Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fuji säljer ett löst grepp till sin X-Pro1 för de som tycker att kameran är för liten att greppa som den är. Det finns också många tredjepartsleverantörer som tillverkar extragrepp till alla möjliga småkameror.

Egentligen är det bättre om greppet är något man hänger på i efterhand, i och med att man då kan välja det grepp som passar en själv bäst.

Jag var in på en elektroniklada igår och provade greppa en NEX5 igår och nån värre ergonomisk katastrof har jag algrig hållit i!

Jag fattar inte nyttan med att minimalisera ett kamerahus och hänga på objektiv som mångdubblar både volym och vikt. En helt ohanterbar och enbart fåfänglig skapelse tycker jag. Föredrar helt klart en redig kompaktkamera som komplement till en ordentligt greppvänlig systemkamera minst i samma storlek som en EOS 7D. T.o.m. A55 kändes som att hålla i en skör gammal kaffekopp med sitt gammeltantsgrepp.

Det borde ta me fan införas greppförbud på dyligt krafs!
Leif, du har för längesedan gått över alla gränser med dina grova verklighetsförfalskningar!

Att "spegellösa" kameror inte är något för just dig innebär ju absolut inte att detsamma skulle gälla för alla andra, som du vill påskina. Du uppvisar en väldigt egocentrisk syn på detta. Att NEX:arna är världens mest sålda "spegellösa" system borde väl få dig att inse att du är helt ute och cyklar?

Dina idoga försök att hela tiden sabba Sonys försäljning lär knappast ha större inverkan än ett myggpink i oceanen, så varför ödar du så kolossalt mycket av din tid på detta? Mycket bättre att använda all den tid du nu slösar bort till något med minsta mening i, som att istället ge dig ut och fota med de grejer som du tycker duger för just dig!

Och du kan aldrig ha greppat en "spegellös" kamera från NÅGOT annat system. NEX:arna har vida bättre grepp än någon av de andra. Genom att kameran är avsevärt plattare än dessa får man ett betydligt djupare grepp för högerhandsfingrarna utan att själva greppet sticker ut för långt och gör kameran "o-kompakt".

Alla NEX:ar ligger förvånansvärt bra i de flestas händer (och definitivt i mina). Finns gott om sådana rapporter. Jag lägger kamerahus-objektiv combon i min vänstra hand, och tillsammans med det stadiga högerhandsgreppet funkar det alldeles utmärkt. I jämförelse med detta är SAMTLIGA "spegellösa" modeller från andra tillverkare däremot ergonomiska katastrofer (jo, jag har i princip provat allt som hittills kommit ut).

Det skrevs att Samsung NX100 nästan skulle vara en NEX-7 konkurrent. Strunt! Platt och glatt grepp. Liksom Nikon Series 1. Samsung NX200 skulle vara en riktig NEX-7 konkurrent. Strunt igen! Det korta högerhandsgreppet är ett skämt, och när jag lägger den i min vänserhand så finns där en vass kant som skär in i mina magra fingar. Och ingen av dessa kommer ju upp till NEX:arnas bildkvalitet.

Leif, du måste lida av fruktansvärda Sony-antipatier. Tror aldrig jag sett någon med en så nedvärderande och förvriden syn på allt som kan tänkas komma från Sony. För du använder väl inte Nikon? Ve och fasa, bildsensorerna i flertalet Nikon-modeller kommer från Sony! Eller någon Canon-kompakt? Samma där!

Du sprider en OTROLIG mängd av lögner, baserade på okunnighet och verklighetsförfalskningar. Begriper du verkligen inte hur oseriös du är, och att alla som kan åtminstone NÅGONTING snabbt kommer underfund med detta? Kan inte förstå hur du bara orkar att hålla på att så frenetiskt jobba på att fullständigt förstöra ditt eget anseende!

Det kanske kan vara möjligt att du har en hel del kunskaper när det gäller fototeknik, men jag har i alla fall inte sett några som helst spår av detta i de inlägg av dig jag läst. Följaktligen blir mitt förtroende för allt det du skriver givetvis noll. Vilket torde gälla även för alla andra här. Är du verkligen helt oförmögen att inse detta?
.

Senast ändrad:
Hej alla goa sonyfotografer och tack för både med- och mothåll på mina personliga synpunkte r:) ingen nämnd, ingen glömd.Tyvärr så är jag för tillfället ute på en fyradagars fotoutflykt på ostkusten så jag har lite ont om tid att delta i diskussionerna. Återkommer kanske i morgon bitti om jag hinner.

Som bevis på "galenskaperna" jag är ute på så länkar jag in en bild tagen av Peter Engman härom dan. Tyvärr så har jag ingen möjlighet att lägga ut några egna bilder då min ipad inte fixar rå-bilder men bara jag kommit hem så... :)

Observera gärna den piratfria kamerautrustningen! Greppvänlig med originalobjektiv... :)

http://www.fotosidan.se/cldocpart/253838.jpg

Jag tror att den gode Leif tycker det är ganska kul att reta oss som gillar Sony - förmodligen för att kompisen Lennart gör ett gott jobb att försvara märket (i rimlig omfattning). FS Forum är kanske inte rätt plats att ägna sig åt sådant, eftersom här finns många med uppenbart känsliga nerver - klagar man det minsta på Sony kan man räkna med många och ibland hårda mothugg.

Vad gäller grepp på spegellösingar skulle jag nog påstå att OM-D (eller vad den nu egentligen heter) har ett bättre grepp än alla NEX, men den är ju nästan skapt som en "riktig" kamera. Trots det väljer jag hellre NEX p.g.a. den större sensorn och suveräna bildkvalitutan.

NEX är för övrigt en mycket bra kamera att fotografera oskarpa och galna katter med - något jag förstått att man inte får göra med proffskameror (eller ens avancerade Sonykameror) :D

Suddig kattjävel_2012-05-30.jpg

Leif kommer må bättre när vännen Lennart slagit honom i huvudet med sin NEX (man får slå länge med en NEX eftersom den inte väger nåt - med en EOS 1Dx räcker det med två slag) och därmed fått honom att förstå att Sony inte är kattskit. Huruvida A99 går att använda som tillhygge vet vi dessvärre ännu inte.

Jag tror att den gode Leif tycker det är ganska kul att reta oss som gillar Sony - förmodligen för att kompisen Lennart gör ett gott jobb att försvara märket (i rimlig omfattning). FS Forum är kanske inte rätt plats att ägna sig åt sådant, eftersom här finns många med uppenbart känsliga nerver - klagar man det minsta på Sony kan man räkna med många och ibland hårda mothugg.

Vad gäller grepp på spegellösingar skulle jag nog påstå att OM-D (eller vad den nu egentligen heter) har ett bättre grepp än alla NEX, men den är ju nästan skapt som en "riktig" kamera. Trots det väljer jag hellre NEX p.g.a. den större sensorn och suveräna bildkvalitutan.

NEX är för övrigt en mycket bra kamera att fotografera oskarpa och galna katter med - något jag förstått att man inte får göra med proffskameror (eller ens avancerade Sonykameror) :D

Visa bilaga 125897

Leif kommer må bättre när vännen Lennart slagit honom i huvudet med sin NEX (man får slå länge med en NEX eftersom den inte väger nåt - med en EOS 1Dx räcker det med två slag) och därmed fått honom att förstå att Sony inte är kattskit. Huruvida A99 går att använda som tillhygge vet vi dessvärre ännu inte.

Jag kan faktiskt gå i god för Leif. Han är kunnig och har glimten i ögat. Jag har redan slagit honom i skallen med en A900 med vertikalgrepp och teleobjektiv monterat. Dessutom lät han sig plåtas av mig med det ekipaget som dessutom har plåtat en katt. Den jätteprinten hänger på väggen vid matbordet där jag tvingade honom att sitta och käka.

Jag vet precis vad han menar när han skriver i den här tråden och han får ju mothugg också. Fast han försvarar sig så bra själv.

Sedan i rättvisans namn kan man gå till vilken Sonytråd som helst och se ganska förfärliga uttalanden om andra märken. Riktigt grova och osakliga. Ofta hittar man uttryck som "Vi Sonyister måste hålla ihop...etc. Precis som om det handlade om någon sektbildning.

Jag håller inte med Leif i en del saker han skrivit här, men mycket av det handlar om vilken typ av fotograf man är och vilka verktyg man behöver. Sony har de facto inte de teleobjektiv som Leif behöver för sin fotografering. Men skit samma. Karln står för sin åsikter. Och han är verkligen inte någon märkesfanatiker.

Se det hela positivt istället. Debattklimatet har ju fått en annan temp efter vissa av hans inlägg. Sedan kan han inte hjälpa att han är från en isolerad del av Dalarna där det är så ont om fruntimmer att han antingen får dansa till Horgalåten med en björnhona eller också dra till Småland för att ragga tyska turistdamer kring Bolmens stränder. Och inte vilka damer som helst. Stora är de med akterkastell som slagskeppet Bismark.:)

Men det är väl egentligen så att det är svårt för tråddeltagare som inte känner Leif att bakom det han skriver se godmodigheten och glimten i ögat.

Notera även att INGEN på denna tråd tog illa upp när jag skämtade om att jag använde Canons prohus som drivankare.

Gonatt på Er. Slutorden får bli att Sony gör en jäkla massa dåliga prylar, liksom Canon...för att inte tala om Nikon.

Jag har så dålig smak att jag använder alla tre märkena. Fast av någon underlig anledning går det att ta bilder med alla tre.

//Lennart

PS. Bra kattbild Anders. Varför använde du inte "familjekameran" Nikon D3?. DS

Familjekameran D3 är så tung, så den går inte att använda att fotografera kattjävlar med om man inte ägnar en helg åt uppvärmning först.

Vem som gör flest dåliga prylar av Sony, Nikon och Canon är svårt att avgöra, men det är åtminstone svårast att köpa Sonys dåliga prylar eftersom ingen säljer dem.

Att fullvuxna karlar som du (Lennart) och Leif fortfarande använder tjockkameror tycker jag är sorgligt - vad fotograferar ni som kräver en sån brådska? :)

Om man nu måste använda en tjockkamera så är det ingen större skillnad mellan märkena, förutom att autofokusen i A77 hugger på allt, Canon fokuserar fel om man inte uppgraderar objektiven (vilket i o f s verkar vara gratis) och Nikon är allmänt trista.

Jag kan i alla fall konstatera att träffprocenten med mitt första försök med 1DX blev ENORMT mycket högre än jag trodde, och det var motiv där fördröjningen var extremt viktig för att få bilder ;)

Fuji säljer ett löst grepp till sin X-Pro1 för de som tycker att kameran är för liten att greppa som den är. Det finns också många tredjepartsleverantörer som tillverkar extragrepp till alla möjliga småkameror.

Egentligen är det bättre om greppet är något man hänger på i efterhand, i och med att man då kan välja det grepp som passar en själv bäst.

Men är det inte enklare varianter av typen fingrar-hållar-grepp, som finns till blandannat Nikons V1-serie. Det klassika bättre greppet som oftast diskuteras handlar ju som brukligt om att lillfingret skall få bra plats, sedan att greppet inte får vara för kort om man tänker på fingerlängden. Det är här som många klagomål framkommer. jag vart storligen förvånad när jag kännde på MKIV som exempel det fanns plats för nästan två lillfingrar men greppet var ovanligt grunt.

Grunda-grepp + avståndet till optiken har tydlingen tummats på, möjligen för att spara vikt och att kameran skall se mindre ut och ge ett elegantare intryck, att spara in på den detaljen tycker jag är fel väg att gå, hellre 100 gram mera och få ett kraftigare grepp, det kan fakiskt göra att kameran känns lättare än vad den igentligen är.

Kameran som jag tycker behöver då ha en tillräcklig bredd så att inte tummen hamnar ända in på skärmen, 7D blev sämre på den punkten än dom äldre 40D och 50D. extragreppet gör att lillfingret får plats, men bredden ökar inte och inte eller djupet.

Med min A77 ( som för övrigt får bra betyg för sitt grepp ) får jag hålla på att vänja mig vid att hålla den och nypa till med fingrarna, den når inte in till själva handloven så att säga, en urgröpning för långfingret räddar greppet för mig, För mig skulle A77 då behöva vara bredare och högre.

Sedan kan jag vara förvånad över att det inte erbjuds en enklare och billigare variant av extragrepp också, då man inte alltid behöver ha alla funktioner utan bara ett bättre grepp under en längre fotodag.

Nu hör det till saken att jag har inte stora händer, storlek 10 på arbetshandskarna sitter visserligen ganska tajt, storlek 11 är lite mera luft till fingrarna. men mina fingrar är ganska långa tillika tummen.

Men som sagt vi anpassar oss även till både sämre grepp och att knappar till en början kan tyckas sitta fel. För att tycka att greppet är bra på tex. Nikons D7000 då måste man banne mig ha små händer alltså.

Ett bra grepp är tycker jag en viktigt punkt, som tydlingen våra tillverkare struntar i bara för att få ner vikten och att vi skall tycka att den nya modellen ser smidig ut. Så vi har inte något val fabrikanten bestämmer vad han vill göra och vi anpassar oss.

Familjekameran D3 är så tung, så den går inte att använda att fotografera kattjävlar med om man inte ägnar en helg åt uppvärmning först.

Vem som gör flest dåliga prylar av Sony, Nikon och Canon är svårt att avgöra, men det är åtminstone svårast att köpa Sonys dåliga prylar eftersom ingen säljer dem.

Att fullvuxna karlar som du (Lennart) och Leif fortfarande använder tjockkameror tycker jag är sorgligt - vad fotograferar ni som kräver en sån brådska? :)

Om man nu måste använda en tjockkamera så är det ingen större skillnad mellan märkena, förutom att autofokusen i A77 hugger på allt, Canon fokuserar fel om man inte uppgraderar objektiven (vilket i o f s verkar vara gratis) och Nikon är allmänt trista.

Jag kan i alla fall konstatera att träffprocenten med mitt första försök med 1DX blev ENORMT mycket högre än jag trodde, och det var motiv där fördröjningen var extremt viktig för att få bilder ;)

Grattis till en fin men dyr kamera afe.

Visa bilaga 125897

Nu börjar så saktliga en felaktig myt sprida sig om Sonyanvändare, ett LITET fåtal reagerar på anmärkningar om Sony. När jag tänker efter så finns myten sedan länge, tråden hade för länge sedan en riktigt eldsjäl ( inte Tobbe ) som jag inte vet vart han tagit vägen nu.

Det är helt fel att generalisera så som görs allt mer om Sonyanvändare, HerreGud har ingen läst batajerna i det stora DR-kriget för inte så länge sedan, det var ingen Sonytråd.

DSka bli intressantatt höra vad Canon eventuellt har att tillägga eller om de fortsätter tiga.

Det kommer nog inte att höras ett knyst. Det är inte bra att tappa ansiktet i Japan. Titta bara på AF-problemet på Nikon D800. Inte ett ord har kommit om det från Nikon, men folk får sina kameror fixade om de reklamerar.

En "spegellös" fullformatare går emot dessas huvudfördel - litenhet och låg vikt. Kamerahuset behöver kanske inte bli så kolossalt mycket större, men objektiven kommer generellt att bli det.

Men man har ändå alla andra fördelar kvar. Man slipper spegelmekaniken, t.ex.
Objektiven blir knappast större än nuvarande småbildsobjektiv.

Jag tror faktiskt att det största problemet för att bygga en småbilds-NEX är objektivfattningen, så jag tror inte att det kommer någon sådan kamera. Men osvuret är som sagt bäst.

Ja jag vill bara ha det i EXIF men att redigera det och hålla koll på vilket som är taget med vad orkar inte jag i alla fall

Ja, det blir nästan lika jobbigt som att hålla reda på vilket objektiv, vilken slutartid och vilken bländare man använde för att ta en bild på film. Jag förundrades alltid över att alla (nästan) bilder i fototidningarna på filmtiden hade dessa data i sin byline. Folk antecknade alltså inställningarna för varje bild de tog?

Kan förstå om Sony äntligen byter ut blixtskon på A99, ingen av de stora radiotriggertillverkarna som Pocket Wizard stöder ju blixtskon idag och att hålla på med en lös piratadapter känns ju inte så "pro", gäller även skärmar och annan DSLR-videoutrustning som sätts i blixtskon.

Personligen är det lite snopet eftersom jag precis själv skaffat fultrigger med Sony-blixtsko från Pixel King, men jag tror det tar bort ett stort hinder för folk som funderar på att använda systemet i studio eller för DSLR-video.

Tjockkamerorna gör en enorm nytta som bokstöd:) Allvarligt talat så skulle jag inte kunna fullgöra vissa uppdrag utan fetare kamera. Att redogöra för vilken typ av reportage det handlar om tar upp för mycket plats. Leif är mest inne på wildlifeplåtning.

Å andra sidan har jag ju skådat ljuset genom NEX-7. Skaffade redan för 2 år sedan en NEX-3 som jag sålde till förmån för 7:an.

NEX-7 går med fördel att använda till allt som inte rör sig för snabbt. Om Leif inte hajar vitsen med NEX så är det hans förlust.

//Lennart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar