 tillverkare (Sony, Nikon, Canon, Pentax, Olympus och Sigma).

Olympus har ju kvar sin promodell som egentligen är en 4/3 men jag räknar den dit. Sigma har sin numera prissänkta senaste modell med Foveonsensor (Går att få för 20.000:- numera. Kostade väl initialt nästan 70.000:). Sony har den modernaste i A77, men segmentet som sagt var är ganska stillastående.

I mina tankar kommer jag fram till att det skulle kunna bero på att billigare FF-kameror är i faggorna samt att det rejäla uppsvinget för spegellösa systemkameror inte är slut ännu. Lägger man därtill det faktum att Nikon med sin D3200 på 24 Mp i instegssegmentet numera med kitoptik kan fås för under 6.000:- och Sony resp Canon har flera bra presterande instegsmodeller så kanske det blivit ekonomisk opintressant för tillverkarna att satsa för mycket krut på just det segmentet in lägget handlade om.

Jag tror så i alla fall.

//Lennart

Att det står stilla på de mer avancerade APS-C kamerorna är i te så konstigt. Det är ju liksom färdigt.

Finns ingen anledning för Canon att uppgradera 7D. Den är ju herre på täppan och fortfarande så modern den kan li. Leif har rätt i att den är utan konkurrens. Sony A77 har vissa saker som upplevs som brister av målgruppen. Nikons motsvarande modell lider av en föråldrad sensor.

Det finns i stort sett inget att uppgradera. De kan ju inte cärna återanvända samma 18 megapixlare igen och den håller ju fortfarande måttet. Om de nte tänker införa vinklingsbar displah osv finns inte mycket att tillföra. Andra saker som AF i video o h liveview mm. klarar de inte av med nuvarande teknik. AF systemet skulle kunna förbättras så att inte var varannan kamera måste kalibreras, men det är ju inget problem för Canon. Kunderna blundar ju för det och de får ju extra betalt för att fixa det genom alla som tecknar CPS-avtal. Det händer nog inget nytt där förrän det måste.

Möjligen att Nikon släpper en D400, men det måste nog komma en ny sensor från Sony för det.

/Mats

Men alltså, det blir ju konsekvensen av det där med yield och att det blir färre fel på plattorna.
Fundera lite till vetja.

Som sagt, var kan kan läsa mer om det? Det duger inte att att bara påstå att det är så. Man måste kunna visa det också.

Som jag redan påpekat så hävdar jag inget alls i den här frågan. Jag vill bara veta hur läget är. Jag vill ha fakta, alltså, och inte åsikter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar