Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Precis lika mkt som övriga diskussionen? A99 är det tyst om. Tjockkamerans död utropas emellanåt i dessa trådar, ville bara ge lite fakta.

Detta är en Sony-diskussion, och därför har iaf jag - när jag diskuterat tjock-kameror vs NEX vs kompakt vs smartphone - också menat Sony kamera-avdelning specifikt.

Det går inte att komma ifrån att Sony's tjock-kamera-avdelning som enda tillverkare förutom Olympus (E-serien, inte µFT) minskar i omsättning varje år, och dessutom går back ekonomiskt. Hur man vill tolka detta, och vad Sony ska göra för att vända detta (om de VILL vända detta!) är ju naturligtvis upp till fri tolkning.

Nikons och Canons försäljning av DSLR har ökat stadigt, och ökar fortfarande - med god vinst. Undantaget är att Canon stod still i två eller tre år 2008-2010, innan tillväxten tog fart igen. Deras kameraavdelning är dock så solvent att de skulle kunna gå back flera år i sträck utan att tulla på reserverna i kassan. Riktigt samma sak gäller inte Sonys kamera-avdelning.

Man har redan skakindikering live i sökaren med stabiliseringen i objektivet i.o.m. att man ser direkt om inte stabiliseringen hänger med och att man får lov att koncentrera sej på att hålla stadigare.

Nä, det har man inte alls.
Det där gäller ju bara om skaket blir större än vad systemet klarar av.

Med en skakmätare så får man en indikation på hur mycket skaket är och kan välja att trycka av i ett läge när det är lågt. Har du objektiv-os med stabiliserad sökare utan indikator och befinner dig inom det området som antiskaket klarar av så har du ingen som helst aning om detta.

Det är alltid bäst att ha så lite skakning som möjligt såklart, även om man har hjälpmedel som motverkar det.

Egentligen så borde Sony via en simpel fw-uppgradering kunna ha skakindikatorn igång även då man stänger av SS I (Alltså, Steadyshot Inside som funktionen heter numera, SSS=Super Steady Shot hette det förr i tiden) och använder ett objektiv med stabilisering.

Märkligt förresten att Sony inte en enda gång nämner stabiliseringsfunktionen på sina sidor som beskriver fördelarna med SLT. Inte ens bland specifikationerna finns det med om man inte klickar vidare på "fler finesser" och sen långt ner i listan visas det med en kortfattad förklaring.
http://www.sony.se/hub/dslr/dslr-slt-kameror/kameror-med-transparent-spegel

/Mats

Vem har sagt något om pirat?

Sådana finns väl inte alls egentligen och om det mot förmodan dyker upp skulle nog originaltillvarkarna ta i med krafttag för att stävja det.

/Mats

Skit samma eg men pirat är ett kort och bekvämt samlingsnamn dessutom skulle ingen fatta förkortningen 3eptv så... ;-)

Det går inte att komma ifrån att Sony's tjock-kamera-avdelning som enda tillverkare förutom Olympus (E-serien, inte µFT) minskar i omsättning varje år

Gör dom verkligen det även efter A77, A65, A57, A37?
Alltså, har det inte vänt senaste året, eller lever du fortfarande kvar med de gamla siffrorna och tekniken då Sony höll på med massvis av enkla kameror i trillingserier med minimala skillnader? Det är ju en totalt annan helhet och strategi som Sony nu visar upp.

Generellt har väl hela marknaden för stora traditionella systemkameror minskat lite pga. de små EVIL-kamerorna. Tittar man på marknadsandelar däremot så är min gissning (vet inte var man får tag i relevanta siffror) att Sony ökat iom. de nya SLT-kamerorna. Man ser i alla fall betydligt fler Sony "på stan" nuförtiden.

/Mats

Skit samma eg men pirat är ett kort och bekvämt samlingsnamn dessutom skulle ingen fatta förkortningen 3eptv så... ;-)

Det är ju fel och betyder nåt helt annat, så därför är det inte alls någon bra beteckning. Varför hitta på någon egenpåhittad märklig bokstavskombination för tredjepartstillverkare när TPM (Third Party Manufacturer) redan är en vedertagen förkortning.

Det är dessutom oförskämt mot de företag som gör högkvalitativa egna produkter att beskylla dem för att begå brott.

Märklig inställning det där att du är så märkesfixerad vid Canon så att bara det fabrikatet som duger åt dig, trots att t.ex. Sigma i vissa fall gör bättre, snyggare och mer prisvärda objektiv. Att man väljer bort deras 120-300/2,8 för att det inte är ett Canon-objektiv kan jag inte riktigt begripa.

Oavsett om du slingrar dig genom att diskutera ett ordval istället borde det vara besvärande att inte ha en så grundläggande mycket värdefull funktion som stabilisering inom systemet, utan är tvungen att skaffa ett Tamron-objektiv för att få det, eller att välja bort det helt. Lite sugigt, eller?

/Mats

Nä, det har man inte alls.
Det där gäller ju bara om skaket blir större än vad systemet klarar av.
....

/Mats

Om du läser de jag skrev en gång till, utan sonybrillorna på, kommer du till din förvåning att se att vi är fullkomligt överens...

Har du nåt motsvarande canonglas, gärna 1.2, att rekommendera till mina brillor så slår jag till på en gång ;-)

Om du läser de jag skrev en gång till, utan sonybrillorna på, kommer du till din förvåning att se att vi är fullkomligt överens...

Har du nåt motsvarande canonglas, gärna 1.2, att rekommendera till mina brillor så slår jag till på en gång ;-)

Har läst igen och förstår inte vad du menar.

Har själv ett stabiliserat Sigma teleobjektiv och när man använder dess stabilisering är det ingen skillnad oavsett vilket kameramärke man skulle använda. Skakindikator skulle enkelt kunna byggas in vilken kamera som helst även om man inte har IBIS. Sony har en sådan, men när man stänger av SteadyShot så stängs även indikatorn av, vilket är lite synd.

Man ser bara om objektivets OS inte hänger med om skaket är så stort att det ligger utanför vad systemet klarar att kompensera. Inom det som objektivet klarar så får man stabiliserad bild, men vet inte hur mycket/lite man skakar precis då.

Fråga 2 fattar jag inte alls vad du menar med.

/Mats

Så kriget om marknadsandelar mellan märkena fortsätter ser jag. Jag ser ingen annan utväg än att ta fram mina råd som en huding till er. Slåss väl och tappert mina talibaner, så på med turbanerna nu! Jihad Jihad!

Det har ju gjorts tester som har visat att antiskak är marginellt sämre än IS och det har handlat om ett halvt steg möjligen.
Jag tror att det är dags att testa igen. IBIS har utvecklats till det bättre en hel del den senaste tiden.

Det som däremot är obestridligt och det är värdet av en stabiliserad sökarbild vid användning av telen.

Min kamera med IBIS har stabiliserad sökarbild. :)

Hur är det med Panasonics tjockkameratillverkning?

Existerar den ens? :)
..............

Hur det ser ut under året för Sony vet jag faktiskt inte. Det stämmer dock som Mats säger att jag hört via större handlare att de faktiskt sålt flera A-77'or och A-65'or. Detta verkar vara ett unikum, enda gången man säljer Sony-kameror annars är när man säljer dem till 500kr under inköpspris till semester- och jul-reorna. Eller när någon specifikt frågar efter dem.

"Piratobjektiv" är en sen mycket länge etablerat benämning på objektiv från tredjepartstillverkare. Det har inget att göra med piratkopiering av vare sig musik, film eller Gucci-handväskor.

Och det ska komma från just dig som annars är så petimeter-noga med att allt ska vara korrekt? Förvånande minst sagt!

Pirat-tillverkning av något är när man tillverkar saker under något annans varumärke, t.ex. fake Rolex-klockor eller Levis-jeans, Lacoste-tröjor, Gucci-väskor osv. som går att köpa på lite skumma marknader.

Om Sigma hade satt ett Canon-märke på objektiven de tillverkar så hade det varit pirat, men nu gör de ju inte det, utan det är deras egna konstruktioner under egna varumärken. Därför är det en grov och felaktig anklagelse som jag knappast tror uppskattas av tillverkarna.

Detta med varumärkes och patentintrång bevakas noga av företagen, vilket märktes när t.ex. Nikon stämde Sigma för patentintrång ang stabiliseringstekniken för en tid sedan.

Även om det är många som felaktigt kallar det för detta så är det inte alls något vedertaget uttryck och det finns ingen anledning att försvara det eller fortsätta med det. Dags att städa upp i träsket och sluta använda felaktiga termer om man skulle göra det.

/Mats

Tredjepartsobjektiv har kallats piratobjektiv (fast uppenbarligen inte av alla) sedan jag började intressera mig för fotografering i slutet av 70-talet, så jag skulle nog påstå att det är hyfsat vedertaget. Jag lägger ingen som helst värdering i begreppet, så jag tycker inte det är oförskämt att använda det om Sigma, Tamron och de andra piraterna ;)

Jag är mycket tacksam att dessa tillverkare finns, eftersom Sony inte lyckats spotta ur sig mer än ett fast objektiv till NEX som intresserar mig (50 mm f/1,8). Jag är också tacksam att sökarbilden i min NEX blir stabiliserad när jag använder detta objektiv, men det vore förstås trevligt om också Sigmaobjektiven vore stabiliserade. Förmodligen hade det dock inte gått att filma mer än några sekunder i taget med NEX:en om den haft sensorskak - den har redan nu vissa problem med överhettning. Antagligen därför A77 inte har stabiliserad sökarbild eller mekanisk stabilisering vid filmning.

Nytt bränsle på brasan!

Tänkte jag skulle hälla lite bensin på den lite eldfängda diskussionen om "saknade" objektiv.

Hos Sony saknar jag mest den mycket trevliga brännvidden 24-105 och en verkligt bra telezoom i området 70-300mm.

Nikon har förvisso 24-120/4.0 VR, men det är inte lika vasst som Canons 24-105/4.0 L IS USM. Sony har inget i denna klass. Och jag menar bra klass.

Går vi till 70-300/4-5.6 har ju Sony sin G-zoom med SSM, fast den är knappt bättre än Nikons 70-300/4.5-5.6 VR ED (som kostar hälften).

Varken Sony eller Nikon har någon motsvarighet vad gäller optisk prestanda som Canons EF-70-300/4-5.6 L IS USM. Några tusenlappar dyrare än G-zoomen visserligen. Provade en igår och häpnade över bildkvaliteten. Har aldrig sett något så bra på en FF tidigare till det priset.

Så, vi är där igen. Inget märke är riktigt komplett. Likt Anders får jag uttrycka min tacksamhet över de luckor 3parttv/piraterna många gånger fyller. Sigmas 100-300/4 EX DG hade prestanda som kom i närheten av Canongluggen, men tyvärr är den Sigmaprodukten nedlagd. Troligen p g a att få ville betala priset 14000:-.

//Lennart

Tänkte jag skulle hälla lite bensin på den lite eldfängda diskussionen om "saknade" objektiv.

Hos Sony saknar jag mest den mycket trevliga brännvidden 24-105 och en verkligt bra telezoom i området 70-300mm.

Nikon har förvisso 24-120/4.0 VR, men det är inte lika vasst som Canons 24-105/4.0 L IS USM. Sony har inget i denna klass. Och jag menar bra klass.

Går vi till 70-300/4-5.6 har ju Sony sin G-zoom med SSM, fast den är knappt bättre än Nikons 70-300/4.5-5.6 VR ED (som kostar hälften).

Varken Sony eller Nikon har någon motsvarighet vad gäller optisk prestanda som Canons EF-70-300/4-5.6 L IS USM. Några tusenlappar dyrare än G-zoomen visserligen. Provade en igår och häpnade över bildkvaliteten. Har aldrig sett något så bra på en FF tidigare till det priset.

Så, vi är där igen. Inget märke är riktigt komplett. Likt Anders får jag uttrycka min tacksamhet över de luckor 3parttv/piraterna många gånger fyller. Sigmas 100-300/4 EX DG hade prestanda som kom i närheten av Canongluggen, men tyvärr är den Sigmaprodukten nedlagd. Troligen p g a att få ville betala priset 14000:-.

//Lennart

Hej Lennart.
Självklart finns det fördelar och nackdelar med alla system, tur är väl det för annars hade det ju bara behövts ett system och vi hade inte haft något att skriva om här på forumet. Man får ta alla påhopp med en nypa salt :)
Nu till min undran. Är inte så kunnig i de andra märkena men varför saknas det första objektivet för (24-105)? Är det kvalitetsmässigt eller att man bara behöver ett objektiv med sig ut? tänkte som jämförelse mitt 24-70 och 70-200, de borde väl kvalitetsmässigt matcha objektivet från Canon?

//Lennart

Sonys 24-105 har alldeles nyss plockats ur sortimentet.
Det var en om-labelad Minolta-konstruktion. Jag hade ett sådant, trevligt format osv, men inte topklass optiskt. Att de nu plockat bort den (liksom 300/2,8G, 70-200/2,8G 35/1,4G m.fl.) verkar tyda på att det ska komma med något nytt liknande. Inte omöjligt att det blir ett nytt 24-105/4 SSM kit-objektiv till den nya kameran, skulle nästan tippa det.

70-300G verkar de flesta tycka är rätt bra, men jag vet vad både du och jag kommit till för slutsatser om det objektivet :). Uselt är det ändå inte.

Det är lite olika sak att å ena sidan kalla sortimentet för magert och ha luckor osv. och att därmed säga att det inte är komplett, jämfört med att nagelfara hur bra ett specifikt objektiv presterar. Sony har ett bra objektiv i den klassen, även om det inte är yppersta toppklass. Personligen tycker jag inte riktigt en 300-zoom i ljusstyrka 4,5-5,6 är så superintressant ändå. Finns många såna och de allra flesta är usla. Sony 70-300G tillhör definitivt de allra bästa bland sådana även om det säkert finns ännu bättre. Canon har ju 5 st olika objektiv i precis det här brännviddsområdet och ljusstyrkan, vilket är mycket märkligt anser jag. Ingen tillverkare har absoluta guldkorn i precis varenda segment, men det betyder inte att det inte är komplett. Det är ju en avvägning pris/prestanda också.

För FF skulle jag hellre se en ljusstarkare variant med F/4 över hela registret. Såna är ovanliga, men skulle verkligen tillföra något. Sigma lade ju som sagt ner sin av nån anledning. Du hade ju ett sådant, varför gjorde du dig av med det? Lägger du ner allt Sony öht. nu tills vidare?

Den här klassen av objektiv hör annars mera hemma på APS-C tycker jag och Sony har precis lanserat ett DT 55-300/4,5-5,6 SAM som verkar mycket lovande (om inte SAM är äckligt seg förstås, men den kan ju ha förbättrats). Betydligt mer kompakt än 70-300G Det ska enligt egen utsago vara mycket bra optiskt med FLD-element och mycket snyggt byggt enligt samma stuk som 16-50. http://www.dpreview.com/news/2012/07/25/sony-alpha-55-300mm-sal-announcement

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar