Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ett gott råd är att skippa 2x. Det blir inte bra helt enkelt.

Sonys och sigmas converters är dedicated och anledningen till att de inte funkar på alla objektiv är att de har ett linselement som sticker ut framåt och går in i objektiven. Sätt inte ett sådant på ett objektiv som det inte specifikt är till för, glasen kan slå i varandra och repas. Tro mig, jag vet det genom dyrköpt erfarenhet :-(.

Det finns "generic adapters" som inte sticker ut på det sättet och funkar med de allra flesta objektiven.

mest känt är Kenko. Finns i lite olika varianter beroende på ålder.
Jag rekommenderar Kenko Teleplus DGX.

Svår att hitta i Sverige till vettigt pris, men finns på Ebay.
http://www.ebay.com/itm/Kenko-japan...mera_Lenses&hash=item231fd69836#ht_960wt_1397

Sten-Åke har en sån. Han kan säkert ge referens.

/Mats

Jag hittade inget sådant i Sverige när jag ville ha ett så jag köpte mitt nytt från

B&H Photo-Video-Pro Audiomer
354 W 34th St
New York,

Ligger på Manhattan om man nu är i krokarna.

eller på webben:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/693008-REG/Kenko_MC4AF1_4DGXMS_TelePlus_MC4_AF_1_4x.html

Kostar 149$ eller en dryg 1000 lapp.
Har du otur får du betal lite tull också men det är inga stora pengar.

Den funkar med alla objektiv som inte har utstickande delar utanför bajonetten.
Upprätthåller all signalkommunikation med kameran så allt funkar.
1,4 är bättre än 2,0 för med 2,0 varianten så blir kvalitetsförluster mer uppenbara.

Jag har min främst vid makrofoto tillsammans med mitt 90mm för att komma längre bort från motiven.
Har den aldrig till teleobjektiv. Bättre med ett dedikerat tele tycker jag. Vill inte tappa ljus i onödan.

Varför A99, när A9 väntas in troligen inom1-1,5 år, den är kompaktare, lättare, har ännu bättre sensor, - en sensor som kan bytas ut, första kamerahuset någonsin med utbytbar FF sensor?

Ja A9-1 kommer att bli en jäkel till kamera, med Fjärde generation av EVF tror jag det blir möjligt att välja bredare vidvinkel om man vill, med kameran på det nya stativet med motordrivet huvud så har den upptäckt vargen i ytterkanten, man duttar till på trackingknappen sedan med fjärrkontrollen så väljer man snabbt antalet bilder, den nya medföljande 12 tum`s skärmen som har trådlös kontakt med kameran kan man sitta 20 meter från kameran och följa olika skeende.

Givetvis väljer man även in filmning eller att kameran skall ta 1000b/s så man kan kolla i slow motion sedan och välja att plocka ut bilder från filmningen.

Kameran kommer själklart att också ha inbyggda möjligheter till att precis som en mobiltelefon att snabbt kunna skicka bilder eller film direkt till vem som helst, märkligt att inte dom nya 1DX och D4 kan det.

A99 är bara ett mellansteg innan bomben briserar, A9-1 skall jag vänta på som även kommer att få olika utbytbara grepp så att passformen kan skräddarsys för alla händer, nyare bättre plast kommer den delvis att få för att bli lättare och mera fjädrande tålig mot stötar, när man skall byta objektiv så trycker man på skyddslucka-knappen som snabbt likt en gardin stänger ute flygande dam och dylikt, och så snäpper man av objektivet och man kan titta på skyddsgardinen så länge man vill och fundera vilken optik man skall sätta på.

A9-1 kommer att bli en jäkel till kamera det.

MVH.Bengt.

Hehe, felstavning. Skulle stått croppning.
Alltså att det går åt en del pixlar runtomkring som skärs bort, vilket är anledningen till A77ans 1,85x cropläge vid filmnig.

Aha. På min kamera ser sökarbilden lika stor ut oavsett om jag har stabilisering på eller inte, så sensorn kanske är lite större än den skulle behöva vara utan IBIS. Jag vet inte riktigt.

Om jag förstår dig rätt StenÅke, så pekar du på viktiga skillnader som kan göra en orolig faktiskt, Sony släppte nyss sin första xperia s och den kan inte filma i full HD som exempel. Här har Samsung och HTC gått förbi Sony, för att inte tala om Iphone 4s. samma på platt-tv fronten först 2011 kom Sony med en platt-tv som kunde hävda sig mot konkurenterna.

Här kan man undra hur Sony-ledningen tänker igentligen, att man inte kunnat ta fram ett platt-objektiv till Nexarna runt 20/2,8 är faktiskt riktigt alamerande, när lilla Panasonic/Olympus spottar fram dylika objektiv.

Någon frågar vad Sony skall göra för att lyckas på kamerafronten, samtidigt som Jocke presenterar dåliga siffror för Sonykamera division. Som jag ser det är uppgiften nästan omöjlig, det är orimligt att begära att Sony skall lyckas att tillverka någon totalt revolutionerande modell som samtidigt skall vara superbillig hur skall det gå till.

Det får vara hur det vill med vem som har störst tillgång till olika objektiv som ständigt kommer upp i debatterna för att mobba Sonyägare. Det har blivit en stark mytbildning kring detta med mängden objektiv även om det finns klara sanningar i det. sanningen är ju den att dom flesta konsumenterna köper 1100D och 600D och behåller ofta då medföljande kitoptik + sedan en billigare Zoom för 1800 Kr eller något.

Inte fa...n köper dom något 70-200/2,8 för dyra pengar till 1100D, dom VÄLJER 1100D för att den är billigast eller då en storsäljare som Nikon D3100. Därimot så säger ju Fotokompisen och Canonhandlaren att du vet väl att Canon har jättemånga objektiv att välja på. Det låter väl jättebra och supertryggt men jag skulle tro att mer än 90% av dessa köpare kommer aldrig att dra in särskilt mycket optikpengar till Canon/Nikon.

Sony måste använda skickliga, hängivna och kunniga/kluriga försäljare som verkligen kan tala för varan, kan inte Sonykameradivision fatta det, då kan det gå illa för Sony.

Tänk ett senario när man kommer in på elgiganten och möts av en 60 tum´s TV och en demostration av Sony´s Live View, en välklädd ung man med stor Sonylogga på bröstet berättar med hängiven röst. han skall ösa på om att detta är framtidens kameror ni tittar på.

//Bengt.

Vi får se Bengt. Jag säger som Mats sade vid något tillfälle att jag kommer inte att gråta om Sony tar ned skylten. That´s business life, helt enkelt. Om du kommer ihåg vad som skedde när Konica Minolta gick i graven så hade vi ett fantastiskt år vi som var kvar i märket till Sony slog upp portarna och presenterade sina avsikter.

Under detta år flydde mängder av gamla Minolta-människor till både Canon och Nikon och de sålde av rubb som stubb. Helt plötsligt fanns det mängder av gamla fina Minolta-objektiv att köpa och ofta i strålande skick.

...och det bästa av allt är att du kommer att kunna fortsätta använda din A77 tills du inte orkar dra din rullator längre på åldens höst. Det kommer inte vara några problem att få tag i batterier eftersom den typ som sitter i A77 har suttit i en massa andra Sony-kameror också. Det kommer att finnas en eftermarknad för dessa under lång tid.

Sedan kommer det finnas en massa fina Zeiss-glas till strålande priser.
Låter inte detta tvärtom lite lockande? De kan inte användas vare sig på Nikon- eller Canon-hus och har ingen stark efterfrågan riktad mot sig på begagnat marknaden relativt märken som lever. Se parallelllen med exv. Konicas manuella Hexanon-objektiv. Ingen utom enstaka samlare var intresserade av dessa objektiv förrän de spegellösa systemen kom.

Så förlorarna blir väl snarast de killar som till skillnad från Mats väntar för länge med att sälja. Mats kommer sälja rakt av dan efter beskedet blir officiellt och hänga ut allt på Tradera.

Jag dock är inte speciellt orolig. Jag skulle nog trots allt bli lite förvånad om inte Sony vänder detta. Det finns så oerhört mycket kunnande i det bolaget att de bara inte kan misslyckas. Däremot kan det vara så att de konsoliderar sig och skär bort det man inte ser några synergier med att ha kvar och det är nog inte kameraprodukterna idag tror jag. Men ska de lyckas så måste de få fram fler NEX-objektiv för annars går ju hela den eftermarknaden ut på begagnat marknaden för gamla manuella objektiv eller eventuellt nytt från tredjepartstillverlkarna. De senare är under alla omständigheter vinnarna eftersom både Konica Minolta och Sony köpt framförallt billiga objektivmodeller av dessa och sålt som sina egna.

samma på platt-tv fronten först 2011 kom Sony med en platt-tv som kunde hävda sig mot konkurenterna.

Det håller jag inte med om. När jag var i platteveköpartagan nångång 2008-2009 så tittade jag rätt mycket på teveapparater innan jag bestämde mig, och i den prisklass jag tyckte att jag hade råd med valde jag en Sony för den hade bäst bild i mina ögon.

Vi får se Bengt. Jag säger som Mats sade vid något tillfälle att jag kommer inte att gråta om Sony tar ned skylten. That´s business life, helt enkelt. Om du kommer ihåg vad som skedde när Konica Minolta gick i graven så hade vi ett fantastiskt år vi som var kvar i märket till Sony slog upp portarna och presenterade sina avsikter.

Under detta år flydde mängder av gamla Minolta-människor till både Canon och Nikon och de sålde av rubb som stubb. Helt plötsligt fanns det mängder av gamla fina Minolta-objektiv att köpa och ofta i strålande skick.

...och det bästa av allt är att du kommer att kunna fortsätta använda din A77 tills du inte orkar dra din rullator längre på åldens höst. Det kommer inte vara några problem att få tag i batterier eftersom den typ som sitter i A77 har suttit i en massa andra Sony-kameror också. Det kommer att finnas en eftermarknad för dessa under lång tid.

Sedan kommer det finnas en massa fina Zeiss-glas till strålande priser.
Låter inte detta tvärtom lite lockande? De kan inte användas vare sig på Nikon- eller Canon-hus och har ingen stark efterfrågan riktad mot sig på begagnat marknaden relativt märken som lever. Se parallelllen med exv. Konicas manuella Hexanon-objektiv. Ingen utom enstaka samlare var intresserade av dessa objektiv förrän de spegellösa systemen kom.

Så förlorarna blir väl snarast de killar som till skillnad från Mats väntar för länge med att sälja. Mats kommer sälja rakt av dan efter beskedet blir officiellt och hänga ut allt på Tradera.

Jag dock är inte speciellt orolig. Jag skulle nog trots allt bli lite förvånad om inte Sony vänder detta. Det finns så oerhört mycket kunnande i det bolaget att de bara inte kan misslyckas. Däremot kan det vara så att de konsoliderar sig och skär bort det man inte ser några synergier med att ha kvar och det är nog inte kameraprodukterna idag tror jag. Men ska de lyckas så måste de få fram fler NEX-objektiv för annars går ju hela den eftermarknaden ut på begagnat marknaden för gamla manuella objektiv eller eventuellt nytt från tredjepartstillverlkarna. De senare är under alla omständigheter vinnarna eftersom både Konica Minolta och Sony köpt framförallt billiga objektivmodeller av dessa och sålt som sina egna.

Ingen big deal som sagt.
På en del (Leif osv) låter det som ett ödesval att välja kameramärke, men det är det inte. Det förändras periodvis så att olika tillverkare tar täten. Canon t.ex. har ju haft sina glansdagar förut och de kommer kanske igen, men de senaste åren har det varit tunt med bra funktioner, toppklass p sensorer osv, samt höga priser och högst tvivelaktig leveransjustering i AF-systemet. Sony är ju definitivt mest på tå med nya grejer och att idag satsa på ett gammalmodigt flippflapp spegelsystem känns inte direkt som något bra framtidsscenario.

Det finns en viss trygghet att satsa på ett stabilt känt varumärke såklart, men nu är vi i en brytningstid. DSLR är på väg bort och EVF mm. är framtiden. Finns en tröghet innan det slår igenom, men det kommer såklart. Då när det händer på bred front och även de andra tillverkarna hakar på så kommer DSLR att rasa i botten precis som när digitalt tog över film.

Jag tror inte man ska måla så sorglig bild av Sony. De sitter på en guldgruva med SLT-tekniken och kommer, tror jag, att satsa mycket offensivt på detta. Att de sålt dåligt tidigare och har skral kassa just nu pga andra saker behöver inte påverka vad man ska satsa på framåt.

Om de lyckas utveckla tekniken ytterligare i kommande kameramodeller så går det inte att bortse ifrån Sony om deras kameror helt enkelt är överlägsna konkurrenternas på en rad punkter. De andra har problem. även om de snabbt kan få lika bra EVF-lösningar, så finns ingen lösning för AF ännu som kan mäta sig med SLT och därför är de tills vidare fast med den gamla spegellösningen. Det här är ett mycket bra tillfälle för Sony att kunna ta stora marknadsandelar och jag tror inte de försitter den chansen.

Skit samma att de inte har 600/4 och 800/5,6 i sortimentet eller T/S-objektiv eller cirkulärt fisheye. Det är knappast nån framtid i det och det gör nada för helheten även om Leif och några till anser att Sony därför är avskräckande eller vad det nu var.

Så jag tror på en mycket ljus framtid för Sony-systemet trots belackare som Joakim och andra som hänvisar till att man förut hade massa snarlika småmodeller av enkla DSLR. Det är en svunnen tid och utvecklingen går rasande fort.

Å andra sidan om det går åt h-e, so what. Då får man väl köpa ett annat kameramärke. Inga problem.

Hakuna matata - det är ord som är bra!

/Mats

Per (och Anders och Mats)
Det är lite problemeatiskt med glidningen över tid kring en del begrepp. Så även "piratbegreppet". I ett klimat av ökad politiskt korrekt ängslighet så blir det konstigt ibland. Vi som som varit med ett tag kommer väl ihåg att man kunde köpa havrebollar med mycket kakao i som kallades för "negerbollar". Det är ett fult ord idag och även en gammalt synonym till havreboll är alltså laddat idag och hårt övervakat av den politiskt korrekta vakthållningen mot icke accepteraded ord och uttryck.

Problemet med en del av dessa är att de utsatts för övervakning och ommärkning ett flertal gånger så att förvirringen till slut blir så total som i just fallet ordet "neger" att få idag vbet vilket ben de ska stå på. Ordet neger kommer av negro som på spanska betyder svart. Politiska korrektheten har försäkerhets skull även stämplat ordet "svart" som tvivelaktigt i sammanhanget. På 60-talet var jag i USA och besökte ett antal bokhandlare och "books by and about black people" var en självklarhet under dessa laddade år med stark medborgarrättskamp.

För den miltant radikala rörelsen "Black Panters" med ledare och sympatiserar såsom Bobby Seal, Huey Newton, Eldridge Cleaver och Angela Davis var ordet black inget skällsord. Deras slogan var ju "black is beutiful". Jag är uppvuxen med det och fortsätter använda det då de svarta själva ju använder det. Att sedan varenda rapptext framförd av svarta i avsikt att misskreditera sina egna "brothers" i dessa texter staplar mängdert av ordet "nigger" på varann komplicerar det ytterligare eftersom det språkbruket är helt reserverat för svarta om svarta. Idag ska vi nog säga "afro amerikans" åtminstone om det gäller svarta amerikaner men det komplicerar eftersom ju inte alla svarta i exv. USA är just afro americans.

Så det är laddat vare sig vi talar om svarta eller piratobjektiv idag och det skapar viss förvirring helt klart över tid. Det behöver dock inte vara så att det den politiska korrektheten uppfattat som ett utslag av bristande respekt för något eller några verkligen är det. Det kan bara vara så enbkelt som Per sade ett vi har olika referensramar och språk eftersom vi vuxit upp under olika tidsepoker med oliak ideér om vad som verkligen är politiskt korrekt.

Jag skriver detta för jag tycker detta är både svårt och komplicerat. En del ord byter verkligen både innehåll och laddning över tid och det förvirrar.

Världen är inte sig lik numera!

När jag tycker, att ytterkåpan på de flesta kameror gör sig bra i svart, blir jag misstänkt för att vara en rasist!
Skall jag köpa, säger en negerboll, händer samma sak, med tillägget, - va f-n tror du att den färgade världens befolkning är helt "pantade i bollen"!
Fortfarande går det att köpa och beställa på restaurang köttbullar, utan att någon försöker bråka, kan vara en tidsfråga bara, innan någon fanatiker hittar en koppling, varför även det ordet är laddat!
Slang med halka kan vi köpa här i hufvudstaden, sedan många år, ingen cykelhandlare har ännu blivit förbannad, för att ordet är laddat, men man vet ju aldrig!

Användes ordet rasist för 50 år sedan i det då lugna landet Sverige?

Skillnaden är politisk. Eftersom "alla" andra folkgrupper i USA får heta sånt som "italian american", "german american" och liknande så fanns det svarta i USA som tyckte att deras benämning borde följa samma mönster.

Ja det är ju just det att lämnar man färgskalan och går över till något annat så blir det andra typer av problem. Ska kopplingen vara geografisk, språklig, kulturell rent allmänt eller eventuellt spegla religiösa skillnader för att fungera vid de behov man har att distingera, så krävs en viss upplösning s.a.s.

African amerikan är ju luddigt och grovt så det räcker. Italian är svårt det med för italian är både ett geografiskt begrepp men även en språklig beteckning. En del hävdar t.o.m. att det dessutom t.o.m. finns en italiensk kultur. Om vi tillämpar det på en Nigerian som just fått amerikanskt medborgarskap så har man problem. Denne nigerian kanske det passar att kallas african american i ett geografiskt sammanhang (för han är ju inte längre nigerian om han avsagt sig sitt gamla medborgarskap, men han har ju föga gemensamt med infödda svarta slavättlingar som varit "amerikaner" i hundratals år i USA.

Nigerian american funkar geografiskt men som du kanske vet är det stora skillnader mellan kristna igbos och muslimska hausas och fulanis och igbos talar igbo också som är ett av språken för att göra det hela ännu soppigare. Dessa motsättningar ledde ju t.o.m. till ett gräsligt inbördeskrig - Biafrakriget. Många afrikaner känner ingen nationell tillhörighet utan definierar efter stam, klan eller språk. I Kenya exv. har man jätteproblem med detta. Nationerna är inte tillräckligt starka i många fall.

Ibland finns också behov av djupare distinktion. I andra sammanhang är det politiskt korrekt att lägga ett skynke över vad som skiljer för att inte skapa splittring ungefär som när Lennart Hyland försökte med "nysvenskar" en gång i tiden vilket nästan för tankarna till Ingvar Kamprads kompis Per Engdahl och hans Nysvenska Rörelsen. Tänk om man satt det epitetet på nytillkomna invandrare som då nästan skulle kunnat tas för medlemmar i denna rörelse som rent av såg som sin uppgift att bekämpa invandrarna som grupp. Det är väldigt lätt att det blir fel över tid fast uppsåtet nästan alltid är bra och hedervärt vid den tid det formuleras.

Se bara på vilken förvirring just det lilla begreppet "pirat" skapat när det som Mats påpekat aldrig sålts objektiv i lönndom under orginallogga. Istället har ju det skett då orginaltillverkaren själv gjort piratobjektiven mer salongsfähiga genom att själv klistra på sin egen logga på det de objektiv man köpt från piraterna när dessa funkat som rena underleverantörer.

Senast ändrad:
Hehe, felstavning. Skulle stått croppning.
Alltså att det går åt en del pixlar runtomkring som skärs bort, vilket är anledningen till A77ans 1,85x cropläge vid filmnig.

Har skaffat en ny telefon med en massa bjäfs som "rättstavar" åt mig när jag inte vill och byter ut ord lite som den själv behagar. Har blivit liknande i flera inlägg så jag förklarade det i #552

/Mats

Fast att A77 gör så är ju för att den har elektronisk stabilisering vid filmning. OM-D stabiliserar väl med sensorskak hela tiden, och då blir det ingen beskärning.

Världen är inte sig lik numera!

När jag tycker, att ytterkåpan på de flesta kameror gör sig bra i svart, blir jag misstänkt för att vara en rasist!
Skall jag köpa, säger en negerboll, händer samma sak, med tillägget, - va f-n tror du att den färgade världens befolkning är helt "pantade i bollen"!
Fortfarande går det att köpa och beställa på restaurang köttbullar, utan att någon försöker bråka, kan vara en tidsfråga bara, innan någon fanatiker hittar en koppling, varför även det ordet är laddat!
Slang med halka kan vi köpa här i hufvudstaden, sedan många år, ingen cykelhandlare har ännu blivit förbannad, för att ordet är laddat, men man vet ju aldrig!

Användes ordet rasist för 50 år sedan i det då lugna landet Sverige?

Ja och talar vi korv så kunde man under Göran Perssons tid köpa en "Persson & Ringholm" hos Swinbergs (lokal benämning för Winbergs) på kajen i Vaxholm. Det man fick då var en stor "tjock korv" och en stor Pucko. (Ringholm efter den inte alltid helt smarte Bosse Ringholm)

Min fasters man som var fransman och flydde landet för att slippa delta i från Algeriet-kriget på 50 -talet brukade säga: När jag kom hit på 50-talet så kallades vi UT-länningar och vi blev väldigt väl mottagna och bemötta av vanligt folk. Folk var oftast, både nyfikna och intresserade. Det var senare när vi skulle kallas IN-vandrare som allt blev svårare.

Man kan ju undra om det har med själva riktningen att göra. UT och IN alltså :).

Fast att A77 gör så är ju för att den har elektronisk stabilisering vid filmning. OM-D stabiliserar väl med sensorskak hela tiden, och då blir det ingen beskärning.

Sensorskak var ordet, sa Bull. Och hela tiden är också rätt. Sensorn är magnetiskt upphängd så IBIS-mekanismen måste alltid vara igång, även när IBIS är avstängt (fast då behöver IBIS-magnetupphängningsmekanismen bara se till att sensorn hänger rakt).

Vi skriver om varandra här lite grann.
Mitt inlägg var en kommentar till Sten-Åke som sa att man med elektronikens hjälp och EVF/LiveVew ju kan få in husbaserad antiskak i vilken kamera som helst med hjälp av uppgradering av programvaran. Det är då man får dras med croppning var min poäng.

/Mats

Vi skriver om varandra här lite grann.
Mitt inlägg var en kommentar till Sten-Åke som sa att man med elektronikens hjälp och EVF/LiveVew ju kan få in husbaserad antiskak i vilken kamera som helst med hjälp av uppgradering av programvaran. Det är då man får dras med croppning var min poäng.

/Mats

Ja, så är det förstås. Jag är dock inte säker på att elektronisk stabilisering fungerar bra för stillbilder.

"A trusted source just told me that four of the new Alpha Mount lenses, the 70-200, 70-400 and 300 2.8 and the 50mm have not been confirmed for a Photokina release. And that it is very likely that these will be available later in Q4 2012 or Q1 2013."

Grrrr
http://www.sonyalpharumors.com/sr3-some-delay-on-the-alpha-lens-roadmap/#comments

/Mats

"Grrr" låter bekant... Kan de va från en fokusmotor i ett piratobjektiv som jag hört de senast tro, eller är det från nåt litennyttigt SSS som jobbar på nån alfamanick?... Faktiskt svårt att komma ihåg så här på rak arm... ;-) < --- OBS!...

"Grrr" låter bekant... Kan de va från en fokusmotor i ett piratobjektiv som jag hört de senast tro, eller är det från nåt litennyttigt SSS som jobbar på nån alfamanick?... Faktiskt svårt att komma ihåg så här på rak arm... ;-) < --- OBS!...

Nej, det är Canons Moraklocka (EF 50/1.4 usm) vars kuggar i fokusmotorn glappar och svarar för ett litet missljud. Det verkligt höga GRRR kommer från fotografen som tappar sitt mentala fokus under tiden Moraklockan uppfinner nya skärpeplan:)

Jag har en sådan manick. Det konstiga är att den enda kamera som satt det spot-on gång efter gång är 5DMkIII. Men det var antagligen en engångsföreteelse. Lika bra att packa ned fanskapet och tro att det fungerar. Monterar jag det igen så bkir det säkert grrr igen.

A pro pos Mats Grrr: Sonys devis nu för tiden verkar dessvärre vara "Varför göra saker idag när det går att skjuta upp till X antal morgondagar". Jag börjar tröttna.

//Lennart

Nej, det är Canons Moraklocka (EF 50/1.4 usm) vars kuggar i fokusmotorn glappar och svarar för ett litet missljud. Det verkligt höga GRRR kommer från fotografen som tappar sitt mentala fokus under tiden Moraklockan uppfinner nya skärpeplan:)

Jag har en sådan manick. Det konstiga är att den enda kamera som satt det spot-on gång efter gång är 5DMkIII. Men det var antagligen en engångsföreteelse. Lika bra att packa ned fanskapet och tro att det fungerar. Monterar jag det igen så bkir det säkert grrr igen.

A pro pos Mats Grrr: Sonys devis nu för tiden verkar dessvärre vara "Varför göra saker idag när det går att skjuta upp till X antal morgondagar". Jag börjar tröttna.

//Lennart

Ahaa! Du har nog rätt Lennart! Den där Moraklockan låter som den slår åtta glas i kvarten fast de ska va i halvtimmen... :) Och jo, det är bara femdtre som lyckats få den att slå rätt glas ;-))

Sonys devis nu för tiden verkar dessvärre vara "Varför göra saker idag när det går att skjuta upp till X antal morgondagar". Jag börjar tröttna.

//Lennart

Sakta i backarna nu. Sony har väl inte gjort nåt alls?

Jag menar, först kommer det ett rykte att Sony ska uppgradera sina G-objektiv.
Sen kommer ett rykte till att de nya objektiven kanske kommer att presenteras redan på Photokina.
Sen kommer ett rykte till som säger att det inte är bekräftat och att det kanske trots allt inte säkert blir som rykte nummer två sa.

Och då tröttnar du på Sony som inte sagt jota en enda gång under hela processen???
Inte riktigt fair tycker jag. Tycker du?

Visst är det trevligt med nya 70-200/2,8 , 70-400 och 300/2,8, men helt nödvändigt är det inte och ingen katastrof om det dröjer ett par månader.

Ingen vet nånting, men jag är rätt säker ändå på att det blir en ny 24-105/4 eller 24-120/4 SSM som nytt kitobjektiv tillsammans med nya kameran och ett 50/1,2.

Fast som sagt vi vet ju inte riktigt och sony har inte utlovat nåt alls.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar