Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det gör de absolut inte alls! Den uppfattningen har man bara tills man har använt ett Minolta/Sony STF-objektiv.

Göran Larsson har rätt - STF-objektivet är unikt. Att det sen finns en massa Nikon-användare som TROR att deras DC objektiv är ungefär likadana är ju en helt annan sak.
.

Ok, så kanske det är - det är hur som helst ingen som köper det :) På vilket sett är det unikt och har du några exempel på det?

Ok då, då får Nikon vara kvar i matchen medan Canon lägger ner FF-tramset.
Fast något 500mm spegeltele med AF har ingen annan :)

/Mats
Nä, Nikon kvalar ssv ändå inte in i matchen här.

Det är korrekt att ingen annan har lyckats ta fram något spegeltele med AF. Kommer nu ihåg att jag för ganska längesedan hade tänkt att göra ett inlägg om de sex olika orsakerna till detta, som jag då kom på. Om jag klarar att plocka fram dessa faktorer från nånstans långt ner i min hjärnas djupaste skrymslen, så får jag väl skriva ett inlägg om det nu istället. Usch, det dåliga samvetet blir ännu sämre, att jag inte kan lära mig att hålla klaffen.. Och jag lovar absolut inte när...

Dock finns det faktiskt ytterligare ett AF-spegeltele inom kameravärlden - något uppenbarligen ytterst få känner till. Det är 400/8 spegeltelet till Vectis, även det konstruerat av Minolta förstås.
.

Ok då, då får Nikon vara kvar i matchen medan Canon lägger ner FF-tramset.
Fast något 500mm spegeltele med AF har ingen annan :)

/Mats

Spegeltelen är lite kul, men också rätt svåranvända. Misstänker att efterfrågan på det inte är mycket större än för t.ex. Canons fisheyezoom :)

Dock finns det faktiskt ytterligare ett AF-spegeltele inom kameravärlden - något uppenbarligen ytterst få känner till. Det är 400/8 spegeltelet till Vectis, även det konstruerat av Minolta förstås.
.

Det var APS-systemet väl? Jag testade det lite, men APS-formatet var verkligen ingen höjdare på film. Det var ju lite kul att kunna välja "panorama" i kameran och få en väldigt långsmal bild (och den blev sån när man beställde papperskopior), men man tappade en aning detaljering ...

Misstänker att det spegeltelet inte var någon storsäljare :)

Knappast, då börja om från början, - leta upp bästa pris, lära sig den nya kameran, nej, det gör bara materialfreak, jag är ute efter bästa bild, det går även med en "gammal" kamera på några år! :) :)

SANT - Bästa bild bestäms inte än av kameran utan av fotografen. Sedan kan vissa bilder hjälpas av vissa objektiv så klart.

Ok, så kanske det är - det är hur som helst ingen som köper det :) På vilket sett är det unikt och har du några exempel på det?
Återkommer med en beskrivning av skillnaderna senare. Blir dock troligen inte idag - börjar få rejält ont i ryggen nu. Så usch, mitt dåliga samvete kommer att växa ytterligare innan jag har gjort detta...

Måste strax lägga mig på sängen en period. :-(

Till glädje för somliga kanske...

PS Menar självfallet inte att någon skulle glädjas över att jag har ont (det är jag helt övertygad om att ingen gör), men över att jag är är väck härifrån ibland och inte härjar här hela tiden med att korrigera alla era feluppfattningar och förutfattade meningar... :)
.

A77 är nog lite bättre än vad du tror Mats, efter FW-uppdateringen är den rask så det räcker, bufferten borde så klart vara bätte, väntar på mera FW som kan fixa det.

Hur ofta fyller du din buffert. Och vad fotar du då. Inget problem jag märkt på min A77.
Har dock funderat på en automatisk stackning då skulle 14-18 bilder vara lite lite

SANT - Bästa bild bestäms inte än av kameran utan av fotografen. Sedan kan vissa bilder hjälpas av vissa objektiv så klart.

Sant, men samtidigt fel. Det gör en jäkla skillnad att använda en kamera med extremt bra följande autofokus, jämfört med en som bara är bra (när man ska fotografera något som rör sig snabbt). Sedan är det förstås så att man kan få bra bilder ändå, genom att t.ex. förinställa skärpan och tajma rätt, men man har större chans attt få bra bilder av den typen av motiv med en bra kamera.

Canons och Nikons proffsmodeller i senaste snitt är ruggigt bra på att sätta skärpan på rörliga motiv utan att distraheras av sånt som kommer i vägen. De kostar ju också därefter ...

Det går att köra ytterligare sådana skurar igen varje gång efter att bufferten tömts (tar 4 sek med ett 95 MB/s-kort). Skulle det funka?
.

Skulle så klart funka eller köra som idag i 1 bilds läge . Var mer om man skulle vilja föreviga ett "snabbare" djur.

tror lite att jag inte fattar diskussionen är att jag är i macro träsket och fotar och där är ju inte snabbt AF prior 1. Och macro objektiv finns ju till Sony både egen eller ev andra.
Sedan har Canons 1x-5x (Canon MP-E 65) kanske varit häftigt. Finns ju ett gammalt minolta dock, Minolta AF 3×-1×/1.7-2.8 Macro. Vilket dock kostar en särre förmögenhet. Så därför bälg och ett El-nikkor 50/2,8

Så nu när argumenten inte håller att sortimentet är magert så ändras förutsättningarna till någon dick-measuring-contest där man ska avgöra vilket som är bärst - och normen är det som Canon råkar ha i sortimentet.

....

/Mats

Vad jag kan se så har väl varken du eller jag bedrivit någon "dick-measuring" att stimma om utan mer på ett konkret sätt försökt jämföra utbuden utgående från en liten önskelista jag totade ihop för att kolla vad du kunde presentera för motsvarande objektiv ur Sonys originalsortiment.

Mycket intressant och lärorikt även om du och andra här som "säljare" av Sonys alfasystem inte lyckats övertyga mej som en sökande "systemlös kund" att välja Sony.

Har ju försökt ganska idogt under några dagar att få reda på alfasystemets förträffligheter men får kanske fortsätta i något nikonforum istället och se vad som händer där ;-))

Men uppriktigt sagt så hoppas jag på Sony för att få lite bättre konkurrens i systemkameramarknaden så jag får råd att köpa några fina canonobjektiv ur min "drömlista" :)

---
tror lite att jag inte fattar diskussionen är att jag är i macro träsket och fotar och där är ju inte snabbt AF prior 1. Och macro objektiv finns ju till Sony både egen eller ev andra.
---
Så är det. Ju närmare man kommer avbildningsskalan 1:1, ju sämre funkar autofokúsen. Den brukar bli oanvändbar en bra bit innan dess. Orsaken har inte alls med dåligt konstruerade AF-system att göra - beror helt på de optiska lagarna.

---
Sedan har Canons 1x-5x (Canon MP-E 65) kanske varit häftigt. Finns ju ett gammalt minolta dock, Minolta AF 3×-1×/1.7-2.8 Macro. Vilket dock kostar en särre förmögenhet. Så därför bälg och ett El-nikkor 50/2,8
Ja, detta Minolta "högre avbildningsskala än 1:1"-makroobjektiv brukar begagnat kosta minst dubbelt så mycket som Canons variant kostar ny...

De som har använt båda säger dock att prisskillnaden är motiverad. Minolta-makrot spelar bildkvalitetsmässigt i en helt annan division än vad Canon-makrot gör.
.

1 1 iPhone 4S Apple
2 3 Canon EOS 7D Canon
3 4 iPhone 4 Apple
4 2 Canon EOS 5D Mark II Canon
5 5 NIKON D90 Nikon
6 6 NIKON D7000 Nikon 7 7 Canon EOS 60D Canon
8 8 Canon EOS REBEL T2i Canon
9 10 NIKON D700 Nikon
10 12 Canon EOS 550D Cano

Populäraste kamerorna enligt flickr. Tjockkameran verkar inte vara så död, och Sony får kämpa på.

Vad jag kan se så har väl varken du eller jag bedrivit någon "dick-measuring" att stimma om utan mer på ett konkret sätt försökt jämföra utbuden utgående från en liten önskelista jag totade ihop för att kolla vad du kunde presentera för motsvarande objektiv ur Sonys originalsortiment.

Mycket intressant och lärorikt även om du och andra här som "säljare" av Sonys alfasystem inte lyckats övertyga mej som en sökande "systemlös kund" att välja Sony.

Har ju försökt ganska idogt under några dagar att få reda på alfasystemets förträffligheter men får kanske fortsätta i något nikonforum istället och se vad som händer där ;-))

Men uppriktigt sagt så hoppas jag på Sony för att få lite bättre konkurrens i systemkameramarknaden så jag får råd att köpa några fina canonobjektiv ur min "drömlista" :)

Jag tror säkert du jobbat lika hårt som Mats. Du var ju bl.a. inne på Cyberphotoi och blev tydligen förvånad. Jag frågade dig tidigare om du hade räknat alla de alternativ Cyberphoto har som ger stabilisering tillsammans med ett Sony A-mounthus, vilket som helst, men har ännu inte sett något svar.

Kan du inte gå in och räkna alla stabiliserade alternativ från både Canon, Tamron och Sigma för Canon och sedan räknar du på samma sätt alla objektiv du ser med A-mountfattning (ej NEX E-mount) under Sony och gör en jämförelse med siffran då redan fått för Canon. Till vilken tillverkares hus finns det flest objektiv som tillsammans med husen ger stabiliserade lösningar? Canons eller Sonys? (när jag räknade sist så hade Nikon marginellt färre än Canon, så jag skippar Nikon i jämförelsen.

Till vilket system finns flest objektiv som ger stabilisering Leif. Ta god tid på dig så du inte missar något. För det vore bra att få detta vidimerat även från "secont opinion". Jag kan ju ha räknat fel. Sen får vi väl reservera oss för att CyberPhoto slirat lite i sin prislista i värsta fall.

Sant, men samtidigt fel. Det gör en jäkla skillnad att använda en kamera med extremt bra följande autofokus, jämfört med en som bara är bra (när man ska fotografera något som rör sig snabbt). Sedan är det förstås så att man kan få bra bilder ändå, genom att t.ex. förinställa skärpan och tajma rätt, men man har större chans attt få bra bilder av den typen av motiv med en bra kamera.

Canons och Nikons proffsmodeller i senaste snitt är ruggigt bra på att sätta skärpan på rörliga motiv utan att distraheras av sånt som kommer i vägen. De kostar ju också därefter ...

"...... en kamera med extremt bra följande autofokus,......"

Vi som har varit med ett tag vet, - riktigt skarpa bilder får man även med manuell fokus, vid rörliga motiv, men det kräver mera av fotografen ...... :) :)

Jag tror säkert du jobbat lika hårt som Mats. Du var ju bl.a. inne på Cyberphotoi och blev tydligen förvånad. Jag frågade dig tidigare om du hade räknat alla de alternativ Cyberphoto har som ger stabilisering tillsammans med ett Sony A-mounthus, vilket som helst, men har ännu inte sett något svar.

Kan du inte gå in och räkna alla stabiliserade alternativ från både Canon, Tamron och Sigma för Canon och sedan räknar du på samma sätt alla objektiv du ser med A-mountfattning (ej NEX E-mount) under Sony och gör en jämförelse med siffran då redan fått för Canon. Till vilken tillverkares hus finns det flest objektiv som tillsammans med husen ger stabiliserade lösningar? Canons eller Sonys? (när jag räknade sist så hade Nikon marginellt färre än Canon, så jag skippar Nikon i jämförelsen.

Till vilket system finns flest objektiv som ger stabilisering Leif. Ta god tid på dig så du inte missar något. För det vore bra att få detta vidimerat även från "secont opinion". Jag kan ju ha räknat fel. Sen får vi väl reservera oss för att CyberPhoto slirat lite i sin prislista i värsta fall.

Självklara svar är det liten nytta att komma med. Sensorstabilisering typ SSS är självklart bra men för mej inte lika självklar då effekten av den avtar med ökande brännvidd. Tyvärr så ökar effekten av den samtidigt som nyttan med den minskar med kortare brännvidd oxå så man kan väl säga att den är konstant till liten nytta ;-)

Jag noterade att även Canon 5DMkIII fått ett helsikes bra AF-system under de korta timmar jag fick testa en. Fps är visserligen inte så hög som på de 2 du nämner men den verkar följa motiven lika säkert. 7D har ju ett rätt sofistikierat AF-system, men MkIII:ans verkade mycket stabilare på rörliga motiv.

Nu hann jag inte helt sätta mig in i de olika grupperingarna av AF-punkter utan nöjde mig med de presets som fanns. Men jag märkte att det fanns många variationer man kunde customisera. En mycket bra kamera verkar det som. Måste försöka låna en igen och gräva djupare.

Är det inte något liknande system på 1Dx, månne? Kanske det är en faktor som gör den nya 5DMkIII så pass mycket dyrare än vad många tydligen väntat sig. Den ska ju skyffla lite mer data också än storebror p g a större filer.

Sätter man MkIII:ans AF-prestanda i relation till A77 så är det betydligt lättare att hålla kontakten med Canonkameran, men A77 kan prestera bra i denna gren också när man vant sig vid att pausera (släppa avtrycket) i vissa situationer. Men jag måste medge att det skulle vara önskvärt med en viss tröghetsinställning på AF på den.

//Lennart

Självklara svar är det liten nytta att komma med. Sensorstabilisering typ SSS är självklart bra men för mej inte lika självklar då effekten av den avtar med ökande brännvidd. Tyvärr så ökar effekten av den samtidigt som nyttan med den minskar med kortare brännvidd oxå så man kan väl säga att den är konstant till liten nytta ;-)

Ska du dra igång en ny runda med nåt som du inte har en susning om.

Kort sagt är det su skriver alldeles fel och helt uppåt väggarna.
Man slipper i alla fall nackdelen att ha linser som försämrar bildkvaliten.

Mer än så här nappar inte jag på dina flame-försök. Du får slåss med väderkvanarna eller hoppa in i nåt Canonforum där det kanske finns fler vilseledda okunniga stackare som tror på det här.

Bildstabilisering är ju oviktigt, bara det finns en svartvit lcd-skärm att kolla exponeringsinställningarna på så är det bra, även om man måste titta i en vinkel vinkelrätt mot det som man tänkt fotografera och missar möjligheter istället för att se informationen på bakskärmen...

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar