Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag det faktum att wafers är runda gör att det blir mindre än hälften.

Allt det där är ju välkänt vid chiptillverkning. Jag trodde att du syftade på något nytt som ändrade kostnadsförhållandet mellan små och stora sensorer.

Det skulle vara väldigt intressant att se en förklaring till det.

Har du inte fått det från både mig och Gunnar nu menar du?

Om det finns fel på platgorna så kasseras procengjellt många fler FF än APS-C och det finns andra a ledningar med xler lager som gör FF dyrare, men som också ändrats.

Läs igen, det är ju glasklart. Speciellt Gunnar förklarade bättre än jag gör.

/Mats

Ska den här debatten vara rättvis vad gäller utbud så måste jag nog tillfoga att INGEN "märkestillverkare"
vare sig Canon, Sony, Nikon m fl har någon riktigt bra motsvarighet till Sigma 150/2.8 EX SG HSM OS macro.
Sylvasst, begahlig brännvidd, extremt bra byggd, vacker bokeh.

Sedan har vi Sigma 12-24 också för FF. Unikt brännviddsomfång. Nikons 14-24/2.8 för c:a 15 papp är den som kommer närmast i omfång, men inte till priset c:a 6.000:-..

Ang 120-300/2.8 från Sigma köptes in till redaktionen istället för Nikon 300/2.8 och fixade lika bra bilder samt tillförde andra möjligheter p g a det vidare zoomomfånget.

Dock tungt att använda på frihand.

Man jag tycker att vi ska vara tacksamma för att det finns "pirater" som ju inte kan vara pirater eftersom de även tillverkar objektiv som inte de andra märkena tillhandahåller.

Men visst. Canon har gjort en ny L-modell av 70-300/4-5.6 is usm. Lite dyr men klart kärlek efter första avtrycket. Tror inte det finns någon bättre telezoom i detta brännviddsområde. Jag blev mäkta imponerad.

Men så är vi där igen. INGEN fuckin tillverkare har ALLT. D800-tråden tar upp att det saknas bännvidder som håller samma klass som ett annat märke.

Men här verkar det som om man ska uppfinna hjulet för 56347895723:e gången. Eller bättre uttryckt: Hur fan man än vänder sig så sitter ändalykten bak, även om man tror att den sitter på ett annat ställe.

Lev och låt leva. Var nöjda med den egna utrustningen och låt andra var nöjda med sin. Simple as that!

Frid på er och lev väl!

//Lennart

Hej Lennart!

Håller med om Sigmas 150 makro. En kompis har ett sånt så jag har provat. Canons 180 Makro är ju helt ok men når inte upp till Sigmat med OS som Canons saknar.

Sigmas 12-24 har jag kollat in ordentligt en gång men valde att avstå även om det ska va riktigt bra nerbländat några steg.

Sigmas 120-300 2.8 HSM OS är det oxå en kompis som har och det är som sagt väldigt tungt. Väldigt bra oxå men inte nåt bättre än 100-400. Tyngden och att 100-400 är lika bra gjorde att jag avstod även om 2.8 alltid är lockande.

Nya EF 70-300L är onekligen spännande men jag har ännu inte kollat upp det nämnvärt. Skulle nog vara riktigt kul på 5DIII men 70-200 4L ger ju ungefär samma bildvinklar med 7D. (Jag jämförde den fiktiva 46 Mpix FF kameran 7D med 5DIII och i detaljeringen i samma utsnitt levererar 7D mer upp t.o.m ISO1600, längre upp i iso-talen har jag inte brytt mej om att prova)

Jag tror du är bekant med mina medvetna objektivval utifrån de kameror jag har, 7D och 5Diii, som ju i princip ger dubbel funktionalitet med bildvinklarna från min objektivuppsättning. En objektivuppsättning som jag är mycket nöjd och glad över och trivs med. De jag har i tankarna nu är Canons nya 40 STM och den fasta vidvinkeln på 14 mm. Tittar inte så mycket över gärdsgårdarna egentligen även om jag är nyfiken på vad Sony och Nikon gör och så naturligtvis systemkamerateknik generellt.

Och visst är det bra med pirater :)

Lev väl du oxå!

Kanske lika bra att återlämna tråden till Sony och A99 nu då jag måste jobba resten av dagen :)

I ljusstyrka och maximal brännvidd överträffar Sigmat med en 1.4X TC Canonobjektivet, men har du belägg för att det också gäller skärpa (upplösningsförmåga, kontrast, etc)?
(Vilket kostar mest?)

Har ingen perso lig erfarenhet av något. Tester visar att Sigmat är supertoppklass, men jag har inte letat nåcot jämförelsetest mellan just dessa. Det äf t å helt olika djur vi pratar om här.

Sigmat kostar ca 17000 kr vilket är löjligt lite om man jänför med 300/2,8 primes från någon kameratillverkare. TC ca 2000 kr.

Det är några tusen .er än 100-400/5;6 L, men också helt annan klass med ett 2,8 vad det ger i form av lägre ISO och mer bakgrundsblurrgodis. Bancforthebuck-mässigt är Sigmat helt outstanding anser jag. Nog världens mesta sådana.

/Mats

Ifall du läser igenom exemplen i mitt inlägg #913 på föregående sida, så kanske du själv kan förvissa dig om detta? Jag hoppas att mina skriverier är begripliga - de innehåller VÄLDIGT lite matematik.

Matematik har jag inga problem med. >:)

Vad jag tror att Mats påstod för några inlägg sen var att tillverkningskostnadsförhållandet mellan stora och små sensorer har ändrats. Jag förstår helt och fullt varför man får sämre yield för stora sensorer, och detta kommer inte att ändras så länge man inte har en helt perfekt tillverkningsprocess. (Faktum är att yielden för stora sensorer alltid kommer att vara lägre än för små pga geometrin).

Var hittar jag referenser som säger att tillverkningsprocessen numera har betydligt mindre defekter än förr?

Har du inte fått det från både mig och Gunnar nu menar du?
Nej, i fortsätter att om grundläggande fakta för chiptillverkning. Det är inte det jag undrar över!

Om det finns fel på platgorna så kasseras procengjellt många fler FF än APS-C och det finns andra a ledningar med xler lager som gör FF dyrare, men som också ändrats.
Som sagt, det där var glasklart redan innan diskussionen började.

Läs igen, det är ju glasklart. Speciellt Gunnar förklarade bättre än jag gör.

Jag har fortfarande inte fått någon förklaring, och referens, till varför kostnadsförhållandet har ändrats. Obs! ändrats. Inte hur man räknar ut kostnadsförhållandet. Yieldberäkning a.k. kan ni utgå från att jag har fått godkänt på.

Har ingen perso lig erfarenhet av något. Tester visar att Sigmat är supertoppklass, men jag har inte letat nåcot jämförelsetest mellan just dessa. Det äf t å helt olika djur vi pratar om här.

Sigmat kostar ca 17000 kr vilket är löjligt lite om man jänför med 300/2,8 primes från någon kameratillverkare. TC ca 2000 kr.

Det är några tusen .er än 100-400/5;6 L, men också helt annan klass med ett 2,8 vad det ger i form av lägre ISO och mer bakgrundsblurrgodis. Bancforthebuck-mässigt är Sigmat helt outstanding anser jag. Nog världens mesta sådana.

Ja, som lågljusteleobjektiv tror jag nog att Sigmat är bättre än Canonbjektivet, men ditt påstående var ju att Sigmat med 1.4x TC överträffar Canon 100-400. Jag tvivlar på att det stämmer, men är öppen för referenser som visar att det är så.

---
Därför extra tråkigt med A77 så att de inte längre har ett helt felfritt track-record.

/Mats
Jo, det tycker i och för sig jag också.

Dock får man ju ha lite perspektiv på detta. Jag är övertygad om att INGEN kamerafabrikant (eller någon annan tillverkare heller för den delen) klarar av att för all framtid leverera produkter med ett helt felfritt tack-rekord. Sony klarade dock av att leverera alla sina Alpha-systemkameror fr.o.m. nr 1 och t.o.m. nr 23 utan några funktionsfel (A77 var kamera nr 24), plus nåt halvdussin NEX:ar.

Till skillnad från Canon och Nikon, som verkar ha svårt att leverera nära nog en enda av sina modeller utan ett eller flera funktionsfel (får väl ta och försöka kolla procentsatserna när det gäller detta lite senare om jag får tid).

Hmm, kom på att jag faktiskt känner till ETT företag i världen som genom åren har levererat samtliga sina produkter utan funktionsfel. De har inte ens gått sönder...

Roligt för oss är ju att detta företag har svenska rötter. Jag syftar på SAAB SPACE (som dock numera är inkorporerat i det schweiziska RUAG).

Men har det inte förekommit att en och annan rymdfarkost inte har lyckats komma upp i sin bana, utan fallerat och dammat i jorden med en så hiskelig fart att allting har förvandlats till småbitar och spridits ut över en jättearea?

Jodå, men jag har sett en av de styrdatorer de lyckats hitta (SAAB / RUAG får vanligen leverera dessa). Bucklig och dan var den, och förvisso hade vissa kretsar pajat. Men rymdprylar byggs alltid med redundans där det går (faller en modul bort finns andra likadana moduler klara att ta över). Så datorn kunde tydligen fortfarande klara sitt jobb...

Givetvis medför de oerhörda kraven på felsäkerhet när det gäller rymdprylar att även priserna för dessa bokstavligen blir "astronomiska"...

Skulle Sony sätta felsäkerheten lika högt som för dessa rymdprylar på sina kameror, så skulle även Alpha-kamerornas priser ligga på en nivå som skulle få varje Sony-spekulant "att mula på direkten", som Lena Nyman sa... :)

Jag tar definitivt mycket hellre lite barnsjukdomar då och då à là A77 än att kräva ett nollfels track-record av Sony! :)
.

Ja, som lågljusteleobjektiv tror jag nog att Sigmat är bättre än Canonbjektivet, men ditt påstående var ju att Sigmat med 1.4x TC överträffar Canon 100-400. Jag tvivlar på att det stämmer, men är öppen för referenser som visar att det är så.

Så här är det.
Båda dessa är superbra objektiv. De är så toppklass så att kora någon "vinnare" är rätt meningslöst. Båda leverera ytters yterst bra så att det inte är objektivet det hänger på längre.

Ta en titt på den där croppade bilden på näbben på den här sidan som är taget med 1,4x TC.
http://blog.sigmaphoto.com/2012/lens-exploration-120-300mm-f2-8-ex-dg-os-hsm-part-ii/

Det är sånt jag är ute efter. Uppnår närheten av det med 135/1,8ZA och älskar det.

Objektivet är kapabelt att leverera detta ,men sen hänger det på så mycket annat också, det blir ju inte automatiskt så varje gång bara man har en sån glugg.

Kan du bevisa att Canon 100-400L presterar bättre?
Även om det vore så, så är det av akademiskt intresse och vet inte riktigt om det alls går att mäta på ett relevant sätt.

Jag har inte letat efter något jämförelsetest av just dessa för att dels är Canonobjektivet inte intressant för mig öht och dels är det helt olika typer.

Det jag svarade Leif på tidigare tycker jag visar att Sigmat är ytterligare lite vassare än Canon-objektivet iaf utan TC, fast Leif fortsätter ju hävda tvärtom av nån anledning. Kanske är Canon-filtret som ställer till det så.

Varför håller du på och avkräver bevis för det ena och det andra?
Lite trött på det faktiskt. Du får väl leta själv det som backar upp dina åsikter. Vad har du för bevis för att tillverkningsprocessen av sensorer inte har utvecklats på 10 år?

klart som sjutton att den har det och att våfflorna blir behäftade med färre fel och att det därmed blir mindre kostnadsskillnad mellan FF och APS-C.

Varken det eller objektiv-tävlingen tänker jag inte lägga ner massa energi på att leta upp åt dig, du får göra det själv.

Väntar med spänning på att du bevisar sensortillverkninskostnaden inte har minskat i skillnad mellan stora och små och det solklara beviset för att Canons 100-400 är skarpare än Sigma 120-300.

Så, nu kräver vi det av dig. Känns väl bra, eller?

Jag behöver inte det. Tycker Sigmat levererar så att det duger åt mig.

/Mats

Tillägg ang Sigma 120-300.

läste en recension av någon som tyckte det var lite tungt att hålla i och samtidigt zooma med, så det blev svårt.

Han kom då på den lysande iden att hålla i zoomringen och vrida kameran istället, så han fick helt enkelt 120 mm horisontellt och ett vertikalt 300mm. :)

/Mats

Kontentan av hela satans objektivdiskussionen måste väl i rimlighetens namn bli att vare sig man tänker skaffa sig en A99, 5DMkIII, D800 eller den eventuellt kommande D600 alternativt håller sig inom APS-segmentet med 7D, A77 eller annan kamera så finns det objektivalternativ så det räcker och blir över.

Även om det skulle smyga sig in en och annan s k "pirat".

//Lennart

---
Var hittar jag referenser som säger att tillverkningsprocessen numera har betydligt mindre defekter än förr?
Per, du fortsätter att mycket envist kräva referenser in absurdum.

Det torde dock vara väldigt få av oss aktiva, vare sig här eller på några andra fotoforum, som sysslar enbart med att dokumentera alla officiella källor inom fotovärlden. Höll vi oss bara till dessa skulle det ju drastiskt komma att begränsa våra insikter om vad som finns och om vad som kan tänkas vara på gång inom fotovärlden.

Jag accepterar vanligen allt som jag anser det finnas goda skäl till att hålla för sant, utan att börja leta efter referenser eller kräva sådana. Visst händer det ibland, men i de flesta fall inte så mycket för min egen skull, utan för att "somliga" ibland/ofta kräver detta av mig...

Praktiskt taget hela den kunskap jag har inom fotovärlden finns endast i min skalle, helt enkelt. Minnet är ju i och för sig inte riktigt 100 procent pålitligt, men dock tillräckligt bra för att det väldigt sällan ska bli fel (anser jag). Jag har i alla fall för min del under mitt fotograferande (sedan över ett halvsekel tillbaka) aldrig under praktisk fotoövning stött på något problem som berott på att jag inte hade någon officiell dokumentation tillgänglig. En dylik som naturligtvis i vissa fall kan vara bra att ha med sig (särskilt i början), är förstås bruksanvisningen. Men inte heller ev. avsaknad av en sådan har någonsin stoppat mitt fotograferande.

Får väl i och för sig tillägga att jag för några år sedan började samla en massa referenser i min dator eftersom jag nån gång själv ville gå tillbaka till någon källa, men det är väl typ 500 ggr oftare begäran om detta kommer från någon annan...

Jag har som sagt många gånger ganska svårt att hitta något på nätet jag tidigare läst, pga den enorma mängden data. Problemet har förstås blivit att även mina sparade referenser har blivit så omfattande att jag nu har svårt att hitta även bland dessa... :-(

Men ifall man som sagt inte sysslar med någon slags vetenskaplig dokumentation så klarar man sig som en vanlig hobby-fotograf alldeles utmärkt genom att ta till sig det man har goda skäl att hålla för sant, ssv. Annars skulle man ju aldrig få någon tid över att fota också, den är ju ändå alltid för liten...

Ska visa vad jag menar i just det här fallet.

Du betvivlar att sensor-tillverkningsprocessen skulle ha förbättrats genom tiden, ifall du inte får detta OFFICIELLT bekräftat.

Ställ då t.ex.dessa båda frågor till dig själv:

1) Ifall tillverkningsprocessen INTE skulle kontinuerligt (eller snarare diskontinuerligt) ha förbättrats genom tiden, så skulle den ju fortfarande stå kvar på samma nivå som när APS-C kamerorna först kom ut. Men varför tog det då en massa år innan man lyckades få fram FF-sensorer till överkomliga priser? Då skulle vi ha fått FF-sensorer SAMTIDIGT som APS-C sensorerna kom. Eller snarare, vi skulle högst sannolikt ha fått ENBART FF-stora sensorer, eftersom det var detta format som var självklart för de allra flesta. Knappast några fotoentusiaster använde analoga APS-kameror, så APS-C sensorstorleken skulle antagligen aldrig ha sett dagens ljus överhuvudtaget...

2) Du betvivlar som sagt att tillverkningsprocessen skulle ha förbättrats genom tiden. Kan inte se annat än att du baserar detta på att förbättringar är något ovanligt.

Men kan du ange NÅGOT ENDA annat område i största allmänhet där någon utveckling INTE har skett, och inom elektronikområdet i synnerhet??? Hur kan du få för dig att just bildsensor-tillverkningen skulle ha stagnerat? Det är ju ett av de områden där konkurrensen är stenhård (trots att Sony i och för sig råkar vara ledande nu).

Tror nog att det är få av oss andra hobbyfotografer som inte för det allra mesta skulle nöja sig med sunt förnuft istället för att ständigt kräva spårbarhet för alla uppgifter.

Efter att ha läst så mycket i dessa trådar borde du väl också ha fått klart för dig vilka av skribenterna här som brukar veta vad de talar om? Och rikta dina önskemål om belägg huvudsakligen till dem som skriver mycket om vad de bara tror?
.

Senast ändrad:
Mats skriver som vanligt snabbare än vad jag gör. :)

Men det verkar ju inte räcka med att två av oss gång på gång förklarar samma sak för dig. Hur många fler anser du behöver syssla med detta, innan, ehh... något ev. trillar ner? :)
.

Jag det faktum att wafers är runda gör att det blir mindre än hälften.
---
Detta har förstås inget som helst att göra med att kiselplattorna är runda, det blir (i stort sett) samma förhållande ifall plattorna vore kvadratiska. Den bestämmande faktorn är enbart sensorernas olika storlek. Orsaken till att man får ut mindre än hälften av antalet FF-bildsensorer jämfört med APS-C dylika, är förstås att en FF-sensors area är mer än dubbelt så stor som en APS-C sensors.
.

Att utgå från en samling Canonobjektiv och försöka hitta motsvarande hos en annan tillverkare är nog bara intressant för den som äger just den samlingen Canonobjektiv och försöker kalkylera vad ett systembyte skulle kosta.

Om man däremot lite mer förutsättningslöst utgår från vad man vill fotografera och letar rätt på lämpliga objektiv i olika system så är nog chansen att det går att hitta en uppsättning som inte ger så skevt kostnadsförhållande.
Mycket vettigt inlägg.

Hoppas att Leif inte har missat det...
.

Detta har förstås inget som helst att göra med att kiselplattorna är runda, det blir (i stort sett) samma förhållande ifall plattorna vore kvadratiska. Den bestämmande faktorn är enbart sensorernas olika storlek.
Det blir mycket spill runt kanterna av den runda wafern när man skär ut stora rektanglar. Ta fram papper och penna och rita så ser du att flera av spillbitarna från en wafer uppdelad i stora rektanglar är så stora att de räcker till mindre rektanglar.

Tillägg till det jag skrev tidigare.

För att få det där extra unset av detaljering och skärpa vi pratar om här är det mycket mer avgörande med andra faktorer än objektivets optiska skärpa. Hur noga fokuseringen sätts inte minst.

Det pratas om "keepers" ibland vid jämförelse av följande AF, men då har vi hamnat ner på nivåer långt under det här.

När det gäller att få den riktiga knivskärpan så det kommer i närheten av att kunna avgöra skillnader mellan de här objektiven är det noggrannare instrument än PDAF som gäller, t.ex. sökarförstoring och peaking, samt sensorns upplösningsförmåga osv. Då kommer systemet in i bilden och inte minst kameran.

/Mats

Finns det några vettiga tester på Sigmas nya 70-200 2,8 OS? Den finns ju inte på photozone, jag är bra sugen på den till min 5D3, är den ens i närheten av Canons original 70-200 2.8L is II så är det ju en no brainer. Kostar ju knappt 10k.

Sigmat är precis lika bra som Canons Variant, Foto har testat bägge, sök på Fotos objektivtester är du medlem där så är det inga problem. Foto har en makalöst stor samling av objektivtester som gjorts under många år. Testförfarandet är omtalat och anses som mycket tillförlitligt, jag rekommenderar dig att kolla upp denna tidning.

Det är en förnämlig grundbas av tester av både Kameror och objektiv, personliga tester av allmänheten kan vara svårtolkade av många orsaker, personliga omdömmen är ofta betydligt mera förskönande och förlåtande av någon anledning. Men det finns flera undan tag så klart. Canon´s 70-200/2,8 är ju megakänd av alla fotointresserade som ett toppen objektiv.

//Bengt.

Tillägg till det jag skrev tidigare.

För att få det där extra unset av detaljering och skärpa vi pratar om här är det mycket mer avgörande med andra faktorer än objektivets optiska skärpa. Hur noga fokuseringen sätts inte minst.

Det pratas om "keepers" ibland vid jämförelse av följande AF, men då har vi hamnat ner på nivåer långt under det här.

När det gäller att få den riktiga knivskärpan så det kommer i närheten av att kunna avgöra skillnader mellan de här objektiven är det noggrannare instrument än PDAF som gäller, t.ex. sökarförstoring och peaking, samt sensorns upplösningsförmåga osv. Då kommer systemet in i bilden och inte minst kameran.

/Mats

Hur tänker du nu?...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar