jeduven
Aktiv medlem
Jag noterade att även Canon 5DMkIII fått ett helsikes bra AF-system under de korta timmar jag fick testa en. Fps är visserligen inte så hög som på de 2 du nämner men den verkar följa motiven lika säkert. 7D har ju ett rätt sofistikierat AF-system, men MkIII:ans verkade mycket stabilare på rörliga motiv.
Nu hann jag inte helt sätta mig in i de olika grupperingarna av AF-punkter utan nöjde mig med de presets som fanns. Men jag märkte att det fanns många variationer man kunde customisera. En mycket bra kamera verkar det som. Måste försöka låna en igen och gräva djupare.
Är det inte något liknande system på 1Dx, månne? Kanske det är en faktor som gör den nya 5DMkIII så pass mycket dyrare än vad många tydligen väntat sig. Den ska ju skyffla lite mer data också än storebror p g a större filer.
Sätter man MkIII:ans AF-prestanda i relation till A77 så är det betydligt lättare att hålla kontakten med Canonkameran, men A77 kan prestera bra i denna gren också när man vant sig vid att pausera (släppa avtrycket) i vissa situationer. Men jag måste medge att det skulle vara önskvärt med en viss tröghetsinställning på AF på den.
//Lennart
AF på 5DIII är mycket bra. Samma fokusmodul som 1DX men inte exponeringsmätningen. Den har 5DIII ärvt från 7D. Lite mindre processor kraft än 1DX oxå men den verkar räcka till bra för 6 bps
Jag håller på och försöker hitta en lucka i aug för en tripp söderöver så kan du få testa grundligt.