Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi kan ju alltid hoppas på en stabiliserad sensor i en NEX, men jag tror som sagt inte vi får se en dylik inom överskådlig tid. Sony har redan valt vägen med stabiliserade objektiv i stället (förmodligen för att video ska fungera bättre), och kamerorna blir förmodligen större om de ska ha både sensorskak och vinklingsbar skärm.

Sonys primära syfte med NEX torde inte vara att man ska använda den med adaptrar och objektiv till andra system, utan med deras egna. Med tanke på att de släpper kamerahus i snabbare takt än objektiv kan det dock tyckas som om de mest ser kameran som ett bakstycke för allt möjligt jox :)

Håller med. Är säker på att det inte kommer vare sig FF-format eller någon sensorbaserad stabilisering, inte bara under överskådlig tid, utan aldrig.

Dessutom ifall de implementerar det på samma sätt som på A-mount så fungerar det inte ändå. Finns ingen möjlighet att ställa in manuellt vilket objektiv som sitter på. Stabiliseringen måste veta brännvidden för att funka och det får kameran bara om den kan kommunicera elektroniskt med objektivet.

Video är dessutom en oerhört viktig del av NEX-systemet, kanske viktigare än stillbild tom., även om vi här för det mesta tänker på "NEX" som de små spegellösa stillbildskamerorna och inte VG-10/20 FS-100/700 osv.

/Mats

Men Mats, skrev inte du senast igår att du skulle förboka en A99? ;)

Jaja, du lär väl inte ha någon A77 kvar vid årsskiftet när A99 börjar komma ut i butikerna ändå :D

Jo, det är en riktigt bra kamera. Chockerande bra blir den möjligen i jämförelse med 5D2 för att AF på den modellen inte var helt toppklass som resten.

Sony behöver inte vara dubbelt så bra. Kommer att finnas anledningar att köpa en Canon, eller Nikon, eller Pentax, eller Sony för det.

Tror Sony har stor chans att sälja A99 i stora upplagor. Den kommer kosta sisådär 10 000 kr mindre än 5Dmk3, den kommer att ha nästan 3 gånger så hög framerate, den kommer att ha AF under filmning, den kommer att kunna ta stillbilder mitt under filmning, den kommer att ha bildstabilisering inbyggt i kameran, den kommer att ha vinklingsbar skärm och betydligt bättre LiveView, den kommer att ha lite högre upplösning, den kommer att ha (avsevärt gissar jag) bättre bildkvalitet på höga ISO, den kommer att ha focus peaking plus ett antal andra stora fördelar som jag antingen inte kommer på på rak arm, eller som Sony överraskar med.

EF 70-200/4 utan stabilisering är inte nåt som de som köper den här kameran suktar efter.
Den stabiliserade varianten av det objektivet kostar nästan det dubbla. Finns andra bra alternativ från tredjepart till Canon som är stabiliserade, obetydligt större och bättre samt f/2,8.

Sony har inte nåt sånt, bara ett mycket dyrare fint 2,8.
Om man inte är så otroligt märkesfixerad utan kan tänka sig ett tredjepartsalternativ kan man till Sony t.ex. köpa ett Tamron 70-200/2,8 för drygt 5 000 kr som är tokskarpt och fint med stabilisering på ett Sony-hus.

Jag tycker det här dravlet som Leif har dragit igång och upprepar hela tiden att man inte ska ta hänsyn till tredjepartsalternativ är så himla märkligt. Sony är såklart inte beroende av någon tredjepart, inte heller hänvisar de till nån osv. De har ett heltäckande sortiment, dock inte riktigt lika många dubletter och små steg i utbudet som t.ex. Canon. Däremot för kunderna så har det såklart betydelse vilka möjligheter som finns till systemet även utanför de egna tillbehören. Där spelar den inbyggda stabiliseringen i kamerahusen en avgörande roll.

Din sista mening går inte att begripa vad du menar.

Nu måste jag sluta skriva - har en bålgeting som flyger runt i vardagsrummet...

/Mats

Jo Leif har en poäng i det att med de problem Canon haft med AF, så är det ju en viss poäng att ha hus och objektiv från samma tillverkare vid service men inte annars. Annars får man ju inte hjälp med helheten. Man ska dock inte överdriva och det är i så fall bara att försöka som Lennart att få till öppet köp och lämna tillbaka om det inte funkar. Om det är som de säger så kommer det ju krävas nya både hus och objektiv för att man ska få ut allt som husen har att ge. Så det återstår ju att se i test hur bra tredjepartsobjektiven är i jämförelse med de nya Canon-objektiven med bättre precisionsteknik.

Men att bara ha den attityden rakt av utan att testa känns ju bara som total och frivillig inlåsning. Kunder med den inställningen har ju Canon verkligen som i skruvstäd. De är Canons verkliga drömkunder.

Finns ingen möjlighet att ställa in manuellt vilket objektiv som sitter på. Stabiliseringen måste veta brännvidden för att funka och det får kameran bara om den kan kommunicera elektroniskt med objektivet.

Varför i hela friden skulle det inte gå att ställa in brännvidden manuellt som på Olympus MFT-kameror där stabiliseringen uppenbarligen fungerar också med manuella objektiv?

På min D3 kan jag ställa in brännvidd och maxbländare för manuella objektiv, så att blixtar och EXIF blir rätt. En NEX har förstås ingen möjlighet att känna av bländare med manuella objektiv, men brännvidden är inga problem att ställa in.

Varför i hela friden skulle det inte gå att ställa in brännvidden manuellt som på Olympus MFT-kameror där stabiliseringen uppenbarligen fungerar också med manuella objektiv?.

Det får du fråga Sony om. Tydligen ett val de har gjort.

Kan tänka mig att de resonerar att det är lätt att göra fel. Man ställer in det en gång för ett 20mm-objektiv och glömmer sen bort det och sen när man har satt på ett 100mm-objektiv så ligger de gamla inställningarna kvar och varenda bild får skapad rörelseoskärpa.

Lite tråkigt är det på Alpha om man t.ex. köper det alldeles utmärkta manuella Samyang 85/1,4. Fokuseringen kirrar man galant tack vare peaking, men stabiliserat blir det inte tyvärr, vilket är katastrof för utan stabilisering på ett 85mm vill nog ingen ha, det är ju rätt ruttet.

/Mats

Att man kan göra fel är inte riktigt samma sak som att det inte finns någon möjlighet att ställa in brännvidden (tycker jag). Att möjligheten inte finns tycker jag är fånigt, men det är fullt görbart att lägga till.

Jo Leif har en poäng i det att med de problem Canon haft med AF, så är det ju en viss poäng att ha hus och objektiv från samma tillverkare vid service men inte annars. Annars får man ju inte hjälp med helheten. Man ska dock inte överdriva och det är i så fall bara att försöka som Lennart att få till öppet köp och lämna tillbaka om det inte funkar. Om det är som de säger så kommer det ju krävas nya både hus och objektiv för att man ska få ut allt som husen har att ge. Så det återstår ju att se i test hur bra tredjepartsobjektiven är i jämförelse med de nya Canon-objektiven med bättre precisionsteknik.

Men att bara ha den attityden rakt av utan att testa känns ju bara som total och frivillig inlåsning. Kunder med den inställningen har ju Canon verkligen som i skruvstäd. De är Canons verkliga drömkunder.

Personligen fick jag efter 2 dagars testande av 5DMkIII intrycket att även så gamla gluggar som EF 50/1.4 usm (Den som som Micke och jag slet med för att få att fokusera rätt på justerade MKII-hus) fungerar fasiken så mycket pricksäkrare, men den nya 70-300 L-zoomen får man ju nästan sätta objektivlocket på för att fokus ska hamna fel. Men de 4 äldre Canongluggar jag använde (2 egna) presterade avsevärt bättre med 5DMkIII.

Tilläggas bör att det nästan svårt att fokusera fel med AF även på A77 på stilla föremål, även utan peaking. De tre grupperna av AF-punkter gör sitt jobb mycket bra.

Så visst, det är nog tur för Canon att de utvecklat sitt AF-system. Jag har ju varit en stadig kund hos Intervision med kalibreringar av såväl kamerahus som objektiv. Besökte för övrigt MM i Helsingborg idag och en mycket kunnig försäljare höll med om att variationen från ex till ex på objektiven var alltför stor, oavsett märke. Själv har jag dock uppfattningen att Canon varit överrepresenterat.

//Lennart

Jag säger ingenting utan min advokat. Men utvecklarna på Sony vet och kan så mycket mer än vad vi gör. Jag tror stenhårt på att en småbilds Nex kommer snart.

Så är det, enligt mina kontakter också, NEX-9 och A9 båda FF, kommer att ha identiska sensorer, lanseras senast i början av 2014.
Utvecklarna vid Sony har stor kunskap och nytänkande förmåga inom kamerateknik, det har vi sett resultat på de senaste åren!

Men Mats, skrev inte du senast igår att du skulle förboka en A99? ;)

Jaja, du lär väl inte ha någon A77 kvar vid årsskiftet när A99 börjar komma ut i butikerna ändå :D

Jo, men det var innan jag och min fru hade en omröstning om hur vi skulle prioritera bland investeringarna - en kamera och objektiv för drygt 30 000 eller renovering av hus, familjeresa osv. ...

Fast, det kan väl ändra sig. Trots allt lång tid fram till november eller så när kameran finns att köpa.

Att ha en A77 under tiden skadar väl inte så att man blir inkörd på EVF.
Får se om jag gillar A77. Andra har ju tjatat så att jag ska skaffa en innan jag klagar mer.

/Mats

Finns ingen möjlighet att ställa in manuellt vilket objektiv som sitter på.
Hur vet du att ett (eventuellt) kommande modell med sensorstabilisering inte kommer att ha möjlighet att manuellt ställa in objektivets brännvidd? Nuvarande NEX-hus har inte den möjligheten då den inte behövs, så vad nuvarande NEX-hus har är ingen indikation på vad framtida NEX-hus får.

Hur vet du att ett (eventuellt) kommande modell med sensorstabilisering inte kommer att ha möjlighet att manuellt ställa in objektivets brännvidd? Nuvarande NEX-hus har inte den möjligheten då den inte behövs, så vad nuvarande NEX-hus har är ingen indikation på vad framtida NEX-hus får.

Ett eventuellt framtida hus med sensorsskak skulle nog ha den möjligheten. Att det inte finns på A77 är nog snarast för att få använder den med manuella gluggar.

Jag säger ingenting utan min advokat. Men utvecklarna på Sony vet och kan så mycket mer än vad vi gör. Jag tror stenhårt på att en småbilds Nex kommer snart.

Som Leif antydde: Sony kompani lovar inget bestämt!

Jag tror dock inte det kommer nån smbåilds NEX.

NEX är definitivt viktigt för video och där är super-35 formatet rådande. Det är smalare och avlängre än 2/3 stillbildsformatet och ryms inom bildcirkeln för APS-C.

FF NEX skulle inneära en massa besvär med objektiv och det finns det redan för mycket av med NEX som det är utan att behöva införa två storlekar också.

De som behövs först till NEX är en kortare och ljusstarkare normal-zoom. Alltså mindre fysisk storlek menar jag.

/Mats

Jo, det är en riktigt bra kamera. Chockerande bra blir den möjligen i jämförelse med 5D2 för att AF på den modellen inte var helt toppklass som resten.

Sony behöver inte vara dubbelt så bra. Kommer att finnas anledningar att köpa en Canon, eller Nikon, eller Pentax, eller Sony för det.

Tror Sony har stor chans att sälja A99 i stora upplagor. Den kommer kosta sisådär 10 000 kr mindre än 5Dmk3, den kommer att ha nästan 3 gånger så hög framerate, den kommer att ha AF under filmning, den kommer att kunna ta stillbilder mitt under filmning, den kommer att ha bildstabilisering inbyggt i kameran, den kommer att ha vinklingsbar skärm och betydligt bättre LiveView, den kommer att ha lite högre upplösning, den kommer att ha (avsevärt gissar jag) bättre bildkvalitet på höga ISO, den kommer att ha focus peaking plus ett antal andra stora fördelar som jag antingen inte kommer på på rak arm, eller som Sony överraskar med.

EF 70-200/4 utan stabilisering är inte nåt som de som köper den här kameran suktar efter.
Den stabiliserade varianten av det objektivet kostar nästan det dubbla. Finns andra bra alternativ från tredjepart till Canon som är stabiliserade, obetydligt större och bättre samt f/2,8.

Sony har inte nåt sånt, bara ett mycket dyrare fint 2,8.
Om man inte är så otroligt märkesfixerad utan kan tänka sig ett tredjepartsalternativ kan man till Sony t.ex. köpa ett Tamron 70-200/2,8 för drygt 5 000 kr som är tokskarpt och fint med stabilisering på ett Sony-hus.

Jag tycker det här dravlet som Leif har dragit igång och upprepar hela tiden att man inte ska ta hänsyn till tredjepartsalternativ är så himla märkligt. Sony är såklart inte beroende av någon tredjepart, inte heller hänvisar de till nån osv. De har ett heltäckande sortiment, dock inte riktigt lika många dubletter och små steg i utbudet som t.ex. Canon. Däremot för kunderna så har det såklart betydelse vilka möjligheter som finns till systemet även utanför de egna tillbehören. Där spelar den inbyggda stabiliseringen i kamerahusen en avgörande roll.

Din sista mening går inte att begripa vad du menar.

Nu måste jag sluta skriva - har en bålgeting som flyger runt i vardagsrummet...

/Mats

Sista meningen var lite ironi över att Canon fortfarande ligger kvar på magra DR-tal vid basiso, Lennart deltog bland annat med Risedal i den långa debatten om att Canon behöver förnya sin sensor, ville småretas lite med Lennart bara, annars var MKII redan den en mycket bra kamera och är man inte flygandefågelfotare, så är det inte alla som byter till MKIII.

Jag var in på en elektroniklada igår och provade greppa en NEX5 igår och nån värre ergonomisk katastrof har jag algrig hållit i!

Jag fattar inte nyttan med att minimalisera ett kamerahus och hänga på objektiv som mångdubblar både volym och vikt. En helt ohanterbar och enbart fåfänglig skapelse tycker jag. Föredrar helt klart en redig kompaktkamera som komplement till en ordentligt greppvänlig systemkamera minst i samma storlek som en EOS 7D. T.o.m. A55 kändes som att hålla i en skör gammal kaffekopp med sitt gammeltantsgrepp.

Det borde ta me fan införas greppförbud på dyligt krafs!

Vad är det Sony ska dubblera och varför (kan man mäta braighet så att det finns något att dubblera)? :)

DR och lyfta skuggor är väl alltid aktuellt, och där ligger nya 5D sämre till än D800 - på bas-ISO. Hur mycket av det man märker i praktiken vet jag inte ...

Sensorn i A77 och NEX-7 är väl inte fullt lika fantastisk som den 16 MP som sitter i t.ex. D7000 och A580 (och i förstorad variant i D800) vad gäller DR och brus den heller, men det är ju ändå inte kattskit.

Däremot är det nog mycket riktigt så att Sony måste hitta på något alldeles särdeles extra om de ska kunna sno tjockkamerakunder som redan använder något av de stora märkena. Det räcker inte med "bara" bra sensorer (vilket ju faktiskt finns i andra kameror också) utan det måste nog till något mer som sticker ut. Visserligen finns ju redan nu SLT-tekniken som har sina uppenbara fördelar (och en del nackdelar), men det räcker uppenbarligen inte.

Peaking är en utmärkt funktion som inte finns i andra tjockkameror av någon jäkla anledning - det är ju enbart mjukvara. Kanske är det just för att det är så pass enkelt att införa det i andra kameror som Sony valt att inte framhäva det i sin marknadsföring - om de gör det och folk får upp ögonen för det kommer de andra tillverkarna att hälla in det i en FW-uppgradering, och så var den fördelen borta ... Det är lite svårare för de andra att få till snabb autofokus i liveview med enbart mjukvara ;)

Jag kommer inte att köpa en A99 (eller vad nu nästa FF-kamera kommer heta), men det är ändå mycket intressant att se vad det blir. Inte alls omöjligt att den kommer att innehålla nyheter som ärvs av nästa toppmodell i NEX-serien som det ryktas om kommer nästa år (inte en ersättare till NEX-7 utan en mer avancerad modell).

Canon/Nikon bygger så pass bra kameror, så jag personligen anser det inte rättvist eller rimligt mot Sony att dom måste leverera en trollerikamera för att ta marknadsandelar av dom stora. En chans för Sony kan vara att locka nya unga köpare som ine har skygglapparna kvar i den gamla världen.

Det besvärliga är att kameratelefonerna tar över allt mer, och får plats i bröstfickan, och blir allt bättre för varje ny modell. Detta fenomen kommer även slå mot Canon/Nikon över lite tid.

Jag var in på en elektroniklada igår och provade greppa en NEX5 igår och nån värre ergonomisk katastrof har jag algrig hållit i!

Jag fattar inte nyttan med att minimalisera ett kamerahus och hänga på objektiv som mångdubblar både volym och vikt. En helt ohanterbar och enbart fåfänglig skapelse tycker jag. Föredrar helt klart en redig kompaktkamera som komplement till en ordentligt greppvänlig systemkamera minst i samma storlek som en EOS 7D. T.o.m. A55 kändes som att hålla i en skör gammal kaffekopp med sitt gammeltantsgrepp.

Det borde ta me fan införas greppförbud på dyligt krafs!

Leif AntiSony har dragit värjan igen, bilen du äger måste vara en Range Rover på 2,5 ton eller hur.

Nu vet vi din åsikt, det får räcka. Dock så är det fel tråd, du får väl klanka på NEX i NEX-tråden om du nu absolut måste komma hit och skriva att du tycker Sony är dåliga gång på gång.

Kanska dags att sluta upp med det där nu.Tror de flesta är rätt les på det vid det här laget.
Hur gammal var du nu igen, 13?

Nä, vi vet.

/Mats

Leif AntiSony har dragit värjan igen, bilen du äger måste vara en Range Rover på 2,5 ton eller hur.

Nä inte riktigt men det är länge sen jag slutade med bilar som sitter på en som tajta jeans och som man ligger och kör.

Ser ingen nytta med senaste Canon EOS M, eller vad den heter, heller. Grejor man använder ska vara rediga att hålla i och inte nåt som bara har nån fåfänglig statusnytta före avsett bruk.

Nu vet vi din åsikt, det får räcka. Dock så är det fel tråd, du får väl klanka på NEX i NEX-tråden om du nu absolut måste komma hit och skriva att du tycker Sony är dåliga gång på gång.

...

/Mats

Ursäkta Mats men det är bara min uppriktiga åsikt. Sony A900 de var gerjor det! Hoppas att den kommande A99 är mer byggd som den än dom nyare alfamodellerna. Gillar förresten inte D800 med sitt fjantiga grepp heller men Nikon har i.v.f. ett ordentligt objektivutbud att komma med. Något som är fan så mycket viktigare än nya kamerahus med massa bjäfs som vissa tillverkare öser ut i tid och otid likt skönhetskrafs för kvinns...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar