Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej, och inte Fujifilm X-Pro1 heller (bara föregångaren X100).
E-M5 med HLD-6 ligger i toppen när det gäller grepp på spegelfria systemkameror.
Den kanske t.o.m. är bäst, men jag har inte provat samtliga modeller på marknaden. :)

Kameror som E-M5, X-Pro1 etc. är helt ointressanta just för min del, eftersom vad jag har behov av är en tillräckligt liten kamera för att den med pannkaksobjektiv ska få plats i min jeansficka men att den ändå klarar att ge bilder av samma kvalitet som min "tjockkamera". Tog tidigare ibland med mig någon av mina kompaktkameror, och det fungerade väl för det mesta. Dessa blev dock alltmer liggande kvar hemma, eftersom jag ville slippa att behöva gräma mig över att kompakten inte skulle komma att ge lika fina bilder som min tjockkamera, ifall DET STORA TILLFÄLLET plötsligt skulle dyka upp... 'En APS-C stor sensor i fickan' var alltså mina huvudkrav. NEX blev lösningen för min del.

Har således inget behov av någon "halvtjock" kamera, då kan jag lika gärna ta med mig min "heltjocka" (min huvudkamera, A550, är varken jättestor eller blytung). Och vill jag ha en "spegellös" och "halvtjock" kamera så kan jag ju ta med mig min Leica M2:a. Även om den i och för sig inte är helt spegellös - det sitter ju lite sånt i sökaren...

Mitt påstående om att greppet är avsevärt mycket sämre på alla andra "spegellösa" kameror gällde alltså SMÅ kameror, som utan problem går ner i en ficka. Således går kameror som t.ex. NX10 och NX11 (som jag har klämt på). bort för min del. Jag angav i och för sig inte specifikt att det var så jag menade, men när man talar om "spegellösa" kameror så syftar man ju vanligen i de allra flesta fall inte på de "halvtjocka", utan på de kompakta varianterna.
.
Alla Olympus Pen-modeller och OM-D EM-5 kvalar definitivt in där. Speciellt om man räknar in objektiven. Den som inte har använt ett m4/3-system inser nog inte hur litet det blir.

Det är ju inte så stor vits med en liten kamera om objektivet är stort.

Nya rykten om A99, Zeiss 50/1,4 m.m.

.
Här kommer fler rykten om A99 (eller vad den kan tänkas komma att kallas), som ev. kan stämma...

Saxat från SAR:

August 4, 2012 49 Comments Posted in rumors

(SR4) More A99 and NEX and lens rumor bits from Thailand…
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

The Fotorelax forum user “StupidCupid” posted more info about the upcomign Sony release. I know he posted some correct rumo before so I am going to share it here on SAR. Thanks StupidCupid for everything you leak! You may post some A99 pics too?

This is his own english text:
“I’ve got a very exciting rumors about A99, New Flash, New Lens and some NEX rumors.

A99 in summary.
-----------------------
Exciting Points.
Focus Point: 102.
Resolutions: 24Mpix.
Back Panel: Like A77.

Flash Hot Shoe:
----------------------
ISO Hot Shoe <— This is a very exciting one because Sony finally decide to step a bit backward to ISO Hot Shoe (but more universal).
2 Individual Slots: Can do simultaneous writing using one for Raw and the other for Jpeg or can set them to be one for photos and the other for Video recording.

A99 In Detail.
-------------------
A99 will offers 102 focus point and in a local point mode (where you can select one specific point to focus), only 40 + focus points will be selectable and all the neighbors focus point will work as focus assisting points.
For the 24Mpix, this is final and this will make High ISO shooter happy because at ISO 1600, the photo looks nearly noise-free and at ISO 3200, there will be only some noises in dark area.
For the Flash Hot Shoe, this is really unexpected. Sony will use ISO hotshoe for all their upcoming Alpha lines (not sure about NEX) that will make it more appealing than before. (Hopefully, there will be an adapter for using the old flashes.

New Flash with GN60.
-------------------------------
The new Flash with GN60 will be ISO hot shoe and rumored to have the same look as the Canon’s 580EXII (SAR: here ot see on Amazon) on the top part while maintaining the Quick Shift Bounce for Portrait with stance. Moreover, this flash will sports an array of LED under Flash lamp for continuous light (using for Video will be a lot more pleasurable).

50mm F/1.4 Zeiss.
--------------------------
There is also a rumor of 50mm F/1.4 Carl Zeiss but may not debut with A99 (However, if it would be to debut with A99, it will be a very good combo).

300 F/2.8 Nano Coating.
----------------------------------
This news was written as a new 300mm with F/2.8 using a nano coating and the series is not a “G” series. It could be new series for the lens (This could be a technology trade between Nikon and Sony. This is not confirmed but very likely).

New 2 NEX body (There should be more lenses instead hahahaha).
---------------------------------------------------------------------------------------------
NEX-6 (This is the same news as in Alpha Rumors) will come with a lower Spec EVF but will also come with Wifi (work like eye-fi card) can set to upload automatically to Smart Devices (iOS / Android).
NEX-5R (R is not yet finalized but very likely will be) the same Wifi as in NEX-6.”

Länkar:
http://www.fotorelax.com/forum/index.php?topic=45917

http://www.sonyalpharumors.com/sr4-more-a99-and-nex-and-lens-rumor-bits-from-thailand/#comments
.

E-M5 med HLD-6 ligger i toppen när det gäller grepp på spegelfria systemkameror.
Den kanske t.o.m. är bäst, men jag har inte provat samtliga modeller på marknaden. :)
Inte alls omöjligt att den kan ha bäst grepp bland de "spegelfria" kamerorna. Är dock helt utan betydelse för min del, eftersom den definitivt inte går ner i min jeansficka. Och som jag skrivit ovan, gör den inte det så tar jag hellre med mig min A550.

---
Alla Olympus Pen-modeller och OM-D EM-5 kvalar definitivt in där. Speciellt om man räknar in objektiven. Den som inte har använt ett m4/3-system inser nog inte hur litet det blir.
---
Kvalar inte in enligt mina kriterier, som sagt (har ju angivit dessa ovan). Nu är det ett litet tag sedan jag jämförde 2x crop-kameror med 1,5x, och då var det lätt att se att Micro FourThird-kamerorna inte kunde matcha NEX-kamerorna när det gällde bildkvalitet. Och när det gäller byggkvalitet i såväl objektiv som kamerahus skilde det ljusår! Det var inte roligt att greppa någon Oly eller Panny och vrida på zoom- och fokusringar och känna den knaggliga gången och höra något som lät som en miniatyr-stenkross... Samsungs grejer kändes faktiskt bättre (dock inte i närheten av NEX:arna).

Speciellt ifall man gick upp lite i ISO, då blev resultatet från 2x crop-kamerorna bedrövligt. Inte bara pga av allt brus, utan i mitt tycke ännu värre pga att färgerna bleknade bort, och det mesta blev gråmurrigt. Medan NEX:arna hade gav förvånansvärt klara och fina färger även vid ISO 6400 (som inte ens fanns på någon av de m4/3-kameror jag fick prova).

Det var då jag drog min gräns - allt med sensorer under APS-C storlek går bort för min del.
Vet naturligtvis att det har kommit fram bättre sensorer till m4/3 idag, men det är teoretiskt omöjligt att de någonsin kan bli lika bra som APS-C stora sensorer (förutsatt att man jämför sensorer ur samma teknikgeneration). Så gränslinjen jag drog då står fortfarande kvar (för mig).

Men givetvis ger m4/3-kamerornas sensor mycket bättre bildkvalitet än kompaktkamerornas små-sensorer!

---
Håller jag helt och hållet med om!

Men det är tydligen tre nya pannkakor på gång till NEX-systemet (två fasta och en hopfallbar standardzoom).

Edit: Ehm... kom just på att vi fortfarande är kvar i A99-tråden...
Kommentarer eller nya frågor bör vi ju fortsättningsvis göra i NEX-7 tråden (vilken f.ö. har ett olämpligt namn).
.

De jag tycker är lite tråkigt med Sony, och en stor brist, är att hela systemet hänger på ständiga hopp, ofta grusade, och ALLTID något på gång om bättre kameror och fler objektiv. Det är ju utan tvekan beklämmande att läsa det ständiga gluttandet över staketen åt olika pirattillverkare och beklagandet över att Sigma verkar ha slutat stödja alfafattningen.

Gunnar här ovan snackar att efter hans preferenser så gäller enbart NEX bland spegelfria systemkameror samtidigt som han t.ex. beskyller mej för att fara med osanningar och okunskap när jag skriver att enligt mina preferenser så är spegelfria kameror a la NEX för ynkliga och med katastrofalt oergonomiska grepp. Häpp!..

Och du Mats Lillnor ska sluta lägga ord min mun som jag aldrig skrivit! Du kommer nog att få leta länge efter nåt inlägg där jag kallat någon för "taliban" då jag i stort sett uteslutande enbart skriver om prylars egenskaper efter mina värderingar och tål du inte de så är det inte mitt problem.

Slutligen ett grattis till Sony för att verkar vara på gång att byta blixtsko och vidare så hoppas jag verkligen att de förstärker objektivutbudet ordentligt i framtiden och börjar leverera slr-kameror, A99 kanske, i klass med sina konkurrenter så att HELA alfasystemet blir konkurrensdugligt.

Men här i sonyforumen så blir man ju påhoppad för både skämt, grattis och hopp...tyvärr.

Inte alls omöjligt att den kan ha bäst grepp bland de "spegelfria" kamerorna. Är dock helt utan betydelse för min del, eftersom den definitivt inte går ner i min jeansficka.
Har du provat? E-M5 är rätt mycket mindre än den ser ut.

Men nu handlade det ju om bäst grepp hos spegelfria systemkameror. Greppvänlighet är nog ganska individuellt, men generellt tror jag nog att man kan säga att ju mindre kamera desto sämre grepp. Ju mindre kameran är desto mer skulpterat och utarbetat behöver greppet vara för att fungera bra. Delvis står det i konflikt med att göra kameran så liten som möjligt.

Nu är det ett litet tag sedan jag jämförde 2x crop-kameror med 1,5x, och då var det lätt att se att Micro FourThird-kamerorna inte kunde matcha NEX-kamerorna när det gällde bildkvalitet.
Det har hänt saker sen dess. Numera kan en m4/3-kamera matcha NEX. Fast givet storlekskillnaden mellan sensorerna så kommer säkert en ny NEX-sensor att dra ifrån så småningom. Frågan är väl bara om det spelar någon roll för de flesta. Redan nu finns det ju folk som hellre använder E-M5 än Canon EOS 5D II (och kanske III?) eftersom bildkvaliteten inte är tillräckligt mycket bättre med den större kameran.

Och när det gäller byggkvalitet i såväl objektiv som kamerahus skilde det ljusår! Det var inte roligt att greppa någon Oly eller Panny och vrida på zoom- och fokusringar och känna den knaggliga gången och höra något som lät som en miniatyr-stenkross... Samsungs grejer kändes faktiskt bättre (dock inte i närheten av NEX:arna).
Ta av dig de rosafärgade NEX-glasögonen och titta igen. :)
Vilka m4/3-objektiv har du känt på? Jag har rätt många vid det här laget, och inte fan låter det som en stenkross när jag använder reglagen.

.. enligt mina preferenser så är spegelfria kameror a la NEX för ynkliga och med katastrofalt oergonomiska grepp. Häpp!..

Finns numera med "Palm Grip"
http://www.sonyalpharumors.com/new-nex-7-palm-grip-and-new-nex-7-review/

Och du Mats Lillnor ska sluta lägga ord min mun som jag aldrig skrivit! Du kommer nog att få leta länge efter nåt inlägg där jag kallat någon för "taliban" då jag i stort sett uteslutande enbart skriver om prylars egenskaper efter mina värderingar och tål du inte de så är det inte mitt problem.

Har väl läst fel då om det är som du säger. Kommer bara ihåg att jag jäkligt illa upp över märkesbögeri och annat, men orkar eller vill inte hålla på att leta efter bevis. Inget mer tjafsande från min sida i alla fall. Följer Lennarts utmärkta råd att starta om på ny kula med ett annat tonläge.

/Mats

Jag tror att den gode Leif tycker det är ganska kul att reta oss som gillar Sony - förmodligen för att kompisen Lennart gör ett gott jobb att försvara märket (i rimlig omfattning). FS Forum är kanske inte rätt plats att ägna sig åt sådant, eftersom här finns många med uppenbart känsliga nerver - klagar man det minsta på Sony kan man räkna med många och ibland hårda mothugg.

Vad gäller grepp på spegellösingar skulle jag nog påstå att OM-D (eller vad den nu egentligen heter) har ett bättre grepp än alla NEX, men den är ju nästan skapt som en "riktig" kamera. Trots det väljer jag hellre NEX p.g.a. den större sensorn och suveräna bildkvalitutan.

NEX är för övrigt en mycket bra kamera att fotografera oskarpa och galna katter med - något jag förstått att man inte får göra med proffskameror (eller ens avancerade Sonykameror) :D

Visa bilaga 125897

Leif kommer må bättre när vännen Lennart slagit honom i huvudet med sin NEX (man får slå länge med en NEX eftersom den inte väger nåt - med en EOS 1Dx räcker det med två slag) och därmed fått honom att förstå att Sony inte är kattskit. Huruvida A99 går att använda som tillhygge vet vi dessvärre ännu inte.

Det där kattfotot är väl knappast av Pelle Svanslös - måste vara elake Måns.

Jodå, det kan man visst. Så himla fegt att helgardera och inte ha någon åsikt innan. Har man fel så går världen inte under för det.

Jag tror det blir en asbra kamera helt enkelt. Lika stor grej på systemkameasidan som RX100 bland komaktkamerorna.

/Mats

Ja, och nu har vi klättrat så högt redan i förväntningarna att det är upplagt för åtminstone ett litet magplask. Varför vill vi göra om samma resa som med A77?

Grepp är något väldigt personligt och kan inte klassas i termer av bättre eller sämre av det enkla skälet. Sedan hade ju Gunnar en dealbreaker och det var ju sensorstorleken och då går ju alla former av 4:3 bort. Även om OM-D mycket väl kvalar in som högst kompetent och mycket portabel.

Det har hänt saker sen dess. Numera kan en m4/3-kamera matcha NEX. Fast givet storlekskillnaden mellan sensorerna så kommer säkert en ny NEX-sensor att dra ifrån så småningom. Frågan är väl bara om det spelar någon roll för de flesta. Redan nu finns det ju folk som hellre använder E-M5 än Canon EOS 5D II (och kanske III?) eftersom bildkvaliteten inte är tillräckligt mycket bättre med den större kameran.

Ta av dig de rosafärgade NEX-glasögonen och titta igen. :)
Vilka m4/3-objektiv har du känt på? Jag har rätt många vid det här laget, och inte fan låter det som en stenkross när jag använder reglagen.

Håller med om att Olympus lyckats väldigt bra med OM-D och borde räcka för de allra flesta men 2x förlängningsfaktor gör att den går bort för mig tror jag. Jag tycker det är bra att ha samma förlängningsfaktor för både mina tjockkameror om NEX.

Sensorn i OM-D kombinerat med m43s små juveler till objektiv gör systemet till en vinnare. Obetydligt sämre än aps-c men så smidigt.

För säkerhets skull - omigen:
Sensorstorlken var en dealbreaker FÖR MIG, med MINA preferenser.

Också återigen:
Även om Olympus skulle ha lyckats klämma in en APS-C stor sensor i OM-D EM-5 så skulle den fallit på ett av de FÖR MIG viktigaste kriterierna - den går inte ner i min jeansficka. Och då tillför den inte just MIG något. Får jag inte ner den i fickan så har jag kriteriet att den ska ha snabb PhaseDetect-AF som funkar även i svagt ljus, och som kan följa rörliga motiv. Och det gör dess ContrastDetect-AF inte (även om EM-5 förmodligen är bra jämfört med andra CD-AF kameror).

Självfallet finns det I MINA ÖGON väldigt många andra skäl också.

NEX är det enda helt integrerade systemet. Jag kan med en av de båda Sony-adaptrarna köra alla mina befintliga Alpha-objektiv (inklusive Minolta och tredjepartsobjektiv) inte bara med långsam CD-AF utan med 2:an också med snabb PD-AF (även på min lilla försynta NEX-3:a).

NEX är också mycket mera av ett system genom att Sony tar fram nya kategorier av NEX:ar för andra segment som andra uppenbarligen missar (f.ö. har Sony tydligen mer på gång), medan Oly, Panny och alla de andra bara producerar några konventionella tämligen snarlika versioner som enbart skiljer sig åt en smula när det gäller att ha lite fler eller färre funktioner. Fujifilm X-Pro1 är inte ett system på det här viset, det är en kamera (kommer kanske möjligen tt lite enklare och billigare kamerahus framöver).

Och varifrån kommer det hela tiden nya innovationer? Under åren 2008-2009 kom det ut över ett dussin från Sony, men bara EN ENDA från alla de övriga tillverkarna. TILLSAMMANS (varav 0 från Canon och Nikon). Har inte räknat efter exakt hur det var under åren 2010-2011, men det var mellan tummen och pekfingret ungefär detsamma. Och denna innovationstakt kommer enligt min mening inte att minska, utan snarare öka. Sonys systemkameraförsäljning går väldigt bra, och kameradivisionen har ju i år "befordrats" från en mellannivå i hierarkin och ända upp till toppnivån, samt utsetts till att bli den ena av Sonys tre framtida hörnpelare. Med betydligt större tilldelning av resurser som följd, samt frihet att komma med en massa "knasigheter" utan att någon inskränkt mellanchef eller räddhågad räknenisse ovanför dem som ingenting begriper utan stoppar projekten för att de tycker att dessa verkar för udda eller för "farliga".

NEX:arna (samt den senaste generationen av SLT-kameror) har ju också som bekant försetts med överlägsna manuellfokushjälpmedel.

Och en 1,5x crop sensor utnyttjar såväl FF- som APS-C optimerade objektiv (vilket är de enda jag har) bättre än vad en 2,0x gör.

Och mycket mer, men nu bryter jag tvärt för att jag inser att vi FORTFARANDE är kvar i A99-tråden...

Ska istället gå och kasta i mig ett par mackor, och sedan kanske lugnt sätta mig och invänta de tre kommande NEX-pannkaksobjektiven... :)
.

De jag tycker är lite tråkigt med Sony, och en stor brist, är att hela systemet hänger på ständiga hopp, ofta grusade, och ALLTID något på gång om bättre kameror och fler objektiv. Det är ju utan tvekan beklämmande att läsa det ständiga gluttandet över staketen åt olika pirattillverkare och beklagandet över att Sigma verkar ha slutat stödja alfafattningen.

Gunnar här ovan snackar att efter hans preferenser så gäller enbart NEX bland spegelfria systemkameror samtidigt som han t.ex. beskyller mej för att fara med osanningar och okunskap när jag skriver att enligt mina preferenser så är spegelfria kameror a la NEX för ynkliga och med katastrofalt oergonomiska grepp. Häpp!..

Slutligen ett grattis till Sony för att verkar vara på gång att byta blixtsko och vidare så hoppas jag verkligen att de förstärker objektivutbudet ordentligt i framtiden och börjar leverera slr-kameror, A99 kanske, i klass med sina konkurrenter så att HELA alfasystemet blir konkurrensdugligt.

Men här i sonyforumen så blir man ju påhoppad för både skämt, grattis och hopp...tyvärr.

Som man bäddar får man ligga, redan på den analoga tiden så var dom flesta kameror utan något grepp överhuvudtaget, min första Konica T var dock en stadig klump men inget grepp. sedan började modellerna att bli allt mindre, om jag nu tänker på vanliga kameror för en bredare köpkrets.

Canon AE-1 som var Sveriges mest köpta Systemare på sin tid, är ganska så låg men bred och försett med ett fingertoppsgrepp, trots sin litenhet så vänjer man sig fort vid att hantera den utan bekymmer, objektivet är en 100/2,8 med filterfattning på bara 52mm, ovanligt smidig faktiskt.

Den har i stort samma storlek som Konica FS1 men har ett batterigrepp för den klarade 2b/s, men bäst var att plocka av det lilla greppet med sina batterirer, för den ville gärna sugar ur kraften. Så trenden mot allt mindre kameror är äldre än vad man kan tro. Det kan bli lite fel att jämföra stora halvprokameror med vanliga konsumentkameror, halvprokamerorna ligger också i en prisintervall som inte är tänkbart för familjesvensson, skall man toppa en EOS 5DMKIII med bättre optik så är man lätt över 40000 Kr det är en ganska rejäl summa ( Visst beg optik går att hitta ) Många köper bilar för mindre pengar.

Vi är trots allt en ganska liten klick på dessa fotosidor, som då är lite mera halvtokiga med våra kameror och utrustningen till dom. Instegsmodellerna som byggs i dag är väldigt små och plastiga och det gäller alla modeller i stort.

Vänl. Bengt.

Har du provat? E-M5 är rätt mycket mindre än den ser ut.

Men nu handlade det ju om bäst grepp hos spegelfria systemkameror. Greppvänlighet är nog ganska individuellt, men generellt tror jag nog att man kan säga att ju mindre kamera desto sämre grepp. Ju mindre kameran är desto mer skulpterat och utarbetat behöver greppet vara för att fungera bra. Delvis står det i konflikt med att göra kameran så liten som möjligt.

Ja precis så är det ju, det nästan viktigaste är den lägre vikten man får, så tycker jag man också skall tänka om Nexarna, E-M5 tror jag till och med väger mindre än en Canon G12 och då med klart högre bildkvalitet.

Annars kan man också sticka ut hakan och påstå att en fin vanlig fickkompakt under 200 gram, kan duga väldigt bra till många familjebilder, alla jäkla bilder på ungar i trädgården och i gungor behöver väl inte Raw-behandlas i Photochop eller lyftas på skuggor. Det går lite väl långt att det skall jobbas så förbaskat med alla bilder som någon form av bevis av att man är en jäkel till fotograf.

Det finns numera riktigt duktiga så kallade reselångzoomare dom väger ganska lätt och som har blivit bättre och bättre, framförallt deras filmfunktioner håller en hög klass.

//Bengt.

Håller med om att Olympus lyckats väldigt bra med OM-D och borde räcka för de allra flesta men 2x förlängningsfaktor gör att den går bort för mig tror jag. Jag tycker det är bra att ha samma förlängningsfaktor för både mina tjockkameror om NEX.

"Förlängningsfaktorn" stör mig inte ett dugg. Jag har slutat använda tjockkameror och kör i stort sett uteslutande m4/3 digitalt. (Lite filmnostalgi med gamla filmmatade kameror blir det dock då och då.)

Om man bara använder en sensorstorlek så behöver man inte bry sig om någon "förlängningsfaktor", men om man vill envisas med att använda tjockkameror med APS-C så måste man förstås hålla sig till APS-C i sin CSC också, i så fall.

Har verkligen m4/3 en förlängningsfaktor på 2,0?

Den borde anges som 1,8 tycker jag.

Alltså, det blir ju totalt missvisande när man jämför två storlekar med olika formfaktor.

Cropfaktorn är ju förhållandet mellan bilddiagonalerna, eftersom bildvinkeln mäts så.

FF som är 36x24mm har en diagonal 43,3 mm.
APS-C som är 23,4x15,6 har en diagonal av 28,1 mm.

Cropfaktorn blir då 43,3/28,1 = 1,5
(Ungefär alltså och så ska man inte räkna med avrundade värden osv såklart)

Det man istället ska göra är att utgå från en FF-sensor i 4/3-proportioner.

Om man tar en FF och beskär den på sidorna så att man får förhållandet 4/3 så blir måtten 32x24mm och diagonalen blir 40 mm.

En m43-sensor har måtten 17,8x13,4 och har en diagonal av 22,3 mm.

Ett mer verklighetsanpassat sätt att räkna cropfaktorn blir då 40/22.3, vilket blir 1,8 (istället för 1,9som det blir på riktigt så det blir ju inte 2,0 då heller faktiskt).

DET tycker i allafall jag är ett mer korrekt mått på cropfaktorn för m43-systemet.
Blir helt enkelt fel att jämföra diagonalen när det är olika proportioner.

A99 lär i alla fall få cropfaktor 1,0 (bara för att krydda med lite on-topic som omväxling).

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar