Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sakta i backarna nu. Sony har väl inte gjort nåt alls?

Jag menar, först kommer det ett rykte att Sony ska uppgradera sina G-objektiv.
Sen kommer ett rykte till att de nya objektiven kanske kommer att presenteras redan på Photokina.
Sen kommer ett rykte till som säger att det inte är bekräftat och att det kanske trots allt inte säkert blir som rykte nummer två sa.

Och då tröttnar du på Sony som inte sagt jota en enda gång under hela processen???
Inte riktigt fair tycker jag. Tycker du?

/Mats

Hade jag inte tyckt det var fair hade jag inte skrivit det. Låt mig citera dig "Sony har väl inte gjort nåt alls?".
Och det är just det som det handlar om. Det skjuts upp och skjuts upp och då menar jag på FF-sidan.

Handen på hjärtat, Mats. Hur många gånger har du själv inte skrivit att du tröttnat i en del trådar? Då kan väl jag för en gångs skull få göra det också. Jag åsyftar FF-sidan, inte APS-C sidan där man gjort mycket och det faktiskt inte finns något alls att klaga på.

Gör inte detta till någon stor sak. Jag bara känner det som jag skrivit. Är helnöjd med såväl A77 som NEX, men måste nu välja vilken jag ska behålla och jag har beslutat mig för att det ska bli NEX-systemet.

Men för din skull kan jag modifiera mig: Det känns inte speciellt kul att så mycket på FF-sidan skjuts på framtiden.

//Lennart

Du hänger inte med Sten-Åke! :) Det är bra länge sen "afro-american" var den gängse termen (1970-tal). Sen 1980-talet ska man säga "african american".

Jag vet varken ut eller in efter ett inslag på TV i kväll där de faktiskt använde ordet afro-american :). Jag undrar faktiskt i så fall om någon av oss hänger med i de svängarna.

Hade jag inte tyckt det var fair hade jag inte skrivit det. Låt mig citera dig "Sony har väl inte gjort nåt alls?".
Och det är just det som det handlar om. Det skjuts upp och skjuts upp och då menar jag på FF-sidan.

Handen på hjärtat, Mats. Hur många gånger har du själv inte skrivit att du tröttnat i en del trådar? Då kan väl jag för en gångs skull få göra det också. Jag åsyftar FF-sidan, inte APS-C sidan där man gjort mycket och det faktiskt inte finns något alls att klaga på.

Gör inte detta till någon stor sak. Jag bara känner det som jag skrivit. Är helnöjd med såväl A77 som NEX, men måste nu välja vilken jag ska behålla och jag har beslutat mig för att det ska bli NEX-systemet.

Men för din skull kan jag modifiera mig: Det känns inte speciellt kul att så mycket på FF-sidan skjuts på framtiden.

//Lennart

Jo, jag tycker också såklart att det varit så, men inte för de här objektiven som inlägget handlade om och du kommenterade.

Gamla synder ilgger i fatet att efterföljaren till A700 aldrig kom och nu också att det inte kom nåt nytt innan de gamla FF-modellerna hunnit bli omoderna, men det är ju faktiskt Tsunamis, översvämningar och sånt som förskjutit allt på lutet. A99 skulle inte lanseras förrän efter att de fått utvärderingsunderlag från A77, så om den lanseras nu i september och blir tillgänglig att köpa en månad efter känns det ändå rätt ok för mig.

Sony levererar ju faktiskt kort efter sin presentation. Jämför det med Canon 1D X t.ex., var väl ett år sen snart som den "släpptes", men först nu börjar de första levereras.

De har ju totalt bytt hela sin inriktning efter allt det här trevandet som jag också, med rätta, irriterat mig mycket på. Med alla dessa enkla trillingserier A2xx, A3xx, A5xx. Men nu har det ju format sig och är helt annorlunda, så på mycket länge har jag fått tillbaka stort förtroende för Sony.

Anledningen till att jag har kvar Sony är faktiskt att jag inte har haft ekonomisk möjlighet att skifta system, annars hade jag också gjort som Peter och gått på 5DMk2 när de såldes nya för 12990 kr, eller skaffat mig en Nikon D800.

Nu är filmegenskaperna viktiga för att min son absolut vill ha det och vi har diskuterat Canon 5D Mk2-3 som alternativ, men väntar nu ut A99 och hoppas på att det blir ett jättelyft. (Då kommer jag billigt undan för grabben vill ha en RED, eller möjligen en FS-700 om det måste snålas :)).

Sen känns faktiskt fladdrande speglar väldigt mycket som gammalt nu och dags att släppa. Enda riktiga alternativet blir då Sony och det kan nog bli hur jäkla bra som helst och något vi kommer att häpna över oavsett hur stora förväntningar vi har. Tror Sony som nu håller så extremt tätt kommer att chocka världen med något synnerligen storartat.

Att det då dröjer en aning till bara så att de kan släppa den när den är helt klar och som de vill är bättre än att stressa fram en omogen produkt för att matcha konkurrenternas schema.

Allt är förlåtet Sony, bara det blir sanslöst bra!!!

/Mats

:)
http://www.genealogi.se/dalarna/gifting.htm

Men vad syftar du på egentligen?
Rykten är en sak och oficiella uttalanden en annan. Man kan aldrig riktigt veta och om ryktena ändras eller justeras kan man knappast skylla det på Sony.

Kan lika gärna vara tvärtom att det kommer elva objektiv och 4 kameror i augusti.
(Inte något jag skulle satsa alllt jag äger på, men teoretiskt är det lika möjligt)

/Mats

Jo, jag tycker också såklart att det varit så, men inte för de här objektiven som inlägget handlade om och du kommenterade.

Gamla synder ilgger i fatet att efterföljaren till A700 aldrig kom och nu också att det inte kom nåt nytt innan de gamla FF-modellerna hunnit bli omoderna, men det är ju faktiskt Tsunamis, översvämningar och sånt som förskjutit allt på lutet. A99 skulle inte lanseras förrän efter att de fått utvärderingsunderlag från A77, så om den lanseras nu i september och blir tillgänglig att köpa en månad efter känns det ändå rätt ok för mig.

Sony levererar ju faktiskt kort efter sin presentation. Jämför det med Canon 1D X t.ex., var väl ett år sen snart som den "släpptes", men först nu börjar de första levereras.

De har ju totalt bytt hela sin inriktning efter allt det här trevandet som jag också, med rätta, irriterat mig mycket på. Med alla dessa enkla trillingserier A2xx, A3xx, A5xx. Men nu har det ju format sig och är helt annorlunda, så på mycket länge har jag fått tillbaka stort förtroende för Sony.

Anledningen till att jag har kvar Sony är faktiskt att jag inte har haft ekonomisk möjlighet att skifta system, annars hade jag också gjort som Peter och gått på 5DMk2 när de såldes nya för 12990 kr, eller skaffat mig en Nikon D800.

Nu är filmegenskaperna viktiga för att min son absolut vill ha det och vi har diskuterat Canon 5D Mk2-3 som alternativ, men väntar nu ut A99 och hoppas på att det blir ett jättelyft. (Då kommer jag billigt undan för grabben vill ha en RED, eller möjligen en FS-700 om det måste snålas :)).

Sen känns faktiskt fladdrande speglar väldigt mycket som gammalt nu och dags att släppa. Enda riktiga alternativet blir då Sony och det kan nog bli hur jäkla bra som helst och något vi kommer att häpna över oavsett hur stora förväntningar vi har. Tror Sony som nu håller så extremt tätt kommer att chocka världen med något synnerligen storartat.

Att det då dröjer en aning till bara så att de kan släppa den när den är helt klar och som de vill är bättre än att stressa fram en omogen produkt för att matcha konkurrenternas schema.

Allt är förlåtet Sony, bara det blir sanslöst bra!!!

/Mats

Jo, det är väl så! Men Sonys delay kanske inte bara beror på naturkatastrofer. Det drabbade även andra kamerafabrikanter som ändå lyckats leverera.

Jag "tog min Mats ur skolan" (Ursäkta uttrycket, men så lyder ju talesättet) och satsade på D800 som också är ganska objektivhungrig. Det var inte lätt att sälja A900+objektiv för att delfinanisera.

A77 hade jag väldigt gärna behållit, men har knappast råd med det. Så det får bli Nex-7 plus en massa adaptrar och Nikon.

Kunde lika blivit 5DMkIII som jag nu fått känna ytterligare på. Kunnat disponera en idag med och den levererar verkligen. Spegelrörelsen är mycket mjukare än i D800 och den synbara upplösningen ligger knappast efter D800.

