Vi får se Bengt. Jag säger som Mats sade vid något tillfälle att jag kommer inte att gråta om Sony tar ned skylten. That´s business life, helt enkelt. Om du kommer ihåg vad som skedde när Konica Minolta gick i graven så hade vi ett fantastiskt år vi som var kvar i märket till Sony slog upp portarna och presenterade sina avsikter.
Under detta år flydde mängder av gamla Minolta-människor till både Canon och Nikon och de sålde av rubb som stubb. Helt plötsligt fanns det mängder av gamla fina Minolta-objektiv att köpa och ofta i strålande skick.
...och det bästa av allt är att du kommer att kunna fortsätta använda din A77 tills du inte orkar dra din rullator längre på åldens höst. Det kommer inte vara några problem att få tag i batterier eftersom den typ som sitter i A77 har suttit i en massa andra Sony-kameror också. Det kommer att finnas en eftermarknad för dessa under lång tid.
Sedan kommer det finnas en massa fina Zeiss-glas till strålande priser.
Låter inte detta tvärtom lite lockande? De kan inte användas vare sig på Nikon- eller Canon-hus och har ingen stark efterfrågan riktad mot sig på begagnat marknaden relativt märken som lever. Se parallelllen med exv. Konicas manuella Hexanon-objektiv. Ingen utom enstaka samlare var intresserade av dessa objektiv förrän de spegellösa systemen kom.
Så förlorarna blir väl snarast de killar som till skillnad från Mats väntar för länge med att sälja. Mats kommer sälja rakt av dan efter beskedet blir officiellt och hänga ut allt på Tradera.
Jag dock är inte speciellt orolig. Jag skulle nog trots allt bli lite förvånad om inte Sony vänder detta. Det finns så oerhört mycket kunnande i det bolaget att de bara inte kan misslyckas. Däremot kan det vara så att de konsoliderar sig och skär bort det man inte ser några synergier med att ha kvar och det är nog inte kameraprodukterna idag tror jag. Men ska de lyckas så måste de få fram fler NEX-objektiv för annars går ju hela den eftermarknaden ut på begagnat marknaden för gamla manuella objektiv eller eventuellt nytt från tredjepartstillverlkarna. De senare är under alla omständigheter vinnarna eftersom både Konica Minolta och Sony köpt framförallt billiga objektivmodeller av dessa och sålt som sina egna.
Ingen big deal som sagt.
På en del (Leif osv) låter det som ett ödesval att välja kameramärke, men det är det inte. Det förändras periodvis så att olika tillverkare tar täten. Canon t.ex. har ju haft sina glansdagar förut och de kommer kanske igen, men de senaste åren har det varit tunt med bra funktioner, toppklass p sensorer osv, samt höga priser och högst tvivelaktig leveransjustering i AF-systemet. Sony är ju definitivt mest på tå med nya grejer och att idag satsa på ett gammalmodigt flippflapp spegelsystem känns inte direkt som något bra framtidsscenario.
Det finns en viss trygghet att satsa på ett stabilt känt varumärke såklart, men nu är vi i en brytningstid. DSLR är på väg bort och EVF mm. är framtiden. Finns en tröghet innan det slår igenom, men det kommer såklart. Då när det händer på bred front och även de andra tillverkarna hakar på så kommer DSLR att rasa i botten precis som när digitalt tog över film.
Jag tror inte man ska måla så sorglig bild av Sony. De sitter på en guldgruva med SLT-tekniken och kommer, tror jag, att satsa mycket offensivt på detta. Att de sålt dåligt tidigare och har skral kassa just nu pga andra saker behöver inte påverka vad man ska satsa på framåt.
Om de lyckas utveckla tekniken ytterligare i kommande kameramodeller så går det inte att bortse ifrån Sony om deras kameror helt enkelt är överlägsna konkurrenternas på en rad punkter. De andra har problem. även om de snabbt kan få lika bra EVF-lösningar, så finns ingen lösning för AF ännu som kan mäta sig med SLT och därför är de tills vidare fast med den gamla spegellösningen. Det här är ett mycket bra tillfälle för Sony att kunna ta stora marknadsandelar och jag tror inte de försitter den chansen.
Skit samma att de inte har 600/4 och 800/5,6 i sortimentet eller T/S-objektiv eller cirkulärt fisheye. Det är knappast nån framtid i det och det gör nada för helheten även om Leif och några till anser att Sony därför är avskräckande eller vad det nu var.
Så jag tror på en mycket ljus framtid för Sony-systemet trots belackare som Joakim och andra som hänvisar till att man förut hade massa snarlika småmodeller av enkla DSLR. Det är en svunnen tid och utvecklingen går rasande fort.
Å andra sidan om det går åt h-e, so what. Då får man väl köpa ett annat kameramärke. Inga problem.
Hakuna matata - det är ord som är bra!
/Mats