Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo, det är väl så! Men Sonys delay kanske inte bara beror på naturkatastrofer. Det drabbade även andra kamerafabrikanter som ändå lyckats leverera.

Jag "tog min Mats ur skolan" (Ursäkta uttrycket, men så lyder ju talesättet) och satsade på D800 som också är ganska objektivhungrig. Det var inte lätt att sälja A900+objektiv för att delfinanisera.

A77 hade jag väldigt gärna behållit, men har knappast råd med det. Så det får bli Nex-7 plus en massa adaptrar och Nikon.

Kunde lika blivit 5DMkIII som jag nu fått känna ytterligare på. Kunnat disponera en idag med och den levererar verkligen. Spegelrörelsen är mycket mjukare än i D800 och den synbara upplösningen ligger knappast efter D800.

Foto kallar den "icke klockren uppgradering". Jag tycker den är hur klockren som helst. Kan rekommenderas om Sony inte kommer med något "sanslöst bra". Nåväl, nog om detta.

Någon på tråden som är intresserad av en A77+16-50/2.8 SSM. Går ej att skilja från en ny och har inte gått 1000 exponeringar ens. Kontakta mig i så fall. Priset blir lägre än i annonsen för betrodd person.
Likaså för Zeiss 85/1.4:an.

//Lennart

Om nu 5DMKIII är så chokerande bra, hur i helskotta skall Sony kunna dubblera det med en ny A99. A99 kan så klart bli en duktigt bra kamera skall inte det räcka, så klart finns det inte ett 70-200/4 för 6500 Kr till Sony. Vad gäller DR och lyfta mörka skuggor är inte eller aktuellt längre förstår jag.

Om nu 5DMKIII är så chokerande bra, hur i helskotta skall Sony kunna dubblera det med en ny A99. A99 kan så klart bli en duktigt bra kamera skall inte det räcka, så klart finns det inte ett 70-200/4 för 6500 Kr till Sony. Vad gäller DR och lyfta mörka skuggor är inte eller aktuellt längre förstår jag.

Vad är det Sony ska dubblera och varför (kan man mäta braighet så att det finns något att dubblera)? :)

DR och lyfta skuggor är väl alltid aktuellt, och där ligger nya 5D sämre till än D800 - på bas-ISO. Hur mycket av det man märker i praktiken vet jag inte ...

Sensorn i A77 och NEX-7 är väl inte fullt lika fantastisk som den 16 MP som sitter i t.ex. D7000 och A580 (och i förstorad variant i D800) vad gäller DR och brus den heller, men det är ju ändå inte kattskit.

Däremot är det nog mycket riktigt så att Sony måste hitta på något alldeles särdeles extra om de ska kunna sno tjockkamerakunder som redan använder något av de stora märkena. Det räcker inte med "bara" bra sensorer (vilket ju faktiskt finns i andra kameror också) utan det måste nog till något mer som sticker ut. Visserligen finns ju redan nu SLT-tekniken som har sina uppenbara fördelar (och en del nackdelar), men det räcker uppenbarligen inte.

Peaking är en utmärkt funktion som inte finns i andra tjockkameror av någon jäkla anledning - det är ju enbart mjukvara. Kanske är det just för att det är så pass enkelt att införa det i andra kameror som Sony valt att inte framhäva det i sin marknadsföring - om de gör det och folk får upp ögonen för det kommer de andra tillverkarna att hälla in det i en FW-uppgradering, och så var den fördelen borta ... Det är lite svårare för de andra att få till snabb autofokus i liveview med enbart mjukvara ;)

Jag kommer inte att köpa en A99 (eller vad nu nästa FF-kamera kommer heta), men det är ändå mycket intressant att se vad det blir. Inte alls omöjligt att den kommer att innehålla nyheter som ärvs av nästa toppmodell i NEX-serien som det ryktas om kommer nästa år (inte en ersättare till NEX-7 utan en mer avancerad modell).

Enligt ryktena ska det först komma en NEX-6, alltså en "mini NEX-7". Kanske redan till nästa månad (Photokina).
.

Enligt ryktena ska det först komma en NEX-6, alltså en "mini NEX-7". Kanske redan till nästa månad (Photokina).
.

Ja, det såg jag. Det pratas som sagt också om en NEX-9 (eller vad den kan tänkas heta), och om det stämmer är jag nyfiken på vad de kan tänkas hälla i en sådan - sjuan innehåller ju redan det mesta :)

Jag säger ingenting utan min advokat. Men utvecklarna på Sony vet och kan så mycket mer än vad vi gör. Jag tror stenhårt på att en småbilds Nex kommer snart.

Är E-fattningen verkligen tillräckligt stor för fullformat?
Det kan vara tveksamt, men jag tror inte att detta är det största problemet.

En "spegellös" fullformatare går emot dessas huvudfördel - litenhet och låg vikt. Kamerahuset behöver kanske inte bli så kolossalt mycket större, men objektiven kommer generellt att bli det. Går det att tekniskt göra ett väldigt litet och lätt fullformatsobjektiv, så kommer det med samma teknik att bli möjligt att göra en tydligt mindre och lättare APS-C variant.
.

Det kan vara tveksamt, men jag tror inte att det är det största problemet. En "spegellös" fullformatare går emot dessas huvudfördel - litenhet och låg vikt. Kamerahuset behöver kanske inte bli så kolossalt mycket större, men objektiven kommer generellt att bli märkbart större och tyngre. Går det att tekniskt göra ett väldigt litet och lätt fullformatsobjektiv, så kommer det alltid att bli möjligt att göra en tydligt mindre och lättare APS-C variant.
.

Det går att göra små objektiv för småbildsformatet (titta på objektiv med M-fattning), men med det korta registeravståndet på NEX kan det nog bli extremt svårt att få till det bra. Vidvinklar med M-fattning presterar ganska dåligt på NEX-7, trots den lilla sensorn, så om det nu skulle gå att klämma in en småibildssensor i fattningen måste nog som sagt objektiven bli mycket större - de objektiv som är gjorda för NEX och presterar bra är ju ganska stora - även Sigmas två fasta som har rätt låg ljusstyrka och ingen stabilisering.

Jag tror inte vi kommer att få se någon NEX med småbildssensor eller sensorstabilisering.

Hehe! Nä, osvuret är bäst. :)
.

Det hävdades länge (bland annat av favoriten Ken Rockwell) att Nikon aldrig skulle kunna göra en DSLR med större sensor än DX-formatet, då fattningen var för liten. ;)

Visserligen hade det ju fungerat med film tidigare, men en sensor är mer känslig för vinkeln på det infallande ljuset. Nu råkade det ju visa sig att det gick rätt bra ändå, men Nikon har inte så kort registeravstånd som en del andra och med telecentriska objektiv är det lättare att få till det.

Sony har liten fattning OCH ett mycket kort registeravstånd. Leica har samma "problem", och de fick jobba rätt hårt med mikrolinser och dylikt i M9 för att få till det med FF om jag förstått det rätt.

Ja jag tror inte Sony haft riktigt lika stor uppförsbacke med sitt AF-system när det gällt att sätta skärpan på stilleben. Canon har nog förstått att de måste göra något drastiskt och det har de ju gjort nu. Men glöm inte att 5D MK III blir fullt fantastisk bara ihop med de nya objektiven.

När det gäller övriga förtjänster är ju som sagt inte 5D MK III top of the line i alla sammanhang och det har den ju gemensamt med varenda kameramodell som finns.

Sony har fortsatt en massa unika pros. och det gäller att vårda marknadsföra dessa och det tror jag man kommer göra med de nya kamerorna. Dessutom lär de knappast råka ut för exakt samma oförutsägbara elände som förra året. Förhoppningsvis blir det lite bättre arbetsro.

Det kan vara tveksamt, men jag tror inte att detta är det största problemet.

En "spegellös" fullformatare går emot dessas huvudfördel - litenhet och låg vikt. Kamerahuset behöver kanske inte bli så kolossalt mycket större, men objektiven kommer generellt att bli det. Går det att tekniskt göra ett väldigt litet och lätt fullformatsobjektiv, så kommer det med samma teknik att bli möjligt att göra en tydligt mindre och lättare APS-C variant.
.

Äh man kan väl alltid skruva på gamla manuella obektiv. De är i princip alltid mycket mer kompakta fast de lyser ut FF, än dagens APS-C-objektiv. Både Pentax pannkakor och de små objektiven i Konixa Hexanons sensaste serie är tillverkade under den epok på 70-talet då det var inne med små kameror såsom Olympus OM-1 och Pentax olika M?-serie såsom ME och MX. Konica var inget undantag från den trenden. Dessa små objektiv är ofta mindre än NEX-seriens kitzoom tillsammans med adapter t.o.m.! Jag skulle inte ha några problem att leva med det om jag nu skulle få för mig att köpa en FF-NEX bara för att djävlas med kroppen. ...men jag har svårt idag att se att det skulle tillföra speciellt mycket till mitt fotoliv som det ser ut. Jag känner inte att det är så värst mycket som saknas i en NEX 7 utom möjligen fasdetekt AF (utan adapter), antiskak i huset och GPS kanske.

Ja, det såg jag. Det pratas som sagt också om en NEX-9 (eller vad den kan tänkas heta), och om det stämmer är jag nyfiken på vad de kan tänkas hälla i en sådan - sjuan innehåller ju redan det mesta :)
Sjuan saknar inbyggd stabilisering, något som är en stor nackdel om man använder den som elektronisk film för objektiv som inte var konstruerade för NEX.

Jo, det är en riktigt bra kamera. Chockerande bra blir den möjligen i jämförelse med 5D2 för att AF på den modellen inte var helt toppklass som resten.

Sony behöver inte vara dubbelt så bra. Kommer att finnas anledningar att köpa en Canon, eller Nikon, eller Pentax, eller Sony för det.

Tror Sony har stor chans att sälja A99 i stora upplagor. Den kommer kosta sisådär 10 000 kr mindre än 5Dmk3, den kommer att ha nästan 3 gånger så hög framerate, den kommer att ha AF under filmning, den kommer att kunna ta stillbilder mitt under filmning, den kommer att ha bildstabilisering inbyggt i kameran, den kommer att ha vinklingsbar skärm och betydligt bättre LiveView, den kommer att ha lite högre upplösning, den kommer att ha (avsevärt gissar jag) bättre bildkvalitet på höga ISO, den kommer att ha focus peaking plus ett antal andra stora fördelar som jag antingen inte kommer på på rak arm, eller som Sony överraskar med.

EF 70-200/4 utan stabilisering är inte nåt som de som köper den här kameran suktar efter.
Den stabiliserade varianten av det objektivet kostar nästan det dubbla. Finns andra bra alternativ från tredjepart till Canon som är stabiliserade, obetydligt större och bättre samt f/2,8.

Sony har inte nåt sånt, bara ett mycket dyrare fint 2,8.
Om man inte är så otroligt märkesfixerad utan kan tänka sig ett tredjepartsalternativ kan man till Sony t.ex. köpa ett Tamron 70-200/2,8 för drygt 5 000 kr som är tokskarpt och fint med stabilisering på ett Sony-hus.

Jag tycker det här dravlet som Leif har dragit igång och upprepar hela tiden att man inte ska ta hänsyn till tredjepartsalternativ är så himla märkligt. Sony är såklart inte beroende av någon tredjepart, inte heller hänvisar de till nån osv. De har ett heltäckande sortiment, dock inte riktigt lika många dubletter och små steg i utbudet som t.ex. Canon. Däremot för kunderna så har det såklart betydelse vilka möjligheter som finns till systemet även utanför de egna tillbehören. Där spelar den inbyggda stabiliseringen i kamerahusen en avgörande roll.

Din sista mening går inte att begripa vad du menar.

Nu måste jag sluta skriva - har en bålgeting som flyger runt i vardagsrummet...

/Mats

Sjuan saknar inbyggd stabilisering, något som är en stor nackdel om man använder den som elektronisk film för objektiv som inte var konstruerade för NEX.

Vi kan ju alltid hoppas på en stabiliserad sensor i en NEX, men jag tror som sagt inte vi får se en dylik inom överskådlig tid. Sony har redan valt vägen med stabiliserade objektiv i stället (förmodligen för att video ska fungera bättre), och kamerorna blir förmodligen större om de ska ha både sensorskak och vinklingsbar skärm.

Sonys primära syfte med NEX torde inte vara att man ska använda den med adaptrar och objektiv till andra system, utan med deras egna. Med tanke på att de släpper kamerahus i snabbare takt än objektiv kan det dock tyckas som om de mest ser kameran som ett bakstycke för allt möjligt jox :)

Jo, det är en riktigt bra kamera. Chockerande bra blir den möjligen i jämförelse med 5D2 för att AF på den modellen inte var helt toppklass som resten.

Sony behöver inte vara dubbelt så bra. Kommer att finnas anledningar att köpa en Canon, eller Nikon, eller Pentax, eller Sony för det.

Tror Sony har stor chans att sälja A99 i stora upplagor. Den kommer kosta sisådär 10 000 kr mindre än 5Dmk3, den kommer att ha nästan 3 gånger så hög framerate, den kommer att ha AF under filmning, den kommer att kunna ta stillbilder mitt under filmning, den kommer att ha vinklingsbar skärm och betydligt bättre LiveView, den kommer att ha lite högre upplösning, den kommer att ha (avsevärt gissar jag) bättre bildkvalitet på höga ISO, den kommer att ha focus peaking plus ett antal andra stora fördelar som jag antingen inte kommer på på rak arm, eller som Sony överraskar med.

/Mats
Det du beskriver låter som den möraste biten av Kobe beef med den finaste potatispurén och en flaska dom pérignon. Blir A99 så bra som du säger så kommer jag att bli den värsta Sonytalibanen alla kategorier. Som det är nu dock har jag svårt att se hur en kamera kan bli bättre än min 5D3. Den är ju så jävla perfekt :) men A99 kan bli nåt i hästväg, håller tummarna.

Det du beskriver låter som den möraste biten av Kobe beef med den finaste potatispurén och en flaska dom pérignon. Blir A99 så bra som du säger så kommer jag att bli den värsta Sonytalibanen alla kategorier. Som det är nu dock har jag svårt att se hur en kamera kan bli bättre än min 5D3. Den är ju så jävla perfekt :) men A99 kan bli nåt i hästväg, håller tummarna.

Inte så himla märkvärdigt, det allra mesta av det här finns ju redan i A77.

Det nya med A99 är FF och, tror jag, en alldeles makalös sensor.
Samt mera CPU och buffert än A77 så att de klarar att läsa ut från sensorn i parallella strömmar så att sökaren/video kan matas hela tiden helt oberoende av om man fotograferar samtidigt.

AF-systemet med 102 korspunkter lär ska vara något alldeles extra.
Oerhört exakt AF har Sony bevisat tidigare att de har. Snabbheten finns där redan i A77, fast vissa klagar på att det saknas några avancerade inställningsmöjligheter. Algoritmer för predictive AF finns inte för att AF-systemet har aldrig några blackouts. Ska bli mycket spännande.

Det finns potential helt klart till något alldeles extra bra, fast Sony har ju visat tidigare att de är mästare att stupa på mållinjen och missa i någon liten men helt avgörande detalj.

Tyvärr blir det nog ingen A99 för mig särskilt tidigt i alla fall. Har helt enkelt inte råd med den vid releasen, utan får nöja mig med min nyss inhandlade A77 en period först.

Shit!- har just slagit ihjäl en 4 cm lång geting, nu är det två till härinne!!!

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar