Jag var in på en elektroniklada igår och provade greppa en NEX5 igår och nån värre ergonomisk katastrof har jag algrig hållit i!
Jag fattar inte nyttan med att minimalisera ett kamerahus och hänga på objektiv som mångdubblar både volym och vikt. En helt ohanterbar och enbart fåfänglig skapelse tycker jag. Föredrar helt klart en redig kompaktkamera som komplement till en ordentligt greppvänlig systemkamera minst i samma storlek som en EOS 7D. T.o.m. A55 kändes som att hålla i en skör gammal kaffekopp med sitt gammeltantsgrepp.
Det borde ta me fan införas greppförbud på dyligt krafs!
Leif, du har för längesedan gått över alla gränser med dina grova verklighetsförfalskningar!
Att "spegellösa" kameror inte är något för just dig innebär ju absolut inte att detsamma skulle gälla för alla andra, som du vill påskina. Du uppvisar en väldigt egocentrisk syn på detta. Att NEX:arna är världens mest sålda "spegellösa" system borde väl få dig att inse att du är helt ute och cyklar?
Dina idoga försök att hela tiden sabba Sonys försäljning lär knappast ha större inverkan än ett myggpink i oceanen, så varför ödar du så kolossalt mycket av din tid på detta? Mycket bättre att använda all den tid du nu slösar bort till något med minsta mening i, som att istället ge dig ut och fota med de grejer som du tycker duger för just dig!
Och du kan aldrig ha greppat en "spegellös" kamera från NÅGOT annat system. NEX:arna har vida bättre grepp än någon av de andra. Genom att kameran är avsevärt plattare än dessa får man ett betydligt djupare grepp för högerhandsfingrarna utan att själva greppet sticker ut för långt och gör kameran "o-kompakt".
Alla NEX:ar ligger förvånansvärt bra i de flestas händer (och definitivt i mina). Finns gott om sådana rapporter. Jag lägger kamerahus-objektiv combon i min vänstra hand, och tillsammans med det stadiga högerhandsgreppet funkar det alldeles utmärkt. I jämförelse med detta är SAMTLIGA "spegellösa" modeller från andra tillverkare däremot ergonomiska katastrofer (jo, jag har i princip provat allt som hittills kommit ut).
Det skrevs att Samsung NX100 nästan skulle vara en NEX-7 konkurrent. Strunt! Platt och glatt grepp. Liksom Nikon Series 1. Samsung NX200 skulle vara en riktig NEX-7 konkurrent. Strunt igen! Det korta högerhandsgreppet är ett skämt, och när jag lägger den i min vänserhand så finns där en vass kant som skär in i mina magra fingar. Och ingen av dessa kommer ju upp till NEX:arnas bildkvalitet.
Leif, du måste lida av fruktansvärda Sony-antipatier. Tror aldrig jag sett någon med en så nedvärderande och förvriden syn på allt som kan tänkas komma från Sony. För du använder väl inte Nikon? Ve och fasa, bildsensorerna i flertalet Nikon-modeller kommer från Sony! Eller någon Canon-kompakt? Samma där!
Du sprider en OTROLIG mängd av lögner, baserade på okunnighet och verklighetsförfalskningar. Begriper du verkligen inte hur oseriös du är, och att alla som kan åtminstone NÅGONTING snabbt kommer underfund med detta? Kan inte förstå hur du bara orkar att hålla på att så frenetiskt jobba på att fullständigt förstöra ditt eget anseende!
Det kanske kan vara möjligt att du har en hel del kunskaper när det gäller fototeknik, men jag har i alla fall inte sett några som helst spår av detta i de inlägg av dig jag läst. Följaktligen blir mitt förtroende för allt det du skriver givetvis noll. Vilket torde gälla även för alla andra här. Är du verkligen helt oförmögen att inse detta?
.