Foto kallar den "icke klockren uppgradering". Jag tycker den är hur klockren som helst. Kan rekommenderas om Sony inte kommer med något "sanslöst bra". Nåväl, nog om detta.

Någon på tråden som är intresserad av en A77+16-50/2.8 SSM. Går ej att skilja från en ny och har inte gått 1000 exponeringar ens. Kontakta mig i så fall. Priset blir lägre än i annonsen för betrodd person.
Likaså för Zeiss 85/1.4:an.

//Lennart

Det håller jag inte med om. När jag var i platteveköpartagan nångång 2008-2009 så tittade jag rätt mycket på teveapparater innan jag bestämde mig, och i den prisklass jag tyckte att jag hade råd med valde jag en Sony för den hade bäst bild i mina ögon.

Jovisst kan det vara så, jag plöjde igenom en del specialtidningar för några år sedan då jag själv var på gång med platt-tv köp. dom hade utrustningar som mätte riktig kontrast med mera, vad gäller kontrasten så var det vanligt att dom fantisera upp väldiga kontrasttal i sin marknadsreklam alla tillverkare gjorde det.

Att som jag säger och fick uppfattningen att Sony låg lite efter dom andra var alltså vad dessa specialtidningar kom fram till. Det betyder ju inte att Sony platt-tv var uberdålig på något sätt.

Skillnaderna var som sagt inte så stora men för att kora en vinnare så blir någon en förlorare, vad många missade var dock hur det såg ut med den egna antennen och gamla kablar var dessa dåliga så hjälpte det inte om det var en påkostad TV.

Nu i dag med HD-kanaler så ger min gamla plasma tv jättefina bilder från OS-sändningarna.

Sony-TV var inte först med det nya smart-TV som exempel dom var inte först med dubbla processorer i mobiltelefon, dom var inte först med någonting igentligen, Nokias ingenjörer måste ju ha somnat in ordentlig värre än Sony faktiskt.

Allt sammantaget verkar oroande vad som händer igentligen i Sonyfabrikerna och om man kan dra paraleller till kameradivisionen.

Sony´s sensor är en framgång men det går inte att ligga still, brusreduseringen har varit en akilleshäl för Sony under flera år, men tycker mig se att Sony är på väg att lösa det samma, Jpeg.bilder vid Iso 3200 var faktiskt lite bättre än bruskungen Nikon D7000 var. trots det förlorade välkända ljuset och 8Mp mera än Nikon. Men D7000 är Raw-kungen bland alla andra.

//Bengt.

Sakta i backarna nu. Sony har väl inte gjort nåt alls?

Jag menar, först kommer det ett rykte att Sony ska uppgradera sina G-objektiv.
Sen kommer ett rykte till att de nya objektiven kanske kommer att presenteras redan på Photokina.
Sen kommer ett rykte till som säger att det inte är bekräftat och att det kanske trots allt inte säkert blir som rykte nummer två sa.

Och då tröttnar du på Sony som inte sagt jota en enda gång under hela processen???
Inte riktigt fair tycker jag. Tycker du?

Visst är det trevligt med nya 70-200/2,8 , 70-400 och 300/2,8, men helt nödvändigt är det inte och ingen katastrof om det dröjer ett par månader.

Ingen vet nånting, men jag är rätt säker ändå på att det blir en ny 24-105/4 eller 24-120/4 SSM som nytt kitobjektiv tillsammans med nya kameran och ett 50/1,2.

Fast som sagt vi vet ju inte riktigt och sony har inte utlovat nåt alls.

/Mats

... och kanske flera olika kitkombon.

Jo, det är väl så! Men Sonys delay kanske inte bara beror på naturkatastrofer. Det drabbade även andra kamerafabrikanter som ändå lyckats leverera.

Jag "tog min Mats ur skolan" (Ursäkta uttrycket, men så lyder ju talesättet) och satsade på D800 som också är ganska objektivhungrig. Det var inte lätt att sälja A900+objektiv för att delfinanisera.

A77 hade jag väldigt gärna behållit, men har knappast råd med det. Så det får bli Nex-7 plus en massa adaptrar och Nikon.

Kunde lika blivit 5DMkIII som jag nu fått känna ytterligare på. Kunnat disponera en idag med och den levererar verkligen. Spegelrörelsen är mycket mjukare än i D800 och den synbara upplösningen ligger knappast efter D800.

Foto kallar den "icke klockren uppgradering". Jag tycker den är hur klockren som helst. Kan rekommenderas om Sony inte kommer med något "sanslöst bra". Nåväl, nog om detta.

Någon på tråden som är intresserad av en A77+16-50/2.8 SSM. Går ej att skilja från en ny och har inte gått 1000 exponeringar ens. Kontakta mig i så fall. Priset blir lägre än i annonsen för betrodd person.
Likaså för Zeiss 85/1.4:an.

//Lennart

Hur katastrofer drabbar är nog mycket individuellt. Bara för att det skett i Fukuschima och i Thailand så låg väl inte allas fabriker exakt på samma ställe. Sedan var det ju riots i England och de brände då ner ett av de stora lagren i Europa. Så de har kanske haft lite alldeles extra oflyt t.o.m. i jämförelse med andra kameratillverkare. Det räcker väl med att vi faktiskt vet att det var i samband med detta Sony misslyckades med att få fram både tillräckligt många A77 och NEX 7. Dessutom var det ju svårt att få fram kitobjektiv till NEX. Det kostade nog Sony en hel del förluster eftersom det ju är i början av en produkts produktcykel man ska tjäna de stora pengarna efter man slagit på trumman. Nu slog man på trumman och sen kunde man inte leverera och på toppen av det blev Mats gränslöst besviken över allahanda tekniska problem i A77. Jag hoppas att det går bättre denna gång för annars måste jag nog fixa fram en studsmatta under Katarinahissen så Mats inte slår ihjäl sig när han hoppar. :). Han klara nog inte en besvikelse till av den magnituden.

Senast ändrad:
Världen är inte sig lik numera!

När jag tycker, att ytterkåpan på de flesta kameror gör sig bra i svart, blir jag misstänkt för att vara en rasist!
Skall jag köpa, säger en negerboll, händer samma sak, med tillägget, - va f-n tror du att den färgade världens befolkning är helt "pantade i bollen"!
Fortfarande går det att köpa och beställa på restaurang köttbullar, utan att någon försöker bråka, kan vara en tidsfråga bara, innan någon fanatiker hittar en koppling, varför även det ordet är laddat!
Slang med halka kan vi köpa här i hufvudstaden, sedan många år, ingen cykelhandlare har ännu blivit förbannad, för att ordet är laddat, men man vet ju aldrig!

Användes ordet rasist för 50 år sedan i det då lugna landet Sverige?

Nä det var inte ordet på modet, då under det kalla kriget och Kuba-krisens år var det kommunist som var det stora skällsordet om man nu inte sympatiserade med de som bekände sig till den ideologin och åt andra hållet var det väl fascist och revisionist som gällde i hög grad. Blev folk väldigt upprörda så kanske man slängde ur sig "fascist- nazist-lakej" typ men det kulminerade väl mer efter 1965 när USA hade 1/2.miljon man i Viet Nam och hela västvärldens ungdom var i uppror mot det mesta.

Det där sista måste ju ha varit droppen för Sony. Kommer bolaget att överleva en sån sak?

Precis. En sak att det går dåligt för Sony, men att få det till mitt fel är att överdriva mitt inflytande en smula.

Det han har rätt i dock är att om det skulle bli fiasko med lanseringen av A99 så tar mitt tålamod för Sony definitivt slut.

/Mats

Foto kallar den "icke klockren uppgradering". Jag tycker den är hur klockren som helst. Kan rekommenderas om Sony inte kommer med något "sanslöst bra".

//Lennart

Lennart, Canons af intresserar ju dig. Missa inte denna läsning som trendar på dpr nu. Test av C 5Dm3 med nya och gamla objektiv (och intressant slutsats) http://www.lensrentals.com/blog/2012/08/autofocus-reality-part-3b-canon-cameras

Precis. En sak att det går dåligt för Sony, men att få det till mitt fel är att överdriva mitt inflytande en smula.

Det han har rätt i dock är att om det skulle bli fiasko med lanseringen av A99 så tar mitt tålamod för Sony definitivt slut.

/Mats

Ha tålamod!
Sony lägger allt krut på den kommande A9, mycket kompakt, lättare än A99, troligen lanserad senast i början av 2014!
Sony har säkert upptäckt, att A99 lanseras för tätt inpå A9, på grund av försening, varför A99 troligen enbart kommer att säljas i Japan.

Lennart, Canons af intresserar ju dig. Missa inte denna läsning som trendar på dpr nu. Test av C 5Dm3 med nya och gamla objektiv (och intressant slutsats) http://www.lensrentals.com/blog/2012/08/autofocus-reality-part-3b-canon-cameras

Detta är ju otroligt intressant och väldigt bra utfört av Roger Cicala som skrivit denna studie och gjort testerna. Det är uppenbart att Canon tagit sina fokusproblem på allvar för de har säkert kostat en vansinnig massa garantireppengar för företaget.

Intressant att de angripit problemet från så pass många håll också.
I EOS-M och 650D den nya sensortekniken. Nya stegmotorer och en kombination av både fasdetekt och kontrastdetekt i slutna istället för som tidigare öppna reglersystem (fasdetekt AF). Det som Canon kallar hybrid-AF. Målet är både hastighet och precision och inte bara antingen eller. Sedan har man förbättrat mikrojusteringen i kamerorna så att man kan sätta korrigering inte bara på en brännvidd på zoomar utan på flera ställen. En rotationsdetektor i en ny serie objektiv för att öka precisionen. Nya diagonalt ställda korslagda fokuscensorer.

citat:
"The two newest Canon cameras have more accurate phase-detection sensors than their previous cameras. The newest lenses have more accurate focus movement (or provide more accurate focus movement feedback, or both) that takes advantage of those sensors.

Older cameras don’t have accurate enough AF sensors to take advantage of the new lenses’ capabilities. Older lenses can’t move their focusing elements with enough accuracy to take advantage of the new cameras’ accurate sensors.
(slut citat)

Slutsats: ... vill man ha det bästa måste man alltså uppgradera både kamerahus och objektiv:

Canon kommer tjäna mycket pengar på detta. Men det gör ju också att det måste komma en ny uppsättning av alla deras objektiv om de ämnar lyfta sig över hela linjen. På objektivsidan blir det ännu mer dubbletter som Canon-folket kommer tolka som ett bredare utbud men i sanning så är det ju så att utbudet drastiskt krympt för de som vill ha det bästa. Men Canon får väl fixa peaking så att folk åtminstone kan fokusera sina gamla objektiv manuellt :). Tungt! Det verkar faktiskt som om Canon gjort en massa rätt här trots allt, efter att ha haft en hel del problem. Det är ju ganska fantastiskt att Roger Cicala hittar en del av det som nu realiserats i så gamla Canon-patent som detta från 2003.

http://www.pat2pdf.org/patents/pat6603929.pdf

Så för alla de som försökt sopa Canons fokuseringsproblem under mattan de senaste åren så är det väl äntligen dags att komma till insikt och frid nu. Jag tror att Micke Risedals gisseltåg mot både 7D och 5D MK II inte var helt ute i det blå trots allt. Han lyfte detta för åratal sedan och fick väldigt mycket skit för det på samma sätt som de många får som är före sin tid i insikter. Vi behöver faktiskt folk som dessa om vi inte ska gå helt vilse i förljugenheten som i det gamla Sovjetunionen. Problemet är bara att det ofta är så smärtsamt för användare som lagt nära 30 000 på ett kamerahus och kanske ibland det dubbla (för problemen gällde även proffsmodellerna) att inse att deras fina grejor inte presterar bättre i detta avseende än enkla instegsmodeller och de mer avancerade konsumentmodellerna, vilket var precis det Micke visade med en del av sina tidigare experiment tillsammans med Lennart.

Så äntligen ser det faktiskt ut som Canon lärt av sina missatag och detta tror jag kan bli en väckarklocka även för konkurrenterna. Frågan är väl bara om användarna insett att Canon mörkat ordentligt de senaste åren medan de febrilt jobbat på en lösning på problemen. Det har varit många som svettats på Canon innan detta kommit i mål.

En gång var jag i USA på ett av Microsofts databasseminarium då en av deras ansvariga sade: "Till er som försökt köra klustrade databaser på Windows NT och slitit ert hår - förlåt! " Det var ett intressant uttalande tyckte jag då att någon verkligen erkände sina misstag och åtminstone gjorde en halv pudel. Ska bli intressantatt höra vad Canon eventuellt har att tillägga eller om de fortsätter tiga.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar