Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Steglöst är väl overkill.
Nu finns ju single/low/hi (fast det Sony kallar low är dubbelt så snabbt som Canons snabbastte)

Sen kan man ju släppa avtrycket också. Bra med snabbheten för att fånga exakt rätt ögonblick, men många bilder behövs väl inte för det?

/Mats

Varför då? Det borde ju vara en skitsak att fixa så man får välja själv. Det borde ju bara vara ett värde i en öppen variabel som kan underhållas i någon meny. Det skulle ju inte behöva vara konstigare än att välja ett fördefinierat ISO-värde idag eller bläddra fram rätt värde som i menyerna till datum och tidsinställningarna.

Visst kan man släppa avtrycket men då har man ju ingen riktig koll på vare sig antal och sekvens över tid.
Man skulle ju också kunna ställa tidsintervall mellan tagna bilder och då fick man något mer flexibelt än det vi har idag oftast. Det är ju inte säkert att man alltid vill bränna exv. 12 bilder på just en sekund eller hur?

På D3 har inställningen för fördröjningen fyra lägen (av, kort, normal och lång). Serietagningshastigheten kan ställas in mellan en och nio bilder per sekund.

Borde inte vara så svårt att ha motsvarande inställningar i A99 :)

Varför då? Det borde ju vara en skitsak att fixa så man får välja själv. Det borde ju bara vara ett värde i en öppen variabel som kan underhållas i någon meny. Det skulle ju inte behöva vara konstigare än att välja ett fördefinierat ISO-värde idag eller bläddra fram rätt värde som i menyerna till datum och tidsinställningarna.

Visst kan man släppa avtrycket men då har man ju ingen riktig koll på vare sig antal och sekvens över tid.
Man skulle ju också kunna ställa tidsintervall mellan tagna bilder och då fick man något mer flexibelt än det vi har idag oftast. Det är ju inte säkert att man alltid vill bränna exv. 12 bilder på just en sekund eller hur?

Det är digitalt, så det är alltid steg hur man än gör. 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 t.ex. är ju olika steg, så steglöst kan det aldrig bli .-)

Whatever, totalt oviktigt anser jag, men om du vill ha en sån grej så varför inte.

/Mats

Jag var in på en elektroniklada igår och provade greppa en NEX5 igår och nån värre ergonomisk katastrof har jag algrig hållit i!

Jag fattar inte nyttan med att minimalisera ett kamerahus och hänga på objektiv som mångdubblar både volym och vikt. En helt ohanterbar och enbart fåfänglig skapelse tycker jag. Föredrar helt klart en redig kompaktkamera som komplement till en ordentligt greppvänlig systemkamera minst i samma storlek som en EOS 7D. T.o.m. A55 kändes som att hålla i en skör gammal kaffekopp med sitt gammeltantsgrepp.

Det borde ta me fan införas greppförbud på dyligt krafs!

Som jag skrivit tidigare: Du borde nog prova i praktiken, själv får jag bra balans med adapter och såväl Nikon & Canongluggar. T o m Canons senaste 70-300 L-objektiv sitter inte så illa som man kan tro på en NEX-7 (fast den är ju iofs större än en 5n och har EVF förutom sin display).

Grejen med NEX är ju egentligen att den primärt är avsedd för mindre gluggar, men sekundärt går att använda för riktigt högupplösta bilder med större FF och APS-C gluggar. NEX-7 kan då prestera resultat som i många lägen utan vidare kan konkurrera med gamla 5DMkII.

Sedan har ju vissa av oss händer som dasslock och andra har lite mer åt gynekologhänder. Men det är väl bara bra att kameran kan användas som en liten tamedkamera men ändå integreras med nästan vilket system som helst.

Tyvärr går det ju inte att få allt i en och samma kamera.

Ergonomiskt är 5DMkIII mycket bra vad gäller grepp, display och AF.

D800 har ett lite taskigare grepp som nästan kräver att man monterar på ett vertikalgrepp. Displayen är sämre.

Å andra sidan offrar man lite DR och upplösning med en 5DMkIII vs D800.

Bäst display får man på en Sony A77, liksom högsta precision vid MF samt högsta fps. Men alla är ju tjockkameror och åtminstone NEX-7 kan i bildkvalitet jäklas med alla 3 modellerna. Har ju samma sensor som i A77 så där är det i princip dött lopp.

Ergonomi är ju något personligt. Men inte fan köper man primärt en NEX för att sätta jättegluggar på den.

Om vi bortser från NEX så skulle man få göra en mix av A77, D800 och 5DMkIII för att få en mer perfekt kamera. Så...var vi där igen. Personlig smak och inriktning. Själv har jag upplevt för mig ergonomiska katastrofer med modeller som hyllats av andra för sin utmärkta ergonomi.

NEX har sin särart och personligen tror jag att ryktet om tjockkamerans försvinnande är betydligt överdrivet. jag tycker de kompletterar varandra alldeles utmärkt.

Men det verkligt jäkliga skulle vara om alla hade samma smak, lika stora händer, tänkte likadant, föredrog samma partner;), ha samma jobb eller skulle föredra att bo i Dalarna eller i Småland. :)

Ibland undrar jag om det inte är människan som är den största ergonomiska katastrofen som drabbat Moder Jord att hantera.

Frid

//Lennart

Jag saknar en "gilla" knapp! Ska det vara så svårt att införa det? Nästan alla andra forum har ju det.

Som jag skrivit tidigare: Du borde nog prova i praktiken, själv får jag bra balans med adapter och såväl Nikon & Canongluggar. T o m Canons senaste 70-300 L-objektiv sitter inte så illa som man kan tro på en NEX-7 (fast den är ju iofs större än en 5n och har EVF förutom sin display).

Grejen med NEX är ju egentligen att den primärt är avsedd för mindre gluggar, men sekundärt går att använda för riktigt högupplösta bilder med större FF och APS-C gluggar. NEX-7 kan då prestera resultat som i många lägen utan vidare kan konkurrera med gamla 5DMkII.

Sedan har ju vissa av oss händer som dasslock och andra har lite mer åt gynekologhänder. Men det är väl bara bra att kameran kan användas som en liten tamedkamera men ändå integreras med nästan vilket system som helst.

D800 har ett lite taskigare grepp som nästan kräver att man monterar på ett vertikalgrepp. Displayen är sämre.

Bäst display får man på en Sony A77, liksom högsta precision vid MF samt högsta fps. Men alla är ju tjockkameror och åtminstone NEX-7 kan i bildkvalitet jäklas med alla 3 modellerna. Har ju samma sensor som i A77 så där är det i princip dött lopp.

Ergonomi är ju något personligt. Men inte fan köper man primärt en NEX för att sätta jättegluggar på den.

Om vi bortser från NEX så skulle man få göra en mix av A77, D800 och 5DMkIII för att få en mer perfekt kamera. Så...var vi där igen. Personlig smak och inriktning. Själv har jag upplevt för mig ergonomiska katastrofer med modeller som hyllats av andra för sin utmärkta ergonomi.

NEX har sin särart och personligen tror jag att ryktet om tjockkamerans försvinnande är betydligt överdrivet. jag tycker de kompletterar varandra alldeles utmärkt.

Men det verkligt jäkliga skulle vara om alla hade samma smak, lika stora händer, tänkte likadant, föredrog samma partner;), ha samma jobb eller skulle föredra att bo i Dalarna eller i Småland. :)

Ibland undrar jag om det inte är människan som är den största ergonomiska katastrofen som drabbat Moder Jord att hantera.

Frid

//Lennart

Tycker Leif uppvisar en alldeles särskild enkelspårighet. Inga Canon-glasögon där inte, bara skygglappar.

Alltså såga NEX (och Nikon-1 och Canon EOS-M m.fl.) för att de inte är lika stadiga att hålla i som en 5DMk3 visar att man inte förstått riktigt att det är ett annat koncept för andra ändamål.

NEX har sina absolut distinkta överlägsna fördelar mot stora kameror, precis som den har ett antal nackdelar. Kameratypen blir ju mycket mångsidig, dels som ta-med-kamera med överlägsen bildkvalitet jämfört med kompaktkameror (i alla fall tills för nån månad sen).

Liten systemkamera med möjlighet till olika "native"-objektiv, samt även förmåga att kunna skruva på i princip vad som helst, även objektiv för numera utgångna SLR-kameror som inte går att sätta på något annat digitalt hus idag, t.ex. Konica Hexanon.

Specialtillämpningar. T/S är en, översiktsbilder med modellhelikoptrar är en annan där en sådan inte skulle orka bära en tung systemkamera, super-makrofoto som John Hallmén håller på med. http://makrofokus.se/blogg/2012/7/24/sony-nex-7-canon-mp-e-65.html

Till undervattensfoto är det suveränt med en kompetent kamera i ett litet format för att inte huset ska behöva bli äckligt stort med allt vad det innebär i form av kraftpåverkan av trycket som ökar med ytan osv.

Har man inte förstått vitsen med små spegellösa systemkameror så är det väl bara låta bli att köpa en sån.

"Hoppas att A99 inte är lika fjuttig att hålla i"... Suck.

Lennart, kan du inte visa din vän vid tillfälle att det finns flera sätt att använda en kamera.

En liten kamera skräms inte heller lika mycket när man fotar på stan eller minglar. Bra försäkring att slippa bli insläpad i köket som Afe berättat om här tidigare (där det kanske gjorde ett antal onämnbara saker som han inte vågade berätta här).

Men som sagt, FEL TRÅD. Leif får klaga på NEX i NEX-trådarna, klaga på A77 i A77-tråden och klaga på A99 i den här tråden. Om han vill klaga mer på objektiven får han väl skapa sig en egen tråd för det.

/Mats (som aldrig skulle komma på idén att skriva om fel ämne i fel tråd :))

Ett steg tillbaka anser jag. Tycker den lösning som finns idag är överlägsen helt klart och "kompatibelt" skulle det ändå inte bli för det är ju olika kontakter osv mellan de fabrikat som har den gammaldags skon från 1918 där grejerna inte sitter fast ordentligt och är besvärliga att sätta dit/ta bort.

Nu sitter i och för sig blixtarna fast rätt bra också med den gammaldags skon, i och med att tillverkarna försett dem med diverse låsanordningar. Däremot ser jag ingen större vits med att byta fästet eftersom det befintliga fungerar bra och det ändå inte är kompatibelt med kontaktdon och dylikt. Möjligen skulle det vara lättare för tredjepartstillverkare att göra radiosändare och sådant som för Sony om det var en "normal" kontakt.

Om Sony byter ut blixtskon har de säkert någon bra förklaring till varför (eller inte) ...

Nu sitter i och för sig blixtarna fast rätt bra också med den gammaldags skon, i och med att tillverkarna försett dem med diverse låsanordningar. Däremot ser jag ingen större vits med att byta fästet eftersom det befintliga fungerar bra och det ändå inte är kompatibelt med kontaktdon och dylikt. Möjligen skulle det vara lättare för tredjepartstillverkare att göra radiosändare och sådant som för Sony om det var en "normal" kontakt.

Om Sony byter ut blixtskon har de säkert någon bra förklaring till varför (eller inte) ...

Problemet är snarare att de ibland sittEr för bra. Med iISO är det ett simpelt handgrepp med en knapp.

Hursomhelst tror jag inte på det där ryktet trots SR5

/Mats

Problemet är snarare att de ibland sittEr för bra. Med iISO är det ett simpelt handgrepp med en knapp.

Hursomhelst tror jag inte på det där ryktet trots SR5

/Mats

Jag tror inte heller på det, men jag har aldrig haft några problem att få loss blixtarna från någon av de kameror jag använt med vanligt blixtsko (och det är åtskilliga blixtar och kameror).

Finns det förresten någon radiosändare man kan använda på en Sony och få fungerande TTL-mätning, eller är det bättre att köra med en blixt på kameran som master (min dumma dumma kamera kan ju inte styra slavblixtar med sin inbyggda blixt)?

En sak de borde fixa i så fall är en möjlighet att steglöst välja hur många bilder man vill ta per sekund. Varför måste det alltid vara allt eller inget?

Det är ju inte alltid man vill ta 10-30 bilder/sek bara för att man kan. Det är ju bara ett helvete att vada runt i allt det på disken sedan.

Bra StenÅke, självklart skulle det vara steglös inställning, Nikon D7000 som exempel valde att ha 5,3b/s chanserna ökar då att AF:en träffar rätt varje gång. A77 skulle ha haft ett 6b/s läge att välja in, ett mindre stressande rasslande alltså + att AF:en har lättare att hänga med så tror jag, Vid tester av A77 så visade det att man fick flera träffar med 8b/s-läget än med 12b/s. och 6b/s skulle många gånger räcka långt.

Jag tror inte heller på det, men jag har aldrig haft några problem att få loss blixtarna från någon av de kameror jag använt med vanligt blixtsko (och det är åtskilliga blixtar och kameror).

Finns det förresten någon radiosändare man kan använda på en Sony och få fungerande TTL-mätning, eller är det bättre att köra med en blixt på kameran som master (min dumma dumma kamera kan ju inte styra slavblixtar med sin inbyggda blixt)?

Ja det finns det. Kommer inte ihåg på rak arm vad de hette (finns flera), läste det på dprreview eller nåt. Samma som finns till Canon och Nikon i alla fall som fanns med fullständig TTL och Sony iISO blixtskofattning.

Ska se om jag hittar det, annars får du leta själv.

/Mats

Bra StenÅke, självklart skulle det vara steglös inställning, Nikon D7000 som exempel valde att ha 5,3b/s chanserna ökar då att AF:en träffar rätt varje gång. A77 skulle ha haft ett 6b/s läge att välja in, ett mindre stressande rasslande alltså + att AF:en har lättare att hänga med så tror jag, Vid tester av A77 så visade det att man fick flera träffar med 8b/s-läget än med 12b/s. och 6b/s skulle många gånger räcka långt.

Min NEX kan köra i 3 bps med AF (i teorin och om motivet är långsamt ...), eller 10 bps utan AF. Ibland skulle det räcka med långsammare serietagning än 10 bps, men snabbare än 3 tycker jag ...

Det där var minst sagt en underlig fråga. Finns ju i hundratals forum av en anledning. För mig är det ett sätt att uttrycka glädje om nån har gjort ett inlägg som jag gillar.

Är det verkligen så vanligt i forum? Att det finns på FB kan jag förstå, då där sällan sker några diskussioner när någon skrivit något, men i ett forum är väl tanken snarare att man ska skriva en kommentar om man har något att säga. Jag ser helt enkelt inte på vilket sätt det skulle vara intressant att någon "gillar" ett inlägg. Om du håller med om något är kan du ju använda tummen upp (eller ner) och skriva en kommentar.

En reflektion.

Det skulle vara roligt tycker jag om Sony fick mer erkännande och lyckades bättre i försäljningen, inte minst för att t.ex. Sigma skulle göra några av sina exklusiva objektiv tillgängliga för systemet. De skulle nog tjäna på det för att Sony-ägare är inte lika märkesfixerade som t.ex. många Canon-ägare är (på delvis goda grunder map. fokusproblemen och CPS).

OM det här ryktet med blixtskon stämmer så måste det vara en bedömning som Sony gör att de då skulle uppfattas som mindre udda av de med Nikon och Canon-system, vilket visar att Sony på allvar satsar på att bli starkt etablerat inte bara som nishleverantör, utan mer mainstream och då säkert även ett pro-program.

Jag gick nyss in på BH Photo och på förstasidan med rubrikerna för olika avdelningar så är det bilder. lite talande att det är Sony A77 som representerar Photography och NEX FS-700 för Professional Video. http://www.bhphotovideo.com/
bh1.jpg
bh2.jpg

/Mats

Är det verkligen så vanligt i forum? Att det finns på FB kan jag förstå, då där sällan sker några diskussioner när någon skrivit något, men i ett forum är väl tanken snarare att man ska skriva en kommentar om man har något att säga. Jag ser helt enkelt inte på vilket sätt det skulle vara intressant att någon "gillar" ett inlägg. Om du håller med om något är kan du ju använda tummen upp (eller ner) och skriva en kommentar.
Jojjomen, det är vanligare än man tror. Det är tur att vi alla är olika, vissa vill och vissa vill inte ha en gilla knapp. Men jag brukar alltid tänka, att ha är bättre än att inte ha. Då har man i alla fall möjligheten utan att behöva använda den.

Frid

//Lennart

Anpassningsförmågan är dock väldigt stor bland oss människor, så även det magraste grepp accepterar vi efter en tid, då kanske kameramodellen har eftersökta egenskaper som man trånat efter.

Personligen så tror jag att det är där skon klämmer, vi accepterar det dåliga greppet för modellen har ju så bra egenskaper för övrigt. till viss del kan jag hålla med Leif faktiskt, det mera optimala greppet som jag ser det då får man snegla på FF-modellerna, jag tror att vi kommer att få utbytbara grepp framöver, vi kommer att känna och prova i affären, olika material kommer att visas, kevlar, glasfibergrepp, olika djup på fingergrepp osv.

Sedan får man så klart hålla i sär till vilket ändamål kameran är tänkt att användas, storlek betyder som sagt inte allt vid alla lägen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar