Tack Mats och Gunnar för att ni bekräftar mina tankar om dagens brister med EVF-sökare. Hoppas era spådomar om framtidens EVF-sökare slår in!
En fråga som Sony inte vill lämna ut några uppgifter om men som ni kanske har vetskap om ändå.
Med vilken frekvens uppdateras bildvisningen i EVF-sökaren i då man bara föjler ett rörligt motiv utan att exponera?
30, 50, 100 bps eller snabbare?
Är uppdateringsfrekvensen konstant oavsett ljussituation?
Svara gärna med referenser till vederhäftig dokumentation.
Det spelar ju absolut ingen roll att det inte finns någon avtrycksfördröjning vid första bilden då avtrycket/exponeringen ändå sker utifrån en fördröjd historiebild.
Och vad som är ännu värre är ju den, linjärt eller kvadratiskt?, ÖKANDE fördröjning av den s.k. "realtidsvisningen" med antalet bilder i en serie. Helt nya uppgifter för mej men det måste ju innebära en total katastrof för all serietagning på rörliga mål med en Sony SLT!
Tillägg: Ser att du kommit med en liten brasklapp Gunnar. Förklara den gärna lite mer.
Leif, saknar du helt verklighetsförankring? Mats och jag KORRIGERAR flertalet av alla dina påståenden eftersom de är felaktiga, men bekräftar självfallet det du har råkat fatta rätt.
Du kan räkna med att det jag skriver om den framtida elektroniska utvecklingen är betydligt mer än bara "spådomar" - är ju elektronik-ingenjör. Däremot är nära nog alla dina egna påståenden om framtiden spådomar och rena hjärnspöken.
Som sagt, saknar du totalt medvetenhet om vad du faktiskt VET, och allt det du bara INBILLAR dig själv om ett stort område som du uppenbarligen inte vet ett enda sk-t om? Ursäkta ifall jag låter lite vresig, men jag är vid det här laget rätt trött på all denna SPAM som trådarna dränks med av somliga.
Om du inte VET, så påstå inte, utan FRÅGA! Ska det vara så f-rbannat svårt???
Vidare till ditt nästa lögnaktiga påstående. Sony har inte alls vägrat att lämna ut uppgifter om EVF:ens uppdateringsfrekvens. Den är 60 Hz i A65 och A77. Ska se ifall jag kan hitta den (officiella) uppgiften, men jag är kass på att hitta något som ligger dränkt nånstans i de enorma högarna av sk-t på Internet. :-(
Vid väldigt dåligt ljus sjunker EVF:ens uppdateringsfrekvens, och bilden blir också brusigare. Detta brukar alltid OVF-förespråkarna hela tiden framhäva. Men de "glömmer" praktiskt taget alltid att nämna någonting överhuvudtaget om OVF:ernas alla nackdelar (EVF:erna har ju minst 10 gånger så många fördelar som OVF:erna). I detta fall "glömmer" de att när man inte ser vem man har framför sig i sin OVF, så ser man detta i EVF:en. Man kan fortfarande komponera bilden och få AF:en på rätt ställe trots att sökarenbilden då är brusig och uppdateringsfrekvensen är låg. Men jag har aldrig sett någon röra sig annat än väldigt långsamt och försiktigt när det är så mörkt att man knappt ser nåt, så jag har aldrig upplevt några som helst problem med att uppdateringsfrekvensen blir lägre vid dåligt ljus...
Att hela tiden påstå att EVF:erna är sämre vid dåligt ljus pga av ökat brus och lägre uppdateringsfrekvens blir ju en rejäl verklighetsförfalskning, ifall man utelämnar att den optiska sökaren vid dessa ljusnivåer är helt värdelös!
Vidare till nästa lögnaktiga påstående från dig (igen, du är helt övertygad om att allt du är okunnig om och följaktligen bara fantiserar ihop, är detsamma som "fakta och sanning").
Avtrycksfördröjningen med elektronisk förstaridå är för den första bilden (i en höghastighetsserie) precis densamma som vid enbildstagning - 20 ms. Vilket är avsevärt snabbare än i någon värstingkamera från något annat fabrikat, oavsett pris. De snabbaste där ligger på 45-50 ms (detsamma gäller f.ö. även för A77 vid användning av mekanisk förstaridå).
Fördröjningen vid snabb serietagning är linjär, inte kvadratisk. Skulle den varit kvadratisk så vore det en katastrof, det håller jag med om. Men det är den alltså inte. Detta var åtminstone en fråga från din sida - du påstod inte. Måhända kan det finnas hopp för dig trots allt?
Till sist ska jag säga att av det jag har förstått av ditt fotograferande, så är en A77 inte det bästa verktyget för din del. Däremot är jag (efter att fått möjlighet att köra med A77 en liten tid) övertygad om att den idag är det särklassigt mest mångsidiga och kapabla verktyget för majoriteten av oss vanliga fotoentusiaster. Den är givetvis inte bäst på allt, men den möjliggör bilder som är omöjliga att åstadkomma med DSLR-kameror, som t.ex. med mina EOS-1D:er.
Förbered dig också på att SLT- och EVF-teknikerna framöver kommer att möjliggöra aktionfotokameror som är helt överlägsna vad någon DSLR- och OVF-kamera kommer att kunna utvecklas till. Kännedom om naturlagar och teknik gör detta uppenbart.
Vilket alla borde kunna vara glada för. Alldeles särskilt aktionfotografer!
.