PMD
Aktiv medlem
E-M5 med HLD-6 ligger i toppen när det gäller grepp på spegelfria systemkameror.Nej, och inte Fujifilm X-Pro1 heller (bara föregångaren X100).
Den kanske t.o.m. är bäst, men jag har inte provat samtliga modeller på marknaden.
Alla Olympus Pen-modeller och OM-D EM-5 kvalar definitivt in där. Speciellt om man räknar in objektiven. Den som inte har använt ett m4/3-system inser nog inte hur litet det blir.Kameror som E-M5, X-Pro1 etc. är helt ointressanta just för min del, eftersom vad jag har behov av är en tillräckligt liten kamera för att den med pannkaksobjektiv ska få plats i min jeansficka men att den ändå klarar att ge bilder av samma kvalitet som min "tjockkamera". Tog tidigare ibland med mig någon av mina kompaktkameror, och det fungerade väl för det mesta. Dessa blev dock alltmer liggande kvar hemma, eftersom jag ville slippa att behöva gräma mig över att kompakten inte skulle komma att ge lika fina bilder som min tjockkamera, ifall DET STORA TILLFÄLLET plötsligt skulle dyka upp... 'En APS-C stor sensor i fickan' var alltså mina huvudkrav. NEX blev lösningen för min del.
Har således inget behov av någon "halvtjock" kamera, då kan jag lika gärna ta med mig min "heltjocka" (min huvudkamera, A550, är varken jättestor eller blytung). Och vill jag ha en "spegellös" och "halvtjock" kamera så kan jag ju ta med mig min Leica M2:a. Även om den i och för sig inte är helt spegellös - det sitter ju lite sånt i sökaren...
Mitt påstående om att greppet är avsevärt mycket sämre på alla andra "spegellösa" kameror gällde alltså SMÅ kameror, som utan problem går ner i en ficka. Således går kameror som t.ex. NX10 och NX11 (som jag har klämt på). bort för min del. Jag angav i och för sig inte specifikt att det var så jag menade, men när man talar om "spegellösa" kameror så syftar man ju vanligen i de allra flesta fall inte på de "halvtjocka", utan på de kompakta varianterna.
.
Det är ju inte så stor vits med en liten kamera om objektivet är stort.