Som jag skrivit tidigare: Du borde nog prova i praktiken, själv får jag bra balans med adapter och såväl Nikon & Canongluggar. T o m Canons senaste 70-300 L-objektiv sitter inte så illa som man kan tro på en NEX-7 (fast den är ju iofs större än en 5n och har EVF förutom sin display).
Grejen med NEX är ju egentligen att den primärt är avsedd för mindre gluggar, men sekundärt går att använda för riktigt högupplösta bilder med större FF och APS-C gluggar. NEX-7 kan då prestera resultat som i många lägen utan vidare kan konkurrera med gamla 5DMkII.
Sedan har ju vissa av oss händer som dasslock och andra har lite mer åt gynekologhänder. Men det är väl bara bra att kameran kan användas som en liten tamedkamera men ändå integreras med nästan vilket system som helst.
Tyvärr går det ju inte att få allt i en och samma kamera.
Ergonomiskt är 5DMkIII mycket bra vad gäller grepp, display och AF.
D800 har ett lite taskigare grepp som nästan kräver att man monterar på ett vertikalgrepp. Displayen är sämre.
Å andra sidan offrar man lite DR och upplösning med en 5DMkIII vs D800.
Bäst display får man på en Sony A77, liksom högsta precision vid MF samt högsta fps. Men alla är ju tjockkameror och åtminstone NEX-7 kan i bildkvalitet jäklas med alla 3 modellerna. Har ju samma sensor som i A77 så där är det i princip dött lopp.
Ergonomi är ju något personligt. Men inte fan köper man primärt en NEX för att sätta jättegluggar på den.
Om vi bortser från NEX så skulle man få göra en mix av A77, D800 och 5DMkIII för att få en mer perfekt kamera. Så...var vi där igen. Personlig smak och inriktning. Själv har jag upplevt för mig ergonomiska katastrofer med modeller som hyllats av andra för sin utmärkta ergonomi.
NEX har sin särart och personligen tror jag att ryktet om tjockkamerans försvinnande är betydligt överdrivet. jag tycker de kompletterar varandra alldeles utmärkt.
Men det verkligt jäkliga skulle vara om alla hade samma smak, lika stora händer, tänkte likadant, föredrog samma partner
, ha samma jobb eller skulle föredra att bo i Dalarna eller i Småland.
Ibland undrar jag om det inte är människan som är den största ergonomiska katastrofen som drabbat Moder Jord att hantera.
Frid
//Lennart