Tänkte jag skulle hälla lite bensin på den lite eldfängda diskussionen om "saknade" objektiv.
Hos Sony saknar jag mest den mycket trevliga brännvidden 24-105 och en verkligt bra telezoom i området 70-300mm.
Nikon har förvisso 24-120/4.0 VR, men det är inte lika vasst som Canons 24-105/4.0 L IS USM. Sony har inget i denna klass. Och jag menar bra klass.
Går vi till 70-300/4-5.6 har ju Sony sin G-zoom med SSM, fast den är knappt bättre än Nikons 70-300/4.5-5.6 VR ED (som kostar hälften).
Varken Sony eller Nikon har någon motsvarighet vad gäller optisk prestanda som Canons EF-70-300/4-5.6 L IS USM. Några tusenlappar dyrare än G-zoomen visserligen. Provade en igår och häpnade över bildkvaliteten. Har aldrig sett något så bra på en FF tidigare till det priset.
Så, vi är där igen. Inget märke är riktigt komplett. Likt Anders får jag uttrycka min tacksamhet över de luckor 3parttv/piraterna många gånger fyller. Sigmas 100-300/4 EX DG hade prestanda som kom i närheten av Canongluggen, men tyvärr är den Sigmaprodukten nedlagd. Troligen p g a att få ville betala priset 14000:-.
//Lennart
Sonys 24-105 har alldeles nyss plockats ur sortimentet.
Det var en om-labelad Minolta-konstruktion. Jag hade ett sådant, trevligt format osv, men inte topklass optiskt. Att de nu plockat bort den (liksom 300/2,8G, 70-200/2,8G 35/1,4G m.fl.) verkar tyda på att det ska komma med något nytt liknande. Inte omöjligt att det blir ett nytt 24-105/4 SSM kit-objektiv till den nya kameran, skulle nästan tippa det.
70-300G verkar de flesta tycka är rätt bra, men jag vet vad både du och jag kommit till för slutsatser om det objektivet
. Uselt är det ändå inte.
Det är lite olika sak att å ena sidan kalla sortimentet för magert och ha luckor osv. och att därmed säga att det inte är komplett, jämfört med att nagelfara hur bra ett specifikt objektiv presterar. Sony har ett bra objektiv i den klassen, även om det inte är yppersta toppklass. Personligen tycker jag inte riktigt en 300-zoom i ljusstyrka 4,5-5,6 är så superintressant ändå. Finns många såna och de allra flesta är usla. Sony 70-300G tillhör definitivt de allra bästa bland sådana även om det säkert finns ännu bättre. Canon har ju 5 st olika objektiv i precis det här brännviddsområdet och ljusstyrkan, vilket är mycket märkligt anser jag. Ingen tillverkare har absoluta guldkorn i precis varenda segment, men det betyder inte att det inte är komplett. Det är ju en avvägning pris/prestanda också.
För FF skulle jag hellre se en ljusstarkare variant med F/4 över hela registret. Såna är ovanliga, men skulle verkligen tillföra något. Sigma lade ju som sagt ner sin av nån anledning. Du hade ju ett sådant, varför gjorde du dig av med det? Lägger du ner allt Sony öht. nu tills vidare?
Den här klassen av objektiv hör annars mera hemma på APS-C tycker jag och Sony har precis lanserat ett DT 55-300/4,5-5,6 SAM som verkar mycket lovande (om inte SAM är äckligt seg förstås, men den kan ju ha förbättrats). Betydligt mer kompakt än 70-300G Det ska enligt egen utsago vara mycket bra optiskt med FLD-element och mycket snyggt byggt enligt samma stuk som 16-50.
http://www.dpreview.com/news/2012/07/25/sony-alpha-55-300mm-sal-announcement
/Mats