Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ursäkta Mats men det är bara min uppriktiga åsikt. Sony A900 de var gerjor det! Hoppas att den kommande A99 är mer byggd som den än dom nyare alfamodellerna. Gillar förresten inte D800 med sitt fjantiga grepp heller men Nikon har i.v.f. ett ordentligt objektivutbud att komma med. Något som är fan så mycket viktigare än nya kamerahus med massa bjäfs som vissa tillverkare öser ut i tid och otid likt skönhetskrafs för kvinns...

Det är min åsikt också, men det är likförbaskat fel tråd.

Att A99 inte blir byggd som en NEX är nog ingen högoddsare.
Den kommer att vara extremt lik A77, men aningen större.

Ska du försöka dra igång det där med objektiven igen?
Jur var det nu, du tyckte att sony skulle sänka ljusstyrkan i 135/1.8 till 2.0 för att ett sånt har Canon och sen var det visst sju till som du inte hade bemödat dig att kolla för de fanns redan och sen tilt/shift...
Bjäfs är för övrigt ett uttryck som jag hittade på. Det får användas av alla som gör det i rätt anda. Att kalla stabilisering vinklingsbar skärm AF som träffar rätt, AF vid filmning, snabb serietagning, AF utan blackouts och andra sådana funktioner som Sony har till skillnad från ditt favvommärke är missbruk av det ordet.

/Mats

Enligt ryktena ska det först komma en NEX-6, alltså en "mini NEX-7". Kanske redan till nästa månad (Photokina).
.

Jag fattar uppriktigt sagt inte denna marknadsstrategi alls.
Kollar vi på tjockkamera parallellen med A77 och A65 och A580 och A560 som drogs tillbaka i sista stund så har dessa snikvarianter aldrig rosat marknaden. A560 fanns framtagen och klar men Sony valde att använda sensorerna som skulle använts i denna modell i NEX-modellerna istället eller att hellre sälja dem till konkurrenterna istället.

Även A450 och A500 mötte en sval marknad. Folk köpte A550 i den serien istället och i princip inget annat.

Folk köper som regel den fullt utrustade modellen i en serie eller inget alls i väldigt hög utsträckning vad det verkar. Så varför upprepa denna typ av misstag?

Det är min åsikt också, men det är likförbaskat fel tråd.

Att A99 inte blir byggd som en NEX är nog ingen högoddsare.
Den kommer att vara extremt lik A77, men aningen större.

Hehe, skulle nog vara svårt att få plats med en SLT-konstruktion i ett NEX-hus, fast de kanske gör den extremt lik NEX-7 men uppskalad med 100% på alla ledder :D

I och med att objektiven till NEX är så pass lätta tycker jag inte det gör så mycket att den inte är helt greppvänlig, men på en tjockkamera tycker jag greppet är mycket viktigt. Sony (och Minolta) har sedan länge gjort kameror med väldigt bra grepp, särskilt om man monterar ett vertikalgrepp på dem.

.................Tror Sony har stor chans att sälja A99 i stora upplagor. Den kommer kosta sisådär 10 000 kr mindre än 5Dmk3, den kommer att ha nästan 3 gånger så hög framerate, ......
/Mats

En sak de borde fixa i så fall är en möjlighet att steglöst välja hur många bilder man vill ta per sekund. Varför måste det alltid vara allt eller inget?

Det är ju inte alltid man vill ta 10-30 bilder/sek bara för att man kan. Det är ju bara ett helvete att vada runt i allt det på disken sedan.

Varför i hela friden skulle det inte gå att ställa in brännvidden manuellt som på Olympus MFT-kameror där stabiliseringen uppenbarligen fungerar också med manuella objektiv?

På min D3 kan jag ställa in brännvidd och maxbländare för manuella objektiv, så att blixtar och EXIF blir rätt. En NEX har förstås ingen möjlighet att känna av bländare med manuella objektiv, men brännvidden är inga problem att ställa in.

Hur talar man om för NEX 7 vilken brännvidd ens manuella objektiv har?

En sak de borde fixa i så fall är en möjlighet att steglöst välja hur många bilder man vill ta per sekund. Varför måste det alltid vara allt eller inget?

Det är ju inte alltid man vill ta 10-30 bilder/sek bara för att man kan. Det är ju bara ett helvete att vada runt i allt det på disken sedan.

Steglöst är väl overkill.
Nu finns ju single/low/hi (fast det Sony kallar low är dubbelt så snabbt som Canons snabbastte)

Sen kan man ju släppa avtrycket också. Bra med snabbheten för att fånga exakt rätt ögonblick, men många bilder behövs väl inte för det?

/Mats

Jag fattar uppriktigt sagt inte denna marknadsstrategi alls.
Kollar vi på tjockkamera parallellen med A77 och A65 och A580 och A560 som drogs tillbaka i sista stund så har dessa snikvarianter aldrig rosat marknaden. A560 fanns framtagen och klar men Sony valde att använda sensorerna som skulle använts i denna modell i NEX-modellerna istället eller att hellre sälja dem till konkurrenterna istället.

Även A450 och A500 mötte en sval marknad. Folk köpte A550 i den serien istället och i princip inget annat.

Folk köper som regel den fullt utrustade modellen i en serie eller inget alls i väldigt hög utsträckning vad det verkar. Så varför upprepa denna typ av misstag?

Gissar att NEX-6 är tänkt som en ersättare till 5N som börjar bli lite gammal vid det här laget. NEX säljer i stora mängder, och de flesta köper nog bara kameran med kitzoomen och inget mer (som ersättare för en kompaktkamera). I och med det kan det kanske ur marknadmässig synvinkel finnas poänger med att ha många kameramodeller.

Antagligen blir det något liknande med A99 - det kommer förmodligen en billgare version med samma sensor (A85?) som är något sämre byggd och med något sämre prestanda vad gäller serietagning och sådant.

Hur talar man om för NEX 7 vilken brännvidd ens manuella objektiv har?

Det gör man inte. Än.

Nu finns det en grupp som har knäckt kodningen av Sonys firmware och börjar ta fram hack till den på samma sätt som det finns till Canon. Då kan man få till det.

Nex har ju inte IBIS, så vad skulle vitsen vara?
Vill du bara ha informationen i EXIF så kan du redigera det.

/Mats

Det gör man inte. Än.

Nu finns det en grupp som har knäckt kodningen av Sonys firmware och börjar ta fram hack till den på samma sätt som det finns till Canon. Då kan man få till det.

/Mats

Nä, just nu finns det som sagt ingen större vits med det. Det skulle vara om det kommer en NEX med sensorskak som det är intressant, men det gör det nog inte ...

Det gör man inte. Än.

/Mats

Ja jag vill bara ha det i EXIF men att redigera det och hålla koll på vilket som är taget med vad orkar inte jag i alla fall

Han skulle nog inte gilla min bil :)

Visa bilaga 125872

Det går dock att få plats med både tjockkameror (som A99) och tjockfotografer (som jag) i den!

Men herregud du skriver som en helt oinitierad stadsbo, tänk på att Leif är skogsmulle och måste ha med både kamouflerade pressenningar, mat till djuren han matar så att han kan plåta dem med sitt korta portträtt-tele på 100mm samt ett hopfällbart utsiktstorn när han ska plåta djur i skogsbrynen. Sedan är det all övrig utrustning en modern komfortabel bivack kräver - typ espressomaskin. Han har muckat från lumpen för evigheter sedan och kräver åtminstone viss komfort i fält!

(Å jag jag har ju inte ens en bil (fast jag har haft körkort sedan 1968). Jag brukar hyra om jag måste men håller mig helst från vägarna i ren omtanke oim mina medmänniskor, då jag är en mycket ointresserad och halvt livsfarlig bilförare (Trots att jag t.o.m. jobbat som bilmekaniker! Kan du fatta? ).

Jag håller mig till båtar för där är ju "vägen" betydligt bredare.

Öppna fönstrena istället och fös ut dem. Tänk på att de är nyttiga djur som exv. lär äta myggor. Hellre getingar än mygg! Getingar gör en inget om man inte jagar dem och stressar dem. :)

Brukar faktiskt göra så. Tycker inte om att ha ihjäl ens sådana, men det var för att fönstret var öppet som de kom in.

Kom in en på natten i sovrummet också, så nu är jag hjälte i min frus ögon som tog hand om den, så det finns kanske hopp om att prioritera upp A99 på investeringslistan ändå.

/Mats

Brukar faktiskt göra så. Tycker inte om att ha ihjäl ens sådana, men det var för att fönstret var öppet som de kom in.

Kom in en på natten i sovrummet också, så nu är jag hjälte i min frus ögon som tog hand om den, så det finns kanske hopp om att prioritera upp A99 på investeringslistan ändå.

/Mats

I så fall ska du ju varken slå ihjäl eller fösa ut getingarna. Fånga dem och släpp ut dem i sovrummet med jämna mellanrum så får du snart genom köpet av A99:an :D

/Mats

Du får väl bara dra på en karatespark så att dom förpassas åt rätt håll, hittar ut och dessutom fattar att du menar allvar så de håller sig borta. Det borde göra ordentligt intryck på både getingar och fruga.

A99 med ISO Hot-shoe

Senaste ryktet på SAR:
The a99 sports a standard ISO hot-shoe! Finally I can say!!! They built a very compact adapter to fit current alpha flashes onto the A99 hot-shoe. The ISO adapter mounts very similar to a nikon flash, where you slide in the hot-shoe and then turn a lever to securely lock it into place. This means in the future, Sony’s new flashes will be using the standard ISO hot-shoe. Death of the alpha plastic hot-shoe!
http://www.sonyalpharumors.com/

Ett steg tillbaka anser jag. Tycker den lösning som finns idag är överlägsen helt klart och "kompatibelt" skulle det ändå inte bli för det är ju olika kontakter osv mellan de fabrikat som har den gammaldags skon från 1918 där grejerna inte sitter fast ordentligt och är besvärliga att sätta dit/ta bort.

Bu från mig om det nu är sant (har svårt att tro det). Finns ingen anledning för Sony att plocka bort bra saker och tumma på sin särart. Om det är sant är det en tydlig flirt mot belackare som kör andra system att Sony ska ses som mindre udda och det kan i så fall vara ett steg på vägen mot en storsatsning på pro-marknaden.

More rumors are coming in every hour….stay tuned on SAR!!!
Verkar som om Sony öppnar slussportarna nu och "tillåter" information att läcka ut för att skapa lite hype som de förmodligen gjorde vid releasen av A77, fast det då började lite tidigare.
intressant!

En sak slog mig nyss.
A900 lanserades den 20 augusti 2008
A550 och A850 lanserades den 27 augusti 2009
A580 lanserades den 24 augusti 2010
A77 lanserades den 24 augusti 2011

A99 kanske lanseras den 24 (fredag) eller den 27 (måndag) augusti 2012 (?) :)

/Mats

Inte otroligt. Sony är inte ensamma om att tycka att det är bra idé att presentera nya produkter veckan före IFA.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar