Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack Mats och Gunnar för att ni bekräftar mina tankar om dagens brister med EVF-sökare. Hoppas era spådomar om framtidens EVF-sökare slår in!

En fråga som Sony inte vill lämna ut några uppgifter om men som ni kanske har vetskap om ändå.

Med vilken frekvens uppdateras bildvisningen i EVF-sökaren då man bara föjler ett rörligt motiv utan att exponera?
30, 50, 100 bps eller snabbare?
Är uppdateringsfrekvensen konstant oavsett ljussituation?

Svara gärna med referenser till vederhäftig dokumentation.

Det spelar ju absolut ingen roll att det inte finns någon avtrycksfördröjning vid första bilden då avtrycket/exponeringen ändå sker utifrån en fördröjd historiebild.

Och vad som är ännu värre är ju den, linjärt eller kvadratiskt?, ÖKANDE fördröjning av den s.k. "realtidsvisningen" med antalet bilder i en serie. Helt nya uppgifter för mej men det måste ju innebära en total katastrof för all serietagning på rörliga mål med en Sony SLT!

Tillägg: Ser att du kommit med en liten brasklapp Gunnar. Förklara den gärna lite mer.

Det är inte EVF eller konceptet som sådant som har bristerna. Aatt hantera 24 megapixel med 12 fps kräver en ansenlig processorkraft som gör att dagens implementation inte hanterar paralellt med sömlös utläsning till sökare och videeo.
Växlar man ner ock kör långsamt som t.ex din kamera gårr det bra.
AF har inget alls att göra me uppdateringsfrekkvens osv. E poneringen baseras inte heller på gammal data. Elektronikfördröjningen är kortare än tiden det tar att fälla spegeln ur vägen på en DSLR, så att ha världens kortaste fördröjning är ytterligare ett plus.

När det gäller framtiden är den redan här. A99 är klar och prodsatt, bara att vänta lite och se vad det blir. Ddet som är alldeles säkert är att teknikutvecklingen ökar i hastighet minst tiofalt eller hundrafalt jämfört med mekaniska systwm. Kanske xinns det fortfarande något område som gamla tekniken kan vara bättre på. Vi får se.

Var och en väljer vad den vill. Förstår inte att du skulle vara tacksam för att vi erkänner eller nåt. Det enda intressanta är ju hur det verkligen är. Bra och dåliga saker ska väl lyftas fram. Vet inte vad du håller på med för "tä ling". Välj det som du tycker är bäst. Tydligen tycker vi olika.

Jag anser att evf-tekniken tiillför saker som gör fotograferingen bättre även om inte det är lika vackert att titta på medan man fotograferar.

/Mats

Bara för att modifiera vissa saker ang följande AF med EVF.

Referens Canon Eos 7D med 70-200/4 L is usm full öppning, högsta sekvens

Jämförelse: A77 med Sigma 100-300/4 EX DG APO full öppning , sekvens 8 bps

Jag publicerade en serie på bilar jag följde med mittgruppens AF-sensorer på resp kamera. Samma brännvid och f-tal ( 200 mm och f/4).

6 exakta träffar med A77, 1 acceptabel, 1 miss (skärpan låg på reg.skylt och framruta i de 6 fallen).

Jag fick sämre resultat med 7D-combot i så måtto att alla var användbara visserligen, men endast 3 exakta. Man kan ju tolka det som ett bättre resultat.

Historiska bilder, javisst, men jag märkte inte blackouterna tydligt.

Fotboll gick också bra att plåta. Jag har inga siffror om svängningar resp uppdateringar utan enbart praktisk användning.

Flygande fågel är förvisso inte A77:s paradgren, liksom extremt irrationella motiv. Men värdelös är inte bara ett missvisande ord. Det är faktiskt fel.

Man får ta A77 som den är, helt enkelt. Sysslar man huvudsakligen med att plåta flygande fågel är det inget bästaval, men inte heller så jäkla dåligt.

Vi är återigen vid den här tråkiga cirkelgången som jag nödgas skriva samma gamla tråkiga slutsats:
Lär känna ditt verktyg och det mesta du gör blir bra.

Hur utvecklingen ser ut för EVF har jag ingen aning om, men den lär knappast stå och stampa på samma fläck.

Är det bara jag på hela forumet som trivs med både EVF och OVF? Man saknar den ena typen ibland och den andra ibland. Slutet blir ännu tråkigare men sant: Det finns både för - och nackdelar hos båda.

Så det finns egentligen ingen anledning I DAGSLÄGET att anordna något körslag med Hallelujahkörer från EVF-kyrkan eller OVF-kapellet.

//Lennart

Tack Mats och Gunnar för att ni bekräftar mina tankar om dagens brister med EVF-sökare. Hoppas era spådomar om framtidens EVF-sökare slår in!

En fråga som Sony inte vill lämna ut några uppgifter om men som ni kanske har vetskap om ändå.

Med vilken frekvens uppdateras bildvisningen i EVF-sökaren i då man bara föjler ett rörligt motiv utan att exponera?
30, 50, 100 bps eller snabbare?
Är uppdateringsfrekvensen konstant oavsett ljussituation?

Svara gärna med referenser till vederhäftig dokumentation.

Det spelar ju absolut ingen roll att det inte finns någon avtrycksfördröjning vid första bilden då avtrycket/exponeringen ändå sker utifrån en fördröjd historiebild.

Och vad som är ännu värre är ju den, linjärt eller kvadratiskt?, ÖKANDE fördröjning av den s.k. "realtidsvisningen" med antalet bilder i en serie. Helt nya uppgifter för mej men det måste ju innebära en total katastrof för all serietagning på rörliga mål med en Sony SLT!

Tillägg: Ser att du kommit med en liten brasklapp Gunnar. Förklara den gärna lite mer.
Leif, saknar du helt verklighetsförankring? Mats och jag KORRIGERAR flertalet av alla dina påståenden eftersom de är felaktiga, men bekräftar självfallet det du har råkat fatta rätt.

Du kan räkna med att det jag skriver om den framtida elektroniska utvecklingen är betydligt mer än bara "spådomar" - är ju elektronik-ingenjör. Däremot är nära nog alla dina egna påståenden om framtiden spådomar och rena hjärnspöken.

Som sagt, saknar du totalt medvetenhet om vad du faktiskt VET, och allt det du bara INBILLAR dig själv om ett stort område som du uppenbarligen inte vet ett enda sk-t om? Ursäkta ifall jag låter lite vresig, men jag är vid det här laget rätt trött på all denna SPAM som trådarna dränks med av somliga.

Om du inte VET, så påstå inte, utan FRÅGA! Ska det vara så f-rbannat svårt???

Vidare till ditt nästa lögnaktiga påstående. Sony har inte alls vägrat att lämna ut uppgifter om EVF:ens uppdateringsfrekvens. Den är 60 Hz i A65 och A77. Ska se ifall jag kan hitta den (officiella) uppgiften, men jag är kass på att hitta något som ligger dränkt nånstans i de enorma högarna av sk-t på Internet. :-(

Vid väldigt dåligt ljus sjunker EVF:ens uppdateringsfrekvens, och bilden blir också brusigare. Detta brukar alltid OVF-förespråkarna hela tiden framhäva. Men de "glömmer" praktiskt taget alltid att nämna någonting överhuvudtaget om OVF:ernas alla nackdelar (EVF:erna har ju minst 10 gånger så många fördelar som OVF:erna). I detta fall "glömmer" de att när man inte ser vem man har framför sig i sin OVF, så ser man detta i EVF:en. Man kan fortfarande komponera bilden och få AF:en på rätt ställe trots att sökarenbilden då är brusig och uppdateringsfrekvensen är låg. Men jag har aldrig sett någon röra sig annat än väldigt långsamt och försiktigt när det är så mörkt att man knappt ser nåt, så jag har aldrig upplevt några som helst problem med att uppdateringsfrekvensen blir lägre vid dåligt ljus...

Att hela tiden påstå att EVF:erna är sämre vid dåligt ljus pga av ökat brus och lägre uppdateringsfrekvens blir ju en rejäl verklighetsförfalskning, ifall man utelämnar att den optiska sökaren vid dessa ljusnivåer är helt värdelös!

Vidare till nästa lögnaktiga påstående från dig (igen, du är helt övertygad om att allt du är okunnig om och följaktligen bara fantiserar ihop, är detsamma som "fakta och sanning").

Avtrycksfördröjningen med elektronisk förstaridå är för den första bilden (i en höghastighetsserie) precis densamma som vid enbildstagning - 20 ms. Vilket är avsevärt snabbare än i någon värstingkamera från något annat fabrikat, oavsett pris. De snabbaste där ligger på 45-50 ms (detsamma gäller f.ö. även för A77 vid användning av mekanisk förstaridå).

Fördröjningen vid snabb serietagning är linjär, inte kvadratisk. Skulle den varit kvadratisk så vore det en katastrof, det håller jag med om. Men det är den alltså inte. Detta var åtminstone en fråga från din sida - du påstod inte. Måhända kan det finnas hopp för dig trots allt?

Till sist ska jag säga att av det jag har förstått av ditt fotograferande, så är en A77 inte det bästa verktyget för din del. Däremot är jag (efter att fått möjlighet att köra med A77 en liten tid) övertygad om att den idag är det särklassigt mest mångsidiga och kapabla verktyget för majoriteten av oss vanliga fotoentusiaster. Den är givetvis inte bäst på allt, men den möjliggör bilder som är omöjliga att åstadkomma med DSLR-kameror, som t.ex. med mina EOS-1D:er.

Förbered dig också på att SLT- och EVF-teknikerna framöver kommer att möjliggöra aktionfotokameror som är helt överlägsna vad någon DSLR- och OVF-kamera kommer att kunna utvecklas till. Kännedom om naturlagar och teknik gör detta uppenbart.

Vilket alla borde kunna vara glada för. Alldeles särskilt aktionfotografer! :)
.

Senast ändrad:
Helt sant. Jag ser fördelar och nackdelar mez båda.

Så är det, det finns brister hos bägge systemen. Jag har nån sorts hatkärlek till A77 just nu. Vissa grejer är helt fantastiska som t.ex. peaking, men ibland tycker jag den beter sig underligt.

Är inte inkörd på kameran än. Kan inte ännu bara grabba den och ta bilder direkt med ett par blixtsnabba inställningar som sitter i ryggmärgeen som jag kunde med A900 eller A580. Blir fortfarande lite fipplande. Man måste lära sig verktygen.

En skillnaad när det gäller utvecklingg är att DSLR är i stort sett så klar den kan bli medan SLT/EVF precis ärr i sin början. Framtiden blir kul. DSLR är död eller flämtar på sista andetaget men funkar ju såklart lika bra som idag även i framtiden.

Jag har tidigare hyllat sökaren i A900 och visst är den fin och ger snyggare bild än A77, men jag saknar den inte ett dugg och hur bilderna blir påverkas ju inte ett dugg av det och för min del betyder det allt. Vill man bara ha en trevlig upplevelse när man fotograferar kan man lika gärna köpa sig en kikare istället.

/Mats

Edit: Leif, medan jag skrev har Per och Mats redan hunnit påpeka en del av de "fakta" baserade på okunnighet, och därmed förstås galna påståenden som du hela tiden dränker dessa trådar med. Har du inte skymten av självinsikt, så att du kan skilja på det du TROR, eller har NEGATIVA ÖNSKNINGAR OM, och verkligheten?

Det räcker faktiskt med att påpeka fel och brister i beskrivningar och resonemang. Man behöver inte gå till personangrepp också.

Det jag skriver är inte alls avsett som personangrepp från min sida. Men i vissa fall blir det till slut nödvändigt att försöka hålla upp en spegel framför vederbörande, dvs försöka att få fram åtminstone någon tillstymmelse till självinsikt. Utan denna kan man inte korrigera sig själv, och då måste andra vuxna till slut komma in och korrigera, annars blir det olidligt.

Jag vill INTE ALLS klaga på hur någon bär sig åt, det är väldigt plågsamt och humörsänkande för alla. Vill absolut slippa det!

Men vi måste ju ändå alla ha skaffat oss åtminstone någon som helst grund för vad vi tänker skriva innan vi kastar oss över tangenterna. Tycker åtminstone jag - annars kommer ju nivån på massor av inlägg här att sjunka under SAR1-nivån t.o.m., alltså det allra lägsta trovärdighetsbetyget en ryktessajt ger! Denna nivå är så låg att sajten f.ö. nästan alltid gallrar bort dessa - de blir aldrig publicerade överhuvudtaget. Vår nivå ska väl ändå inte behöva vara sämre?

Istället vill jag tillbaka till den stämning som det var tidigare, att vi är kompisar som delar samma fotointresse och tycker att detta är väldigt roligt. Att vi gärna delar med oss av våra respektive erfarenheter, oavsett vilken / vilka kameramärken eller olika tekniker vi föredrar att använda oss av.

ALLA vuxna behöver korrigeras av andra vuxna emellanåt, även jag själv naturligtvis.
.

Senast ändrad:
Är det bara jag på hela forumet som trivs med både EVF och OVF? Man saknar den ena typen ibland och den andra ibland. Slutet blir ännu tråkigare men sant: Det finns både för - och nackdelar hos båda.

Så det finns egentligen ingen anledning I DAGSLÄGET att anordna något körslag med Hallelujahkörer från EVF-kyrkan eller OVF-kapellet.

//Lennart

Jag tycker också att både OVF och EVF är bra, men på lite olika saker. Sedan är olika EVF:er också bra på olika saker. Den som sitter i NEX-7 och A77 är högupplöst, men har inte lika snabb uppdatering som den i Nikon V1 - av den anledningen kan V1:ans sökare vara bättre i en del sammanhang (fast kameran i övrigt är ju inte så kul).

Det dröjer nog inte så länge innan optiska sökare bara finns i de dyraste kamerahusen. Nu ryktas det ju att t.o.m. Leica kommer att införa en EVF på nästa M-kamera, förmodligen som en påhängssökare men möjligen en lösning lik Fujis i X-kamerorna.

Räknar inte alls.
Har läst på trovärdigt ställe , men kommer inte ihåg var på rak arm, om sensortillverkning.

Kassationsgraden har minskat radikalt. När man skär ut sensorerna ur våfflan så får man ut betydligt fler än dubbelt så många av den mindre storleken.

Nu har pro essen gjorts bättre så att kostnaden för en FF bara blir drygt dubbelt mot en APS jämfört med tidigare 7-8 gånger eller så.

/Mats

Gunnar , fladdermöss rör sig rätt snabbt även i mörker.
Vem har bilder på sådana?

/Mats
Tja, det är ju inga problem för en EVF med den första bilden eller kanske med en kort skur, som sagt.
Har t.o.m. tagit bilder i absolut kolmörker med A77:an mha den infraröda AF-assistlampan. Och den satte skärpan perfekt varje gång! Trots att vare sig sol eller måne sken... :)

Däremot är det ju som sagt inte säkert att man ser någonting överhuvudtaget ifall man bara har med sig en OVF-kamera...

Jag bor i Sveriges näst största stad, så mina möjligheter att stöta på fladdermöss här är tyvärr rätt försumbara. Är ju f.n. inte kapabel till några större exkursioner i terränglådan. :-(
.

Fladderråttor i mörker lär vara rätt svårt att hålla fokuspunkten på, oavsett hur mycket hjälpbelysning kameran har :)

När det är väldigt mörkt tycker jag optiska genomsiktssökare har en fördel mot både EVF och prismasökare, i och med att de tappar väldigt lite ljus. Med än mätsökare går det ofta att ställa in skärpan i sådant mörker där både AF och peaking går bet, men då ska det vara bra mörkt.

Finns idag ingen kamera som är bäst på allt samtidiigt. Olika egenskaper är bra på olika sätt.

A77 tillhör nog de allra mångsidigaste.

Nu har ju den kameran extremt snabb serietagningshastighet och det är ju ett försäljningsargument som går hem och så marknadsförs den. Det är ju också inom det området som den så ofrta bedöms och jämför, även här, men det är absolut inte där som den här kameran briljerar som allra mest.

Nu är inte jag så inne på det där med bråttomfoto. Ställer in kameran på enbild och tack vare peaking, hjälplinjer i sökaren, histogram mm så är det enkelt att få riktigt rriktigt bra foton. Var idag ute med kameran med 135/1.8ZA. Inte världens snabbaste kombo att följa flygande fågel med, men jädrar vilken detaljering och bildkvalitet. Med peaking kan ma enkelt lägga fokus exakt på millimetern där man vill, vilket annar inte är så enkelt med någon annan kamera. Kunde inte jobba i närheten lika exakt med A900 som ändå hade en hyggligt bra sökare.

Panorering och följning är ju inget spm helst problem med A77, det är bara då man tar bilder i serie i snabba skjrar man under någon enstaka sekund inte ser motivet perfekt. Egentligen inte som gör nåt i praktiken, men kan upplevas lite störande. Detta är dock en övergående bagatell som är fixat vilken vecka som helst nu.

/Mats

Det jag skriver är inte alls avsett som personangrepp från min sida. Men i vissa fall blir det till slut nödvändigt att försöka hålla upp en spegel framför vederbörande, dvs försöka att få fram åtminstone någon tillstymmelse till självinsikt. Utan denna kan man inte korrigera sig själv, och då måste andra vuxna till slut komma in och korrigera, annars blir det olidligt.

....

Gunnar och Mats! Hur jag än läser de ni svarat mej så ser jag inget annat än att i bekräftar hur jag uppfattar SLT-tekniken i A77. Läs gärna mina inlägg igen och kolla.

Jämför gärna även med era utbroderade svar om ditten och datten och fånerier som ni påstår jag framfört. Förbannat tråkig diskussionssätt rent ut sagt med era påståenden lagda i min mun.

De trevliga är att ni kommer med framtida spådomar om utvecklingen för tekniken är utan tvekan intressant och det är ju inget jag sagt vare sej bu eller bä om och inte spått något heller. Spännande att se vad som händer är det alltid men för mej är SLT inget idag. I morgon kanske?..

Hur som helst så håller jag med om synpunkter här i tråden att det är viktigt att lära sej den teknik man väljer för bästa möjliga utfall av sitt fotograferande. Fixar man inte de så spelar det ju absolut ingen roll vad man använder. Fixar man inte att slå i en spik med en hammare kan man ju lika gärna använda en diskborste...

Fladderråttor i mörker lär vara rätt svårt att hålla fokuspunkten på, oavsett hur mycket hjälpbelysning kameran har :)
---
Det kan jag tänka mig, ifall de flyger. Annars är det knappast några problem.

Men man ska ha klart för sig att för att kunna utnyttja SLT- och EVF:er effektivt behöver man komma på och utveckla andra handhavandetekniker än vad man är van från DSLR- och OVF-kameror, som redan sagts.

Lite grand av detta problem hade jag när jag ville testa med att fota en hund som irrade omkring i beckmörker (de verkar klara sig väldigt bra med sitt otroliga luktsinne). Det gick att klara hjälpligt genom att titta över sökarkanten och istället pricka in hunden mha den mattröda AF-assistbelysningen (man får dutta på avtryckaren). Erfarenheter från militärtiden i att följa flygplan med luftvärnskanoner eller sökarljus underlättar...

---
När det är väldigt mörkt tycker jag optiska genomsiktssökare har en fördel mot både EVF och prismasökare, i och med att de tappar väldigt lite ljus. Med än mätsökare går det ofta att ställa in skärpan i sådant mörker där både AF och peaking går bet, men då ska det vara bra mörkt.
Ja, BRA optiska mätsökare (i betydelsen ljusstarka) har fortfarande en fördel här. Men när det inte längre syns något alls i dessa, så är det bara A77:an som är still going strong.

Hur bra klarar NEX-7:an detta? Den har ju en AF-assist LED-lampa i alla fall.
.

Leif, om du uppfattar det som att t.ex. jag bekräftar dina uppfattningar att AF-systemet har något att göra med bildfrekvensen i sökaren, att exponeringen baseras på historiska data, att världens kortaste avtry ksfördröjning skulle vara värdelöst för att man använder EVF eller att Sony skulle vara oärliga och hemlighålla information om frekvens när det i själva verket är en elektronikkomponent som man ka köpa och ladda ned ett datablad på. Om du tycker du fått bekräftelse på det eller att vi lägger de orden i din mun är det inte så mycket att göra åt. Vad det sen beror på får du försöka lista ut själv, om jag skulle säga min teori skulle du säkert uppfatta det som förolämpande.

Tycker annars vi haft en trevlig stämning här med våra "fånerier" och jag fortsätter hellre med det ändet här tjafset, så jag väljer härmed att ignorera dina inlägg i fortsättningen så får du väl ta det som om dina felaktiga uppfattningar om hur tekniken fungerar blir bekräftade om du har lust.

/Mats

Det kan jag tänka mig, ifall de flyger. Annars är det knappast några problem.

Nä, när de bara hänger och dinglar är de nog inte så svåra att fånga :)

Ja, BRA optiska mätsökare (i betydelsen ljusstarka) har fortfarande en fördel här. Men när det inte längre syns något alls i dessa, så är det bara A77:an som är still going strong.

Hur bra klarar NEX-7:an detta? Den har ju en AF-assist LED-lampa i alla fall.
.

Jag har lampan konstant avstängd, då kameran av någon anledning oftast fokuserar slöare med den aktiverad (dessutom är den ofta ganska störande). Kontrastfokuseringen är ingen jättehöjdare i dåligt ljus, men med förstorad sökarbild går det oftast ändå så länge motivet håller sig still. Det mest irriterande med AF i NEX-7 är att den ibland tokmissar och sätter skärpan på bakgrunden trots att jag kör med endast mittpunkt och fått grönmarkering. Även peakingen visar fel när det händer.

Nu ryktas det ju att t.o.m. Leica kommer att införa en EVF på nästa M-kamera, förmodligen som en påhängssökare men möjligen en lösning lik Fujis i X-kamerorna.

Leica är inte främmande för elektroniska sökare på sina kameror. De har redan en sådan kamera. På Leica X2 kan man montera en elektronisk sökare (som Leica förstås kallar "Viso-Flex" :).
Den sökaren är misstänkt lik Olympus VF-2, så om man vill komma undan billigare är det ganska stor sannolikhet att man kan använda Olympussökaren istället.

Men ingen äkta Leicaägare kan väl ha en sökare om det står Olympus på. :)

Kassationsgraden har minskat radikalt. När man skär ut sensorerna ur våfflan så får man ut betydligt fler än dubbelt så många av den mindre storleken.
Om kassationsgraden har minskat radikalt så påverkar det väl alla sensorstorlekar? Dvs förhållandet mellan små och stora sensorer borde var ungefär detsamma som förut.

Nu har pro essen gjorts bättre så att kostnaden för en FF bara blir drygt dubbelt mot en APS jämfört med tidigare 7-8 gånger eller så.

Det där måste jag bara be om att få en källa till.

Leica är inte främmande för elektroniska sökare på sina kameror. De har redan en sådan kamera. På Leica X2 kan man montera en elektronisk sökare (som Leica förstås kallar "Viso-Flex" :).
Den sökaren är misstänkt lik Olympus VF-2, så om man vill komma undan billigare är det ganska stor sannolikhet att man kan använda Olympussökaren istället.

Men ingen äkta Leicaägare kan väl ha en sökare om det står Olympus på. :)

Det sägs vara testat att VF-2 fungerar på X2 också :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar